Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جهادی هیئت فاطمیون گنبد کاووس با راه‌اندازی پویش مردمی «خورشید نو» در روستای زلزله‌زده تپانی به امدادرسانی و ساخت‌وساز پرداخته اند طوری که اکنون در میان مردم این روستا شور و نشاط حاکم است. ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ فرهنگی قرآن و عترت نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، بیش از پنج ماه از شب حادثه تلخ، زلزله 21 آبان غرب کشور می‌گذرد، شب هنگام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناگهان برقی از چشم آسمان گذشت، زمین لرزید، خانه‌ها فرو ریخت و دشت ذهاب سوگوار شد. روستای تپانی به مانند بسیاری از روستاهای منطقه سرپل ذهاب با خاک یکسان شد، البته تپانی بیشتر آسیب دید و ازآن فقط یک مدرسه ماند و از خانه‌ها ویرانه‌ای بیش نماند.

تپانی، بین سرپل ذهاب و ازگله به یکباره شاهد مرگ و زخمی شدن بیش  از150 نفر شد، اهالیش هاج و واج میان انبوه تیرآهن خم شده و آجرهای شکسته جنازه‌های عزیزانشان را می‌دیدند و کاری از دستشان برنمی‌آمد، گویا فریاد کمک را هم فراموش کرده باشند.

ایران خبر را شنید، حرکت وسیع مردمی از سر همدردی با داغ‌دیدگان و آوارگان و کمک به آنان شکل گرفت، کمک‌های ریز و درشت روانه شد. هموطنان رهسپار روستاها و شهرهای زلزله‌دیده کرمانشاه که شدند حجم کمک‌ها بالا رفت به‌حدی که در هفته‌های اول، مناطق زلزله‌زده از حیث مواد غذایی اشباع شدند.

در ادامه حرکت های مردمی برای کمک به مردم زلزله زده سرپل ذهاب، به همت هیئت فاطمیون ؛ پویش مردمی خورشید نو جهت یاری رساندن به روستاییان تپانی در شهر گنبد کاووس ایجاد شد. در واقع اعضای این پویش وقتی شرایط اهالی روستای تپانی را دیدند به میان مردم شهر خود بازگشتند تا آنجا که هنرمندان، مسوولان و مردم گنبد کاووس را با خود همراه ساخته تا به هر نحوی زندگی را دوباره به این مردم برگردانند.

بد نیست به فروختن آش، بافت کلاه و شال گردن از سوی بانوی گنبدی و جمع‌آوری عواید این اقدامات برای مردم زلزله زده روستای تپانی تا حضور پرستاران و متخصصان آن شهر درمیان مردم تپانی اشاره کنیم که همه ندای یاری سر می دادند. این روزها زندگی برای اعضای هیات فاطمیون گنبد کاووس جور دیگری معنا می‌شود آنها حتی روزهای آغازین سال را ترجیح دادند تا در کنار مردم تپانی باشند، گویا وظیفه‌ای جز نشستن خنده بر لبان تک تک مردم مظلوم و داغ دیده تپانی برای خود تعریف نکرده‌اند.

وقتی با مسوول هیات فاطمیون گنبد کاووس، مرد خستگی ناپذیر این روزها که دغدغه ای جز کمک به مردم روستای تپانی ندارد به گفت وگو نشستیم بر خود بالیدیم هنوز هستند مردان سترگ که مانند کوه پشت هموطنان ایستاده‌اند تا ذره‌ای ناراحتی در آنها نبینند.

حسن جعفری از تشکیل پویش مردمی «خورشید نو» در گفت‌وگویی گفت: این پویش با هدف مشارکت در امر بازسازی روستای زلزله زده «تپانی» کرمانشاه و با شعار «قلب هر گنبدی برای تپانی می‌تپد» آغاز به کار کرده است.

وی با اشاره به مشارکت در بازسازی روستای زلزله زده «تپانی» کرمانشاه گفت: این پویش در دو مرحله و با توجه به شرایط بحرانی، کار خود را در منطقه زلزله زده پیش برده است.

مسئول هیات فاطمیون گنبد کاووس با تاکید به اینکه اعضای هیات چهل روز پس از وقوع زلزله به این منطقه قدم گذاشت و نیازسنجی‌ها را انجام داد، گفت: در این مدت از طریق جمع‌آوری کمک‌های نقدی وغیرنقدی برای اهالی روستای تپانی سعی در بازسازی روستای یکسان شده با خاک داشتیم.

وی با بیان اینکه طبق نیازسنجی‌های صورت گرفته مردم روستای تپانی به سرویس بهداشتی و حمام نیاز مبرم داشتند که ما آن را در دستور کار قرار دادیم، افزود: پایش‌های بهداشتی در حوزه تغذیه کودکان، ویزیت بیماران، تامین دارو و...  مورد توجه قرار گرفت.

جعفری با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت روان و افزایش امید به زندگی در میان مردم روستای تپانی اقدامای انجام شد، بیان کرد: کارگروه عملیاتی و حمایتی در حوزه آموزش، تفریح و ورزش، فرهنگ و تربیت، بهداشت و سلامت در راستای تامین نیازهای اولیه و اساسی مردم این روستا شکل گرفت.

وی با بیان اینکه طی هرهفته گروهی از اعضای پویش مردمی «خورشید نو» گنبد کاووس به منطقه زلزله زده تپانی اعزام می شدند، طوریکه وقتی گروهی برمی گشت، گروه دیگری در آنجا مستقر می‌شد، گفت: حداقل طی این مدت 60 تیم به صورت دوره‌ای به روستای تپانی اعزام شده‌اند.

دبیر پویش مردمی خورشید نو گنبد کاووس به فعالیت گروه فرهنگی و تربیتی پویش مردمی اشاره کرد و افزود: این گروه با حضور در روستای تپانی برای نوجوانان، جوانان و زنان برنامه‌های خاصی برگزار می کردند که خوشبختانه مورد استقبال نیز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کلاس‌های مهارتی نظیر ساخت شبه قالی، گل چینی، ویترا، آشپزی و ... برای بانوان این روستا برگزار می‌شد، گفت: اجرای بازی‌هایی برای کودکان در راستای شکوفایی استعدادها و افزایش خلاقیت و مهارت مورد توجه است.

جعفری با اشاره به برگزاری مسابقات جام فوتبال و والیبال برای مردان روستای تپانی، خاطرنشان کرد: تعبیه پرده سینما برای علاقمندان به فیلم از سوی اعضای پویش از دیگر اقدامات است.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت اقدامات بی نظیری انجام شده است، گفت: طی دو مرحله متخصصین اطفال در این منطقه حضور یافتند و داروهایی را برای بیماران تجویز کردند که بلافاصله در گنبد کاووس تهیه و ارسال شد.

دبیر پویش مردمی خورشید نو گنبد کاووس با اشاره به اینکه برای کودکان و بانوان پرونده بهداشتی تشکیل شده است، از حضور فوق تخصصانی در ارائه خدمات بهداشتی به بانوان این روستا سخن گفت و افزود: در دروه خدمت از طریق شبکه مجازی با برخی از متخصصان گنبد کاووس ارتباط  گرفته و شرایط  بیمار را برای آنها تشریح و نکات مورد نظر از طریق پرستار نکته‌برداری و اجرا شد.

وی تصریح کرد: تقریباً 500 نفر زیرپوشش خدمات ما هستند چرا که افراد تنها شامل مردم روستای تپانی قدیم نمی‌شوند و اهالی روستای نورآباد و تپانی جدید را نیز دربرمی گیرد.

دبیر پویش مردمی خورشید نو گنبد کاووس با بیان اینکه موادی خوراکی خاصی برای کودکان در مدارس درنظر گرفتیم، گفت: سعی کردیم گوشت ومیوه‌هایی را بسته به تعداد خانوار در میان اهالی روستا توزیع کنیم.

وی با اشاره به توزیع لوازم بهداشتی در میان اهالی روستای تپانی بیان کرد: تقریباً 15کانکس که تعدادی از آنها مجهز به عایق حرارتی بود و توسط اعضای پویش ساخته و در داخل آنها حمام نیزتعبیه شد، توزیع کردیم.

جعفری با بیان اینکه حدوداً 6 حمام و6 دستشویی به صورت متمرکز ساخته شد و وسایل مورد نیاز آن را نیز مانند آبگرمکن و... خود تهیه  کردیم، افزود: چندین حمام و دستشویی مجزا بسته به شرایط برخی از خانواده‌ها که مثلاً دارای فرد نابینا یا معلول بودند، ساخته و تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه به صورت مشارکتی در حوزه عمرانی فعالیت‌هایی نیز صورت گرفته است، گفت: در ایام نوروز سعی بر این بود خدمات جامع و  خاص تعریف شود.

مسوول هیئت فاطمیون گنبد کاووس از راه‌اندازی مرکز بهزیستی با بکارگیری دو نیروی متخصص در این حوزه در روستای تپانی خبر داد و افزود: قرار بر این است از طریق تهیه کانکس این مرکز راه‌اندازی شود که البته به دلیل نبودن زمین مناسب در این روستا به سراب ذهاب منتقل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به صورت مستمر طی دو سه ماه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: از اهالی روستا برای انجام کارهای مختلفی که در نظر داشتیم و بدین صورت کمکی به گردش مالی خود روستایان تپانی کردیم.

جعفری با بیان اینکه سیاست ما بر این بود که گردش مالی بین آنها صورت گیرد، افزود: آشپزخانه ای بزرگی در روستا در حال ساخت است که هراز چند گاهی به صورت عمومی غذایی پخت و در بین اهالی توزیع می‌شود که در ساخت آن نیز از اهالی روستا کمک گرفته‌ و مبلغی به آنها پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه دراختتامیه اقدامات طی ایام نوروز، از خانواده های گنبدی درخواست کردیم که در این روستا حضور یافته و دید و بازدیدهایی را انجام دهند،  گفت: در این مدت با دست پر و با شیرینی به خانه‌های هر کدام از اهالی روستا رفته و درخواست ها و مشکلات آنها را نوشتیم.

مسئول هیئت فاطمیون گنبد کاووس با بیان اینکه در ایام نوروز بیشتر به امر لکه‌گیری و تعمیراتی در خصوص ترکیدگی لوله آب و آبگرمکن و ... پرداختیم، افزود: اکنون کارآفرینی و تامین زمین برای اهالی روستا دغدغه ماست.

وی با اشاره به اینکه بیشتر به دنبال فراهم کردن زمین برای کشت محصولاتی از سوی اهالی روستا هستیم چرا که شغل اکثر آنها کشاورزی است، گفت: در این راستا اقداماتی در حال انجام است.

جعفری با بیان اینکه در حال برنامه ریزی کشت و سپس خرید به لیمو در روستا تپانی هستیم.، افزود: در فاز بعدی اقدامات به دنبال ساخت مسجد، مدرسه و پارک در این مناطق هستیم.

وی با اشاره به راه اندازی ستادی مردمی در خیابان اصلی شهر گنبد و نمایش خدمات پویش و کمک های مردمی در مناطق زلزله زده، افزود: از مسئولان دعوت کرده و به شور و مشورت پرداختیم تا تصمیم گیری‌های اثربخشی گرفته شود.

 دبیر پویش مردمی خورشید نو گنبد کاووس با تاکید به اینکه نتیجه این اقدام نه تنها جمع‌آوری کمک‌هایی بود بلکه فرماندار،امام جمعه، حوزه علمیه شیعیان، روحانیون اهل سنت و ... پای کار آمدند، گفت: جشن بزرگ مبعث رسول اکرم (ص) با حضور چهره‌های برجسته گنبدی و مسوولان مختلف برگزار کردیم.

وی از راه‌اندازی صندوقی در حمایت از زلزله زدگان مردم روستای تپانی در قالب پویش مردمی خبر داد و افزود: فعلاً این موضوع در حال بررسی است.

جعفری با اشاره به اینکه پویش مردمی خورشید نو گنبد کاووس تعطیل نخواهد شد، گفت: در حال حاضر مشکل زمین روستاییان تپانی را پیگیری میکنیم و امیدواریم که در آینده نچندان دور حل شود. امیدوارم طرح پویش «هر هیئت یک روستا» و «هر خانواده متمکن یک خانواده بی سرپرست را معین شود» در جامعه ما فراگیر شود. علاقه مندان به مشارکت در امر خداپسندانه و کمک به مردم روستاهای زلزله زده می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره کارت  5041721057172570 نزد بانک رسالت واریز کنند.

انتهای پیام/

هیئت فاطمیون گنبد کاووسهیئت فاطمیون گنبد کاووسهیئت فاطمیون گنبد کاووسهیئت فاطمیون گنبد کاووسهیئت فاطمیون گنبد کاووسهیئت فاطمیون گنبد کاووساقدامات هیئت فاطمیون گنبد کاووس در بازسازی روستای «تپانی» کرمانشاه R1410/P1397/S4,37/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۳۲۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۵۰ روستای کرمانشاه

ناصر حسینی مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری که جزو تعهدات گازرسانی شرکت گاز در استان باشد، فاقد گاز نیست، گفت : سال گذشته به ۲۳۱ روستای استان گازرسانی شد و در حال حاضر بیش از ۲۲۵۰ روستای استان از نعمت گاز برخوردارند که تعدادی از این روستا‌ها خارج از تعهد شرکت گاز بودند، اما در مسیر خطوط گازرسانی قرار داشته و به آنها گازرسانی شده است.

وی ادامه داد: امسال برنامه داریم سراغ روستا‌های پراکنده در سطح استان برویم که زیر ۲۰ خانوار و بعضا زیر پنج خانوار هستند و هزینه گازرسانی به این روستا‌ها گاهی تا چهار برابر سرانه مصوب است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه ۵۰ روستا شناسایی شده که گازرسانی به آنها در دستور کار است، تاکید کرد: رساندن گاز به این روستا‌ها همین امسال آغاز می‌شود و در سال جاری نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی معتقد است، با توجه به پراکندگی و همچنین صعب‌العبور بودن برخی از این روستا‌ها و اینکه سرانه گازرسانی به هر یک از آنها متفاوت است، اعتباری که برای اجرای این پروژه‌ها مورد نیاز است هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

حسینی ضریب نفوذ گاز در روستا‌های استان را ۹۶ درصد اعلام کرد که با گازرسانی به روستا‌های پراکنده‌ای که باقی مانده، این ضریب نفوذ افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه عمده روستا‌هایی که امسال گازرسانی خواهند شد را مربوط به بخش «سرفیروزآباد» کرمانشاه و همچنین برخی روستا‌های منطقه اورامانات اعلام کرد.

حسینی با بیان اینکه امسال گازرسانی به واحد‌های تولیدی و صنعتی را نیز در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: تعداد این واحد‌ها به تقاضای صاحبان واحد‌های تولیدی و صنعتی بستگی دارد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۶ درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری
  • یادی از شهید لشکر فاطمیون
  •  ۱ مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر
  • سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد
  • برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۵۰ روستای کرمانشاه
  • انتخابات مرحله دوم در 200 شعبه گنبد کاووس انجام می شود
  • کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است
  • پویش حمایت از کودکان غزه در دبستان شهدای روستای ویدوجا
  • ژیم صهیونیستی سر عقل بیاید و دچار اشتباه دیگری نشود