Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک قاضی میبدی سال گذشته 25 رای جایگزین حبس صادر کرده و به گفته وی مجازات‌های جایگزین حبس در آغاز راه می‌باشد و هنوز به طور کامل فراگیر نشده است.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، اصلاح مجرمان با استفاده از مجازات جايگزين حبس از مباحث مهم و مورد توجه قضات و مسئولان دستگاه قضایی است، چند سالی است که موضوع «مجازات‌های جایگزین حبس» به‌طور جدی وارد سیاست‌های کلی قضایی کشورمان شده است و قضات نیز مواردی از آن را برای مجرمانی که به دلایل عمدی و غیرعمدی مرتکب جرمی شده‌اند ولی سابقه کیفری نداشته باشند، به مورد اجرا گذاشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدرضا زارع رئیس شعبه ۱۰۱ کیفری شهرستان شهرستان میبد که بیشترین حکم جایگزین حبس در استان یزد را در سال گذشته صادر کرده است که تعداد آن به 30 مورد می‌رسد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، می‌گوید: قانونگذار برای جلوگیری از آثار سوء زندان بر زندانی و خانواده وی و کسانی که جرایم غیر عمدی مرتکب شدند مجازات‌های جایگزین حبس را پیش بینی کرده که هدف آن اصلاح مجرم است.

وی با بیان اینکه مجازات‌های جایگزین حبس در آغاز راه است و هنوز به طور کامل فراگیر نشده، ادامه می‌دهد: بعضی از نهاد‌ها سعی می‌کنند با احتیاط خاصی وارد عمل شوند، از سویی ساز و کار‌های این موضوع هنوز به طور کامل مهیا نشده که امیدوارم در سال جدید روند بهتری داشته باشد.

این قاضی میبدی در رابطه با بیشتری آرای جایگزین حبسی که تاکنون صادر کرده است، بیان می‌دارد: مجازات‌های جایگزین به انجام خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی و محرومیت از انجام یک کار خاص تقسیم‌بندی می‌شود، همچنین در مجازات جایگزین حبس الگو‌هایی مثل شرح حال پرونده، سن مرتکب، آثار ناشی از جرم وی، سابقه دار بودن یا نبودن شخص مورد توجه قرار می‌گیرد به عنوان مثال با رای جایگزین حبس پزشکی که مرتکب قصور پزشکی شده به دلیل نیروی کار و علم خود در نهاد‌های عمومی همچون بیمارستان‌ها و آموزشگاه‌ها به مردم خدمت کرده یا برای پرونده فردی که به دلیل خطای رانندگی مرتکب جرم غیرعمد شده به خدمات عام المنفعه مکلف شده است. همچنین خدمات فرهنگی رایگان، کاشت نهال، کمک به کودکان بی سرپرست از جمله آرای جایگزین حبسی بوده که صادر کرده‌ام.

زارع می‌افزاید: زمانی که سخن از مجازات‌های جایگزین حبس می‌شود باید توجه داشته باشیم که در مفهوم عام آن هر گونه ضمانت اجرایی است که مانع استفاده از مجازات زندان شود و در ردیف مجازات‌های جایگزین حبس قرار می‌گیرد، همچون خدمات عمومی رایگان، تعلیق مراوده و ... که جایگزین حبس محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برخورداری از مجازات‌های هر یک از نهاد‌های جایگزین مستلزم رعایت شروطی است که برخی از آن‌ها به نوع مجازات حبس تعلق می‌گیرد و شخص قاضی با توجه به موقعیت اجتماعی هر شخصی این مجازات‌ها را تعیین می‌کند.

این قاضی میبدی هدف اصلی صدور مجازات جایگزین حبس را تبیین کرده و خاطرنشان می‌کند: هدف از جایگزین حبس این است که شخص زندانی توسط جامعه مجازات شود و هر جامعه‌ای که از این متهم ضرر دیده است، خود از سود او بهره ببرد تا خسارتی که از طریق جرم مرتکب شده به این شکل جبران شود و این همان بهره وری است که با نظر نهایی قاضی تعیین می‌شود که فرد زندانی در خدمات عام المنفعه به کار گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۵۲۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت

پیرو برخی تماس‌های حاصله با تعدادی از شهروندان و درخواست مبالغی برای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت، مرکز امور مشتریان سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد که این سازمان برای ارائه خدمات به مردم از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند و این موضوع کلاهبرداری است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اخیراً شاهد این هستیم که برخی افراد در تماس با شهروندان، خود را به عنوان کارگزار یک شرکت بیمه‌ معرفی و با ادعای صدور "کارت هوشمند بیمه سلامت" و اعلام شماره حساب، اقدام به دریافت مبالغی از مردم برای صدور این کارت می‌کنند. این افراد مدعی هستند که با خرید این کارت هوشمند، شهروندان می‌توانند از مزایا و تخفیفاتی در هنگام دریافت خدمات تشخیصی و درمانی بهره‌مند شوند.

در همین راستا خبرنگار تسنیم پیگیر این موضوع از بیمه سلامت شد و مرکز امور مشتریان و اطلاع رسانی سازمان بیمه سلامت ایران در اطلاعیه‌ای به تسنیم اعلام کرد: «برخی شرکت‌های سودجو به دنبال سوء استفاده از نام و عنوان بیمه سلامت در ارائه خدمات به بیمه شدگان این سازمان هستند، این درحالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند بنابراین این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.»

فعالیت سامانه نسخ الکترونیک "بیمه سلامت" پایدار شد

این اطلاعیه تأکید می‌کند که «شهروندان برای اطلاع از آخرین اخبار و آدرس دفاتر پیشخوان طرف قرارداد به سایت سازمان به نشانیihio.gov.ir مراجعه و یا با سامانه 1666 تماس حاصل کنند.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • انجام ۴ ماموریت پلیسی در استان سمنان/ سارق روی دکل برق دستگیر شد
  • سازمان برنامه مکلف به نظارت برنحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • این آژانس فقط پس از برپایی کشور مستقل فلسطین منحل خواهد شد
  • آغاز عملیات توسعه بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) خاش
  • کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت
  • مرگ موتورسوار در کورس با پراید
  • مرگ موتورسوار در کورس با پراید/ فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • مرگ ۲ تن در ۲ تصادف رانندگی به فاصله ۱۰ دقیقه در پایتخت