Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-05@02:18:57 GMT

نقش نخبگان در حمایت از کالای ایرانی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۴۰۵۰۸

نقش نخبگان در حمایت از کالای ایرانی

به گزارش جهان نيوز، نقش نخبگان در پیشرفت و توسعه هر کشوری نافذ و تعیین کننده است. به واقع می توان نخبگان را هدایت کننده افکار عمومی و آحاد مردم به سمت و سوی اهداف خاص کشور تلقی کرد و این قاعده ای است که در طول قرن های گذشته نیز رایج بوده است. به تعبیری نخبگان در هر کشوری را می توان به خواص آن جامعه تشبیه کرد که ضمن قائل بودن بر اصل برابری میان همه انسان ها ، از حیث اندیشه، تفکر، قوه تجزیه و تحلیل و کارآمدی در پیشبرد جامعه به سوی قله های پیشرفت یک سر و گردن از عوام بالاتر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نُخبِگان در هر کشوری، فرهنگ ساز هستند، صنعت و اقتصاد کشور را ریل گذاری می‌کنند، با تحقیق و پژوهش ، ظرفیت ها و فرصت های کشور را مورد ارزیابی قرار می دهند و با احصاء نارسایی ها،کاستی ها و خلأ ها در جهت رفع و زدودن آن تلاش می‌کنند.
به واقع قهرمانان نام‌آور و مدال آور ورزشی در عرصه‌های بین المللی، نخبگان ورزشی، مخترعان و کاشفان در زمره نخبگان علمی، صنعتی و صاحب نظران و اندیشمندان عرصه سیاست در قالب نخبگان سیاسی قابل تعریف هستند و این اصل در حوزه های متعدد دینی، مذهبی، قضائی، ادبیات و علوم انسانی و...نیز رواج دارد.

طرح این مقدمه با در نظر گرفتن شعار سال و لزوم نقش آفرینی کلیه آحاد جامعه اعم از خواص و عوام بیش از پیش قابل فهم و تبیین خواهد بود.
برخی گمان می‌کنند حمایت از کالای ایرانی یا تقویت و ارتقای تولید ملی ، تنها بر عهده صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان حوزه اقتصادی است اما در واقِعِ امر تمامی مردم کشور اعم از پیر و جوان، معلمان و فرهنگیان، والدین، مقامات و مسئولان لشگری و کشوری، نویسندگان، دانشگاهیان ، هنرمندان و...در حصول این امر خطیر، تاثیرگذار هستند و در صورت همسویی و همگرایی تمامی گروه ها و طیف های مذکور، اهداف اقتصادی کشور، قَطعِ به یَقین، دست یافتنی و محقق خواهد شد و البته در این میان ، نقش نخبگان و خواص به مراتب پر رنگ تر از دیگر گروه ها و طیف ها است.

بر اساس آمار و گزارشات موجود در حال حاضر ، مجموعا حدود 9 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی و دانشجویِ در حال تحصیل در کشور حضور دارند که این عدد و رقم به روشنی گویای فرصت های بالقوه ای بوده که ایران اسلامی در حوزه سرمایه انسانی از آن برخوردار است ، سرمایه ای که در دوران معاصر به عنوان اصلی ترین و ارزنده ترین ثروت از آن یاد می شود و اساسا بخش عمده تمرکز کشورهای توسعه یافته برای دستیابی به پیشرفت و موفقیت به این ظرفیت ( نیروی انسانی) متکی و متمرکز است.

آنگونه که مقام معظم رهبری نیز پیش از این مطرح فرموده‌اند، یکی از مهمترین ظرفیت های کشور، جوانان دانش آموخته، دانشجویان و دانشگاهیان این مرز و بوم هستند و به واقع این جمعیت فعال و مستعد در عرصه کار، تلاش و تولید سرآمد است.

چندی پیش، منصور غلامی، وزیر علوم در طی یادداشتی به نکته ظریفی اشاره کرد که با تامل هر چه بیشتر در عبارات مطرح شده از سوی وی، به روشنی می توان به فرصت ها و توانمندی هایی که کشور ایران از حِیثِ جامعه نخبگان و سرمایه انسانی از آن برخوردار است ، پِی بُرد.
وی در این خصوص عنوان می‌کند: همین دانشجویان ایرانی وقتی به کشورهای دیگر می روند در مهمترین صنایع آنها، تولید دانش و خلاقیت می کنند و به واقِعِ اَمر، ما وارد کننده محصولات دانش آموختگانِ هَموطنِ خویش می شویم ، پس اعتماد و باور به جامعه دانشگاهی کشور می تواند زمینه ساز افزایش کیفیت کالا و تولیدات داخل کشور شود.

 تبیین نقش مستقیم و غیر مستقیم جوانان نخبه در تحقق شعار سال
وزیر علوم در ادامه یادداشت خود، می‌افزاید: دستگاه های دولتی و بخش خصوصی و صنعتی کشور باید به دانشگاه ها اعتماد کرده و برای افزایش اقبال مردم نسبت به کالای ایرانی،کیفیت آن را بالا ببرند و این امر با بهره گیری از دانش و توان متخصصان و دانشمندان ایرانی، دور از انتظار نخواهد بود.
مصطفی احمدوند، یکی از فعالان اسبق عرصه صنعت و تولید در غرب استان تهران ضمن اشاره به لزوم استفاده از تجارب پیشینیان و ضرورت حفظ شأن و احترام پیشکسوتان عرصه صنعت، تولید، علم، فرهنگ و...اظهار کرد: با این وجود، تَجارُب و تحولات سیاسی، اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و صنعتی و تولیدی کسب شده در طول 4 دهه گذشته به عنوان مقطعی که به سهولت قابل لمس و فهم باشد، نشان می دهد در تمامی عرصه های مذکور، نقش جوانان بسیار نافذ و تعیین کننده بوده است.

وی با اشاره به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دفاع جانانه رزمندگان ایران در برابر رژیم بعثی عراق،گفت:در هر دو مقطع تاریخی، نقش جوانان بسیار اثربخش بوده و به واقع مولفه اصلی و تعیین کننده پیروزی بواسطه جوانان رقم خورده است.

احمدوند بیان کرد: در ارتباط با انرژی هسته ای به عنوان یکی از پیچیده ترین و مهمترین صنایع جهان، نقش جوانان انکار ناپذیر است و تمامی واقعیت های مذکور نشان می دهد اعتماد به جوانان بستر ساز دستیابی به توفیقات بسیاری بوده و قطعا با تکیه بر جامعة نخبه کشور که بخش اعظم آن از طیف جوانان شکل گرفته، قادر خواهیم بود موانع و مشکلات اقتصادیِ فعلی را پُشت سَر بُگذاریم اما متاسفانه برخی بخش ها و افکار و ذهینت ها آنچنان که باید به این مقوله مهم توجه نمی کنند و با وجود برخورداری از تجارب ارزنده و درخشان گذشته، همچنان شعار ما می توانیم را عمیقا درک و باور نکرده ایم.

این فعال اسبق در حوزه تولید و صنعت گفت: جوانان نخبه کشور موتورِ محرکه اصلی پیشرفت و توسعه هستند و نادیده انگاشتن این ظرفیت نه تنها مصداق بارزی از فرصت سوزی به شمار می رود؛ بلکه می توان آن را به مَثابِهِ خیانتی به این کشور و آینده این مرز و بوم تلقی کرد.
وی افزود: گاهی  دیده و شنیده می شود که برخی با نگاهی توام با حسرت به پیشرفت ها و توسعه کشورهای قدرتمند و توسعه یافته جهان می‌نگرند و با مقایسه شرایط اقتصادی و صنعتی جوامع پیشرفته، وضعیت و شرایط کنونی مملکت را با روحیه توام با سرخوردگی به اِستِهزاء می‌گیرند که به اعتقاد بنده این رویه و رویکرد معادل همان خودباختگی است.

احمدوند تصریح کرد: درک عقب ماندگی ها،کاستی ها و مشکلات، نخستین لازمه و ضرورت حرکت به سمت پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر محسوب می شود اما فرو رفتن و غوطه ور شدن در کاستی ها و عدم باور توانمندی های درونی کشور و جوانان این مرز و بوم، آن هم در شرایطی که پیش از این توانمندی آن ها به کرات به اثبات رسیده جز انفعال و اشتباه محاسباتی هیچ معنای دیگری نداشته و نخواهد داشت.

جوانان نخبه از گفتمان سازی و فرهنگ سازی تا قُوهِ اِنرژیک کم نظیر
نخبگان جوان بواسطه تعاملات اجتماعی قوی در دو بخش درون خانوادگی و برون خانوادگی(در سطح جامعه) ، نقش بسزایی در فرهنگ سازی و ترویج و نشر روحیه جهادی و ایجاد همگرایی و هم افزایی میان طیف های متعدد جامعه ایفاء می کنند.

به واقع، با حضور جدی جوانان و بکارگیری این نیروی انرژیک و توانمند می توان بسیاری از الزامات حمایت از کالای ایرانی ، همچون اصلاح الگوی مصرف، ترویج فرهنگ مصرف داخلی، آشنا سازی عموم مردم به مسائل اقتصادی و ریشه یابی نارسایی ها و کاستی هایِ فِعلی، مبارزه با یأس و خود باختگی در برابر توانمندی های خارجی ها ، ترویج فرهنگ کار و تلاش و مسئولیت پذیری و وجدان کاری و گفتمان سازی در سطح جامعه را نهادینه کرد که البته انتظار می رود به موازات این امر، عرصه و فضا برای نقش آفرینی در حوزه های تصمیم گیری و تصمیم سازی دستگاه ها و نهادهای دولتی برای این قشر پویا و با طروات که هم از روحیه جوانی برخوردار است و هم جامِه نخبگی را بر تن کرده ، فراهم شود و بکارگیری از جوانان نخبه در دایره وسیع تری از حوزه های اثرگذارِ کشوری تَسَری پیدا کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۴۰۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حبیب پهلوزاده در خطبه‌های این هفته شهر اهرم عنوان داشت: باید مواظبت کنیم تا نفس اماره بر اعضا و جوارح ما مسلط نشود چرا که اگر مسلط شد ما را از بندگی خداوند خارج می‌کند و به یک مستکبری مثل فرعون و صدام تبدیل می‌کند.

امام جمعه اهرم ادامه داد: هر جامعه‌ای که کمتر تحت هوای نفس باشد به حاکمیت الهی نزدیک تر می‌شود و هر جامعه‌ای که محکوم به تبعیت از هوای نفس مستکبران شود هم خودش را و هم دیگران را از بین می‌برد.

وی افزود: همانطور که رژیم غاصب صهیونیستی با به زنجیر کشیدن مردم خودش و همه مردم دنیا حاضر نیست دیگران نفس بکشند، همانطور که آمریکا دانشجویان را در آمریکا اجازه نمی‌دهد از سلطه آنها خارج شود در همین چند روز اخیر دو هزار دانشجو را زندانی کردند تا این اندازه از آزادی بیان می‌ترسند از نفس کشیدن دانشجویان در فضایی خارج از فکر استکباری نظام صهیونیست وحشت دارند.

امام جمعه اهرم تصریح کرد: از معروف‌ترین سندهای مرزبندی با طاغوت دوران خودش مقبوله عمر بن حنظله است. که در مورد دو نفر از شیعیان که نزاعی داشتند و به قاضی حکومت جور امویان یا عباسیان رجوع کرده بودند امام صادق علیه السلام فرمودند اینگونه مراجعات چه حق باشد و چه باطل در حقیقت مراجعه به طاغوت است. شاخص و معیار جامعه اسلامی این است که مراجعه به سلطان و پادشاه و هر عنوانی که حکم به غیر ما انزل الله کنند باطل هست.

وی گفت: همانطور که حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد و حمله به پایگاه نواتیم در رژیم غاصب و زدن رادار آمریکایی و اهداف دیگر نشان از دست برتر ایران در عرصه نظامی و شکست ابرقدرتی غرب بود لازم هست در عرصه اقتصاد نیز یک وعده صادقی باید محقق شود و نفوذی‌ها و شرکت‌ها که قیمت‌ها را بالا می‌برند تنبیه شوند و اقتصاد از دست این مفسدین خارج شود.

پهلوزاده ادامه داد: لازم است در عرصه اقتصادی وعده‌های صادق زود به نتیجه برسد و هم با جهش تولید و هم با مبارزه با اژدهای هفت سر فساد؛ اقتصاد به نفع قشر متوسط و ضعیف جامعه باشد.

امام جمعه اهرم افزود: به مناسبت شهادت علامه شهید مطهری در هفته بزرگداشت مقام معلم قرار داریم این هفته را به معلمین عزیز تبریک عرض می‌کنیم. در دیدار معلمان با مقام معظم رهبری، ایشان نکات مهمی فرمودند از جمله اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چندسال در کشو میزشان گذاشتند و درش را هم بستند.

وی اضافه کرد: هویت منابع انسانی این کشور در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد. معلم وقتی در میدان حضور فعال دارد در واقع دارد هویت سازی می‌کند. حضور فعال کجاست؟ حضور فعال میدانی معلمین یعنی حضور مؤثر در مساجد که مرکز هویت سازی دینی است یعنی حضور در برنامه‌های هویت ساز ملی و مذهبی و الگودهی به نوجوانان است با اجرای اردوها و گفتمان سازی های دینی.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش هم باید تلاش شود آموزش همراه تربیت و مقدم باشد. از مجموعه بیمه سلامت در تمدید بیمه شدگان روستایی و پنج دهک اول درآمدی و همچنین خدمات رایگان بستری برای کودکان زیر هفت سال تقدیر و تشکر می‌کنیم.

کد خبر 6095795

دیگر خبرها

  • ببینید | تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان البرز
  • امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا به عنوان جوان برتر همدان انتخاب شد
  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور
  • دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند با هزینه تحصیل‌ رایگان!
  • وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود
  • رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس: چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت