Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@13:36:13 GMT

چرخه اعطای مدارک به قاریان و مدرسان قرآن کامل می شود

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۳۰۲۱۹

چرخه اعطای مدارک به قاریان و مدرسان قرآن کامل می شود

خبرگزاری شبستان: سرابی 'گفت: ساختار مسابقات قرآنی با توجه به اهدافی که برای این مسابقات ترسیم شده است با ارزیابی کامل و جامع منافات دارد.

به گزارش خبرنگار شبستان، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و دبیر شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن امروز در نشست هفتمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم گفت: یکی از ضرورت های توسعه فعالیت های جامعه قرآنی شناختن جایگاه، حد و اندازه توانمندی عناصر این جامعه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سابقه این امر به اواسط سال 70 برمی گردد که مقام معظم رهبری در یکی از جلسات با اساتید و حافظان قرآن در ماه مبارک رمضان فرمودند" باید حد قاری کامل شناخته و معلوم می شود". از همان روز شورای عالی قرآن طرح های مختلفی را برای سطح بندی قاریان و مدرسان قرائت قرآن مطرح کرد.

 

سرابی ادامه داد: نهایتا نیمه دهه 80 با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سطح بندی و طبقه بندی و به تبع آن اعطای مدرک به حافظان قرآن این موضوع به طور جدی پیگیری شد. دستگاه های ذیربط نیز موضوع سطح بندی و اعطای مدرک به قاریان را پیگیری کردند، نهایتا طرح ارزیابی و اعطای مدرک به قاریان و مدرسان قرائت قرآن اواخر دهه 80 به تصویب شورای توسعه فعالیت های قرآنی رسید.

 

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف تصویب و ابلاغ طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن به جز درجه بندی و اعطای مدرک تبیین و شفاف سازی مسیر رشد، ارتقا و رسیدن به حد کمال در قرائت و بررسی قرآن بوده است. تا قبل از تصویب و اجرای این طرح تنها مسیری که برای شناخت رتبه و درجه قاریان شناخته می شد و رایج بود نتایج و رتبه های مسابقات مختلف در کشور بود. این یک سطح بندی غیرکارشناسی و غیرشفاف بود و جامعه قرآنی از این حیث رنج می برد. قاریان ممتازی داشتیم که به دلایلی در مسابقات قرآنی شرکت نمی کردند و یا سبک و سیاق مسابقات طوری بود که این عزیزان با تمام استادی شان توفیقی در مسابقات نداشتند. طرح ارزیابی و اعطای مدرک به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم این خلأ را پر کرد.

 

قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به استقبال قاریان از طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن بیان کرد: در این طرح یک فرد با گذراندن 15 تا 16 آزمون، مدرکی دریافت می کند. قاریان و اساتید قرآن سال ها این مطالبه را داشتند. با توجه به برخی مسایل اجتماعی و باورهایی که در امر ارزیابی و رتبه های مسابقات وجود داشت، شاید برخی از قاریان و حافظان که در مسابقات دارای رتبه ممتاز بودند برای شرکت در این طرح احتیاط می کردند. با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شد موفق شدیم تعداد قابل توجهی از این عزیزان را تشویق به شرکت در طرح کنیم.

 

سرابی خاطرنشان کرد: در سال های اجرای طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن مکررا از لسان اساتید قرآن شنیدیم که طرح ارزیابی باید حضور پررنگ تری در میدان سنجش توانمندی قاریان داشته باشد و نسبت به مسابقات قرآنی نقش محوری تری ایفا کند. به خاطر محدودیت هایی که در مسابقات وجود دارد، ارزیابی کامل و جامع در مسابقات با چالش هایی مواجه است. مسابقات قرآنی توقع جامعه قرآنی را در شناخت توانمندی حافظان و قاریان برآورده نمی کند. در حقیقت ساختار مسابقات قرآنی و اهدافی که برای این مسابقات ترسیم شده با یک ارزیابی کامل و جامع منافات دارد.

 

دبیر شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن تصریح کرد: طرح ارزیابی و اعطای مدرک می تواند در شناسایی توانمندی قاریان و اساتید قرآن و رتبه بندی دقیق آنها نقش محوری ایفا کند. به موازات اجرای طرح ارزیابی سعی کردیم حلقه های کامل کننده این امر را در شورای عالی انقلاب به طرح ارزیابی متصل کنیم. امسال و سال های آینده تلاش می کنیم چرخه آموزش، ارزیابی و اعطای مدرک در شورای عالی قرآن برای قاریان و اساتید قرآن را کامل کنیم. امیدواریم دستگاه های ذیربط در اجرای این برنامه ها کمک کنند. اگر یک هم افزایی بین دستگاه های مربوطه صورت گیرد، شاهد رشد چشمگیر شرکت کنندگان در طرح ارزیابی و اعطای مدرک به قاریان و اساتید قرائت قرآن خواهیم بود.

 

سرابی با بیان اینکه مدارک قاریان و حافظان قرآن از نوع مدارک هنرمندان است، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین شورای ارزیابی هنرمندان مدارک قاریان و حافظان مدرک درجه یک، 2 و 3 هنری است و معادل آموزشی نیست. پس مدرک درجه 1 معادل دکتری نیست.

 

وی با اشاره به تسهیلاتی که برای دارندگان مدارک قاریان و مدرسان قرائت قرآن فراهم می شود، افزود: یکی از اهداف تصویب مدارک قاریان و حافظان این بود که برای استخدام سطح علمی و فنی این افراد مشخص شود تا از مزایای استخدامی برخوردار شوند. کسانی که رتبه یک و 2 طرح ارزیابی را کسب می کنند، می توانند بدون شرکت در مراحل مقدماتی مسابقات کشور در مراحل پایانی مسابقات حضور یابند. در برخی از دستگاه هایی که متولی امور قرآنی هستند، هیئت رسیدگی به امور موسسات و همچنین برای تاسیس موسسات قرآن داشتن مدرک کارشناسی الزامی است. در آنجا پذیرفته شد که دارندگان مدارک تا درجه 3 از ارایه مدرک کارشناسی معاف باشند.

 

وی در مورد اختصاص کرسی های قرآن به دارندگان مدارک قرآنی خاطرنشان کرد: یکی از اهدافی که از برگزاری دوره های اعطای مدرک به قاریان و اساتید قرآن دنبال می کنیم همین مسئله است. در نظر داریم کرسی های آموزشی و برنامه های آموزشی را ساماندهی کنیم و به سمت آموزش های برتر و کارآمدتر جهت دهیم. زمانی می توانیم برای دیگران محدودیت ایجاد کنیم که خودمان طیف وسیعی را پوشش داده باشیم، آموزش، ارتقا و مدرک دارشان کرده باشیم و مطمئن باشیم این افراد می توانند تمام نیازها را رفع کنند و کرسی ها را پوشش دهند، سپس می توانیم محدودیت ایجاد کنیم برای کسانی که این مدارج را دریافت نکرده باشند.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت خبرگزاری شبستان حسن روحانی کانون های مساجد بسیج شهید مدافع حرم حمایت از کالای ایرانی روز ارتش کالای ایرانی آمریکا هفتمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم قائم مقام شورای عالی قرآن سید علی سرابی کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۳۰۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، اولین نخبه قرآنی که کتابت قرآن به شیوه ای خلاقانه بر روی شمشیری به طول  سه متری را انجام داده است.
این اثرهنری از جنس چوب است و  آیات قرآن کریم با سوزن فولادی  روی آن حک شده است .
خط استفاده شده در این اثر خط نسخ است و طراحی این طرح هنری و کتابت قرآن یکسال به طول انجامید.
دومین نخبه قرآنی که در زمینه تفسیر المیزان و نوشتن آن به زبان لاتین است تجلیل شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون آموزگاری» + مراحل گزینش و مدارک امتیازآور
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون‌ آموزگاری»
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون آموزگاری»
  • در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • توجیه روزنامه دولت: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیس جمهور ، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • روزنامه دولت توجیه کرد: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!