Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاوره متخصص نوجوانان گفت: پدر و مادری که می‌خواهند فرزندان خوبی تربیت کنند، باید خصوصیات دوران نوجوانی و بلوغ را به خوبی بشناسند و در این راه یاری‌رسان نوجوانشان باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛ یکی از معضلاتی که امروزه اکثر خانواده‌های ایرانی را درگیر کرده‌است چگونگی رفتار با نوجوانان و جوانانی است که با توجه به شرایط کنونی کمتر به حرف والدین توجه می‌کنند و به نوعی حکومت خود مختاری در خانه دارند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر خانواده‌ای برای خود روش تربیتی خاصی را دنبال می‌کند که به نوعی آزمون و خطایی برای نسل آینده است و کمتر خانواده‌ای است که راه درست رفتار با نوجوانان در سن بلوغ را درک می کند.

معصومه آقارحیمیان مشاور امور نوجوانان در این زمینه در گفت­وگو با  صاحب نیوز اظهارکرد: پدرومادر یک نوجوان بودن، پر هیجان و چالش برانگیز است، چرا که کودک حرف گوش‌کن و دوست‌داشتنی دیروز آن ها تبدیل به نوجوانی سرکش، گستاخ و جسور شده‌است، والدین نیزگیج و مبهوت مانده‌اند که چه کنند؟ گاه جدی می‌شوند و گاه مهربان و دلسوز، گاهی پند و اندرز می‌کنند و گاه سرزنش و تنبیه وباز هیچ نتیجه ای نمی‌گیرند.

وی افزود: والدین همواره توقع دارند که نوجوانشان یک شبه بالغ شود در حالی که این روند چند سال به طول خواهد انجامید، بنابراین مسئله‌ای که برای والدین می‌تواند مفید و ضروری باشد شناخت این دوران است، زیرا با آشنا شدن با خصوصیات نوجوان در خواهند یافت که همهٔ نوجوانان بدین گونه‌اند وتنها نوجوان آن‌ها اینگونه نیست و این موضوع در ابتدا باعث آرامش آن‌ها خواهد شد.

این مشاور خانواده تصریح کرد: دوران بلوغ دوران سرکشی، تمرد و اضطراب است، سرکشی در برابر پدر و مادر و معلم و به طور کل قانون و مقررات یا به عبارتی دیگر دوران اتلاف وقت‌ها، تنبلی کردن، سستی و بی حالی، دهن‌کجی و بی اعتنایی، خشونت، بگو مگو و ناراحتی، غر ولند و شکایت، دوستی با جنس مخالف و تجربه کردن هیجانات پر خطر و یا اصلا انجام دادن کارهایی برخلاف حساسیت‌های والدین است که والدین در مرحله اول باید با این خصوصیات آشنا باشند.

وی ادامه داد: برای روشن شدن این مطلب یک مثال می‌زنم به عنوان مثال اگر شما به پاکیزگی و نظم اهمیت بدهید، نوجوانتان اتاقش را به هم می‌ریزد، لباس‌هایش را به گوشه‌ای می‌اندازد و برای حمام رفتن حال و حوصله ندارد، یا اگر به ادب و متانت اهمیت بدهید مثل لات‌ها و ولگردها صحبت می‌کند و رفتارهایی از این دست.

نوجوان در سن بلوغ نیاز به کمک‌های قطعی و عاقلانه دارند

آقارحیمیان اذعان کرد: در حالت کلی با تغییرات رفتاری نوجوان همزمان افکار او نیز دستخوش تغییرات اساسی می‌شود و متعاقب آن سوالاتی بی جواب ذهن نوجوان را درگیر می‌کند؛ اینکه که هستند و چه باید بکنند؟ داستان زندگی و مرگ چیست؟ سرنوشت آن‌ها چه خواهد بود؟ چرا در عین اینکه پدر و مادرشان را دوست دارند با آنها بد رفتاری می‌کنند؟ و بی قراری‌هایی که دربارهٔ آن با هیچ کس نمی‌توانند صحبت کنند و گمان می‌کنند که فقط خودشان دچار این مشکلات هستند و احساس تنهایی می‌کنند.

وی ادامه داد: مورد دیگری که در سنین بلوغ مشغلهٔ ذهنی نوجوان می‌شود، ظاهر آن‌ها است؛ اینکه مبادا در نظر دیگران زشت باشند و یا به طور کل قضاوت دیگران دربارهٔ ظاهرشان اهمیت دارد، پس به دنبال انواع رژیم‌های لاغری هستند و یا می‌خواهند به باشگاه بروند برای پرورش عضلاتشان، یا مدام درخواست خرید لباس دارند و پیوسته خود را در آیینه چک می‌کنند.

این مشاوره امور جوانان ادامه داد: در حالت کلی باید گفت در نوجوانان سن بلوغ کارهای ضد و نقیض زیاد به چشم می‌خورد؛ در این بین تنها چیزی که مایهٔ دلخوشی والدین خواهد بود این است که نوجوانشان بزرگ می‌شود و منظور از بلوغ و نوجوانی هم چیزی نیست جز گذراندن این تحولات اما آنچه مهم است، اینکه نوجوان نیاز به کمک‌های قطعی و عاقلانه دارند.

بسیاری از رفتار نوجوانان ناشی از تغییرات شناختی در تفکر، استدلال و درک فهم آن ها است

وی تصریح کرد: دوره نوجوانی و بلوغ سنین بین ۱۲ تا ۱۸ سالگی اطلاق می‌شود، دوره‌ای که نوجوان نه کودک به حساب می‌آید و نه هنوز به درستی بالغ شده‌است، شناخت دوران بلوغ و نوجوانی برای والدین که پیوسته با نوجوان در تماس هستند اهمیت خاصی دارد، با شناخت ویژگی‌های جسمانی، عاطفی و ذهنی نوجوان است که پدر ومادر می‌توانند به فرزند خود کمک کنند تا این دورهٔ پر از تلاطم را پشت سر بگذارد.

آقا رحیمیان بابیان اینکه ویژگی‌هایی که نوجوانان در دوران بلوغ با آنها رو به رو می‌شوند از یک سری تغییرات سرچشمه می‌گیرد که در ابتدای آن‌ها تغییرات جسمانی رخ می­دهد، گفت: رشد سریع و تغییر در چهره، بدن و بلوغ جنسی که از موارد مهمی است والدین باید به آن توجه کنند؛ بلوغ جنسی نیز به معنای رسیدن به سن تولید مثل و میل جنسی است.

وی ادامه داد: همچنین تغییرات شناختی که در تفکر، استدلال و درک فهم نوجوان صورت می‌گیرد یکی دیگر از ویژگی‌های این دوران است که باعث می‌شود نوجوان در دنیای خیالی و افکار بلندپروازانه خود سیر کند و بسیاری از رفتارهایی که نوجوان ضد و نقیض انجام‌می دهد ناشی از تغییر در همین ویژگی است.

والدین باید خود را برای سن بلوغ فرزندانشان آماده کنند

این مشاوره جونان و نوجوانان تصریح کرد: ویژگی دیگر این دوران تغییرات در رفتار اجتماعی نوجوانان است که این تغییرات می‌تواند گاها مثبت مثل دوستی، همدلی و همدردی که لازمه‌اش همکاری با دیگران است باشد و گاهی نیز منفی مثل پرخاشگری، مسخره کردن، رقابت، مخالفت کردن، دعوا و آشوب که با مبارزه و نفرت همراه است باشد.

وی ادامه داد: آخرین ویژگی مربوط به این دوران که خانواده‌ها باید از آن شناخت داشته‌باشند تغییرات هیجانی و عاطفی است، رفتارهایی مثل هیجان‌پذیری، کناره گیری از جمع داشتن اضطراب، انجام رفتارهای پر خطر از قبیل رانندگی با سرعت زیاد یا تجربه کردن مواد مخدر ویا دوستی و رابطه با جنس مخالف و یا نداشتن ثبات خلق که آن نیز ناشی از همین تغییرات است به این معنا که گاهی سرحال و خوشحال هستند و گاهی ناراحت و افسرده.

آقارحیمیان اذعان کرد: در حالت کلی پدر و مادری که می‌خواهند والدین متفاوتی باشند باید این دوران را به خوبی بشناسند و در این راه یاری‌رسان نوجوانشان باشند؛ پدر و مادر باید فرزندشان را برای بلوغ و نوجوانی آماده کنند و تغییرات این دوران را برای نوجوانشان شفاف سازی کنند چرا که بسیاری از نوجوانان اطلاعات درستی در این باره ندارند و اغلب این مطالب را از والدینشان یاد نمی‌گیرند بلکه از دوستان و اطرافیان و حتی منابع غیر موثق دریافت می‌کنند که همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات آنان شود.

وی در ادامه گفت: درحالت کلی باید گفت بهتر است که والدین به خصوص والد همجنس فرزند خود را برای سن بلوغ آماده کنند و نگران این موضوع نباشند که دادن اطلاعات در این مورد ممکن است به مرزهای فرزند و والدی آنها آسیب برساند.

تربیت درست و صحیح فرزند زمینه ارتقای انعطاف پذیری والدین می ­شود

این مشاور جوانان و نوجوانان تصریح کرد: تجربه تربیت نوجوان یک تجربه بسیار ارزشمند است، فرصتی مناسب که اگر از آن استفاده کنیم خودمان هم قوی و انعطاف پذیر می‌شویم، در حالت کلی پدر و مادر نوجوان بودن یعنی آشنایی با تجربهٔ موقعیت‌های غیر قابل پیش بینی و گاه مبهم و پیچیده و برای استفاده از این فرصت، مهم‌ترین موضوع پذیرش تفاوت‌هایی که میان شما و نوجوانتان وجود دارد است، تفاوتی که ناشی از تفاوت بین نسل شما و نسل بعد از شما است.

وی ادامه داد: در حالت کلی والدین باید بپذیرند در عین متفاوت بودن خود با نوجوان اما هر کدام در جایگاه خود ارزشمند هستند. والدین تفکرات و عقاید خود و نوجوان نیز تفکرات و عقاید مرتبط با نسلش‌ را دارد؛ در حالت کلی باید گفت والدین باید بدانند نحوه صحبت کردن آن‌ها همواره با اصطلاحات خاص از سوی نوجوانان مواجه خواهد بود که این مسئله در نحوه پوشش لباس نیز صدق می‌کند.

آقارحیمیان گفت: اینکه والدین می‌گویند ما نیز نوجوان بوده‌ایم ولی شبیه نوجوانان امروزی نبودیم امری غیر قابل انکار است؛ شاید بعضا والدین می‌گویند ما نوجوان قانعی بودیم اما فرزندمان پرتوقع است یا اینکه ما سپاس‌گزار پدر و مادر بودیم ولی فرزندمان مدام با ما جر و بحث و مخالفت میک ند و کاملا حق با والدین است، اما چیزی که مسلم است اینکه جامعه نیز تغییرات اساسی داشته‌است که والدین قادر به عوض کردن آن نیستید.

وی ادامه داد: اگر والدین بخواهند به خاطر این رفتار فرزندانشان را سرزنش کنند به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید چرا که نوجوانان هیچ درکی از گذشته ندارند و آن را تجربه نکرده‌اند و حتی نمی‌توانند تصورش را بکند که نسل قبل از خود چه سختی‌هایی داشته است.

لزوم شناخت و توجه به تفاوت شرایط نسل امروزی با نسل گذشته از سوی والدین

این مشاور جوانان و نوجوانان تشریح کرد: پدر و مادری متفاوت و موفق خواهند بود که با پذیرفتن تفاوت بین خود و نوجوانشان آرامش را در خانه برقرار نمایند و به جای تمرکز بر تفاوت‌ها، به نوجوانی خود بنگرند و شباهت‌هایی که در رفتارشان در آن دوره با رفتار فرزندشان وجود دارد، توجه کنند.

وی ادامه داد: والدین باید درنظر داشته‌باشند که فزندان نیز مثل نوجوانی خودشان دوست دارند اظهار وجود کنند، مورد احترام باشند، آنها را جدی گرفته‌شوند و به آنها اعتماد کنید، به حرفشان گوش بدهند و با آن ها مشورت شود، دوستشان داشته باشند و به آن ها ارزش دهند، پس همانگونه با آن ها رفتار کنند که دوست داشتند با خودشان در نوجوانی رفتار کنند؛ بنابراین اولین و مهم‌ترین کمکی که باید به نوجوانان کرد، پذیرفتن تفاوت میان والدین و آنهاست.

آقارحیمیان در پایان گفت: درحالت کلی باید گفت والدین به عنوان پدر و مادر نباید بدون شناخت از دوران نوجوانی و نیز بدون توجه به جو حاکم بر زمانه نوجوان خود را متهم کنند و ارتباطشان را با او دچار خدشه کنند، زیرا قطع ارتباط نوجوان با والدین زمینهٔ پنهان کاری او خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۵۳۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکومت نظامی شهر فرانسوی برای جوانان

نیس فرانسه برای مهار خشونت و بی‌نظمی در میان جوانان، قوانین منع رفت‌وآمد بین ساعات 11 تا 6 صبح را اعمال کرده است و در صورت مشاهده این افراد، والدین جریمه می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهر نیس فرانسه رسماً منع رفت و آمد را برای کودکان زیر ۱۳ سال اعمال کرده است که از ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح اعمال می‌شود. در بعضی مناطق، این اقدام حتی برای افراد زیر ۱۶ سال نیز اعمال خواهد شد. منع آمد و شد در طول دوره تابستان با هدف جلوگیری از بزهکاری نوجوانان و افزایش امنیت عمومی اجرا خواهد شد.

این تصمیم به این معناست که افراد زیر این محدودیت‌های سنی در صورت همراه نداشتن بزرگسالان نمی‌توانند در مکان‌های عمومی حضور داشته باشند. اگر مشخص شود که آنها مقررات منع آمد و شد را نقض می‌کنند، ممکن است کودکان توسط پلیس بازداشت و به خانه هدایت شوند و والدین آنها باید تا ۱۵۰ یورو جریمه بپردازند.

این اقدام تا حدودی چالش‌برانگیز تلقی می‌شود و اکنون به بحث داغ برای سیاستمداران تبدیل شده است. کریستین استروسی، شهردار نیس، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که اعلام چنین مقررات منع آمد و شد مایه تأسف است زیرا باعث می‌شود دولت مسئولیت‌های والدین را بر عهده بگیرد.

سیاستمداران چپ فرانسه استدلال می‌کنند که این فقط یک «سیاست ظاهری» است و مقامات باید در عوض روی کمک به والدین مجرد تمرکز کنند تا ریشه‌های اجتماعی این موضوع را برطرف کنند.

منع رفت و آمد جوانان در نیس امر جدیدی نیست. این اقدام قبلاً بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۲۰ لازم‌الاجرا بود و به گفته شهردار مؤثر بوده است، اگرچه هنوز مخالفان زیادی دارد.

آمارها نشان می‌دهد که افراد زیر ۱۳ سال تنها ۲ درصد از حملات و یک درصد سرقت‌ها را مرتکب می‌شوند که کارآمدی چنین مقررات منع آمد و شد را در بهبود وضعیت کلی امنیتی زیر سوال می‌برد.

کد خبر 750434

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • والدین ثبت‌نام کُتب درسی را تا ۲۵ اردیبهشت انجام دهند
  • برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای نشان از بلوغ فناوری هسته‌ای ایران است
  • والدین دارای نوآموز بخوانند
  • حکومت نظامی شهر فرانسوی برای جوانان
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان