Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@14:50:03 GMT

حمدالله مستوفی تاریخ نگاری به درازای تاریخ

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۳۲۳۱۳

حمدالله مستوفی تاریخ نگاری به درازای تاریخ

قزوین-ایرنا-حمدالله مستوفی تاریخ نگار، جغرافیدان و ادیب نامور قزوینی که آثار با ارزشی از وی در رشته های مختلف برجای مانده است.

به گزارش ایرنا، این مورخ قزوینی در سال های 680 تا 750 هجری قمری می زیسته و هم اکنون مزارش در محله ملک ‌آباد قزوین به عنوان یک اثر تاریخی و گردشگری پا برجاست.
سه اثر مشهور مستوفی به نام های نزهت القلوب، ظفرنامه و تاریخ گزیده در علوم جغرافیا و تاریخ نگارش شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهمترین اثر این نویسنده قزوینی قرن هشتم، تاریخ گزیده است که تاریخ عمومی بوده و حوادث عالم را از ابتدای خلقت تا زمان مولف شامل می شود.
با هدف پاسداشت جایگاه و مقام این نویسنده نامور قزوینی همایشی با حضور استادان و صاحب نظران رشته های ادبیات، تاریخ و جغرافیا امروز /چهارشنبه/ در تالار مهندس سید مهدی مجابی قزوین برگزار خواهد شد.

** تکریم مفاخر قزوینی در دستور کار قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از برگزاری این همایش معرفی چهره علمی و فرهنگی حمدالله مستوفی و نیز بررسی بیشتر دستاوردهای علمی و ادبی وی در قالب کارگاه های آموزشی و مقالات جمع آوری شده و بهره مندی آحاد مختلف مردم و محققان از این پژوهش ها است.
اکبر اسکندری نژاد افزود: همایش یاد شده در قالب سه گروه ادبیات، جغرافیا و تاریخ برگزار می شود و هیات های حاضر نیز کار داوری و بررسی مقالات را در گروه های فوق از مدتی پیش آغاز کرده اند.
به گفته وی، فراخوان این همایش به صورت کشوری بوده و از بین 45 مقاله رسیده به دبیرخانه، 33 مقاله برگزیده شده است.
اسکندرنژاد ادامه داد: همایش حمدالله مستوفی با حضور حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به عنوان مهمان ویژه، استاندار، اعضای هیات علمی صاحب نظر در رشته های ادبیات، تاریخ و جغرافیای سراسر کشور در تالار مهندس سید مهدی مجابی شهر قزوین برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اضافه کرد: این همایش از چهار ماه پیش در قزوین کلید خورده و تمامی تلاش ها برای برگزاری باشکوه و در سطح این شخصیت علمی انجام گرفته است.

**نزهت القلوب پرتیراژترین اثر حمدالله مستوفی است
استاد و مسئول گروه جغرافی این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: کتاب نزهت القلوب در بین آثار حمدالله مستوفی با موضوع جغرافی تالیف شده و بیشترین چاپ را در میان آثار وی و میزان انعکاس در سطح جهان را داشته است.
مهشید شفاهی ادامه داد: این کتاب به زبان های مختلف از جمله انگلیسی و عربی ترجمه شده و چاپ های متعددی از آن در کشورهای مختلف وجود دارد.
وی افزود: از شاخصه های این کتاب فراگیر بودن مطالب و پرداختن به عجایب جغرافیایی و طبیعی آن است.
وی با بیان اینکه کتاب نزهت القلوب دارای مقدمه، سه مقاله و یک خاتمه است، گفت: در این کتاب به موضوعاتی از قبیل ابداع افلاک نجوم، عناصر ربع مسکون، طول و عرض جغرافیایی، زمین شناسی، گیاه شناسی، علم ابدان و مکان یابی جغرافیایی پرداخته شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ارزش دیگر این کتاب ارائه اطلاعات و مطالبی بوده که در منابع دیگر وجود نداشته و تنها در این کتاب به آن اشاره شده است.
به گفت وی، مستوفی توجه خاصی در توصیف مناظر طبیعی و شهرها و ویژگی های آنها داشته و بسیاری از مشکلات آنها از قبیل کمبود آب و نحوه آب رسانی را توصیف کرده است.

