درس های انتظار در مکتب عباس بن علی(ع)
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۶۴۱۴۶
خبرگزاری شبستان: ما منتظران حضرت حجت(عج) اگر ویژگی های اخلاقی، معرفتی و رفتاری حضرت عباس(ع) را در خودمان تقویت کنیم، می توانیم جامعه عباد الصالحون را تشکیل داده و مسیر را به سمت ظهور تشکیل دولت کریمه حضرت بقیه الله (عج) سوق دهیم.
حجت الاسلام سید احمد موسوی، کارشناس مهدویت در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به درس های انتظار در سبک زندگی و به ویژه شهادت حضرت عباس(ع) و تبعیت و همراهی ایشان از امام زمان شان، گفت: در رابطه با شخصیت ممتاز حضرت عباس(ع) در زیارتنامه ایشان و روایات معصومین(ع) تاکیدات بسیاری شده است که در صورتی که خودمان را به این ویژگی ها برسانیم، به شایستگی های لازم می توانیم دست یابیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه حضرت قمر بنی هاشم(ع) حقیقتاً معلم ولایت بودند، اظهار کرد: حضرت عباس(ع) به دلیل ویژگی های ممتاز اخلاقی و سیره عملی، بهترین نمره را از سید الشهدا(ع) دریافت کردند، زیرا که ایشان دست پرورده امیرالمومنین علی(ع) و مادری همچون حضرت ام البنین(ع) بودند، لذا امروز ما اگر بخواهیم به سمت نظام ولایت و یاری امام زمان(عج) حرکت کنیم و در جهت نیروسازی برای آن حضرت(عج) گام برداریم باید به نهاد خانواده اهتمام ویژه داشته باشیم تا فرزندانی تربیت کنیم که همانند حضرت عباس(س) شجاع، مجاهد و ولایتمدار باشند و تا آخرین نفس در مسیر ولایت باقی بمانند.
این کارشناس مهدوی با اشاره به فرازهایی از زیارتنامه حضرت عباس(س) که بهترین منبع برای معرفی حضرت(ع) است، گفت: با نگاه به زیارتنامه حضرت عباس(ع) که در ابتدای آن آمده است: «َسَلامُ اللَّهِ وَ سَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِهِ الصَّالِحِينَ....»،«سلام خدا و سلام فرشتگان مقرّبش، و پيامبران مرسلش، و بندگان شايسته اش......»، می توان این برداشت را داشت که این سلام ها، معنای خاصی دارد و از طرف خدا و بندگان خوب خدا به آن حضرت(ع) است که از این طریق ویژگی های ممتاز شخصیتی و اخلاقی حضرت عباس(ع) را می توان شناخت.
وی اهل تسلیم، تصدیق و وفاداری را از جمله ویژگی های حضرت عباس(ع) برشمرد و ادامه داد: قمر بنی هاشم(ع)، در سخت ترین لحظات امام حسین(ع) را تنها نگذاشتند و با اینکه در شب عاشورا از سوی سپاه دشمن برایشان امان نامه آوردند، حاضر نشدند که از امام حسین(ع) جدا شوند و تا آخرین لحظه در مسیر ولایت باقی ماندند.
موسوی ابراز کرد: حضرت عباس(ع) با همه علودرجه ای که داشتند، اما طمع حزب شیطان آنقدر زیاد بود که تلاش داشتند ایشان را از مسیر ولایت مداری خارج کنند و اینها برای ما که در دوره آخر الزمان و دوره ای که شیطنت ها و وسوسه ها فراوان است، نکته جدی است، بنابر این، لازم است که انسان خلق و مرامش ابوالفضلی باشد، تا هرگز اسیر این طمع ها نشود.
حجت الاسلام موسوی با اشاره به آیه 105 سوره مبارکه انبیاء که اشاره به «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» دارد، گفت: در این آیه بندگان شایسته وارثان و حاکمان آینده نام برده شده اند، که آن مصداق حضرت مهدی(عج) است، حضرت عباس(ع) نمونه ای از چنین بندگان اند که هم عبد صالح بوده و نیز اهل گناه نبودند و عمل شایسته داشتند ایشان مصداق صالحینی اند که در سلام نماز خطاب شان می کنیم: ، در سلام نماز هم «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین».
وی بیان کرد: علاوه برآن از جمله ویژگی های حضرت(ع)، اهل اطاعت بدون چون و چرا از امام زمانشان بودند، این ویژگی ها می تواند الگویی برای منتظران باشد که در زمان ظهور حضرت حجت(عج) در مسیر اطاعت محض و بی چون و چرا از حضرت مهدی(عج) گام بردارند.
این کارشناس مهدوی نداشتن سستی در دین، اهل اقدام بودن و نیز نهایت جهاد در راه ولایت را از دیگر ویژگی های حضرت عباس(س) نام برد و تصریح کرد: اقدام و عمل، حضرت عباس(س) در وقت مقتضی خودش بود و این از ویژگی های انسان بابصیرت است، مقام معظم رهبری هم در وصف ملت بصیر ایران این گونه می فرمایند که ملت ما کار را در لحظه انجام می دهند و نمی گذارند، کار به وقتی بیفتد که ثمره ای نداشته باشد و یا ثمره آن کم شده باشد، چنان که توابین هم بعد از حماسه عاشورا اقدام به قیام کردند، اما این قیام به موقع نبود.
وی با اشاره به فرازهای از دعای ندبه که ما خطاب به امام زمان(عج) می گوییم «بِأبى أَنْتُمْ وَ اُمّى وَ أهْلى وَ مالى»، ابراز کرد: حضرت عباس(ع) در برابر امام حسین(ع) مصداق بازر این عبارت بودند و در وفاداری و نهایت ادب و تواضع برای امام حسین(ع) از چیزی فروگذاری نکردند. لذا می بینیم که جبهه حضرت امام حسین(ع) تا زمانی که قمر بنی هاشم(ع) هستند با زمانی که به شهادت رسیدند، کاملا متفاوت بودند و امام حسین(ع) بعد از شهادت حضرت عباس(ع) در کنار بدن مطهر برادر شهیدشان به این مسئله تصریح کردند.
این کارشناس مهدوی در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در وصف بزرگی و مقام حضرت عباس(ع) گفت: حضرت فرمودند: «کان عمنا العباس نافذ البصيرة صلب الايمان جاهد مع أبي عبد الله الحسين و مضي شهيدا»، «عموي ما عباس، داراي بصيرتي نافذ و ايماني استوار بود، همراه اباعبدالله(ع) جهاد كرد و آزمايش خوبي داد و به شهادت رسيد.»، بنابر این، ما منتظران حضرت حجت(عج) اگر ویژگی های اخلاقی، معرفتی و رفتاری حضرت عباس(ع) را در خودمان تقویت کنیم، می توانیم جامعه عباد الصالحون را تشکیل داده و مسیر را به سمت ظهور تشکیل دولت کریمه حضرت بقیه الله (عج) سوق دهیم.
پایان پیام/40
منبع: شبستان
کلیدواژه: سپاه پاسداران نماز جمعه خبرگزاری شبستان دولت قرآن کریم شیراز حمایت از کالای ایرانی آمریکا مسابقات بین المللی قرآن کانون های فرهنگی هنری مساجد فرهنگ انتظار انتظار حضرت عباس ع کلیدواژگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۴۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۳ عامل مهم در شکلگیری شخصیت محمدرضا سنگری
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین نکوداشت ادیب دزفول دکتر محمدرضا سنگری که شامگاه پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در حسینیه ثارالله دزفول برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم گفت: خدا را شاکرم که این نشست حکمت بنیاد برگزار شد تا از اندیشمندی متفکر، ادیبی متخلق، فرزند دیار مقاومت؛ دکتر محمدرضا سنگری تکریم کنیم تا با این تکریم، یک حرکت تمدنی داشته باشیم. باید بگویم شاید بیش از یک سال از ایشان خواهش میشد که این مجلس تکریم را بپذیرند و ایشان نمیپذیرفت. عرض کردم این تکریم فقط تکریم شما نیست، تکریم علم و ادب است. از کارهای تمدنی است که نسل جوان و نوجوان از آن درس میگیرند.
وی اظهار کرد: همه شما آقای دکتر سنگری را میشناسید و از وعظ و منبر ایشان بهره میبرید. بیش از نیم قرن در ترویج معارف اسلامی و عاشورایی تلاش میکند. مداحان و ذاکران کشور بهویژه استان خوزستان از اشعار و آثار ادبی ایشان بهره بردهاند. اهل جبهه و جنگ بود. فرماندهان و رزمندگان از دانش او درس میگرفتند. یک شخصیت فعال فرهنگی از قبل از انقلاب بود. با گروه منصورون ارتباط داشت، بهویژه با شهید حجتالاسلام سبحانی که تأثیری خاصی بر شخصیت ایشان گذاشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معلم و مدرس آموزش و پرورش و دانشگاههای مختلف بوده و هست. مؤلف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی، فعال مطبوعاتی و مؤلف دهها کتاب و عاشوراپژوهی و تبیینگر ادبیات انقلاب و ادبیات پایداری و در رأس همه اینا ولایتمداری است.
استاد خسروپناه گفت: گوشهای از دستاوردهای این عالم را عرض کردم، اما سؤال مهم اینجا مطرح است که چه اتفاقی میافتد که استاد سنگری شکل میگیرد؟ بی تردید عواملی نقش دارد. سه عامل مهم را نام میبرم که در ساخت هویت و شخصیت دکتر سنگری مؤثر بوده و میتوانند برای ما نیز نقشآفرین باشند.
وی ادامه داد: عامل اول تربیت خانوادگی است. انسانی که بر سر سفره پدر و مادری متدین که رعایت حلال و حرام کنند و با عالمان زمانه خود ارتباط داشته باشد، این چنین پرورش مییابد. استاد سنگری فرزند استاد حاج غلامحسین سنگری است که افتخار داشتم دو، سه سالی در معیت ایشان از محضر آیتالله مدرسیان در مدرسه آیتالله معزی بهره ببریم. مرحوم حاج غلامحسین سنگری که عمر بابرکت داشت، انسانی خلیق، معلمی دلسوز و متشرع بود. پدر و مادری اینگونه فرزندی مانند دکتر سنگری تربیت میکنند. تربیت خانوادگی اصل و اساس است. این خیلی مهم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عامل دوم، تعالی مسجدی است. آقای دکتر سنگری در مسجد رشد کرد. هم خود در مسجد رشد کرد و هم تعالی بخش اهل مسجد بود. مسجد را فراموش نکنید. بچههای خود را به مسجد رفتن تشویق کنیم. جلسات قرائت قرآن را که امتیاز ویژه شهرستان دزفول است، قدر بدانیم.
استاد خسروپناه گفت: عامل سوم فضیلتیافتگی در ساحت اخلاق و ادب است. این عنوان «ادیب دزفول» که برای این برنامه انتخاب شده، معمولاً در ذهن ما شخص شاعر و ادیب به معنی خوش سخن را میآورد. اما ادب، یک مفهوم بسیار متعالی است. اگر درست فهمیده باشم فرق ادب و اخلاق این است که اخلاق، ملکات فضیلتمحور درونی است. کسی که ملکه ویژگیهای مثبت و فضایل را داشته باشد، انسان متخلقی است، اما انسانی که این فضیت درونی را در ظاهر هم بروز میدهد؛ نه فقط خوش سخن باشد، خوش خلق هم باشد، حرمت دیگران را حفظ کند، نسبت به دیگران خوش نیت باشد، در این صورت انسان با ادبی است.
وی گفت: ادب یک رزق متعالی و نعمت الهی است. اگر کسی آن را نداشته باشد محروم است. به فرموده امیرالمؤمنین (ع) ادب، کمال انسان است. خداوند سبحان وقتی انبیا را معرفی میکند از آنها به ادب یاد میکند. معصوم میفرماید دوست دارم شعیان ما انسانهای عاقل، فهیم، فقیه، حلیم و ادیب، اهل مدارا، صبر و صدق باشند. ویژگی دکتر سنگری این است که این ادب هم در خوش کلامی او نمایان است و هم در خوش رفتاری او. این زاییده اخلاق است. ادب زاییده اخلاق است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آقای دکتر سنگری بیش از ۵۰ جلد کتاب نوشته است، کتابی به اسم «آیینهدارن آفتاب» دارد که زیستنامه اصحاب امام حسین (ع) است. آقای دکتر سنگری در این کتاب روی چه ویژگیهایی از اصحاب امام دست گذاشته است؟ معرفت و فهم عمیق، آزادگی، تولی و تبری، صبوری، شجاعت و دلاوری، ایثار و پاکباری، شیفتگی به عبادت، غیرتمندی و صلابت، عزت و نفوذ ناپذیری، موقعیتشناسی و روشنگری. چرا آقای سنگری این مفاهیم را از اصحاب کشف میکند؟ عمده این ویژگیها فضایل است. چون این شخصیت، با عمق وجود دریافته اگر انسان فضیلت اخلاقی داشته باشد، یار امام میشود. در مقابل «آیینهشکنان» که نام کتاب دیگر او است، پژوهش تاریخی درباره شخصیتهایی است که مقابل امام حسین (ع) ایستادند. ویژگی اینها چیست؟ طمع، حرص، حرامخواری، رشوهگیری، جهل، حسادت، کینهتوزی، سنگدلی، خود بزرگبینی. همه اینها رذیلت است. یعنی ایشان در آثار عاشوراپژوهی خود به یک پیام اساسی اشاره دارد. آن پیام کلیدی این است فضایل اخلاقی، انسان را یار امام میکند و رذایل اخلاقی انسان را بار امام میکند.
انتهای پیام/