Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@21:13:02 GMT

کم کاری تیروئید بانوان باردار باعث کاهش هوش جنین می شود

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۶۲۹۰۲

کم کاری تیروئید بانوان باردار باعث کاهش هوش جنین می شود

یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بیماری تیروئید گفت: جنین در  دروان ۱۱ الی ۱۲ هفتگی قادر به ساخت تیروئید نیست و اگر مادر در دوران بارداری دچار کم ‌کاری تیروئید باشد ممکن است در رشد ، عقب‌افتادگی ذهنی و  کاهش هوش جنین اختلال ایجاد شود.

مجید رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری تیروئید به دو دسته کم کاری و پرکاری تیروئید تقسیم بندی می شود و به دلیل هورمونی و زمینه ایمنی در بانوان نسبت به آقایان شایع‌تر است، اظهار کرد: زمانی که غده های تیروئید قادر به ساختن هورمون کافی تیروئید نباشد کم کاری تیروئید به وجود می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کم کاری تیرویئد دارای علائمی مانند خستگی، افزایش وزن، خشکی پوست، ریزش موی سر، یبوست، بی اشتهایی، اختلال در قاعدگی بانوان و کاهش میل جنسی آقایان است، ادامه داد: تشخیص بیماری تیروئید با استفاده از تست خون TSH انجام می شود که TSH مربوط به عملکرد غده تیروئید است که متابولیسم، سوخت و ساز، انرژی موجود در بدن، رشد مغز و عملکرد دستگاه عصبی را تنظیم می‌کند و از طریق هیپوفیز در خون منتشر می‌شود.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه  پرکاری تیروئید به این دلیل اتفاق می افتد که غده تیروئید به صورت خودکار هورمون تیروئید را به مقدار زیاد وارد بدن می کند، گفت: از نشانه های پرکاری تیروئید می توان به  عصبانیت، کاهش وزن، لاغری، تعریق، بی خوابی و افزایش اشتهای افراد اشاره کرد.

رمضانی گفت: بیمارانی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند برای بهبود بیماری خود باید زیر نظر پزشک مربوطه دارو استفاده کنند و یا طبق تشخیص پزشک، ید رادیو اکتیو درمانی و یا عمل جراحی انجام دهند.

 وی با بیان اینکه شایع ترین بیماری تیروئید گره های تیروئید است و ممکن است افراد به صورت تصادفی متوجه شوند که قسمتی از غده تیروئید در ناحیه گردنشان برجسته شده و یا در آزمایش های سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن از ناحیه گردن و یا معاینه پزشک نسبت به این بیماری مطلع شود، گفت: خوشبختانه ۹۰ الی ۹۵ درصد از گره های تیروئید خوش خیم هستند، اما پنج تا ۱۰ درصد این بیماران ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشند.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بیماری تیروئید ادامه داد: جنین در دروان ۱۱ تا ۱۲ هفتگی قادر به ساخت تیروئید نیست و سوخت و ساز و متابولیسم جنین وابسته به بدن مادر است و اگر مادر دچار کم  کاری تیروئید باشد ممکن است در رشد، عقب افتادگی ذهنی و کاهش هوش جنین  اختلال ایجاد شود.

رمضانی خاطرنشان کرد: کم کاری تیروئید یک بیماری مادام العمر است و ۹۵ در صد از بیمارن باید تا پایان عمر زیر نظر پزشک از دارو استفاده کنند، اما بیماران پرکاری تیروئید با درمان دارویی یا جراحی بهبود پیدا می کنند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۲۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی ۵ شنبه تخلف است

معاون وزیرکار در واکنش به نامه خانه صمت مبنی بر کاهش ۱۰درصدی حقوق کارگران در صورت تعطیلی ۵شنبه ها گفت:کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی ۵ شنبه تخلف است.درصورتی که چنین تخلفی صورت گرفت باید جلوی آن گرفته شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اخیراً گفته بود: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد. هنوز مشخص نیست که چه روزهایی تعطیل خواهد شد اما ساعت کاری کارمندان در هفته از 44به 40 ساعت کاهش می‌یابد.

در پی این اظهارات خانه صمت ایران در نامه‌ای به نمایندگان مجلس ضمن انتقاد از تعطیلی پنجشنبه‌ ها به شنبه‌ها اعلام کرد که در قانون کار میزان ساعت کاری هفتگی 44ساعت در هفته است و چنانچه یک روز تعطیلی به ایام کاری اضافه گردد ساعات کاری هفتگی 4ساعت کاسته شده و به تبع آن مزد کارکنان و کارگران نیز 10درصد کاهش خواهد یافت.

*کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی 5 شنبه تخلف است

به گزارش تسنیم؛محمد چکشیان,معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی  در ادامه درباره اعلام خانه صمت مبنی بر کاهش 10درصدی حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه‌ها گفت: این حرف نمی‌تواند اجرایی شود چون تخلف است و کسی نمی‌تواند حقوق کارگر را کم کند و خلاف قانون کار اقدام کند لذا در صورتی که چنین تخلفی صورت گرفت باید جلوی آن گرفته شود.

چکشیان صیانت از حقوق کارگران،‌ مطالبه حقوق و دستمزد، نظارت برکارگاه‌ها و مشکلات کارخانجات،‌تخلفات صورت گرفته در بنگاه‌ها و اجرای مباحث ایمنی را از جمله ماموریت‌های معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار برشمرد و گفت: اگر در حوزه فرهنگی،‌ اجتماعی و ورزشی اتفاقاتی که طی 3سال گذشته افتاده با دوره قبل مقایسه و بررسی شود می‌بینیم که این وقایع و آمارها و تغییراتی که به لحاظ کمی و کیفی و پشتوانه‌های اسناد بالادستی صورت گرفته بسیار بوده است با این حال این اتفاقات نمی‌تواند عقب ماندگی‌های چند ساله را جبران کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • چگونه می‌توان قهوه نوشید و بی‌خواب نشد؟
  • اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی
  • برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد
  • ماجرای عجیب کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه!
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • کاهش حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه تخلف است
  • ۹۸۱ مادر باردار زنجانی از سقط جنین منصرف شدند
  • کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی ۵ شنبه تخلف است
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد