Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مشاور معاونت فرهنگی قوه قضائیه گفت: نام سیدالشهدا و حضرت مهدی(عج) براي شيعيان يادآور يك حكايت ناتمام است، حكايتي كه آغازگر آن حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و پايان بخش آن حضرت بقيّة الله الاعظم است. در اذهان شيعيان اين دو وجود مقدس نزدیکی و ارتباطي جدايي ‏ناپذير دارند.

ابراهیم شفیعی سروستانی مشاور معاونت فرهنگی قوه قضائیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره ارتباط مهدویت و مکتب عاشورا گفت: وجود مقدس حضرت بقیـة ‏الله‏ الاعظم، اروحنا له‏ الفداء، در معارف اسلامی به عنوان "خونخواه كشتة كربلا" شناخته شده و شیعیان همراهی با آن امام منصور برای گرفتن انتقام خون امام حسین(ع) و یارانش را یكی از آرزوهای بزرگ خود می‏ دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا افزود: شیعیان در 2 جا در هر عاشورا به یكدیگر  با عبارت "اعظم ‏الله اجورنا بمصابنا بالحسین-علیه السلام- و جعلنا و ایاكم من ‏الطّالبین بثاره مع ولیه ‏الامام ‏المهدی من آل محمّد-علیه السلام". "خداوند پاداش ما را در عزای مصیبت حسین-علیه السلام- بزرگ گرداند و ما و  شما را از جمله كسانی قرار دهد كه به همراه ولی‏ اش امام مهدی از آل محمّد-علیه السلام- به خونخواهی او برمی‏خیزند" سر سلامتی می دهند.

مشاور معاونت فرهنگی قوه قضائیه درباره نام حضرت ولی عصر(ع) و امام حسین(ع) در کنار هم و نسب آنان اظهار کرد: نام سیدالشهدا و حضرت مهدی(عج) برای شیعیان یادآور یك حكایت ناتمام است، حكایتی كه آغازگر آن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و پایان بخش آن حضرت بقیة الله الاعظم است. در اذهان شیعیان این دو وجود مقدس نزدیکی و ارتباطی جدایی ‏ناپذیر دارند. حضرت سیدالشهدا در روایت‌های متعدّدی به این موضوع كه حضرت مهدی(عج) از فرزندان و نوادگان ایشان است اشاره كرده ‏اند که در مهمترین آن آمده است: "دخلت علی جدّی رسول ‏الله-صلی الله علیه و آله- فاجلسنی علی‏فخذه و قال‏لی: ان ‏الله ‏اختار من صلبك یا حسین تسعة ائمة، تاسعهم قائمهم، و كلّهم فی ‏الفضل و المنزلة عند الله سوا". بر جدّم رسول خدا، كه درود و سلام خدا بر او باد، وارد شدم، پس ایشان مرا بر زانوی خود نشانده و فرمود: ای حسین! خداوند از نسل تو نه امام را برگزیده است كه نُهمین نفر از ایشان قیام‏ كنندة آنهاست و همة آنان در پیشگاه خداوند از نظر فضیلت و جایگاه برابر هستند."

شفیعی سروستانی ادامه داد: این موضوع كه قائم آل محمّد از نسل امام حسین(ع) و نُهمین نوادة اوست در روایات بسیاری كه از طریق شیعه و اهل سنّت روایت شده، آمده است و هر گونه شكّ و تردید نسبت ‏به نام و نشان و مشخّصات موعود آخرالزّمان و آخرین ذخیرة الهی را برطرف می‏سازد. در روایت دیگری، از سلمان فارسی چنین نقل شده است: "دخلت ‏علی ‏النّبی-صلی الله علیه و آله- فاذا الحسین علی فخذه و هو یقبل عینیه وفاه و یقول: انت ‏سید ابن سید، انتامام ‏ابن ‏امام، انت ‏حجّة‏ ابن حجّة، ابوحجج تسعة من صلبك تاسعهم قائمهم". "بر پیامبر خدا وارد شدم و دیدم كه آن حضرت در حالی كه حسین را بر زانوی خود نشانده بر چشم‌ها و دهان او بوسه می‏زند و می‏فرماید: تو آقا فرزند آقایی، تو امام فرزند امامی، تو حجّت فرزند حجّتی، تو پدر حجّت‌های نه‏گانه‏ای، از نسل تو نهمین حجّت و قیام‏كنندة آنان بر خواهد خاست."

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث درباره عدالت‏ گستری توضیح داد: برقرار كردن عدالت و تشكیل جامعه ‏ای بر اساس عدل از آرمان‌های همیشگی بشر بوده و در طول هزاران سالی كه از زندگی انسان بر كرة خاك می‏ گذرد و صدها و هزاران نفر در پی تحقّق این آرمان، بشریت‏ خسته از ظلم و ستم را به دنبال خود كشیده‏ اند؛ امّا جز در مقاطع كوتاهی از زندگی بشر و آن هم در سرزمین‌های محدود هرگز این آرمان به درستی تحقّق نیافته و هنوز هم عدالت آرزویی دست نیافتنی برای انسان عصر حاضر است.

وی افزود: با توجّه به همین موضوع در روایت‌هایی كه از پیامبر اكرم(ص) و امامان معصوم شیعه(ع) وارد شده است، گسترش عدالت و از بین بردن ظلم یكی از بزرگ‌ترین رسالت‌های امام مهدی(عج) بر شمرده و تحقّق عدالت واقعی را تنها در سایة حكومت او امكان‏پذیر دانسته‏ شده است. از جملة این روایت‌ها روایتی است كه از حضرت اباعبدالله ‏الحسین(ع)نقل شده و در آن آمده است: "لولم یبق من‏الدّنیا الّا یوم واحد، لطول ‏الله عزّوجلّ ذلك الیوم حتّی یخرج رجل من ‏ولدی، فیملاها عدلاً و قسطاً كما ملئت جوراً و ظلما، كذلك سمعت رسول ‏الله-صلی الله علیه و آله- یقول" "اگر از عمر دنیا تنها یك روز باقی مانده باشد و خداوند آن روز را چنان طولانی می‏ گرداند كه مردی از فرزندان من قیام كند و دنیا را پس از آنكه از ظلم و ستم پر شده بود، پر از عدل و داد کند، من این سخن را از رسول خدا، كه درود و سلام خداوند بر او باد، شنیدم".


مشاور معاونت فرهنگی قوه قضائیه به سخنان پیامبر اسلام (ص) در باب مهدویت پرداخت و بیان کرد: حضرت محمد(ص) نیز قیام عدالت گستر نهمین فرزند امام حسین(ع) را چنین بیان می‏ كنند: "و جعل من صلب ‏الحسین علیه السلام ائمة یقومون بامری ...التاسع منهم قائم اهل بیتی، مهدی ‏امّتی، اشبه‏الناس بی فی، شمائله واقواله و افعاله، یظهر بعد غیبتة طویلة و حیرة مظلة، فیعلن امرالله و یظهر دین ‏الله ...فیملا الأرض قسطاً و عدلاً، كما ملئت جوراً و ظلما". " خداوند از فرزندان امام حسین، امامانی قرار داده است كه امر (راه و روش آیین) مرا بر پا می‏دارند. نهم آنان قائم خاندان من مهدی امّتم می‏باشد. او شبیه‏ ترین مردمان است ‏به من در سیما و گفتار و كردار. پس از غیبتی طولانی و سرگردانی و سردرگمی مردم، ظاهر می‏ شود، آنگاه امر (آیین) خدا را آشكار می‏ سازد ... پس زمین را از عدل و داد لبریز می‏ كند، پس از آنكه از ستم و بیداد لبریز شده باشد."

شفیعی سروستانی خاطرنشان کرد: یكی از اركان انتظار فرج، صبر و پایداری است و انسان منتظر در واقع كسی است كه همة سختی‌ها و ناملایمات را به امید رسیدن به آرمان بلند خویش تحمّل می‏ كند و از فشار و تهدید زورگویان و طعنه و تكذیب نابخردان هراس به دل راه نمی‏ دهد از همین رو در روایات صبر و انتظار همواره قرین یكدیگر بوده و فضیلت ‏بسیاری برای صبرپیشگان در زمان غیبت ‏بر شمرده شده است.


انتهای پیام/

 

 

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۵۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، یکی از برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره برگزاری جلسات انس و معرفت است که هر شب در یکی از هتل‌های مدینه برگزار می‌شود، این جلسات شامل قرائت قرآن، سخنرانی و مداحی است.

در جلسه انس و معرفت که در یکی از هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی برگزار شد، پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، حجت الاسلام والمسلمین احمد زمانی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه در سخنانی درباره اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام سخن گفت.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به آیه ۱۷۴ سوره نساء"یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبیناً-ای مردم، برای هدایت شما از جانب خدا برهانی (محکم) آمد، و نوری تابان به شما فرستادیم"، اظهار داشت: خداوند، رسول الله (ص) را برهان برای همه مردم معرفی می‌کند و می‌فرماید که ای مردم رب تان با ارسال رسول الله (ص) برهان به سوی شما فرستاده است.

زمانی افزود: برهان دلیل محکم و قاطعی است که نیاز به استدلال ندارد، برهان در آیه ۱۷۴ نساء یعنی وجودی که هر جا پا می‌گذارد مردم همه باورهای غلط شأن را کنار می‌گذارند و نیاز به استدلال ندارند.

وی از عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل به عنوان یک برهان یاد کرد که بدون نیاز به استدلال ضعف جامعه عنکبوتی رژیم صهیونیستی و قوت و عزت ایران اسلامی را نشان داد.

زمانی افزود: این روزها در مسجدالنبی شاهد رفتار توأم با احترام و تکریم زائران دیگر کشورها با زائران ایرانی هستیم که به خاطر حمله به اسرائیل است، این یعنی حمله نیروهای ایران اسلامی به اسرائیل خودش یک برهان است.

وی با گریزی به ماجراهای زندگی حضرت فاطمه (س) خطاب به بانوان زائر گفت: بانوان محترم! صدیقه طاهره (س) یک برهان و رفتارهای فاطمه (س) برهان و مسیر هدایت و نور است. آن بانوی بزرگوار خود با دستاس گندم را آرد و تمام ثروت را وقف در راه خدا می‌کند.

در پایان این مراسم، مالکی نژاد مداح اعزامی بعثه مقام معظم رهبری، به نوحه خوانی و مدیحه سرایی در رثای اهل بیت (ع) پرداخت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • فیلم | ورود پیکر مطهر دو شهید گمنام به کرمان
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی