Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:59:15 GMT

خشونت خانوادگی در صربستان 47 قربانی گرفت

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۵۶۴۸۸

خشونت خانوادگی در صربستان 47 قربانی گرفت

بلگراد- ایرنا- آمارها رسمی در صربستان نشان می دهد که از ابتدای سال 2017 تاکنون در مجموع 47 نفر به خاطر خشونت های خانوادگی در این کشور کشته شده اند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای اعلام شده در سال 2017 میلادی 29 زن و دو نوجوان قربانی خشونت در خانواده شدند و از ابتدای سال 2018 تاکنون نیز 18 قربانی به این آمار اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


'وسنا ستانویویچ' هماهنگ کننده «خانه امن» که برای زنانی که به کمک نیاز دارند اختصاص داده شده، اخیراً در برنامه تلویزیون دولتی صربستان در این ارتباط گفت: قانون پیشگیری از خشونت خانگی که در ماه ژوئن سال گذشته عملاً به اجرا در آمد، نتیجه مورد انتظار را به همراه نداشت.
وی همچنین با اشاره به آمارهایی مربوط به سال های گذشته، افزود: از ابتدای سال 2018 میلادی 18 زن کشته شده اند که نسبت به سال گذشته در این فاصله زمانی 3 برابر بیشتر است.
این فعال اجتماعی با اشاره به قانونی که در سال گذشته در مورد پیشگیری از خشونت در خانواده به اجرا در آمد، گفت: با وجود اینکه اقدامات زیادی برای جلوگیری خشونت انجام شده، اما از سوی دیگر تعداد زیادی قتل از ابتدای سال جاری میلادی صورت گرفته که اولین قتل، درست در زمان تحویل سال جاری اتفاق افتاد.
ستانویویچ، مشکل بزرگ در ارتباط با خشونت در خانواده ها را اطلاع ندادن اعضای خانواده و اطرافیان از مشکلات و مسایل خود به نهادهای ذیربط برای اقدام پیشگیرانه برشمرد و گفت: به همین خاطر است که شمار قابل توجهی از افراد بی گناه بر اثر خشونت های خانوادگی از بین می روند.
وی، یکی از بهترین روش ها در مقابله با خشونت های خانوادگی را پیشگیری و افزایش آگاهی مردم برشمرد و نقش رسانه ها را در این خصوص بسیار مهم دانست.
ستانویویچ پیش تر در جمع خبرنگاران در بلگراد با اشاره به افزایش قربانیان خشونت علیه زنان در سال جاری میلادی، به مبارزه بیشتر نهادهای مختلف علیه این پدیده مذموم تأکید و اظهار کرده بود: در بلگراد، سه خانه امن برای نگهداری زنان وجود دارد که ظرفیت آنها برای پذیرفتن 75 زن و دختر نوجوان است.
وی همچنین اضافه کرد که برای حمایت از زنان و پناه دادن به آنها، در شش شهر دیگر صربستان پناهگاه هایی وجود دارد که هم اینک فعال هستند.
به رغم اینکه از سال 2006 انواع خشونت علیه زنان از جمله خشونت خانگی بر اساس قوانین صربستان جرم شناخته شده و از سال 2009 نیز قانون خانواده در این کشور به تصویب رسیده است، نیمی از زنان در صربستان از شکنجه روحی رنج می برند.
با توجه به فعالیت ها و تبلیغات گسترده سازمان های دفاع از حقوق زنان در صربستان، این امر آشکار است که احترام لازم به حقوق زنان گذاشته نمی شود و خشونت علیه آنان بویژه در خانواده ها افزایش یافته و آشکارتر نیز شده است.
خشونت در خانواده ها را می توان به انواع فیزیکی، آزار جنسی، روانی و اقتصادی تقسیم کرد که به گونه های مختلف اعمال می شود.
'ستانا بوژوویچ' از مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی صربستان پیش تر در این پیوند با استناد به آمار شبکه های حمایت از زن ها گفته بود که در سال های 2012، 2011 و 2010 میلادی به خاطر اعمال خشونت های فیزیکی و یا روحی به ترتیب 32، 29 و 20 زن در این کشور جان خود را از دست داده اند.
آمار جهانی نشان می دهد که حدود 60 درصد زنان و دختران در جهان مورد خشونت جسمی و یا روحی واقع می شوند.
بنابر آمار جهانی، از سال 2010 میلادی، 54 درصد زنان صربستان از خشونت رنج می برند.
اروپام**436**1504

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي خشونت خانوادگي صربستان خانه امن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۵۶۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی کریمی فیروزجائی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی بیانیه بیش از ۱۶۰ تن از نمایندگان با موضوع تقدیر و تشکر از فرماندهی محترم فراجا و مردم عزیز ایران اسلامی در همراهی با اجرای طرح عفاف و حجاب را قرائت کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

با سلام و صلوات بر ساحت مقدس شهیدان والامقام

وظیفه خود می‌دانیم از مجاهدت‌های فرماندهی محترم فراجا و نیرو‌های تحت امر در انجام مأموریت‌ها به ویژه حفظ و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و سالم سازی محیط‌های اجتماعی در راستای حفظ کیان خانواده و کرامت زنان، عمیقا تقدیر و تشکر کنیم و ضمن اعلام حمایت برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از کرامت خانواده و زنان، موارد زیر را متذکر می‌شویم:

- انتظار می‌رود مسئولان محترم دولتی و قضایی با هم افزایی در انجام وظایف قانونی خود با حمایت از فراجا در راستای سالم سازی محیط‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اهتمام ویژه داشته باشند.

- انتظار می‌رود اکنون که فراجا با دغدغه مندی در این مسیر گام برداشته است ضمن توجه به ادامه مسیر اصلاح در اقدامات اجرایی با حفظ کرامت زنان، با ایجاد ظرفیت‌های لازم، اقدامات خود را منطبق بر شرع مقدس و قانون و محیط مؤمنانه پیش برده و ضمن تجلیل از نیرو‌های دلسوز تحت امر اقدامات خلاف ضوابط را نیز متذکر شده و اصلاح کند.

- مردم عزیز ایران اسلامی که همواره زیست عفیفانه داشته و نسبت به حفظ بنیان خانواده و کرامت زنان توجه ویژه داشته، همواره در میدان انقلاب اسلامی نقشی ممتاز در دفاع از سبک زندگی ایرانی-اسلامی داشته اند، امروز نیز باید همه با هم افزایی، فضایی مؤمنانه با دلسوزی ضمن تذکرات سازنده و محترمانه با حفظ کرامت، مجریان قانون را مورد حمایت قرار داده و برای آینده این سرزمین با همدلی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از کیان خانواده و کرامت زن ایرانی مسلمان حراست نماییم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • تصاویر باورنکردنی از خشونت علیه زنان
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم برگزار می‌شود
  • خشونت در چهاردیواری‌های بدون شاهد
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • همایش پیاده روی خانوادگی با حضور ۵۰۰ خانواده فریدونشهری
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در چهارمحال و بختیاری