Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@01:27:12 GMT

سرود کاخ گلستان ثبت ملی می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۴۰۴۳۹

سرود کاخ گلستان ثبت ملی می شود

تهران- ایرنا- مدیر کاخ گلستان گفت: سرود زیبایی که 140 سال پیش توسط یک آهنگساز فرانسوی در این مجموعه تاریخی ساخته شده به عنوان «سرود کاخ گلستان»، برای ثبت ملی پیشنهاد شد.

مسعود نصرتی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: کاخ گلستان در دوره قاجار، در بخش شنیداری همواره یکی از پایلوت های مطالعات موسیقی ایرانی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: یکی از این قطعات موسیقی دوره قاجار، قطعه سرودی است که شخصی به نام «موژان» آهنگساز فرانسوی آن را ساخته است.
نصرتی گفت: پیشنهاد ما این بوده که این سرود با نام سرود کاخ گلستان ثبت شود چون در اینجا ساخته شده و متعلق به این بنای تاریخی است.
وی اضافه کرد: این اثر هنری، یکی از زیباترین سرودهایی است که در 140 سال پیش ایران ساخته شده است.
نصرتی تاکید کرد: این سرود تاکنون رونمایی نشده بود و علاوه بر رونمایی از این اثر موسیقایی، در حال تشکیل پرونده برای طی مراحل ثبت هستیم و امیدواریم به زودی این اتفاق رقم بخورد.
مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان پیش تر به خبرنگار ایرنا گفته بود: این مجموعه علاوه بر کالبد بی نظیرش، در داخل موزه ها حدود 82 هزار شیء در معرض نمایش دارد و موجودی مخازن آن در بخش اشیا و چه آثار فیلم و موسیقی از نظر تعداد چندین برابر است که هنوز همه این آثار به نمایش در نیامده است.
مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت سران زندیه و سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.
سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن از شمال به خیابان و میدان امام خمینی (ره)، سپه سابق، از غرب به خیابان خیام، از شرق به خیابان ناصر خسرو و از جنوب به خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ محدود می‌شود، به روزگار صفویه می رسد.
کاخ گلستان در دوم تیرماه 1392 هجری خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در «پنوم پن» پایتخت کامبوج به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.
فراهنگ**3079**1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي كاخ گلستان ثبت ملي بناها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۴۰۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توبیخ نیروی خاطی در حافظیه شیراز

سرپرست مجموعه فرهنگی، تاریخی حافظیه گفت: نیروی خاطی در مجموعه فرهنگی، تاریخی حافظیه توبیخ شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، شهرام زند وکیلی با اشاره به انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر تذکر یکی از نیرو‌های مراقبتی مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه، به شعرخوانی کودکی بر سر مقبره شمس‌الدین محمد حافظ که با واکنش برخی کاربران مواجه شد، گفت: در راستای حفظ کرامت انسانی بازدیدکنندگان از مقبره لسان‌الغیب به‌ویژه نونهالان ایران اسلامی، نیروی خاطی در مجموعه فرهنگی، تاریخی حافظیه توبیخ شد.

سرپرست مجموعه فرهنگی، تاریخی حافظیه با بیان اینکه برخورد مناسب متولیان و مراقبین آثار، اهمیت بسزایی در توسعه صنعت گردشگری دارد، تأکید کرد: اگر نحوه برخورد با مسافران و گردشگران متناسب با اصول رفتاری در حوزه گردشگری باشد، به‌طور حتم عاملی برای سفر دوباره گردشگران به مقصد سفر خواهد بود.

ثابت اقلیدی یادآور شد: آرامگاه حافظ هر ساله با استقبال بی‌نظیر از سوی گردشگران داخلی و خارجی مواجه می‌شود، به‌گونه‌ای که این مجموعه همواره در صدر مکان‌های پُربازدید گردشگری استان و کشور قرار دارد.

استان پهناور فارس و شهر شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام و سرزمین ادب و هنر، میزبانی از هم‌وطنان عزیز را افتخار خود می‌داند و به گفته‌ خواجه راز حافظ شیرازی:

رواق منظر چشم من آشیانه توست    کرم نما و فرودآ که خانه، خانه توست

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • «نویزآف» در گالری بام
  • مشکلات محله تاریخی قاضی از زبان شهروند آران و بیدگل + تصاویر
  • تحقق نهضت آسفالت در ساوه/ ۷۱۴ هزار مترمربع آسفالت شد
  • سعدی؛ میزبان رویداد هنری گل، مرغ و خوشنویسی شد
  • فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد
  • مجموعه عظیم و تاریخی ریسباف در مسیر احیا
  • توبیخ نیروی خاطی در حافظیه شیراز
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • ماجرای یک توبیخ در حافظیه شیراز
  • توسعه پرورش دام سبک در گلستان با حمایت سازمان اوقاف