** مستوفی در ایران و قزوین شناخته شده نیست
مسئول گروه تاریخ این همایش نیز اظهار کرد: حمدالله مستوفی از مورخان به نام و شهیر قرن هشتم و دوره ایلخانان بوده و کتب برجای مانده این نویسنده گویای مقام علمی و ادبی وی است.
لیلا ملاحسنی افزود: این نویسنده قزوینی در منطقه قزوین و زنجان مقام استیفا داشته و به همین دلیل آمار و ارقام ذکر شده در کتب وی از صحت زیادی برخوردار هستند.
وی، تاریخ گزیده، نزهت القلوب و ظفرنامه را سه کتاب مشهور وی دانست و گفت: تاریخ گزیده مستوفی را با کتاب جامع التواریخ رشیدالدین فضل الله که ثبت جهانی شده، هم رتبه دانسته اند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: این کتاب که تاریخ عمومی است به لحاظ ذکر رویدادها و حوادث دوره مولف بسیار معتبر بوده و به ویژه در ذکر تاریخ و حوادث منطقه قزوین از منابع بسیار مهم برای مورخان و مولفان محسوب می شود.
وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه حمدالله مستوفی نه تنها در ایران بلکه در قزوین نیز مهجور و ناشناخته مانده و باید مردم را با کتاب ها و اندیشه های وی بیشتر آشنا کرد.

***ارزش ادبی آثار مستوفی چندان بالا نیست
مسئول گروه ادبیات همایش حمدالله مستوفی و استاد این رشته به ایرنا گفت: یکی از آثار این نویسنده قزوینی ظفرنامه است که در 75 هزار بیت و به تاسی از شاهنامه سروده شده است.
علی اصغر ارجی اضافه کرد: مستوفی نخستین تصحیح شاهنامه را انجام داده و به درخواست دوستان خود سرودن کتاب تاریخی را در بحر متقارب به سبک شاهنامه آغاز می کند.
وی ادامه داد: این مورخ قزوینی اگرچه تلاش کرده سبک و سیاق فردوسی را در سرودن کتاب خود رعایت کند اما با چالش و کاستی های عمده ای روبه رو بوده است.
به گفته وی، ظفرنامه از نظر تاریخی منظومه ای موثر است اما از نظر ادبی و زیبایی شناسی جذاب و ارزشمند نیست.
این استاد ادبیات و زبان فارسی ادامه داد: مستوفی تابع تاریخ و ملزم به رعایت اصول تاریخ نگاری است ولی در روایت پردازی و تصویرسازی های ادبی چندان به اصول ادبی پایبند نیست.
وی، آثار حمدالله مستوفی از منظر تاریخ و جغرافیا را ارزشمند دانست اما از نظر ادبی آثار وی را قابل مقایسه با شاهکارهای ادب فارسی ندانست.
ارجی در پایان گفت: البته مستوفی در ظفرنامه زبان استوار، طبیعی و نرم دارد و واژگان و کلمات را در شکل طبیعی و غیر تصنعی آن بیان کرده که به ارزش اثرش افزوده است.
6101/8054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تاريخ حمدالله مستوفي همايش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۳۲۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا خزائلی اظهار کرد: این دو رویداد با هدف معرفی آداب و رسوم و فرهنگ گل و گیاه، جذب گردشگر و افزایش رونق کسب و کارهای مرتبط با صنعت گل و گلاب از تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه در مجموعه گردشگری تالار شهر قزوین و مجموعه گردشگری کشاورزی روستای خوزنین آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین اظهار کرد: جشنواره گل محمدی و آئین گلابگیری مجموعه تالار شهر از تاریخ سیزدهم به مدت ۲۰ روز برگزار می‌شود که ویژه‌برنامه این مراسم همراه با برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی – هنری در روز ۱۹ اردیبهشت همزمان با آئین کهن پنجاه به در خواهد بود.

او افزود: جشنواره گل محمدی خوزنین برای دومین سال متوالی از تاریخ ۱۳ تا ۲۸ اردیبهشت در مجموعه گردشگری کشاورزی واقع در باغستان این روستا و ویژه‌برنامه آن نیز در روز ۲۰ اردیبهشت که در تقویم ملی روز گل محمدی نامگذاری شده، برگزار خواهد شد.

خزائلی خاطرنشان کرد: جشنواره‌های گل محمدی معمولاً با استقبال خوبی از سوی مردم و گردشگران روبه‌رو بوده و امیدواریم با برنامه‌ریزی که برای برگزاری این دو رویداد انجام شده شاهد حضور گستردۀ علاقمندان به آئین‌های سنتی و گردشگران در این مراسم باشیم.

کد خبر 6095062

دیگر خبرها

  • ما جز با رعیتِ خود دیگر با کسی جنگ نداریم!
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • کشته شدن دوچرخه‌سوار قزوینی در تصادف با پراید
  • برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین
  • برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آئین گلابگیری در قزوین
  • ثبت رکورد تاریخی ورزشکاران قزوینی در مسابقات المپیک
  • کمک میلیاردی یک موسسه خیریه به نیازمندان قزوینی
  • اخبار ورزشی دوازدهم اردیبهشت استان قزوین