Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - جمعي از علماي ديني استان هرات در شمال غرب افغانستان در نشست مطبوعاتي با اشاره به رويکرد جنگ محور نيروهاي خارجي و وضعيت ناامني در کشورشان؛ خواستار خروج اين نيروها از افغانستان شدند و تحقق صلح را بدون اين اتفاق بي معنا دانستند.

به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري ميزان، در اين نشست که عصر سه شنبه در دارالعلوم عالي شهر هرات و محل دفتر جامعه روحانيت افغانستان جريان داشت نتايج گفت وگوهاي همايش علما در جلسه ديروز که براي بررسي اوضاع افغانستان و حوادث اخير اين کشور تشکيل شده بود را با رسانه ها در ميان گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سبقت الله مولوي‌زاده رئيس مجموعه فقهي افغانستان در اين نشست با محکوم نمودن حمله هوايي در دشت ارچي استان کندز که باعث کشته شدن چند غير نظامي شده بود و اشاره به ناامني در استان فراه گفت که هدف از همايش ديروز بحث عالمان دين در مورد وضعيت جاري افغانستان ، خروج نيروهاي خارجي از افغانستان ، بيان محکوميت حملات بر عليه مردم عادي و تاکيد بر ضرورت برگزاري انتخابات در زمان مقرر بود.
وي گفت که تمام عالمان دين و مردم به اين نتيجه رسيده اند که تا زماني که نيروهاي خارجي در افغانستان حضور داشته باشند، مردم افغانستان به امنيت فراگيري و پيشرفت نخواهند رسيد.
وي سلوک نيروهاي خارجي را در افغانستان نوعي اشغالگري دانست و تاکيد کرد که اگر نيروهاي خارجي از افغانستان بيرون بروند ، افغانستان به صلح و آسايش دست پيدا خواهند کرد.
رييس مجموعه فقهي افغانستان گفت که تنها بهانه نيروهاي مسلح غير مسئول در افغانستان براي تداوم درگيري هايشان ، حضور نيروهاي خارجي است و اگر آنها خارج شوند نيروهاي مسلح غير مسئول وجود نخواهند داشت.
مولوي زاده تاکيد کرد که ناتو خانه ما را اشغال کرده اند و اين اشغالگران هيچ وقت نمي‌خواهند در اين خانه صلح برقرار شود و با وجود نيروهاي خارجي صلح در افغانستان معنا ندارد.
وي با اشاره به گذشته‌ تاريخي افغانستان گفت که در اينجا هيچ دولتي پيدا نمي‌شود که بار استعمار را نکشيده باشد و امروز لازم است عوامل ناامني در افغانستان به هر نحوي که مي‌شود از بين برود تا صلح بين‌ افغان ها شکل‌ گيرد.
او به نشست‌هايي که در خارج از افغانستان به منظور ايجاد صلح در اين کشور برگزار مي شود اشاره کرد و افزود: اين نشست‌ها هيچ سود براي مردم ندارد و يک نوع بازي دادن مردم افغانستان است، چون صلح تنها با گفت و گو درافغانستان تامين مي‌شود نه در بيرون آن.
در اين نشست خبري همچنين «نور احمد اسلام ‌يار» مدير يکي از دارالعلوم‌هاي هرات گفت که در جلسه ديروز حدود 500 تن از عالمان ديني و مولوي‌هاي افغانستان شرکت داشتند.
او بدون اين که به تصميم علما براي اقدام عملي به منظور تحقق ديدگاههايشان اشاره کند ، خلاصه مذاکرات جلسه علما را در تصميم در مورد خروج نيروهاي خارجي، تاکيد بر انتخابات پيش‌ رو و محکوميت حملات هوايي خلاصه کرد.
وي عامل قتل، فقر، بدبختي مردم افغانستان را حضور نيروهاي خارجي عنوان کرد و گفت که نيروهاي طالبان هيچ وقت به حکومت افغانستان با اين شرايط و با اين حکومت وابسته تسليم نخواهند شد حتي اگر اين جنگ 170 سال ديگر نيز ادامه داشته باشد.
ﻓﻀﻞ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ ﻭﺯين ﻋﻀﻮ ﺍﺗﺤﺎﺩيه ﺟﻬﺎني ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﺳﻼﻡ نيز در اين نشست گفت که در همايش هرات نماينده‌هاي برگزيده مراکز ديني شرکت داشتند و روي حوادث به خصوص حادثه کندز بحث شد و همچنين از حکومت خواسته شد تا اين حادثه را به صورت دقيق بررسي کند و خواستار مجازات عاملين آن شد.
وزين حمله به مساجد و تکايا و خانه مردم را توهين به مردم افغانستان و دين‌ ستيزي عنوان و تاکيد کرد شمار زيادي از عالمان دين به صورت مرموزي به قتل مي‌رسند اما هنوز حکومت واکنش نشان نداده و سکوت کرده است.
او هشدار داد اگر خواست مردم برآورده نشود و انتخابات به وقت معين آن برگزار نگردد، انتخابات از سوي عالمان دين تحريم خواهد شد.
ﻣﻮﻟﻮﯼ ﻣﺨﻠﺺ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺍﻧشکده شرعيات دانشگاه هرات به عنوان آخرين سخنران گفت که افغانستان تحت هجوم نيروهاي خارجي قرار گرفته و تا زماني که آنها در اين کشور حضور دارند، افغانستان صاحب صلح نخواهد شد.
وي افزود که صلح بايد در افغانستان بين افغان ها باشد و با بودن نيروهاي خارجي صلح در افغانستان تامين نمي‌شود زيرا منبع جنگ در افغانستان نيروهاي خارجي هستند.
در پايان اين نشست خبري قطع نامه اي در قالب 9 ماده خوانده شد که بازگو کننده همان مواضع سخنرانان بود.
هرات مرکز استاني به همين نام در غرب افغانستان و هم مرز با استان خراسان رضوي در ايران است؛ اين استان از امنيت بهتري نسبت به اغلب استان هاي افغانستان برخوردار است اما با شروع سال جديد تحرکات تروريستي در مناطقي از هرات به ويژه در جنوب استان شده است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۳۷۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان همکاری اسلامی خواستار کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد

حسین ابراهیم طاها، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی می‌گوید که این سازمان به «تعامل خود در چارچوب رویکرد بشردوستانه و گفت‌وگوی سازنده» با طالبان ادامه می‌دهد.

طاها این اظهارات را در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا مطرح کرده است.

وی در این نشست از کشورهای عضو این سازمان نیز خواست تا از تلاش‌های بشردوستانه‌ برای افغانستان حمایت کنند.

سرمنشی سازمان همکاری‌های اسلامی گفت این سازمان به تلاش‌‌های خود برای کمک بشردوستانه و گفتگو با مقام‌های حاکم در افغانستان ادامه می‌دهد.

حسین ابراهیم طه در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا از کشورهای عضو این سازمان خواست که از طریق صندوق امانت افغانستان تحت نظارت و مدیریت بانک توسعه اسلامی، سخاوتمندانه به این کشور کمک کنند.

این درحالیست که هیأتی از طالبان به ریاست عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه این گروه نیز در این نشست شرکت کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • رئیس سازمان همکاری اسلامی خواستار کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • بیانیه طالبان در مورد اتفاقات بدخشان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد
  • خروج قطار افغانستان_ترکیه از مرز شمتیق+فیلم