Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@23:20:47 GMT

سرمازدگی خسارات ۱۰۰درصدی به برخی باغات بسطام وارد کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۴۸۷۸۹

سرمازدگی خسارات ۱۰۰درصدی به برخی باغات بسطام وارد کرد

شاهرود- مدیر جهاد کشاورزی شاهرود درباره سرمای دیررس بهاره طی روزهای قبل در این شهرستان گفت: سرما و یخ زدگی هفته جاری خسارات ۱۰۰درصدی به برخی باغات بسطام وارد کرد.

محمدرضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر، از خسارت ۱۰۰ درصدی سرمازدگی به برخی باغات بسطام خبر داد و ابراز داشت: همه‌ساله از اوایل اسفندماه به‌مرور در فروردین‌ماه طی مقاطع مختلف سرمای دیررس بهاره را شاهد هستیم ولذا اغلب محصولات باغی شهرستان از جبهه هوای سرد فصل بهار در امان نیستند اما امسال سرمازدگی در روزهای پایانی فررودین متاسفانه به‌صورت ۱۰۰ درصدی به باغات بسطام خسارت وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه سرمازدگی بهاره در سال‌های مختلف دچار شدت و ضعف است که در روزهای اخیر متاسفانه شاهد شدت آن بودیم، افزود: ارقام مختلف زردآلو که حساسیت بیشتری نسبت به سرما دارند در سال‌های قبل دچار سرمازدگی با درصدهای مختلف می‌شدند ولی سرمازدگی بیست و پنجم فروردین ماه ۹۷ از حد عادی و معمول فراتر بود.

خسارت ۱۵ الی ۲۰ درصدی در باغات انگور بخش مرکزی

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود بابیان اینکه همه‌ساله در مقطع فصل بهار با پدیده سرمازدگی مواجه هستیم، ابراز داشت: بروز سرمای شدید و قبل از آن بارندگی‌های فراوان در روزهای بیست و پنجم تا بیست و هشتم فروردین ماه۹۷ که همراه با باد و بوران در مناطق شمالی شهرستان، مانند بسطام، مجن و تاش و حتی دامنه کوه‌ها بود متاسفانه روستای ابر را نیز درنوردید و تا کلاته‌های غربی گسترش پیدا کرد که این امر باعث سرمازدگی فراوان شد.

قاسمی ضمن بیان اینکه وقوع یخبندان و سرمای شدید بخش عمده‌ای از محصولات باغی را دچار سرمازدگی کرد، در ادامه افزود: بخش اعظم محصولات باغی شهرستان مانند زردآلو دچار خسارت شدند و حتی این سرمای بهاره بر محصولات باغی دیر رس نظیر آلبالو، گیلاس، آلو، هلو، شلیل، گردو و حتی سیب نیز اثرگذار بوده است.

وی افزود: باغداران نواحی شمالی شهرستان بخش عمده‌ای از محصولات خود را از دست دادند اما در بخش مرکزی شهرستان به دلیل کمتر بودن سرمازدگی، شاهد خسارت ۱۵ الی ۲۰ درصدی در باغات انگور هستیم.

سرمازدگی در کلزا و گندم شهرستان شاهرود

 مدیر جهاد کشاورزی شاهرود بابیان اینکه مزارع شهرستان نیز از سرمازدگی بهاره بی تاثیر نبودند، گفت: خسارت در بخش محصولات زراعی شهرستان نظیر گندم و در برخی از مزارع کلزا نیز گزارش‌شده  که این امر باعث افت عملکرد و کاهش راندمان تولید در سطح زیر کشت نیزخواهد شد.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: ۵۰ تا ۵۵ درصد کل محصولات باغی  زردآلو در بخش بسطام دچار خسارت سرمازدگی شدند اما محصولات باغی دیگر این چنین سرمازدگی را خوشبختانه شاهد نیستیم.

وی بابیان اینکه بخش عمده‌ای از خسارت‌های سرمازدگی سال زراعی گذشته، توسط صندوق بیمه کشاورزان پرداخت شده است، افزود: سرمازدگی ازجمله عوامل قهری محسوب می‌شود که برای رفع آن به دنبال جایگزینی ارقام مناسب مقاوم به سرما، خشکی و کم‌آبی هستیم همچنین می‌کوشیم تا فنّاوری‌های جدید، باقیمت مناسب را برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی عرضه کنیم.

گفتنی است طبق بخشنامه ای ارائه گزارش های ریالی خسارت های ناشی از سرمای بهاره بر ستاد مدیریت بحران واگذار شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۴۸۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه سیل اخیر خسارت سنگینی را به بخش کشاورزی استان وارد کرده است، گفت: براساس گزارش‌های ارسالی از شهرستان ها،۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برآورد اولیه خسارت سیل به زیربخش‌های کشاورزی استان است.

وی افزود: بر اثر سیل خسارات قابل‌توجهی به زیرساخت‌های بخش‌های کشاورزی استان از جمله قنات ها، باغ ها، زراعت، دام و طیور، ابنیه‌ها، جاده‌های بین مزارع و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی وارد شده‌است.

جعفری بیان کرد: براساس برآورد‌های اولیه برای جبران این خسارت‌ها به بخش‌های کشاورزی خراسان جنوبی، تخصیص اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: تیم‌های راهسازی در مراکز جهاد کشاورزی مستقر و مشغول ترمیم جاده‌های بین مزارع در بخش کوهستانی هستند.

جعفری گفت: نیرو‌های جهاد سازندگی در شهرستان‌ها وگروه‌های جهادی در کنار کشاورزان و بهره برداران، کار لایروبی و پاکسازی باغ‌های استان را انجام می‌دهند.

وی افزود: با استفاده از بیل‌های مکانیکی، لایروبی رسوبات جمع‌شده در پشت بند‌ها انجام می‌شود تا پیش از فصل آبیاری باغ ها، زمینه آبیاری درختان و زمین‌های زراعی فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه بیشترین میزان و حجم خسارت راداشتند، افزود: این گزارش برآورد اولیه بوده و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی در خصوص خسارات وارد شده به قنات‌های استان گفت: طبق گزارش‌های اولیه سیل به تعداد ۱۰۱ رشته قنات، ۱۱۶۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی، ۳۳۷ راس دام سبک، ۵۲۰ کیلومتر ایل راه، ۱۱۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۷ کیلومتر مسیر انتقال آب خسارت وارد کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • سیل به کشاورزی بشرویه ۱۸۵ میلیارد خسارت زد
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • بیش از 543 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • اعلام خسارات اولیه سیل در ۴ استان کشور
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است