Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@06:05:45 GMT

نگاهی به تاریخ نجوم در دوران تمدن اسلامی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۵۳۲۰۴

نگاهی به تاریخ نجوم در دوران تمدن اسلامی

علم نجوم در دوران تمدن اسلامی اهمیت ویژه ای داشت، علاوه بر کاربردهای علم نجوم در تقویم و احکام نجوم برای تعیین موقعیت قبله و تعیین اوقات نماز از این علم استفاده می شد.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-زینب سیار: علم نجوم از نخستین دانشی است که بشر به آن توجه کرده است، آشنایی با تاریخ علم نجوم موجب می شود تا ما انسانها متوجه شویم که اکتشافات بشر نه تنها تصادفی نیست بلکه تمامی پیشرفت ها دارای نظم و قانون مشخصی هستند و آشنایی با تاریخ علم باعث روشن‌تر شدن راه آینده جهت دستیابی به فناوری های نوین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوران باستان از آسمان و ستارگان برای توجیه وقایع زمینی استفاده می‌کردند و مردم آن دوران معتقد بودند که اجرام آسمانی با وقایع زمینی، سعد و نحس بودن ایّام و طالع ارتباط مستقیم دارند و به همین دلیل است که افراد آن دوران رصدگرانی توانمند محسوب می شدند.

 مردمان مصر و بین النهرین در دوران باستان به دلایل مختلفی به این دانش روی آوردند. یکی از دلایل کشاورزی بود زیرا از مشاهده فصول مربوط به کشاورزی به این نتیجه رسیده بودند که این فصول با حرکت خورشید و موضع بعضی از سیارات و صورت های فلکی ارتباط و وابستگی دارند. از دیگر دلایل توجه به علم نجوم علم احکام نجوم و پیش بینی پدیده های گوناگون به وسیله آن و بالأخره دلیل دیگر علت تقویمی و گاهشماری بود.

در دوران تمدن اسلامی نیز این علم اهمیت ویژه ای داشت، علاوه بر کاربردهای علم نجوم در تقویم و احکام نجوم برای تعیین موقعیت قبله و تعیین اوقات نماز از این علم استفاده می شد.

در دوره اسلامی، تعریف ها و طبقه بندی های متفاوتی برای توصیف حیطۀ علم نجوم بیان می کردند و علم نجوم به شاخه های مختلفی تقسیم می شد. نجوم آن دوره دو زمینه اساسی را شامل می شد؛ یکی مبتنی بر دلالت های کواکب بر آینده که احکام نجوم نام داشت و دیگری مبتنی بر مسائل علمی نجوم بود که شاخه هایی چون ابعاد و اجرام، محاسبات زیجی و تقویمی، علم مواقیت( زمان سنجی)، نجوم کروی و ساخت ابزار های نجومی را شامل می شد.

 به طور کلی نجوم دردوره اسلامی بر پایۀ سه سنت نجومی ایرانی ، هندی و یونانی بنا شده بود. مسلمانان نخست با سنت نجومی ایرانی آشنا شدند و اندکی بعد با مطالعۀ آثار نجوم هندی  از این سنت نجومی نیز بهره گرفتند، اما تأثیر سنت یونانی به مراتب بیش از دو سنت دیگر بود.

هیئت

پس از ترجمه کتاب مجسطیِ بطلمیوس به عربی این کتاب مورد توجه دانشمندان مسلمان قرار گرفت وبه عنوان مرجع اصلی در علم نجوم مورد مطالعۀ دانشمندان اسلامی قرار گرفت ، به گونه ای که سنت جدیدی از علم نجوم به نام هیئت که در این دوران شکل گرفت به شدت تحت تأثیر این کتاب بود و دانشمندان در این حوزه به بررسی مدل های حرکت سیارات بر اساس مدل های بطلمیوس و تصحیح ایرادات این مدل ها می پرداختند. علم هیئت از شاخه های مختلفی تشکیل می شد و موضوع اصلی آن مطالعه ساختار اجرام سماوی بود. علم هیئت در اوایل تمدن اسلامی چندان مورد توجه نبود و تأثیرگذارترین آثار هیئت دوران اسلامی در قرن هفتم هجری توسط خواجه نصیرالدین طوسی، مؤیدالدین عرضی و قطب الدین شیرازی نوشته شده است.

نجوم رصدی

علاوه بر هیئت که از شاخه های مهم نجوم در دوران اسلامی است ، نجوم رصدی نیز شاخه دیگر این علم است که منجمان رصد های زیادی برای تعیین طول و عرض جغرافیایی شهر ها و اندازۀ میل دایرة البروجی انجام دادند. یکی از آثار مهم در این زمینه کتاب صورالکواکب از عبدالرحمان صوفی است . وی در این اثر، صورت های فلکی را ترسیم کرده و به برخی از روشش ها و نوآوریهای منجمان مسلمان پرداخته است. 

منجمان مسلمان نتیجۀ رصدها و محاسبات نجومی خود را در کتاب هایی به نام «زیج» جمع آوری می کردند که زیج خوارزمی از خوارزمی، زیج جامع از کوشیار گیلانی و زیج خاقانی از غیاث الدین جمشید کاشانی از مهم ترین این زیج ها محسوب می شوند. بیش تر زیج های تألیف شده متکی بر رصدهایی بود که دست کم بخشی از آنها توسط خود مؤلفان صورت گرفته بود. اکثریت عظیمی  از این جدول ها بر مبنای نظریۀ بطلمیوس تنظیم و نهایتا اصلاحاتی در بعضی پارامترها صورت گرفته بود. نقش عمدۀ منجمان مسلمان در این زمینه به روش های مثلثاتی ، محاسباتی و رصدی مربوط می شود.

رصد خانه ها

توسعه نجوم رصدی موجب تأسیس رصدخانه هایی شد که علاوه بر رصد،  فعالیت های پژوهشی متنوعی در آنجا انجام می شد. در واقع رصدخانه ها به عنوان یکی از مراکز علمی در تمدن اسلامی به شمار می رفتند که علاوه بر تبادل نظرات علمی، در آنها آموزش نجوم و ریاضیات نیز صورت می گرفت. تکامل رصدخانه ها با تأسیس رصدخانه مراغه به اوج خود رسید، این رصدخانه بسیار مجهز بود و ابزار های موجود در آن از دقت نسبتا بالایی برخوردار بودند. اوج شهرت رصدخانه در عالم اسلام مربوط به رصدخانه سمرقند است که به دستور الغ بیگ و با همکاری غیاث الدین جمشید کاشانی ساخته شد. تأسیس رصدخانه هایی که در آنها ابزار ها ، کتابخانه ها و تجهیزات نجومی نگه داری می شد، نتیجه همکاری گروه هایی از منجمان، ابزار سازان، مهندسان و معماران بود و می توان گفت که منجمان مسلمان ابزارهای دقیق تری نسبت به منجمان یونان باستان ساختند و رصد های دقیق تری انجام دادند.

در این شرح کوتاه غیر ممکن است که بتوان دستاوردهای نجوم اسلامی را شرح کرد. اما چند نکته را باید در نظر گرفت؛ اول اینکه منجمان مسلمان برای اصلاح کردن و اشاعۀ نظریۀ نجومی بطلمیوسی تلاش گسترده ای انجام دادند. دوم در رصدهای نجومی و ابداع و به کارگیری ابزارها و آلات نجومی پیشرفت های مهمی حاصل گشت. سوم توسعه و انتشار زیج ها یکی از دستاوردهای مهم پیشرفت رصدخانه های اسلامی بود که با استفاده از داده های موجود در این آثار امکان پیش بینی پدیده های نجومی مختلفی فراهم می شد.  پیشرفت علم نجوم اسلامی، با تدوین گاهنامه ها و تقویم ها و رساله هایی برای یافتن جهت قبله و نظایر اینها، از یک طرف جوابگوی نیازمندی ها مسلمانان شد و از طرف دیگر، یک علم نجوم ریاضی محور فراهم آمد که البته بسیار صحیح و دقیق بود.

منابع

دمپی یر(۱۳۷۱)، تاریخ علم، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها( سمت)، تهران.

کرامتی، یونس(۱۳۹۱)، نگاهی به تاریخ ریاضیات و نجوم در ایران، امیرکبیر، تهران.

کندی، ادوارد اسوارت(۱۳۷۴)، پژوهشی در زیج های دوره اسلامی، ترجمه محمد باقری، علمی فرهنگی، تهران.

گیاهی یزدی، حمیدرضا(۱۳۸۸)، تاریخ نجوم در ایران، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.

لیندبرگ، دیوید(۱۳۷۷)، سرآغازهای علم در غرب، ترجمه فریدون بدره ای، علمی فرهنگی، تهران.

منبع: مهر

کلیدواژه: تاریخ اسلام تمدن اسلامی نجوم معرفی کتاب مسابقات قرآنی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه فلسفه نشست علمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مبعث تازه های نشر اخلاق کنفرانس بین المللی حضرت محمد ص شهید صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۵۳۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟

به گزارش همشهری آنلاین: عکس‌های عجیب و جدیدی که تلسکوپ جیمز وب از کهکشان‌های مختلف در سال ۲۰۲۳گرفت و منتشر کرد گواه این مدعاست. آغاز به‌کار مرتفع‌ترین رصدخانه نجومی جهان در ژاپن، بهانه‌ای شد برای پرداختن به چند رصدخانه مهم جهان و ایران.

مرتفع‌ترین رصدخانه

از تلسکوپ‌های ابتدایی با مکانیسم‌های اولیه گرفته تا تلسکوپ‌های بزرگ رادیویی و فضایی مانند جیمز وب از گذشته تاکنون برای کشف و شهود در آسمان استفاده شدند، اما تلاش برای دید واضح‌تر از کیهان همچنان ادامه دارد. ‌

رصدخانه آتاکاما دانشگاه توکیو (TAO) یک مرکز پیشگامانه است که ۳۰آوریل ۲۰۲۴(۱۱اردیبهشت) افتتاح شد. این رصدخانه با ارتفاع خیره‌کننده ۵۶۴۰متری عنوان مرتفع‌ترین رصدخانه نجومی جهان را به‌خود اختصاص داده است. در آن ارتفاع، رطوبت کمی در فضا وجود دارد که برای دید مادون قرمز مناسب است.

با وضوح بی‌نظیر، این هوای خشک و رقیق به TAO اجازه می‌دهد تا طیف فروسرخ میانی را مشاهده کند که برای مطالعه محیط‌های ستاره‌ای و مناطق تشکیل سیاره بسیار مهم است. TAO تنها تلسکوپ زمینی در جهان خواهد بود که به‌دلیل ارتفاع و محیط خشک می‌تواند طول موج‌های فروسرخ میانی را به‌طور مؤثر رصد کند.

رصدخانه مونا کیا در هاوایی

رصدخانه مونا کیا در جزایر هاوایی آمریکا، شامل مجموعه‌ای از تلسکوپ‌هاست که ۱۲مؤسسه در آن فعال است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این رصدخانه استقرار روی قله‌ای با ارتفاع زیاد، آسمان تاریک، جدا بودن از فضای شلوغ شهری، پوشش ابرها، رطوبت کم و آتشفشان‌های عظیم است.

این یک مکان ایده‌آل برای رصدخانه است و می‌تواند تصاویر بسیار واضحی از ستارگان، سیارات و دیگر مشاهدات کیهانی ارائه دهد. در سال‌های اخیر، اکتشافات مهمی مانند سرعت شتاب انبساط جهان، کشف یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم در کهکشان راه شیری، کشف سیارات فراخورشیدی، تشخیص و نظارت سیارک‌ها و مطالعات مربوط به کهکشان‌های دور در این مرکز انجام شده است.

رصد در ایران از باستان

شمار رصدخانه‌های ایران به ۱۵رصدخانه می‌رسد که از دوران باستان تا دوره معاصر را شامل می‌شود. وقتی قدیمی‌ترین منجمان دنیا ایرانی هستند، وجود رصدخانه‌هایی که برخی از آنها به تاریخ پیوسته‌اند در مناطق مختلف کشور منطقی است. به‌عنوان مثال رصدخانه مراغه به عصر ایلخانی در ایران بازمی‌گردد. این رصدخانه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی از آن دوران است که با تلاش‌های خواجه نصیرالدین طوسی، منجم سرشناس ایرانی ساخته شد. این رصدخانه سال ۶۳۸شمسی روی یک تپه ۱۱۰متری در نزدیکی مراغه ساخته شد.

کشف آسمان از قلب خرم‌آباد

اما رصدخانه کاسین به‌عنوان مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه شناخته می‌شود. این رصدخانه در ارتفاع ۱۷۰۰متری از سطح دریا در شهر خرم‌آباد و بر قله کوه مدبه معروف به بام خرم‌آباد ساخته شده است.

این رصدخانه شناخته شده ۱۶تلسکوپ دارد که درمیان آنها تلسکوپ خورشیدی کورونادو و تلسکوپ مرکزی سلسترون از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. علاوه بر تلسکوپ‌ها، این مجموعه از ۳ آسمان‌نما تشکیل شده که یکی ثابت و ۲ تای دیگر متحرک‌ هستند.

بیشتر بخوانید:

روبات چینی در مسیر ماه | مقصد؛ قطب جنوب بزرگ‌ترین تلسکوپ ایرانی در رصدخانه ملی

بهترین رصدخانه ایران با عنوان رصدخانه ملی با تلسکوپی با آینه ۳.۴متری از سال ۱۴۰۰مورد بهره‌برداری رسیده است. تلسکوپ به‌کار رفته در این رصدخانه به‌عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران و حتی غرب آسیا شناخته می‌شود.

رصدخانه ملی ایران در ۳۳کیلومتری جنوب غرب کاشان و در ارتفاع ۳۶۰۰متری قله گرگش که دومین قله مرتفع رشته‌کوه کرکس است، واقع شده است. نخستین تصویر رنگی این رصدخانه پاییز ۱۴۰۱منتشر شد که در این تصویر، تلسکوپ به رصد کهکشان «NGC ۲۳» پرداخته است.

کد خبر 848797 برچسب‌ها كهكشان راه شيرى تلسکوپ جیمز وب منظومه شمسی تلسکوپ فضایی رصدخانه

دیگر خبرها

  • رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • مقیمی: سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد