Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پايگاه تحليلي ميدل‌ايست آي در مطلبي درتحليل وقايع اخير ترکيه نوشته است؛ تصميم رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري ترکيه براي برگزاري انتخابات زودهنگام عمومي و رياست جمهوري در ماه ژوئن (2018) موجب آشفتگي مخالفان شده است و راه را براي تمرکز بيشتر قدرت در دستان وي باز مي کند.
در اين يادداشت آمده است؛ وقتي رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور قدرتمند ترکيه، چهارشنبه گذشته از تصميم خود براي برگزاري انتخابات جديد در روز 24 ژوئن، 17 ماه پيش از موعد مقرر خبر داد، نمايندگان هم حزبي وي در پارلمان که در حال تماشاي تلويزيون بودند، شگفت زده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين نمايندگان ظرف چند روز به بررسي قوانيني خواهند پرداخت که براي برگزاري انتخاباتي لازم است که تصور نمي کردند به اين زودي برگزار شود.
انتخابات در ترکيه
اين انتخابات زودهنگام در واقع نقطه اوج گذار ترکيه از دموکراسي پارلماني به يک سيستم جديد رياست جمهوري است؛ سيستمي که در آن مجلس ملي ترکيه نقش بسيار کمتري در قدرت خواهد داشت.
در آن زمان وزيران نزديک به حزب حاکم عدالت و توسعه کاملا متعهد شده بودند که اين اتفاق نيافتد.
تاريخ اصلي انتخابات، 3 نوامبر 2019 بوده است که تا آن زمان نهادها مي بايست خود را تطبيق دهند و مقدمات برگزاري آن را فراهم مي کردند.
حالا کارها به سرعت و با عجله پيش خواهد رفت.
مرحله گذار به سيستم سياسي جديد ترکيه بايد سريع انجام شود و فقط 65 روز فرصت هست که مقدمات و رويه هاي اداري انتخابات که در ترکيه بسيار سنگين است، انجام شود.
چرا برگزاري انتخابات جلو افتاد؟
به گفته تحليلگران، تصميم به انتخابات زودهنگام پس از آن گرفته شد که دولت «باغچه‌لي» متحد وفادار اردوغان و رهبر حزب راستگراي حرکت ملي چنين درخواستي را مطرح کرد.
البته تاريخ پيشنهادي او اواخر ماه اوت بود که به خاطر سالگرد شکست امپراتوري روم شرقي از ترکيه رد شد.
با وجود اين، به نظر ميرسد که «باغچه‌لي» از اين همزماني مطلع نبوده است.
اردوغان که در گذشته همواره ايده انتخابات زود هنگام را رد کرده بود، به چرخشي که در موضعش داده اذعان کرده است.
وي گفته است اين تصميم به دليل عمليات نظامي خارج از مرزها يعني مداخلات نظامي ترکيه در سوريه و عراق و همچنين به علت وضعيت خطير بين المللي گرفته شده است.
«بينعالي ييلديريم» نخست وزير ترکيه نيز همين موضوع را تکرار کرده و گفته است، "نگراني هاي ژئوپوليتيکي" دليل اين تصميم بوده است.
روند سريع انتخاباتي
احزاب مخالف دولت در اظهارنظرهاي اوليه از خبر انتخابات ماه ژوئن استقبال کرده اما گفته اند چنين تصميمي نشان دهنده دستپاچگي دولت است.
اين در حالي است که مخالفان در موضعي بسيار ضعيف تر از دولت قرار دارند، زيرا طبق نظرسنجي ها، حزب حاکم عدالت و توسعه حدود 20 امتياز بيشتر از مخالفان قرار دارد.
هر چند ادعاهاي مخالفان دولت ترکيه مبني بر اين که دولت از بيم ناکامي اقتصادي براي برگزاري انتخابات عجله دارد، سخني گزافه است، اما ارزش ليره ترکيه در برابر ارزهاي ديگر طي هفته هاي اخير به شدت سقوط کرده است.
روند سريع انتخابات باعث مي شود فرصت دولت براي جلب راي دهندگان نيز نسبتا محدود شود.
صرف تشکيل دولت ائتلافي در ترکيه پس از همه ادواري که حزب حاکم عدالت و توسعه توانسته بود به تنهايي دولت تشکيل دهد، گوياي همين واقعيت است که حزب حاکم تحت رهبري اردوغان نتوانسته است همچنان بعنوان حزب اول و بي رقيب در پارلمان باقي بماند.
لذا با گذشت زمان و روند تحولات داخلي و محيط پيراموني که رهبران ترکيه آن را مناسب و همسو با اهداف خود نمي دانند انان را ناگزير از پيشگيري پيروزي احتمالي حداقلي در انتخابات سال 2019 کرده است.
تصميم مقامات آنکارا و رهبران احزاب موتلف ترک براي برگزاري انتخابات زودهنگام در تابستان سال جاري در همين راستا قابل ارزيابي است.
مترجم :علي مولوي
138/110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۲۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «انجو کچلی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سفر «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه به آمریکا که برای ۹ ماه «می» برنامه‌ریزی‌شده بوده، به تعویق افتاده و در تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت‌تر باشد، انجام خواهد شد.

وی دراین‌باره گفت: سفر رییس‌جمهور ما به ایالات متحده، که برای ۹ می برنامه ریزی شده بود، به دلیل ناسازگاری برنامه ها به تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت تر است، به تعویق افتاده است. گفتگوی سطح بالا بین ترکیه و ایالات متحده برای آماده‌سازی این سفر ادامه خواهد داشت.

پیش از این رسانه های ترکیه و غربی به نقل از منابعی در آنکارا از تعویق این سفر خبر داده بودند.

کد خبر 6089562

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد