Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- نقشه ترامپ براي دوشيدن گاو شيرده سعودي جواب داد و عربستان آماده پرداخت هزينه است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، عادل الجبير وزير خارجه عربستان سعودي روز سه شنبه گفته بود اگر تصميم گرفته شود ائتلاف آمريکا در سوريه گسترش يابد عربستان، نظاميان خود را به سوريه خواهد فرستاد!
وي در يک کنفرانس مشترک خبري با آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل در رياض گفت: «ما در حال مباحثه با آمريکا درباره ارسال نيرو به سوريه هستيم و از زمان آغاز بحران سوريه در حال مباحثه در اين باره بوده ايم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
الجبير پس از آن، اين مساله را عنوان داشت که روزنامه وال استريت ژورنال در گزارشي فاش کرد، آمريکا در نظر دارد با خروج از سوريه، مقاصد خود در اين کشور را از طريق افزايش نفوذ چند کشور عربي در سوريه پياده کند.
به گفته الجبير، جان بولتون نيز با مصر براي اعزام نيروي نظامي به سوريه مذاکره کرده و از عربستان، امارات و قطر نيز درخواست کمک مالي کرده بود و عربستان نيز حاضر به مشارکت نظامي شده است.
چند روز پيش روزنامه آمريکايي وال استريت ژورنال اعلام کرد: دولت دونالد در حال بررسي طرحي براي جايگزين کردن نيروهاي آمريکايي حاضر در سوريه با نيروهاي عربي ‌ است. نيروهاي عربي جايگزين، مأموريت برقراري امنيت و ثبات را در پس از شکست کامل (تروريستهاي وهابي صهيونيستي) داعش به عهده مي گيرند.
در واکنش به اين تصميم، وليعهد پيشين عربستان سعودي معتقد است حضور نظامي عربستان سعودي در سوريه اين کشور را ضعيف تر خواهد کرد.
محمد بن نايف در توئيتر نوشت: نبود راهبرد، ترسيم سياست ها بر اساس واکنش ها، نبود ثبات، تشکيل ائتلاف هاي گذرا و ناپايدار و فاقد چشم انداز دراز مدت و نبود عمق راهبردي واقعي که از عربستان سعودي در برابر بحران ها حفاظت کند، همگي ويژگي هاي سياسي منفي هستند که بر روند سياسي عربستان مستولي است و اين روند همچنان ادامه دارد.
اظهارات مطرح شده درباره آمادگي عربستان براي اعزام نيروهاي نظامي به سوريه ثابت مي کند سياست عربستان فاقد راهبرد و تقريبا به طور کامل به واکنش ها متکي است. عزم عربستان سعودي براي اعزام نيروهاي نظامي به سوريه يا مشارکت در اين روند عربستان را ضعيف تر خواهد کرد و به اميدهاي اين کشور براي امضاي توافق سياسي در يمن پايان خواهد داد.

مصر به سينه عربستان و آمريکا دست رد زد
يکي از مسئولان بلندپايه سابق دستگاه اطلاعاتي مصر در پاسخ به درخواست‎هاي مسئولان بلندپايه عربستان و آمريکا درباره اعزام نيرو به سوريه اعلام کرد که «نيروهاي مسلح مصر مزدور نيستند.»
به گزارش خبرگزاري يورو نيوز، «محمد رشاد» يکي از مسئولان بلندپايه سابق سازمان اطلاعات مصر نيز ديروز به درخواست جان بولتون مشاور امنيت ملي کاخ سفيد واکنش نشان داد و اعلام کرد که مصر هرگز به اين ائتلاف نخواهد پيوست.
محمد رشاد افزود: «نيروهاي مسلح مصر مزدور نيستند و استراتژي قاهره در قبال سوريه بر مبناي حمايت از وحدت اراضي سوريه و ارتش ملي اين کشور است.»
«استفان کوک» کارشناس مسايل خاورميانه در شوراي روابط خارجي آمريکا در صفحه توئيتر خود نوشت: «به نظر مي‎رسد که آقاي بولتن نمي‌داند که دولت مصر از اسد حمايت مي‎‌‌کند.»

عربستان آماده پرداخت هزينه است
در همين حال روزنامه لا وانگوارديا چاپ بارسلون در تحليلي نوشت: عربستان سعودي تمايلي براي اعزام نيرو به سوريه ندارد اما آماده پرداخت هزينه هاي اين جنگ است.
در اين مطلب آمده است: «دونالد ترامپ» يک روز پس از صحبت با «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي و پس اعلام تصميمش براي خروج دو هزار سرباز آمريکايي از سوريه، ابراز داشت که اگر عربستان سعودي مي‌ خواهد آمريکايي ها در سوريه بمانند، بايد هزينه آن را پرداخت کنند.
نشريه وال استريت ژورنال با اين ايده و به نقل از مقامات بلند پايه واشنگتن، به اين گمانه زني‌ پرداخته که يک نيروي عربي، جايگزين نيروي نظامي آمريکا در سوريه شود تا پس از شکست داعش در ثبات بخش شمال شرقي‌ کشور کمک کند.
اين ايده اي است که از سوي «جان بولتون» مشاور جديد امنيت ملي‌ ترامپ سرچشمه گرفته است تا علاوه بر عربستان سعودي و امارات، مصر را نيز وارد اين ماجرا کند.
با اين حال، «عادل الجبير» وزير خارجه عربستان بلافاصله اعلام کرد که گفتگوهايي با واشنگتن در جريان است تا بخشي از هزينه هاي ائتلاف در سوريه، پرداخت شود.
رسانه مذکور به نقل از وزير سعودي خاطرنشان ساخت که ايده اعزام نيرو به سوريه، جديد نيست و در سال 2016 نيز در همين زمينه با «باراک اوباما» گفتگويي انجام گرفت اما به نتيجه اي نرسيد.
وزير سعودي با تائيد اين امر که اکنون با دولت ترامپ نيز گفتگويي انجام گرفته است، افزود: پرداخت هزينه جنگ با اعزام سربازان سعودي به جبهه قابل مقايسه نيست زيرا عواقب اعزام نيرو بسيار جدي است.
روزنامه يادآوري کرد که نيروهاي آمريکايي در 10 پايگاه در منطقه کردنشين سوريه مستقر هستند و در آنجا از شبه نظاميان کرد مدافع خلق که عليه داعش مي جنگند، حمايت مي‌ کنند.
نشريه در ادامه و در پاسخ به اين سئوال که مقامات واشنگتن، چه چيزي را ثبات مي‌ نامند؟، آورده است که تنها يک استدلال براي اعتبار دادن به جايگزيني نيروهاي آمريکايي از سوي يک نيروي عربي‌ است، اما ابتدا بايد ديد که تا چه حد، کردها يک نيروي چند مليتي عربي‌ را خواهند پذيرفت.

گاو شيرده سعودي آماده دوشيدن شد
شبکه العالم نيز در تحليلي نوشت: ترامپ مي داند اگر ائتلاف سعودي نتوانسته است در همسايگي خود با يمن بجنگد، قطعا نخواهد توانست صدها کيلومتر آن سوتر در ميدان هاي مين سوريه، مقابل چشم تک تيراندازهاي کارکشته، قدم از قدم بردارد.
ترامپ، دوستان خاورميانه اي خود را بر سر دو راهي قرار داده است. حالا عربستان سعودي و هم پيمانانش يا بايد به سوريه نيرو اعزام کنند که نمي توانند و رئيس جمهوري آمريکا هم اين را خوب مي داند، يا بايد هزينه هاي جنگ در آن کشور را بپردازند.
شايد بتوان گفت حمله موشکي اخير سه کشور غربي به سوريه مقدمه اي براي گذاشتن صورتحساب هزينه هاي جديد روي ميز پادشاهي سعودي بود.
اين گاو همچنان دوشيدني است يا به عبارتي ديگر، آن گونه که ستون نويس روزنامه القدس العربي نوشته است؛ ترامپ دارد شرق فرات را براي فروش يا اجاره واگذار مي کند. (متن کامل تحليل)

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۴۴۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند

به گزارش ورزش سه، صندوق سرمایه گذاری عمومی در سال 2023 از باشگاه‌های لیگ روشن برای جذب گروهی از مهم‌ترین بازیکنان بین‌المللی مثل کریستیانو رونالدو، نیمار، کریم بنزما فرانسوی و ... حمایت کرد.

یک منبع به روزنامه سعودی الشرق الاوسط توضیح داد که کمیته جذب بازیکن در لیگ حرفه‌ای عربستان در دوره اخیر جلساتی را با باشگاه‌ها برگزار کرده است تا بازیکنانی را که می‌خواهند در فصل نقل و انتقالات تابستانی به فوتبال این کشور منتقل شوند، مشخص کند.

این منبع در ادامه گفت پیش بینی می‌شود هفته آینده جلسه دیگری بین کمیته و باشگاه‌ها برگزار شود. برنامه برای حضور بازیکنان بزرگ بین‌المللی در راستای برنامه‌ توسعه مسابقات فوتبال در عربستان سعودی است تا لیگ این کشور به یکی از 10 لیگ مهم جهان تبدیل شود.

اما صندوق سرمایه‌گذاری عربستان بر چه اساسی از باشگاه‌ها حمایت می‌کند؟ این منبع اشاره کرد که حمایت‌های صندوق از باشگاه‌ها با توجه به جایگاه آنها در جدول لیگ عربستان صورت می‌گیرد.

در واقع باشگاه‌هایی که موقعیت‌های بالاتری دارند (به عنوان مثال الهلال و النصر در فصل جاری)، ممکن است حمایت بیشتری دریافت کنند، و تیم مقابل تیم‌هایی که در رده‌های پایین‌تر هستند، حمایت کمتری داشته باشند.

این استاندارد به منظور ایجاد انگیزه در باشگاه‌ها برای ارائه بهترین سطوح و دستیابی به نتایج بهتر است که باعث افزایش قدرت و جذابیت مسابقات لیگ عربستان می‌شود.

انمار الحائلی، رئیس باشگاه الاتحاد، اخیراً در اظهارات تلویزیونی تایید کرد که حمایتی که از باشگاه‌ها انجام می‌شود، به یک اندازه نیست. من اطلاع دقیقی ندارم و نمی‌خواهم در این مورد اظهار نظر کنم، اما باید جزئیات بیشتری در این زمینه به ما ارائه شود.

وی همچنین گفت: باید جدولی ارائه شود که نشان دهد هر باشگاه چه چیزی دریافت می‌کند، چون ممکن است خطایی رخ بدهد و از برخی باشگاه‌ها بیشتر از سایر باشگاه‌ها حمایت شود.

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق