Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بمباران سوريه، اقدامي مورد حمايت عربستان است و هيچ دستاوردي نخواهد داشت.
پايگاه تحليلي «ميدل‌ايست آي» در مقاله اي به قلم «مدوي الرشيد»، تحليلگر مسايل خاورميانه نوشت: حمله به سوريه که همسو با اهداف پادشاهي سعودي صورت گرفته، هيچ نتيجه اي نخواهد داشت.
در اين مطلب آمده است: در پاسخ به اين سوال که چرا سه قدرت غربي (امريکا، بريتانيا و فرانسه) به سوريه حمله کردند، بايد سفر اخير شاهزاده محمد بن سلمان، وليعهد عربستان به اين سه کشور را مورد بررسي قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در دنياي عرب، حتي کساني که از حملات نظامي غرب به سوريه حمايت مي کنند، در مورد زمان بندي، هدف و نتايج اين حمله ترديد دارند. حتي اگر هدف اين حمله، مجازات اسد، حفاظت از غيرنظاميان و يا تنها انتقام بوده باشد، بعيد است که اين حمله به رسميت شناخته شود چه رسد به اينکه نتايجي مثبت به بار آورد.
فارغ از اينکه چطور در واشنگتن، لندن و پاريس تصميم حمله نظامي به سوريه گرفته شد؛ اعتبار اين حمله زير سوال است. حملات بامداد شنبه گذشته (به وقت سوريه) که بدون موافقت سازمان ملل متحد و انتشار گزارش کامل بازرسان تسليحات شيميايي صورت گرفت، همچنان مشکوک باقي خواهند ماند. اين حملات بدون شک در رسيدن به اهداف اعلام شده، ناکام مي ماند.
اقدام جنجال‌برانگيز
طبق قوانين بين المللي، مداخله نظامي به دلايل بشردوستانه، اقدامي جنجال‌برانگيز است؛ اما اين سه کشور غربي بدون گرفتن مجوز بين المللي يا مجوز داخلي درباره قانوني بودن اين حمله يا حتي بدون قطعنامه سازمان ملل که اين اقدام نظامي را مجاز بشمارد، عمل کردند. هيچکدام از کشورهاي امريکا، انگليس و فرانسه با پارلمان هاي خود و يا جامعه بين المللي در مورد حمله به سوريه مشورت نکرده بودند.
در جهان عرب، مداخلات نظامي غرب از سال 1956 تاکنون سابقه اي وحشتناک دارد و دقيقا بر خلاف اهداف اعلام شده غرب صورت گرفته است. بمباران مصر در دهه 1950، ليبي در دهه 1980، عراق در دهه 1990 و در حال حاضر بمباران سوريه همواره عوامل مخربي را که براي نابودي آنها اين حملات صورت گرفته، تقويت کرده است.
بمباران بزرگ غرب در دوران جمال عبدالناصر در مصر، قذافي در ليبي و صدام در عراق، به جاي حذف اين رهبران، طول حکومت و مشروعيت داخلي آنها را افزايش داد. گذشته از مداخله غرب براي کوچاندن فلسطيني ها در سال 1948، زماني که هدف از مداخلات غرب، تغيير رژيم ها بوده مثلا سال 2003 در عراق و سال 2011 در ليبي، اين مداخلات به انقلاب هايي بي نظير در تاريخ جهان عرب منجر شد.
اين يک قاعده کلي است که مداخلات نظامي غرب در کشورهايي که حکومت مرکزي تضعيف شده، باعث تقويت بازيگران غيردولتي از جمله شبه نظاميان شده است.
چرا الان؟
بررسي حمله اخير غرب به سوريه بايد در اين چارچوب بحث شود که چرا واشنگتن، لندن و پاريس اين زمان را براي پاسخ به (ادعاي) استفاده دولت دمشق از سلاح شيميايي درغوطه انتخاب کرده اند. دولت سوريه از سلاح شيميايي در غوطه استفاده کرده و نتيجه آن طي چند سال، مرگ صدها غيرنظامي بوده است.
براي پاسخ به اين سوال که چرا حمله غرب به سوريه در اين زمان صورت گرفته است، بايد نگاهي به روابط مبهم اين سه کشور (امريکا، بريتانيا و فرانسه) با روسيه و همچنين سفر اخير محمد بن سلمان، وليعهد عربستان به پايتخت هاي اين سه کشور داشته باشيم. بن سلمان در اين سفرها قول سرمايه گذاري هاي بي نظير در اين کشورها و خريد کلان کالاهاي غربي داده است.
در جريان ديدارهاي بن سلمان در اين کشورها بود که رئيس جمهور امريکا اعلام کرد براي خروج حدود 2 هزار سرباز آمريکايي از سوريه آماده است مگر اينکه کساني هزينه حضور آنها در سوريه را بپردازند.
ترامپ قدرت نظامي امريکاي به اصطلاح ابرقدرت را تبديل به نيروي مزدوري کرد که در ازاي دريافت مستقيم پول نقد حاضر مي شود در جايي مستقر شود. وليعهد عربستان نيز بي ميل نيست که براي مداخله سختگيرانه در سوريه پول بپردازد.
مداخله عربستان سعودي در سوريه نتيجه اي در بر نداشته است. عربستان طي هفت سال جنگ در سوريه در جلوگيري از دسترسي ايران به سواحل درياي مديترانه، سرنگوني بشار اسد و روي کار آوردن رژيمي دست نشانده در سوريه شکست خورده است.
ترامپ با وجود رسوايي ارتباطش با روسيه نياز داشت نشان دهد رويکردي سختگيرانه در قبال روسيه دارد. از اين رو، حمله نظامي او به سوريه به مخاطبان داخلي وي نشان مي دهد که وي براي مقابله با نفوذ روزافزون روسيه در سوريه، آماده و توانمند است. اگر واقعا حمله شيميايي در سوريه رخ داده باشد، با تائيد روسيه صورت گرفته است.
ترامپ مي خواهد روسيه را به خاطر خطايي که متحد مسکو يعني اسد انجام داده است مجازات کند تا از اين طريق به آمريکايي ها نشان دهد که ترامپ به هيچ وجه، هم پيمانپوتين نيست.
يک فرصت عالي
اما در مورد بريتانيا، مداخله نظامي اين کشور در سوريه اندک بود. براي درک اين موضوع بايد وضع کنوني سياسي در لندن را مد نظر قرار دهيم. دولت محافظه کار بريتانيا، نااميدانه در تلاش است تا پيامدهاي تنش با روسيه بر سر حمله سالزبري (حمله به جاسوس روس و دخترش با مواد سمي) را ناديده بگيرد.
به نظر مي رسد اخراج ديپلمات هاي روسيه از بريتانيا در جلوگيري از اقدامات جدي مسکو در خاک بريتانيا کافي نبوده است. مسئله عجيب اين است انگليس در بيش از يک دهه و در جريان قتل هاي مرتبط با روسيه به شيوه ديگري عمل کرده و تنها در اين مورد حاضر به اقدام شده است.
اين به دولت لندن مربوط مي شود که با پيچيدگي هاي مشکلات بزرگ بريتانيا بعد از برگزيت دست به گريبان است و اين مسئله براي ترزا مي، نخست وزير اين کشور کابوس مشکلات اقتصادي را به وجود آورده است.
مي از فرصت حمله به سوريه استفاده کرد تا موضع شکننده سياسي خود را در داخل بريتانيا تقويت کند. در زماني که اعتراضات در بريتانيا بر سر مسموميت جاسوس روس بالا گرفته است و احتمال تظاهرات در خيابان هاي بريتانيا وجود دارد، بمباران سوريه فرصتي عالي بود تا خانم مي نشان دهد که لندن در قبال روس ها چه موضع سختگيرانه اي دارد. بريتانيا براي تضمين قدرت خود در مقابل نفوذ و تهاجم روسيه در بمباران سوريه مشارکت کرد.
و اما در مورد فرانسه، امانوئل مکرون (رئيس جمهور فرانسه) در جدال با نيروهاي داخلي است تا ثابت کند در اجراي سياست هاي اقتصادي جديدش از توان کافي برخوردار است. اخيرا کارکنان راه آهن و شرکت هاي هواپيمايي در فرانسه اعتصابات صنفي برگزار کردند. سيستم حمل و نقل در فرانسه مختل شده و دليل آن، اعتراضات مدني عليه سياست هاي کليدي مکرون است. اين سياست ها براي جلوگيري از قدرت گرفتن اتحاديه هاي کارگري اتخاذ شده اند.
فرانسه کشوري است که در آن هيچ رستوراني بعد از ساعت دو بعدازظهر ناهار نمي دهد، داراي کوتاهترين ساعات کاري در اروپاست و نگراني هاي شغلي، مهمترين دغدغه مردم است. مکرون بايد مردم به ستوه آمده را در چنين کشوري به وجد آورد. با وجود مسائلي مانند نژادپرستي، اسلام هراسي، ملي گرايي افراطيِ راستگرا و بيکاري در فرانسه، مکرون بايد ثابت کند که فرانسه همچنان عالي است و عملکرد خوبي در منطقه شامات (سرزمين شام) که از لحاظ تاريخي مورد توجه بوده، داشته است. بمباران سوريه تنها راهي است که نشان مي دهد فرانسه هنوز هم مهم است.
مشکل اصلي در جهان عرب
مهم نيست که بمباران سوريه چقدر دقيق صورت گرفته است؛ اين حمله ناگهاني امريکا، انگليس و فرانسه در واقع به خاطر مردم سوريه و وضعيت آنها طي هفت سال جنگ نبود. با اين بمباران، محروميت، آوارگي و مرگ سوري ها به پايان نخواهد رسيد.
حمله به سوريه بلافاصله پس از سفر وليعهد عربستان سعودي به پايتخت هاي سه کشور مهاجم صورت گرفت. بن سلمان در اين سفرها، وعده هاي اقتصادي و قراردادهاي خريد سلاح هاي بيشتر را امضا کرد. بمباران سوريه در واقع ماجراجويي با حمايت عربستان است که درگيري هاي سوريه را حل نخواهد کرد و آوارگان سوري را به خانه هايشان باز نخواهد گرداند.
جهان عرب مي داند تعهد غرب براي نجات انسان ها، امري باورکردني نيست. وقتي همين غرب براي طولاني شدن حکومت ديکتاتورها، نيرو مي فرستد؛ سلاح هاي مرگبار مي فروشد و منابع خود را براي زرادخانه هاي نظامي بي فايده خود به منظور حفظ ديکتاتوري ها خرج مي کند، باور اين که غرب به طور جدي به دنبال نجات انسانها است، بسيار سخت است.
مشکل اصلي دنياي عرب، ديکتاتورهايي هستند که همچنان از سوي قدرت هاي خارجي حمايت مي شوند. قدرت هاي خارجي هم وقتي ديگر اين ديکتاتورها به کارشان نيايند، آنها را بمباران مي کنند. مسئله مداخلات مشکوک غربي چه در گذشته و چه در حال، همچنان به عنوان موضوعي بحث برانگيز و خطرناک باقي خواهد بود.
مداخلات غرب وقتي با دلارهاي نفتي عربستان انجام شوند، مشکوک تر مي شوند. اين مداخلات به جاي اينکه به خاطر مردم رنج کشيده سوريه انجام شوند، براي بهره برداري سياسي است.118/111
مترجم: علي مولوي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۵۸۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت ۲ فلسطینی در غرب جنین/ درگیری‌های مسلحانه مقاومت با اشغالگران در طولکرم

منابع امنیتی از شهادت ۲ جوان فلسطینی و زخمی شدن ۲ تن دیگر به ضرب گلوله اشغالگران در نزدیکی ایست بازرسی «سالم» در غرب جنین خبر دادند.

به گزارش ایسنا، منابع امنیتی اعلام کردند که «مصطفی سلطان عابد» جوان ۲۲ ساله از شهرک «کفردان» و «احمد محمد شواهنة» جوان ۲۱ ساله از شهرک «السیلة الحارثیة» در غرب جنین به شهادت رسیدند.

براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، منابع امنیتی اعلام کردند که نیروهای رژیم صهیونیستی به سمت گروهی از جوانان در اطراف ایست بازرسی «سالم» در نزدیکی چهارراه «رمانة» در غرب شهر جنین تیراندازی کردند و در نتیجه آن این ۲ تن به شهادت رسیدند و ۲ تن دیگر نیز زخمی شدند.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند که نیروهای رژیم اشغالگر مانع ورود آمبولانس و امدادرسان‌ها به محل حادثه شدند.

گروه‌های ملی و اسلامی در شهرک‌های «السیلة الحارثیة» و «کفردان» از طریق مساجد شهادت شواهنة و عابد را تسلیت گفتند.

در همین رابطه، هلال احمر فلسطین اعلام کرد که کادر آن ۲ جوان زخمی ۲۵ و ۲۲ ساله در نزدیکی ایست بازرسی سالم را به یکی از بیمارستان‌ها در شهر جنین منتقل کرده‌اند.

نیروهای رژیم صهیونیستی صبح امروز (شنبه) پس از افزایش تجاوزات خود به غزه، به یورش‌های روزانه خود به شهرک‌ها و روستاهای کرانه باختری ادامه دادند.

رسانه‌های فلسطینی همچنین از شنیدن صدای درگیری‌های مسلحانه در اطراف ایست بازرسی سالم خبر دادند.

در شهر قدس اشغالی نیز ۴۵ هزار نمازگزار در بخش قدیمی شهر قدس به‌رغم تشدید محدودیت‌ها برای ورود نمازگزاران در مسجدالاقصی نماز جمعه اقامه کردند.

در همین راستا، رسانه‌های فلسینی از درگیری‌های مسلحانه با نیروهای رژیم صهیونیستی طی یورششان به شهر «طولکرم» در شمال کرانه باختری خبر دادند.

رسانه‌های فلسطینی همچنین از یورش نیروهای رژیم اشغالگر به شهر «طولکرم» در شمال کرانه باختری، شهرک «عقربا» در جنوب شهر نابلس در شمال کرانه باختری و گشت‌زنی در خیابان‌ها و محله‌های آن و بازداشت چندین فلسطینی خبر دادند.

در همین رابطه، گردان‌ طولکرم وابسته به گردان‌های شهدای الاقصی اعلام کرد که نیروهای مبارز آن صبح امروز به سمت اشغالگران صهیونیست در شهر طولکرم شلیک کردند.

تعداد بازداشت فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی پس از حمله هفتم اکتبر در کرانه باختری و قدس افزایش یافته است و این رژیم به صورت سیستماتیک فلسطینی‌ها را در منازل خود و در ایست‌های بازرسی بازداشت می‌کند و یا اینکه فلسطینی‌ها را تحت فشار وادار به تسلیم می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهادت ۲ فلسطینی در غرب جنین/ درگیری‌های مسلحانه مقاومت با اشغالگران در طولکرم
  • بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر
  • پهلوان بودن واژه ایست بینهایت
  • پیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان 
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد
  • پیام های حمله به پایگاه های آمریکا در شرق سوریه