Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیدار مرکل و ماکرون با ترامپ برای جلوگیری از خروج آمریکا از برجام، رزمایش مشترک نیروی دریایی قطر و انگلیس، درخواست اردن برای هماهنگی های امنیتی با سوریه، درخواست نتانیاهو از دیپلمات‌های خارجی برای محکومیت گسترده ایران و تایید برنامه ایجاد حکومت محلی در سوریه از سوی پنتاگون از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به نامه ۵۰۰ نماینده پارلمان‌‌های انگلیس، فرانسه و آلمان به همتایان آمریکایی برای حفظ برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، 500 نفر از نمایندگان پارلمان‌های سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با امضای نامه‌ای خطاب به قانونگذاران کنگره آمریکا درباره لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) هشدار داده‌ و خواستار تلاش برای حفظ این توافق شده‌اند. 

در این نامه از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان توافق هسته‌ای برجام به عنوان یک «گشایشی عمده» یاد شده که پس از ۱۳ سال تلاش‌‌های دیپلماتیک مشترک به دست آمده است. 

نگارندگان خاطرنشان کرده‌اند: «بعد از ۱۳ سال تلاش‌های دیپلماتیک مشترک، به گشایشی عمده [در پرونده برنامه هسته‌ای ایران] دست یافته و برجام را امضا کردیم. این توافق ما را به تحمیل بررسی‌های بی‌سابقه از برنامه هسته‌ای ایران، برچیدن بخش زیادی از تأسیسات غنی‌سازی هسته‌ای آنها و حذف محسوس خطر رقابت سلاح‌های هسته‌ای قادر کرد.»

قانونگذاران اروپایی در ادامه به برخی نگرانی‌ها در آمریکا درباره انقضای محدودیت‌های غنی‌سازی علیه ایران پس از گذشت چند سال پرداخته و نوشته‌اند: «این محدودیت‌ها بعد از گذشت ۱۰ سال از عمر برجام به پایان نخواهند رسید: ایران در معرض نظارت‌های پیمان منع اشاعه هسته‌ای خواهد بود که همچنان غنی‌سازی را محدود می‌کنند.»

نمایندگان پارلمان اروپا هشدار داده‌اند لغو توافق هسته‌ای برجام ائتلاف میان آمریکا و کشورهای اروپایی را بر هم خواهد زد. 

 

در این نامه آمده است: «تنها دلیلی که ما را قادر به دستیابی به این گشایش کرد این بود که در کنار یکدیگر ایستادیم. ما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با کمک همدیگر اثبات کرده‌ایم مشارکت‌های قوی و وحدت‌بخش فراسوی آتلانتیک می‌تواند به تشکیل یک ائتلاف مورد تأیید جامعه بین‌المللی منجر شده و به چین و روسیه تسری پیدا کند.»

«آن ائتلاف اکنون در معرض خطر است، زیرا دولت آمریکا بدون وجود هیچ ادله‌ای از عدم پایبندی ایران به تعهداتش در حال حرکت به سمت خروج از برجام است.»

قانونگذاران اروپایی آمادگی خود را برای گفت‌وگو با طرف‌های آمریکایی درباره اختلافات با ایران در مسائل غیرهسته‌ای اعلام کرده‌اند. 

دیدار مرکل و ماکرون با ترامپ برای جلوگیری از خروج آمریکا از برجام

به گزارش وال استریت ژورنال، «امانوئل ماکرون» و «آنگلا مرکل» هفته آینده با امید به متقاعد ساختن «دونالد ترامپ» به عدم خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران- موسوم به برجام- با وی در کاخ سفید دیدار خواهند کرد.

ماکرون و مرکل اعلام کردند که حفظ توافق هسته ای ایران هدف اصلی آنان از دیدار هفته آینده خود با رئیس جمهور آمریکا است و ابراز امیدواری کردند که این دیدارهای جداگانه سبب شود امور در یک مسیر درست به پیش رود.

در همین ارتباط، معاون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که پاریس و واشنگتن در خصوص برنامه موشک بالستیک ایران و همچنین تلاش تهران برای گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه نگرانیهای مشترک دارند.

صدراعظم آلمان نیز روز پنج شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور فرانسه در برلین با اذعان به وجود برخی مشکلات اظهار داشت که آلمان، فرانسه و انگلیس در بحثهای مربوط به توافق هسته ای ایران با واشنگتن از موضع مشترکی برخوردارند.

مرکل در این باره گفت: «از دیدگاه من، موضوع این توافق یک موضوع مهم است، اما نمی توانیم همه موضوعات را به این توافق محدود کنیم. برنامه موشک بالستیک ایران مایه نگرانی است».

کشورهای اروپایی ضمن حمایت قاطعانه از برجام، به این نکته اشاره می کنند که واشنگتن و آژانس بین الملی انرژی اتمی پایبندی ایران به چارچوب این توافق را بارها تأیید کرده اند.

با این حال گویا رئیس جمهور فرانسه امیدوار بوده که با دستی پُر از تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به واشنگتن سفر کند.

رزمایش مشترک نیروی دریایی قطر و انگلیس

وزارت دفاع قطر در بیانیه ای اعلام کرد که رزمایش مشترک نظامی میان دو کشور با حضور کشتی «اچ ام اس » انگلیس برگزار شد.

در این بیانیه آمده است: رزمایش در چارچوب توافق های گذشته و همکاری مشترک دفاعی میان دو کشور دوست و در جهت حمایت از تلاش ها برای مبارزه با تروریسم و قاچاق و حفظ ثبات و امنیت منطقه برگزار شد.

ماه دسامبر گذشته قطر و انگلیس توافقنامه را امضا کردند که به موجب آن دوحه ۲۴ جنگنده «تایفون» می خرد و نیروهای این کشور نیز توسط انگلیس آموزش داده می شوند.

سال ۲۰۱۷ قطر و انگلیس ۴ رزمایش نظامی دریایی، هوایی و زمینی برگزار کردند.

درخواست اردن برای هماهنگی های امنیتی با سوریه

امان با ارسال چندین نامه به دمشق خواستار برقراری هماهنگی های امنیتی با دولت سوریه در صورت آغاز عملیات ارتش در جنوب این کشور، شده است.

بر اساس این گزارش، دولتمردان اردن تاکنون با ارسال چندین نامه به دمشق خواستار تحقق این مسأله شده اند.

اردنی ها به دمشق اعلام کرده اند که اگر عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور برای بازپس گیری درعا آغاز شود، می توانند هماهنگی های امنیتی با دمشق داشته باشند.

گفتنی است، اردن نگران آن است که مناطق جنوب سوریه به صحنه اجرای عملیات با استفاده از سلاح‌های سنگین تبدیل شود و بر این اساس به دنبال حفظ امنیت مرزی خود است.

درخواست نتانیاهو از دیپلمات‌های خارجی برای محکومیت گسترده ایران

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سالروز تشکیل این رژیم از دیپلمات‌های خارجی مقیم سرزمین‌های اشغالی خواست که در حرکتی جمعی، در رسانه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران موضع بگیرند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این موضع خود را در دیدار با روسای هیئت‌های دیپلماتیک مقیم سرزمین‌های اشغالی، نمایندگان برخی کشورها در سازمان ملل، رهبران معنوی جوامع مسیحی، کنسول‌های افتخاری و وابستگان نظامی کشورها بیان کرد.

بنیامین نتانیاهو در برابر این جمع، رژیم صهیونیستی و حکام کشورهای عربی را در یک جبهه قرار داد و گفت: «ایران دشمن همه ماست؛ دشمن دنیای عرب و تمدن.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد که ایران در پی ایجاد امپراطوری در مطنقه غرب آسیا است و باید از همین ابتدای کار، در برابر تهران ایستاد.

تایید برنامه ایجاد حکومت محلی در سوریه از سوی پنتاگون

«دانا کوک» سخنگوی پنتاگون شب گذشته در میان خبرنگاران، برنامه وزارت متبوعش برای استفاده از ظرفیت کردهای مسلح سوریه برای ایجاد یک حکومت محلی در بخش‌هایی از سوریه را اعلام کرد.

دانا وایت در نشست خبری امشب پنتاگون، ابتدا در خصوص حملات موشکی بامداد شنبه گذشته آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه ادعاهایی را مطرح کرد و گفت که پدافند هوایی سوریه، هیچ‌یک از موشک‌های ائتلاف سه‌گانه را رهگیری نکرده و این حمله کاملاً موفقیت‌آمیز بوده است.

سخنگو در این خصوص گفت: «تقریباً همه موشک‌های (بشار) اسد بعد از اتمام حمله موشکی ما پرتاب شد؛ سامانه پدافندی ساخت روسیه، کاملا ناکارآمد بود؛ دو روز بعد هم که به صورت تصادفی سیستم پدافندی روسیه و سوریه فعال شد، ناکارآمدی آنها باز هم مشخص شد.»

روس‌ها می‌گویند که از ۱۰۳ موشک شلیک‌شده ائتلاف غربی، ۷۱ موشک با سامانه‌های پدافندی نه‌چندان مدرن اس-۲۰۰ و دیگر سامانه‌های ساخت شوروی سابق، رهگیری و منهدم شده‌اند.

سخنگوی پنتاگون در ادامه به سوالی در خصوص احتمال حمله مجدد به سوریه پاسخ داد و گفت: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی اسد برای حمله جدید در دست نیست ولی ما بهرحال هوشیار و آماده‌ایم.»

دانا وایت در خصوص برنامه آمریکا برای نحوه ادامه کار در سوریه گفت: «ما کماکان متعهدیم به کار با نیروهای دموکراتیک سوریه؛ نیروهایی که ثابت کرده‌اند که قابل‌اتکاءترین شرکای ما در مبارزه با داعش هستند؛ هدف ما این است که این نیروها بعنوان یک حکومت محلی در مناطق آزاد شده ریشه بدوانند.»

ژنرال «کنث مکنزی» از فرماندهان ارشد پنتاگون هم در این نشست حضور داشت. یکی از خبرنگاران از وی پرسید که آیا ناوگان جنگی روسیه، زرمناو آمریکایی «دونالد کوک» یا دیگر رزمناوهای انگلیسی حاضر در آب‌های نزدیک سوریه را تهدید کرده است؟

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۵۲۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی

سفیر ایران در کویت در دیدار با دبیرکل جدید سازمان منطقه‌ای حفظ محیط زیست دریایی از آمادگی ایران برای همه گونه کمک و همیاری با این سازمان در جهت جلوگیری از فجایع زیست محیطی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سفیر کشورمان در دیدار با دبیرکل جدید سازمان منطقه‌ای حفظ محیط زیست دریایی مهم‌ترین محورهای گسترش همکاری زیست محیطی دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و کویت را مورد بحث و بررسی قرار داد.

محمد توتونچی در این دیدار گفت: مدیریت چالش‌های منطقه‌ای محیط زیست و رسیدگی به آلاینده‌های زیست محیطی به ویژه با تردد روزانه ده‌ها نفتکش از خلیج فارس همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده که نه تنها حیات آبزیان بلکه حتی ساکنان مناطق ساحلی در معرض خطر قرار داده است.

سفیر کشورمان افزود: با تلاش سازمان حفظ محیط زیست دریایی (راپمی) امیدواریم میزان آلاینده‌ها کاهش یابد و جمهوری اسلامی برای همه گونه کمک و همیاری با این سازمان در جهت جلوگیری از فجایع زیست محیطی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و کارگاه‌های آموزشی به منظور اندازه گیری آلاینده‌ها و ایجاد ایستگاه‌های پایش آمادگی دارد.

محمد داود الاحمد، دبیرکل جدید سازمان راپمی ضمن تاکید بر نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران که بر نیمی از کل ساحل خلیج فارس و دریای عمان اشراف دارد، گفت: سازمان راپمی طی 45 سال فعالیت شبانه روزی و نظارت مستمر بر عبور و مرور نفتکش‌ها می‌کوشد از آلودگی محیط زیست خلیج فارس بکاهد.

وی ابراز امیدواری کرد با تشریک مساعی کشورهای عضو و بهره گیری از تجربیات متخصصان و دست اندرکاران ایرانی بتوان طرح های مفیدی برای مقابله با آلودگی و پاکسازی سواحل و محیط زیست دریایی انجام داد.

واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستیبررسی مناسبات ایران و ترکیه در دیدار سفیر با امیرعبداللهیان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • آلمان، فرانسه و آمریکا، مقصد اول صادرات قطعات خودرو ترکیه
  • (ویدئو) نطق جنجالی نماینده پارلمان بریتانیا در انتقاد از سیاست دوگانه انگلیس
  • پنتاگون: کشتی حامل تجهیزات برای غزه دچار حریق شد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • افتتاح دفتر نمایندگی اتاق مشترک ایران و آلمان در خرمشهر
  • تهدید آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان توسط سخنگوی نیروهای مسلح ایران
  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم