Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، فضای منطقه‌ای اعراب و حتی بین‌الملل به‌راحتی اجازه محقق شدن اهداف شتاب‌زده ولیعهد سعودی را نخواهد داد. این نوع اصلاحات اقتصادی برای عربستان مشکل‌ساز خواهد شد. ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ بین الملل آسیای غربی سیاست خارجی نظرات

«رضا حجت شمامی»، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص دیدگاه دولت آمریکا در مورد همکاری با ریاض و پیامدهای اقدامات شتاب­زده ولیعهد سعودی، با اشاره به اینکه این اقدامات با واکنش­‌های داخلی و منطقه­‌ای مواجه می­‌شود، بیان داشت: اصلاحات اقتصادی ولیعهد سعودی در فضای سیاسی انجام می­‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توجه به اقداماتی که ولیعهد سعودی در عرصه داخلی و خارجی عربستان آغاز کرده است، گفت: محمد بن سلمان به دلیل جوانی و اینکه با توجه به حمایت آمریکا ولیعهد این کشور شده است، در اقدامات خود ذوق‌زده شده و تحولات را بسیار سریع به انجام می­‌ر­ساند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر هزینه دلارهای نفتی از سوی محمد بن سلمان برای تحت تأثیر قرار دادن سیاست­‌های برخی از کشورهای غربی اشاره داشت: به نظر می‌رسد ولیعهد سعودی با توجه به منابع مالی که عربستان دارد، با سفرهای خود تأثیر عجیبی بر سیاست‌های جاری برخی از کشورها گذاشته است. به‌ عنوان نمونه سفر وی به انگلیس موجب شد که سیاست‌های ضد روسی و ضد ایرانی به‌ سرعت اتخاذ شود.

وی با اشاره به پیامدهایی که اقدامات ولیعهد سعودی در پی دارد، تأکید داشت: به نظر می‌رسد این شتاب­زدگی محمد بن سلمان مشکل‌ساز خواهد شد. فضای اجتماعی عربستان این امر را نمی‌پذیرد و واکنش علیه این موضوع در مسائل دیگری مشاهده خواهد شد.

حجت شمامی با توجه به واکنش­‌هایی که در عرصه خارجی در قبال اقدامات محمد بن سلمان انجام می­‌گیرد، گفت: فضای منطقه‌ای اعراب و حتی بین‌الملل به‌راحتی اجازه محقق شدن اهداف شتاب‌زده او را نخواهد داد. امارات و قطر نیز نوسازی اقتصادی را در پیش گرفته­‌اند، اما سال­ها صرفاً به اقتصاد متمرکز شده­‌اند و شتاب‌زده اقدام نمی­‌کنند.

وی با تأکید بر ماهیت تغییراتی که در حوزه اقتصادی در عربستان دنبال می­‌شود، اشاره داشت: این کشور اصلاحات اقتصادی را به‌صورت سیاسی انجام می­‌دهد. همانند آنچه در آمریکا مشاهده می­‌شود­ که ترامپ همه مسائل حتی امنیت را تجاری‌سازی می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تنش­‌هایی که بین خاندان سعودی وجود دارد، تأکید داشت: این نوع اصلاحات اقتصادی که بدون هیچ فاصله‌ای از فضای سیاسی انجام شود، برای عربستان مشکل‌ساز خواهد شد. اختلافات داخلی شاهزادگان نیز می‌تواند مشکل‌آفرین شود.

وی با توجه به نوع مواجهه واشنگتن با منابع مالی سعودی گفت: از آنجایی‌ که ترامپ به‌ صورت کاسب­ کارانه در فضای سیاسی اقدام می­‌کند و یهودیت نیز بر او بسیار تأثیرگذار است، این موضوع می‌تواند عاملی باشد که دولت کاسب‌کارانه ترامپ و سرمایه‌های عربستان در یک جا ترکیب شوند.

انتهای پیام/

R1396/P1396/S8,90,95,1128/CT3 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "عربستان سعودی" بن سلمان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی بن سلمان اخبار عربستان سعودی بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۵۳۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در سفر به پاکستان مسائل مختلفی از جمله انرژی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت، گفت: توسعه روابط ایران و پاکستان مورد تاکید مقام‌های عالی دو کشور است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا، با بیان اینکه این سفر به دعوت روسای جمهوری دو کشور دوست انجام می‌شود، اظهار کرد: پاکستان از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌ تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه دو کشور بوده است.

وی با اشاره به نگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم افزود: جمهوری اسلامی ایران همسو با سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی، علاقه‌مند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر درباره مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان گفت‌وگو می‌شود.

رئیس‌جمهوری توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سریلانکا را نیز از جمله اهداف سفر خود به این کشور دانست و با اشاره به رشد قابل‌توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی ابراز امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط بین ایران و سریلانکا باشد.

شایان یادآوری است که رئیسی در سفر به پاکستان پس از استقبال رسمی از سوی شهباز شریف، نخست وزیر این کشور، با وی دیدار و گفت‌وگوی خصوصی خواهد داشت.

روسای دو دولت پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه و امضای اسناد همکاری بین مقام‌های دو کشور، در نشستی مطبوعاتی نتایج دیدارها و رایزنی‌های خود را تشریح می‌کنند.

رئیس‌جمهوری در این سفر همچنین با آصف‌علی زرداری، همتای پاکستانی خود ملاقات خواهد داشت و در روز دوم سفر، با حضور در بعضی از شهرهای دیگر این کشور با علما، نخبگان، بازرگانان و فعالان اقتصادی پاکستانی نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

دیگر خبرها

  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیس جمهور به پاکستان
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • تاکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • ناکامی رئیسی در مبارزه با فساد و عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش به روایت میرلوحی /اسم ۲ کارشناس اقتصادی دولت را نام ببرید؟
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