Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@04:58:22 GMT

بهبود روابط چین و ژاپن با گذر از 7 دهه تنش

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۳۴۰۲۷

بهبود روابط چین و ژاپن با گذر از 7 دهه تنش

پکن - ایرنا - سفر 'وانگ یی' وزیر خارجه و عضو شورای دولتی چین به ژاپن در حالی انجام شد که دو کشور یکی از سردترین دوره های تاریخی در روابط دوجانبه را تجربه می کنند سفری که کارشناسان خوش بین هستند به گامی مهم در راستای بازگشت روابط دو کشور به مدار عادی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا ، در جریان این سفر که از روز یکشنبه تا سه شنبه این هفته ادامه داشت و در پاسخ به سفر نه چندان موفق 'تارو کونو' وزیر خارجه ژاپن به چین صورت گرفت وزرای خارجه دو کشور ضمن دیدار با یکدیگر، در نشست اقتصادی مشترک نیز شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سفر در حالی انجام شده است که روابط میان چین و ژاپن همواره بر سر موضوعاتی همچون «کدورت ها و درگیری های تاریخی» و همچنین «اختلاف ارضی به ویژه جزایر دریای چین شرقی» و «زخم های جنگ دوم جهانی » دچار تنش و سردی بوده است.
کارشناسان معتقدند در شرایط جدید، روابط چین و ژاپن نیز به یک نقطه جدید توسعه رسیده است که موتور محرکه آن نیز اقتصاد و همکاری های اقتصادی است به همین دلیل برگزاری 'نشست اقتصادی مشترک' دو کشور نیز یکی از برنامه های مهم این سفر بود.

** جزایر دیایویو محل منازعه دو کشور
سپتامبر سال 2012 بود که دولت ژاپن اعلام کرد قصد دارد «جزایر دیایویو» در دریای شرقی را که از مناطق مورد منازعه دو کشور است ملی اعلام کند.
این جرقه ای بود تا اعتراضات نهفته مردم چین علیه تجاوزات تاریخی ژاپن به کشورشان علنی شود و مردم در شهرهای مختلف چین تظاهرات کم سابقه ای برگزار کردند در پکن پایتخت این کشور مردم برای مدت یک هفته در مقابل سفارت ژاپن تجمع کرده و به سمت آن، بطری های آب، چوب و چماق پرتاب کردند و نهایتا دولت مجبور شد صدها خودرو و هزاران مامور امنیتی را در مقابل سفارت و خیابان های منتهی به آن آرایش دهد.
این وضعیت موجب شد تا دو کشور شرایط بسیار سردی را در روابط تجربه کنند که با گذشت شش سال از آن زمان هنوز به شرایط عادی بازنگشته است و به نظر می رسد که در سال جاری میلادی دو طرف عزمشان را برای حل و فصل اختلافات دیرینه راسختر کرده اند.
نوامبر سال 2014 بود که 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق این کشور و 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس آپک در پکن با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند اما این ملاقات برای شکستن یخ های مستحکم روابط کافی نبود.
اصل ماجرا این است که چین «حرکت ژاپن را در ملی اعلام کردن این جزایر غیرقانونی می داند» و همچنان تاکید می ورزد که دیایویو و جزایر اطراف آن که در ژاپن سنکاکو نامیده می شوند بخشی از تمامیت ارضی چین است.
امسال هم اعلام شده است ژاپن کشور قصد دارد گشت های خود را در اطراف جزایر بیشتر کند و بارها نیز جنگنده هایش را برای تعقیب هواپیماها و ردیابی کشتی های چینی به این منطقه اعزام کرده است.

** رابطه نظامی ژاپن با آمریکا، چالشی جدی تر
موضوع دیگری که بر روابط دو کشور سایه افکنده است روابط نظامی گسترده ای است که ژاپن با آمریکا دارد و پیروی این کشور از راهبردهای ماجراجویانه واشنگتن در دریای جنوبی است.
در چنین شرایطی است که چین بزرگترین رزمایش خود را از زمان تاسیس چین نو در سال 1949 میلادی در دریای جنوبی ترتیب داده و ناو هواپیمابرش را به همراه دهها ناوشکن و جنگنده به این منطقه فرستاده است.

** نگرانی چین از اصلاح قانون اساسی ژاپن
افزون بر اینها نگرانی دیگر چین «تلاش ژاپن برای اصلاح قانون اساسی این کشور» است که برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم به نظامیان ژاپنی امکان می دهد برای عملیات فرامرزی به بیرون از مرزهای ژاپن اعزام شوند و اگر آمریکا درگیر جنگی شود آنها می توانند نیروی پشتیبان به آن نبرد اعزام کنند.

** اقتصاد پیوند دهنده دو کشور
با این احوال به نظر می رسد دستکم به دلایل اقتصادی دو کشور می خواهند روابط بهتری داشته باشند و شاید یکی از علت های آن رشد 10 درصدی ارزش تبادلات تجاری دومین و سومین اقتصادهای بزرگ دنیا در سال 2017 میلادی باشد که به 300 میلیارد دلار رسید.
به همین سبب شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با اعتراف به اینکه روابط دو کشورپرچالش است در سال گذشته میلادی تاکید کرد که می خواهد مناسبات بهتری در سال 2018 میلادی با چین برقرار کند.
ژاپن به هر صورت به اقتصاد بزرگ و ثروت گردشگران چینی که در این کشور با هفت میلیون سفر 14 میلیارد دلار هزینه کرده اند، نیاز مبرم دارد و برای چین هم سرمایه گذاری سه میلیارد و 200 میلیون دلاری ژاپنی ها ارزش زیادی دارد و هر دو کشور این موضوعات و متغیرهای اقتصادی را نمی توانند از روابط پر تنش خود حذف کنند.
چین هنوز امیدوار است ژاپن هم بتدریج به طرح «راه ابریشم» این کشور ملحق شود و اگر این اتفاق بیافتد یکی از برگ های برنده اقتصادی منطقه در اختیار پکن قرار خواهد گرفت و امیدواری دیگر چین «پیوستن ژاپن به بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی» این کشور است.
حالا اما پس از هشت سال دو کشور بلندپایه ترین گفت و گوهای اقتصادی خود را برگزار کردند و در باره سرمایه گذاری ژاپن در چین و باز شدن بازار ژاپن به روی شرکت های چینی، راه ابریشم و فرصت های آن، سرمایه گذاری های متقابل و اصلاحات اقتصادی و درهای باز چین گفت و گو کنند.
شرایط امروز روابط پر تنش ژاپن و چین موید آن است که دو کشور با وجود این پیشرفت راه طولانی برای هموار کردن مناسبات دارند و این طور نیست که با یک نشست و در خلال چند روز این اختلافات تاریخی برطرف شود اما به هر حال عزمی از سوی دو طرف وجود دارد که چالش ها را کاهش دهد و این می تواند امیدی به آنها برای آینده بهتر مناسبات بدهد.

** روابط دو کشور بسیار مهم است
خانم 'جیان شوی' استاد دانشگاه مطالعات خارجی پکن در مورد روابط دو کشور چین و ژاپن می گوید: چین و ژاپن به عنوان دو کشور همسایه برای یکدیگر بسیار مهم هستند در سال‎های اخیر «روابط دو کشور پیچ و خم‎هایی را طی کرده» که تبادلات و همکاری‎های دو طرف در ابعاد مختلف را تحت تاثیر قرار داده است.
او می گوید: سال گذشته نخست وزیر ژاپن در چندین نوبت «پیام‎های مثبتی» را درخصوص بهبود روابط چین و ژاپن صادر کرد که بسیار مورد توجه چین قرار گرفته است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد چین امیدوار است سفر وزیر امور خارجه کشورش به گامی مهم در راستای بازگشت روابط دو کشور به مدار عادی تبدیل شود.
او اظهار کرد گرایش «بهبود روابط چین و ژاپن» به آسانی به دست نیامده و باید قدر آن را دانست.
' جیان شوی' اظهار کرد ژاپن به روابط با چین بسیار اهمیت می‎دهد و مایل است با استفاده از فرصت چهلمین سالگرد برقراری پیمان صلح و دوستی ژاپن و چین به «بهبود همه‌جانبه روابط دو کشور کمک کند» و تبادلات بلندپایه را تحقق بخشد و در چهارچوب سود متقابل و راهبردی به همکاری‎‌های گسترده‎تری بپردازد.
آساق**231**1904**1663

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين ژاپن سفر وانگ يي بهبود روابط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۳۴۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران

معاون پژوهش فنی و حرفه ای گفت:پشتیبانی از حقوق کارگران می‌تواند به بهبود شرایط کاری، افزایش رضایت شغلی و تقویت روابط کارگر-کارفرما و رونق تولید و رشد اقتصادی منجر شود. - اخبار اقتصادی -

علی حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، در یادداشتی به مناسبت هفته کارگران با عنوان گرامیداشت دستاورد کارگران نوشت:

روز کارگر روزی است که در آن مشارکت کارگران و جنبش کارگری جشن گرفته می شود. در این روز، دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی کارگران گرامی داشته می شود و به کمک هایی که آنها در قدرت و رفاه کشور انجام داده اند، ادای احترام می شود.

روز کارگر به عنوان زمانی برای تأمل در تاریخ جنبش کارگری و مبارزات جاری برای حقوق کارگران و رفتار عادلانه در محل کار عمل می کند.
روز کارگر روزی است برای شناسایی و قدردانی از کمک‌های ارزشمند کارگران به جامعه و ارج نهادن به فداکاری و تعهد آنها به شغلشان.
برای حمایت از کارگران و بهبود شرایط کاری آنها، می‌توان اقدامات مختلفی انجام داد، از جمله:

1. پرداخت حقوق و دستمزد منصفانه و به موقع به کارگران.2. ارائه شرایط کاری ایمن و سالم برای کارگران، از جمله ارائه تجهیزات و لوازم حفاظتی.3. ارائه فرصت‌های آموزش و رشد حرفه‌ای برای کارگران به منظور بهبود مهارت‌های آنها.4. ایجاد فضای کاری دوستانه و پذیرایی برای کارگران.5. ارائه بیمه‌های بهداشتی و پزشکی مناسب برای کارگران و خانواده‌های آنها.6. حفظ حقوق کارگری و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و تبعیض‌های نژادی یا جنسیتی.7. حمایت از حقوق کنونی و تلاش برای بهبود قوانین کاری و حقوق کارگران در سطح ملی و بین‌المللی.

پشتیبانی از حقوق کارگران می‌تواند به بهبود شرایط کاری، افزایش رضایت شغلی و تقویت روابط کارگر-کارفرما و رونق تولید و رشد اقتصادی منجر شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»