Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@05:21:53 GMT

برگزاری اشعار آیینی در قالب جشنواره ماه

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۴۱۰۰۲

برگزاری اشعار آیینی در قالب جشنواره ماه

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛یکی از مباحثی که در سال‌های گذشته در آذربایجان غربی توجهی به آن نشده است، شعر آیینی است. این در حالی است که بیشتر مساجد استان در ایام مختلف سال به وسیله شعر‌های آیینی به مدح سرایی می‌پردازند، اما این شعر‌ها در مجمعی جمع اوری نشده و به طور مرتب داوری نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا این که انجمن ادبی نوپای تشنه رود، به همت هیئت مدیره این انجمن، توانسته است جشنواره‌ای را با نام «ماه» برای ارزیابی شعر‌های آیینی در استان برگزار کند.

تداوم جشنواره در ۲۲ ماه

دبیر جشنواره ادبی ماه درباره این طرح به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: جشنواره ادبی ماه در قالب مسابقات شعر آیینی با شرکت شاعران استان برگزار شده و به مدت ۲۲ ماه و با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه ادامه دارد.
محمد میلانی درباره نحوه برگزاری جشنواره ماه می‌افزاید: جشنواره ادبی ماه یک طرح تولیدی به وسیله کارشناسان انجمن تشنه رود است که از دی ماه سال جاری آغاز شده است. این جشنواره به صورت ماهانه برگزار می‌شود که تاکنون دو جشنواره برگزار شده و تا ۲۰ ماه دیگر نیز برگزار خواهد شد.
وی درباره محتوای جشنواره ماه بیان می‌کند: این جشنواره هر ماه با موضوع یکی از معصومین (ع) و ۸ غیر معصوم مانند حضرت زینب (س) که جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام دارند برگزار می‌شود. جشنواره ماه در دو بخش ویژه شامل اشعار با موضوع معصوم (ع) و بخش آزاد اجرا می‌شود.

استقبال جوانان از جشنواره

دبیر جشنواره ادبی ماه درباره اهداف برگزاری می‌افزاید: آذربایجان غربی با وجود پتانسیل و شاعران توانمند متاسفانه در حوزه شعر آیینی در سطح پایینی در مقایسه با سایر استان‌های دیگر دارد به همین منظور به منظور افزایش کمی و افزایش کیفی شعر آییینی استان در شعر آیینی این جشنواره طراحی شد.
میلانی درباره استقبال شاعران در بخش آزاد این جشنواره می‌گوید: در ابتدا بخش آزاد به جشنواره ماه افزوده نشده بود، اما با استقبال شاعران استان، این بخش نیز به جشنواره ماه اضافه شد.
وی درباره تجلیل در جشنواره می‌گوید: در هر دوره پس از برگزاری جشنواره، از سه نفر برتر که نظر داوران حاضر را به خود جلب کرده باشند، با اهدای جوایز و تندیس جشنواره تجلیل بعمل می‌آید.
دبیر جشنواره ادبی ماه درباره موضوع این جشنواره در ماه آینده بیان می‌کند: موضوع این جشنواره با توجه به میلاد حضرت فاطمه (س) در اسفند ماه با موضوع آن حضرت برگزار می‌شود.
میلانی درباره نحوه فراخوان شاعران استان به جشنواره می‌افزاید: پس از اعلام فراخوان به وسیله جشنواره از طریق رسانه ها، شاعران استان به مدت یک ماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

نبود درآمد خاص برای شاعران استان

وی درباره وضعیت شاعران استان می‌گوید: شعر و شاعر مظلوم است و شاعران مانند سایر هنرمندان درآمد خاصی ندارند. به همین منظور کمک و حمایت مسئولین و سازمان‌های فرهنگی از شاعران را خواستارم تا این عزیزان نیز بتوانند در مسیر خود ثابت قدم باشند.
دبیر جشنواره ادبی ماه درباره کارشناسان می‌گوید: کارشناسان این جشنواره بر عهده بنده و «محمد رنجبری» است که بنده مسئول انجمن و آقای رنجبری کارشناس جشنواره هستند.
میلانی درباره دعوت از شعرای بزرگ کشور در این جشنواره می‌افزاید: یکی از جنبه‌های مثبت این جشنواره، حضور میهمانان کشوری از جمله شاعران برجسته کشور است که دلگرمی خاصی را به شرکت کنندگان در جشنواره می‌دهد.
وی درباره جوان گرایی در این جشنواره می‌گوید: از جمله موارد مثبت این جشنواره استقبال قشر جوان استان است که در جای خود می‌تواند نکته جالبی باشد. شاعران جوان در حوزه‌های مختلف شعر به رقابت پرداخته و با توانایی قوی می‌توانند در این حوزه رشد یابند.
به گفته میلانی، به دلیل این که این جشنواره هر ماه برگزار می‌شود نام آن را جشنواره ماه گذاشته اند.

انتهای پیام/ن.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شعر ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۴۱۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره نخبگان قرآنی مدارس خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در این جشنواره که در ۸ هزار مدرسه برگزار شد،   ۴۰۰ هزار دانش آموز مقاطع ابتدایی و متوسطه استان حضور داشتند.

عبدالله حبیبی افزود: از میان این دانش آموزان ۲۰۰ هزار نفر برای مسابقات منطقه‌ای قرآن و عترت که در سه شهرستان ایذه، شوش و امیدیه برگزار شد با هم به رقابت پرداختند.

وی ادامه داد: در جشنواره نخبگان قرآنی که امروز برگزار شد از مرحله‌ای   منطقه‌ای ۵۵۰ نفر از سراسر استان راه یافتند که از میان آنها ۱۷۴ نفر برای شرکت در کارگاه‌های تخصصی انتخاب می‌شوند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: پس از برگزاری این کارگاه‌ها ۷۰ نفر انتخاب و در مسابقات کشوری قرآن و عترت آموزش و پرورش شرکت خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • جشن ریواس در روستای راونج دلیجان برگزار شد
  • برگزاری جشنواره نخبگان قرآنی مدارس خوزستان
  • امیر نظام گروسی یک شخصیت بزرگ ملی است
  • خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت
  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • نهضت ترجمه اشعار فارسی به عربی در خوزستان
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد