Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران اعلام کرده‌اند عربستان در تلاش است برای تثبیت بازار نفت، روسیه را وارد ائتلافی از کشورهای تولیدکننده نفتی کند و این مسئله می‌تواند نقش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را زیر سوال ببرد.

پیش‌بینی می‌شود تعداد اعضای این اتحاد جدید که ممکن است در ابتدا میان مسکو و ریاض پدید آید، بیش از اوپک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوپک دارای 14 عضو است و در 6 دهه گذشته بازار انرژی جهانی را مدیریت کرده است.

با این حال، کارشناسان اعلام کرده اند اتحاد جدیدی که روسیه نیز در آن حضور داشته باشد به این معنی خواهد بود که نقش موثر اوپک در بازار جهانی نفت رو به کاهش است و شاید تاکنون «از میان رفته باشد.»

در ماه ژانویه، عربستان سعودی طرح پیشنهادی ایجاد یک توافق همکاری را مطرح کرد تا سطح تولیدات نفتی کاهش و در نتیجه بهای طلای سیاه افزایش یابد. این توافق در اواخر سال 2016 میلادی میان 24 کشور عضو اوپک و خارج از آن به امضا رسید.

مقامات سعودی، از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و خالد فالح، وزیر انرژی این کشور خواستار همکاری بلندمدت میان تولیدکنندگان نفتی هستند. این ایده مورد استقبال چند کشور عضو اوپک، از جمله امارات متحده عربی و کویت قرار گرفت.

ماه گذشته یک سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد ریاض و مسکو در حال بررسی «گزینه‌های مختلفی» در همکاری‌ها در بازار جهانی نفت هستند.

روز جمعه، کشورهای عضو اوپک و خارج از این سازمان برای بررسی سطح تعهد خود به توافق کاهش تولیدات نفت و نیز گفتگو درباره همکاری‌های احتمالی بلندمدت در جده تشکیل جلسه خواهند داد.

تولیدکنندگان نفتی اکنون موفقیت همکاری گسترده با یکدیگر را تجربه کرده اند. در پی امضای توافق کاهش تولیدات نفتی، بهای نفت خام از 26 دلار در ازای هر بشکه به بیش از 70 دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک روز دوشنبه همکاری میان تولیدکنندگان نفتی را ستود و آن را «موفقیتی بزرگ» خواند که به خنثی کردن «بدترین دوره در تاریخ بازار نفت» کمک کرده است.

یک کارشناس مسائل نفتی کویتی در این باره گفت: «اوپک به تنهایی نمی‌توانست به این موفقیت دست یابد.»

وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «توافق فریز نفتی در کل مانند تشکیل اتحاد نفتی میان عربستان و روسیه بود.»

این توافق که روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را از تولیدات نفتی جهان کاهش داد، موجب افت 300 میلیون بشکه‌ای در مازاد تولید نفت خام شد و آن را به تنها 50 میلیون بشکه رساند.

سهیل مزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در ماه گذشته گفت «پیش‌نویس منشور» اتحاد نفتی جدید ممکن است تا پایان سال 2018 و هنگام منقضی شدن توافق نفتی کنونی کامل شود.

وزیر انرژی عربستان سعودی نیز گفت همکاری ریاض و مسکو در بحث انرژی «برای نسل‌ها و دهه‌ها» ادامه خواهد یافت.

وی ابراز امیدواری کرد این اتحاد پیامی مبنی بر این به همراه داشته باشد که عربستان سعودی خواستار گسترش همکاری‌های خود به کشورهای خارج از حلقه اوپک است.

تحلیلگران معتقدند این اتحاد جدید می‌تواند دستکم نقش اوپک در بازار جهانی نفت را تضعیف کند.

یک تحلیلگر از دانشگاه جانز هاپکینز در این‌باره مدعی شد: «اوپک عملا مرده است»، اما همچنان می‌تواند مفید واقع شود.

انتهای پیام/

روسیه و عربستان اتحاد نفتی تشکیل می‌دهند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اقتصاد جهان قیمت نفت اوپک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۴۲۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد

دیوان پادشاهی سعودی امروز (چهارشنبه) از انتقال «سلمان بن عبدالعزیز» به بیمارستان خبر داد.

به گزارش مشرق، دیوان پاشاهی عربستان در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد: ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود برای انجام آزمایش‌های معمول به بیمارستان ملک فیصل منتقل شد.

در این بیانیه به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

پادشاه عربستان پیش از این نیز چند بار به بیمارستان منتقل شده بود.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند