مروری بر اخبار معارفی رسانهها/ اعلام جزئیات هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۳۶۷۷۵
به گزارش ایکنا؛ اعلام جزئیات برگزاری هفتمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز چهارشنبه، 29 فروردینماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاریها و رسانههای مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 29 فروردینماه و تا ساعت 15 تعداد 13 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تعداد پنج خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزههای معارفی منعکس شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«قاری ایرانی در جایگاه دوم مسابقات بینالمللی کویت ایستاد»، « شمارش معکوس برای آغاز مسابقات بینالمللی قرآن/ تبلیغات میدانی؛ ضعیف!»، «از برگزاری دوره آموزش قرآن تا تلاش برای رونق اقتصادی بانوان روستایی»، «ارزیابی دقیق قاریان با مسابقات قرآن محقق نمیشود» و «مراحل و جزئیات هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم اعلام شد» عناوین اخار قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل میدهند.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «شمارش معکوس برای آغاز مسابقات بینالمللی قرآن/ تبلیغات میدانی؛ ضعیف! » در رابطه با برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران کرده که در بخشهایی از این خبر تحلیلی آمده است: « سی و پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم با حضور 84 کشور اسلامی و بیش از 370 میهمان خارجی از روز پنجشنبه 30 فروردینماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار میشود و در حالی که فقط یک روز تا آغاز مسابقات بینالمللی که از آن به عنوان یک نماد و سمبل تبلیغاتی نظام جمهوری اسلامی یاد میشود، وقت باقی مانده است، منظره شهر قرآنی نشده و خبری از تبلیغات وسیع میدانی در سطح معابر وجود ندارد.
یکی از کارهای مورد توجه در بخش اطلاعرسانی، استفاده از فضاهای شهری برای برنامههای فرهنگی است. سال گذشته کمپین قرآنی و تبلیغاتی «یک کتاب، یک امت» برای سی و چهارمین دوره مسابقات با هماهنگی سازمان زیباسازی راهاندازی شد که در آن کمپین، موضوعات مختلف سبک زندگی و حقوق شهروندی با مضامین قرآنی طراحی و در تابلوهایی سطح شهر نصب شد که این تبلیغات تا پایان ماه مبارک رمضان نیز در بیلبوردها باقی ماند».
فارس
پنج خبر امروز صفحه فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری، با خبر تلاوت ترتیل صفحه 356 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بینالمللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخباری با عناوین ««مهدی غلامنژاد» مقام دوم مسابقات بینالمللی قرآن کویت را کسب کرد»، «حضور بانوان ۲۸ کشور جهان در مسابقات بینالمللی قرآن/ ضرورت تبادل اطلاعات میان نخبگان قرآنی جهان اسلام»، «مسابقات برای سنجش قاریان مناسب نیست/ برگزاری دوره اقراء در راستای ساماندهی سیستم آموزشی» و «اعطای مدرک طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن به ۲۱۷ نفر طی ۶ دوره» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
همچنین، صفحه فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «اعطای مدرک طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن به ۲۱۷ نفر طی ۶ دوره» در رابطه با جزئیات برگزاری هفتمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم کرده و اغلب صفحات معارفی خبرگزاریهای کشور نیز طی امروز بدان پرداختهاند که در بخشهایی از این خبر آمده است: «نشست خبری طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم و با حضور سیدعلی سرابی قائم مقام و محمدتقی میرزاجانی معاون اجرایی شورای عالی قرآن برگزار شد.
در این نشست میرزاجانی طی سخنانی در خصوص فرآیند هفتمین دوره طرح ارزیابی گفت: این دوره از طرح از روز اول اردیبهشت با نامنویسی از داوطلبان آغاز و مرحله اول آن یعنی تلاوت غیرحضوری تا پایان اردیبهشتماه برگزار میشود.
میرزاجانی درخصوص نحوه حضور در دور جدید طرح ارزیابی قاریان گفت: علاقمندان به شرکت در طرح میتوانند با مراجعه به پایگاه اطلاعرسانی شورای عالی قرآن به نشانی Shora.ir جهت نامنویسی و کسب اطلاع اقدام کنند.
همچنین مرحله اول طرح به صورت غیرحضوری است و علاقمندان میتوانند با مراجعه به سایت با شرایط و آییننامه تلاوت فایل صوتی یا تصویری تلاوت خود اقدام کنند، البته ارسال تلاوت فقط ویژه قاریان است و مدرسان باید به جز فایل تلاوت، فایل تدریس خود را هم برای ما بفرستند.
وی درخصوص دیگر مراحل طرح گفت: مرحله دوم آزمونها به صورت حضوری است و شرکتکنندگان در بخش تلاوت و مصاحبه مورد سنجش قرار میگیرند. همچنین مرحله سوم آزمون نظری است که به صورت متمرکز در تهران برگزار میشود».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر را با عناوین «مسابقات قرآن بانوان مظهر وحدت امت اسلامی است/معرفی ایران به جهان»، «دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم بانوان جهان آغاز می شود»، «پیام مسابقات بین المللی قرآن توجه دادن به پیام وحی است» و «ترسیم سیمای قیامت از معجزات قرآن کریم است» بر روی خروجی خود منعکس کرده که هر چهار خبر نیز در حوزه قرآنی جای دارند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «مسابقات بین المللی قرآن به تقویت سیاست خارجی ایران کمک می کند» را شامل میشود، مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز بهروزرسانی نشده است.
ایرنا
«حمله به سوریه خط بطلان جنایتکاران بر جایگاه سازمان ملل بود» و «رشد و ارتقای قاریان از مسیر طرح ارزیابی میگذرد» عناوین دو خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل میدهند که یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و خبر دیگر نیز مربوط به حوزه سیاسی میشود.
ایسنا
دو خبر با عناوین «فضیلت و اعمال ماه شعبان» و «روابط ایران و روسیه در بهترین شرایط خود قرار دارد» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که هیچکدام از این اخبار در حوزه قرآنی جای ندارند و در دیگر حوزههای معارفی منعکس شدهاند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان که طی امروز و تا این ساعت منتشر شده، خبری با عنوان «قرآن کریم مهمترین مرجع الگو بخش برای زندگی سعادتمندانه بشریت است» میباشد که مربوط به سخنان معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف در رابطه با دومین دوره مسابقات بین المللی بانوان جهان اسلام است.
ایبنا
«80 درصد آثار فرهیختگان حوزوی خارج از محدوده علوم سنتی حوزه است»، «حکایت چهار روز دلاوری در دل جنگی نابرابر» و «پاتوق کتاب و باشگاه کتابخوانی در کتابخانه فجر» عناوین سه خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل میدهند که تا این ساعت منتشر شده و در حوزه قرآن کریم نیز قرار ندارند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، طی امروز و تا این ساعت دو خبر را با عناوین «برای استجابت دعا در هر پنجشنبه ماه شعبان روزه بگیرید/ ثمره کار نیکو در ماه شعبان هفتاد برابر است» و «اعمال ماه مبارک شعبان/فضیلت خواندن مناجات شعبانیه» بر روی خروجی خود منتشر کرده که مربوط به حلول ماه معظم شعبان بوده و به اعمال این ماه نورانی پرداخته است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۳۶۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
پنجشنبه گذشته به رسم دیرینه، جلسات سنتی قرآن کریم در یکی از شبستانهای مسجد گوهرشاد در قالب برنامه دارالحفاظ آغاز شد. در این جلسه که ساعت 4 صبح پنجشنبه 6اردیبهشت در مسجد گوهرشاد برگزار شد استاد سیدمرتضی سادات فاطمی به عنوان پیشکسوت و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی دعوت شد تا استاد این جلسه سنتی قرآنی در حرم مطهر رضوی باشد. قرار زیبایی که بناست با حضور سایر اساتید پیشکسوت تکرار شود. به این بهانه مروری بر پیشینه برنامههای قرآنی حرم مطهر رضوی داریم.
قرائت قرآن در جوار بارگاه علی بن موسیالرضا(ع) سنتی به قدمت این صحن و سراست. نشان آن، قدیمیترین قرآن وقفی این آستان است. سنتی که طی قرنها به مرور شکل گرفت و به شکل مراسمی آیینی قد کشید. نشان به این نشان که در دوره صفوی حفاظ حرم مطهر دارای جایگاه ویژهای بودند و واقفان برای پایداری سنت تلاوت در حرم علی بن موسی الرضا(ع) وقفهای متعدد داشتند. یکی از این وقفها مربوط به خواجه علاءالدین حاجی در عهد شاه طهماسب اول صفوی است که به تاریخ 993 قمری وقف و بخشی از درآمد آن صرف تأمین هزینه تلاوت قرآن در حرم مطهر شده تا حفاظ هر صبح و شام در روضه متبرکه، قرآن تلاوت کنند. سنتی دیرین که تا امروز ادامه دارد. کافی است سحرگاه به نیت زیارت به حرم مطهر رفته و پس از عرض ارادت، سری به مسجد گوهرشاد بزنید تا قاریان را نشسته به احترام ببینید و نوای ملکوتی قرآن را بشنوید که بر بالهای ملائک تا آسمان میرود.
سنتی که از آغاز بود
قرائت قرآن در اماکن مقدس توصیه پسندیدهای است که در مزارات سرزمینهای اسلامی از آغاز اسلام برقرار بوده است. با شکلگیری مشهدالرضا(ع) در قرن سوم هجری و حضور زائران بر گرد مرقد مطهر علی بن موسیالرضا(ع) قرائت قرآن نیز رایج بوده است. به نوشته مؤلف عیون اخبارالرضا(ع)، در قرن چهارم هجری زائران در کنار مرقد امام رضا(ع) قرآن تلاوت میکردند. ابنبابویه با واسطه از ابوعلی محمد بن معاذ و به نقل از ابوعمر و محمد بن عبدالله حاکم نوغان مینویسد: «مسافری از ری که نامهای از بعضی سلاطین حمیر برای نصربن احمد امیر بخارا داشت، به زیارت حرم آمده، شب را در حرم به سر برد و بعد از نماز شروع به خواندن قرآن کرد».
قرآنهای موجود در موزه آستان قدس رضوی با قدمت هزارساله خود شاهدی دیگر بر این ماجرا هستند. قدیمیترین قرآن وقفی به شماره 3004 که به خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده، متعلق به ابوالقاسم علی بن ناصرالدوله ابیالحسن محمد بن ابراهیم سیمجور است که به سال 363 وقف شده است. به جز این، دو قرآن دیگر نیز یکی وقف سلطان محمود غزنوی به تاریخ 393 قمری و دیگری مربوط به ابوالبرکات که در رمضان 421 قمری وقف شده است. غیر از تاریخ، نکته دیگری که در وقفنامه این قرآن آمده و از نظر اثبات تلاوت قرآن در این آستان دارای اهمیت است، تصریح به عدم خروج قرآن از حرم است. گفته میشود با گسترش این صحن و سرا و رونق مشهدالرضا(ع) به موازات توجه به خدمات رفاهی برای زائران، در خصوص نیازهای عبادی و زیارتی آنها نیز اندیشه میشده است. اما در این مورد تا قرن نهم هجری سندی در دست نیست و نخستین و قدیمیترین خبر در این خصوص متعلق به برگزاری آیین قرائت قرآن در حرم مطهر به گزارش فضلاالله روزبهان خنجی است که در شرح سفر زیارتی محمد خان شیبانی به مشهد، در وصف مراسم قرائت قرآن حفاظ نوشته است: «...و اشارت علیه سانح شد که حفاظ در بیرون قبه قرائت قرآن نمایند و فرمودند مکروه است در پایین قبر قرآن خوانند و تأکید نمودند که «... باید بعد از این، حفاظ مرقد مقدس رضوی در بیرون قبه تلاوت نمایند؛ به رعایت ادب اقرب است». سپس مولانا حافظ جامی، غزلی ترکی در هشت بیت در منقبت امام رضا(ع) با رخصت همایونی قرائت کرد و آن گاه حدیثی قدسی به اسناد مسلسل، به روایت حضرت رضا(ع) قرائت و ترجمه شد و همگان فیض بردند».
با مرور این شرح به جزئیات مهمی در خصوص مراسم قرائت در حرم مطهر رضوی میرسیم. نخست اینکه مراسمی اینچنین دارای سابقه بوده و در پایین پای حضرت اجرا میشده و پس از این زمان به مکانی دیگری منتقل شدهاست. جز این میتوان درباره تشریفات مراسم نتایجی گرفت، مانند اینکه در پایان تلاوت قرآن، برنامههای دیگری مانند سخنرانی و شعرسرایی برقرار بوده و همچنین شرح احادیث انجام میشده است. اشعار و احادیثی که بعدها منشآت خواجه نصیر طوسی و مدایح دوازده امام جای آن را گرفت.
دارالحفاظ، رواقی برای حفاظ حرم مطهر
دیگر خبری که از قرن نهم میتواند در خصوص سنت تلاوت قرآن در حرم مطهر رضوی ذکر کرد، وجود رواق دارالحفاظ در حرم مطهر است. رواقی که گفته میشود به دست گوهرشاد بیگم در اوایل قرن نهم هجری ساخته شده و نامش را از حفاظ قرآن کریم حرم مطهر دارد. گفته میشود وجود این رواق و نامش نشاندهنده این است که مراسمی اینچنینی در عهد تیموریان و حتی در قرن هشتم نیز مرسوم بوده و به همین دلیل مکانی ویژه برای آن ساخته و تدارک دیدهاند. دیگر شاهد و سند ماجرا نشان مصدری حافظ مسجد جامع گوهرشاد است که سلطان حسین میرزای بایقرا به نام خواجه حافظ حسینعلی (که از حافظان و قاریان بزرگ آن دوره خوراسان بوده) صادر کرده است و به موجب این حکم، او ریاست حفاظ بیتالمغفره و مسجد جامع گوهرشاد را عهدهدار شده است. برای فهم بیشتر از این سنت باید در تاریخ جلوتر بیاییم تا به عهد صفوی برسیم. در این دوره به خاطر وقفنامههایی که عواید آن به این مراسم اختصاص یافته و همچنین اسنادی که درزمینه مواجب حفاظ و شرح هزینه برگزاری مراسم وجود دارد میتوان به اصطلاحات مربوط به این مراسم رسید. اصطلاحاتی مانند صدرالحفاظ، حافظ، سلطان القراء و صدر القراء که به جایگاه و اهمیت حافظان قرآن و این مراسم در عهد صفوی اشاره دارد. گفته میشود حفاظ در عهد صفوی زیر نظر خادمباشی و همچنین سرکشیک که متولی این مراسم بود، خدمت میکردند. براساس این وقفنامهها حفاظ در دو دسته «حفاظ بالاسرمبارک» و «حفاظ حرم مطهر» زیر نظر مسئولان به تلاوت قرآن و ادعیه میپرداختند. شرح این وقفنامهها مفصل است و در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت.
آزاده خلیلی