Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:14:26 GMT

گردن‌نهادن به رأی مردم گردن‌نهادن به رأی مردم

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۶۴۴۱۴

گردن‌نهادن به رأی مردم گردن‌نهادن به رأی مردم

تهران- ایرنا- جمهوریت نظام از زمان آغاز جمهوریت اسلامی ایران تاکنون دچار فرازوفرودهایی شده و اکنون این رکن مهم، با تهدیدهایی مواجه شده است.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم محمدتقی فاضل‌میبدی-عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، آورده است: رأی مردم، تضمین‌کننده منافع و امنیت ملی کشور است و اگر کسی درک درستی از این موضوع ندارد، لازم است مطالعه‌ای دوباره درباره اهداف انقلاب داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نباید برخی کژاندیشی‌ها، عامل نادیده‌گرفتن خواست مردم شود و برخی صاحبان تریبون، به‌طور مرتب منتخبان مردم در دولت، مجلس و شوراها را تهدید کنند. امام خمینی(ره) در مصاحبه‌های ابتدایی خود در پاریس و ایران، رأی مردم را اساس و پایه نظام معرفی کردند. در آن زمان، برخی برآشفتند و عنوان کردند «در اسلام موضوعی به نام رأی مردم معنا ندارد و اگر فقیهی رهبری جامعه را بر عهده گیرد، او منصوب و مشروع از سوی خداوند است و غیر از خدا هیچ‌کس در مشروعیت او دخالت ندارد».

این برخلاف نظریه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بود و ایشان همواره بر آرای مردم تأکید داشتند و چه در سخنرانی تاریخی بهشت زهرا و چه در ابلاغ حکم نخست‌وزیری مرحوم بازرگان، رأی مردم را مقبول دانستند. تا زمان حیات امام، صاحبان تریبون و برخی چهره‌های حوزوی یا غیر‌حوزوی، به صورت علنی در مخالفت با جمهوریت سخنی بیان نمی‌کردند؛ چراکه رهبر فقید انقلاب، در کنار جمهوریت، موضوع اسلامیت را نیز مطرح و اسلامیت و جمهوریت را دو فلسفه سیاسی مکمل اعلام کرده بود.

متأسفانه پس از رحلت امام، برخی که در زمان حیات ایشان امکان اظهارنظر نداشتند، ساز مخالف کوک کرده و به‌صراحت تأکید کردند هیچ مشروعیت و مقبولیتی از سوی مردم وجود ندارد. آنان یک گام فراتر رفته و مدعی شدند اگر امام خمینی از جمهوری شبیه همان جمهوری که در فرانسه وجود داشته دفاع کرده، صرفا به دلیل مصلحت زمان بوده و در مباحث اسلامی، جمهوریت بی‌معناست. آنان این ادعاهای بی‌اساس خود را بارها در مصاحبه‌ها و نوشته‌هایشان ترویج کردند و متأسفانه این خطر بزرگ که جمهوریت را تهدید می‌کرد، جدی گرفته نشد تا اینکه آن جریان توانست بر حیطه نفوذ خود بیفزاید و امروز بدون نگرانی، منتخبان مردم و شیوه‌های مدنظر مردم را برای اداره کشور ندیده می‌گیرد.

حتی در رسانه‌های عمومی نیز رأی مردم کم‌رنگ جلوه داده می‌شود و با استناد به آیات قرآن کریم، می‌گویند «اکثرهم لایعقلون» (اکثر مردم نمی‌دانند). آنها غافل هستند که قرآن کریم این جمله را خطاب به مشرکان و کافران آورده است و نه مسلمانان. به نظر می‌رسد این جریان در تلاش است تسلط سیاسی خود را بسط دهد و اگر احساس خطر نشود، آموزه‌های سازنده امام راحل ازجمله جمهوریت از بین خواهند رفت و در نبود رأی و پشتوانه مردم و شنیده‌نشدن صدای اعتراض آنها، خدای ناکرده سرنوشت ایران نیز مانند سرنوشت مردم برخی کشورهای منطقه خواهد شد.

تعبیرهایی که امروز از رسانه‌های عمومی و برخوردار از بودجه بیت‌المال ترویج می‌شود، نشان‌دهنده خلأ اسلام رحمانی است. حال چرا عده‌ای که همیشه در کنار امام(ره) بوده‌اند، چندان احساس خطر نمی‌کنند که واکنشی عملی در برابر این جریانات از خود نشان دهند، محل سؤال جدی است. نباید در برابر این وقایع سکوت کرد. البته برخی روحانیون نیز ثابت کرده‌‌اند به مسیر جمهوریت نظام وفادار بوده و عکس‌العمل‌های مناسبی در برابر این جریانات اتخاذ کرده‌اند.

فراموش نکنیم اگر به نام اسلام و انقلاب، با یک زن بی‌دفاع برخورد ناصوابی صورت بگیرد، یا بی‌گناهی به زندان بیفتد، گناه آن از هر بدعت و انحرافی بالاتر است. اگر نقش جمهور در نظام کم‌رنگ شود، تفکری انحصاری جای آن را خواهد گرفت؛ اما اگر حضور مردم و جمهوریت نظام را از طریق احزاب، رسانه‌ها و روزنامه‌ها حفظ کنیم، خط انحصارطلبی کم‌رنگ شده و برخی اتفاقات ناگوار تکرار نخواهد شد. قانون اساسی به مردم حق اعتراض و انتقاد داده تا نظام قدرتمند شود و از فاکتورهای ثبات‌بخش تهی نشود.

اینکه احزاب در کشور ما به رسمیت شناخته می‌شوند و حق انتقاد در قانون برای آنها در نظر گرفته شده و همه مسئولان مستقیم و غیرمستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شوند نشانگر اهمیت حفظ جمهوریت نظام است؛ پس چه بهتر است مخالفان اداره کشور بر اساس رأی مردم، بار دیگر به اصول قانون اساسی بازگردند.

*منبع:روزنامه شرق،1397،2،1
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شرق حفظ جمهوريت نظام راي مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها رکن مردم سالاری و از برکات نظام اسلامی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن میرشریفی بعداز ظهر دوشنبه در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر که به‌مناسبت گرامیداشت روز شوراها انجام شد، ضمن تبریک، روز شوراها اظهار کرد: شوراها رکن مردم سالاری و از برکات نظام اسلامی هستند.

وی افزود: شوراها به‌عنوان مردمی‌ترین نهادی که از بطن مردم برخواسته است نمی تواند اجازه دهد جز ماهیت خدمات رسانی به مردم هدف دیگری برای آن تعریف شود.

میرشریفی ادامه داد: تکیه بر شورا نه تنها از زاویه نمایش مردم سالاری بلکه از زاویه عمل به فرامین و دستورات دینی نیز حائز اهمیت است، چرا که تکیه بر شور و مشورت در کلام خدا نیز مورد تأکید است.

بر اساس این گزارش در این دیدار صمیمی، هادی صفی خانی رئیس شورای اسلامی شهر آبسرد نیز ضمن تشکر و خیر مقدم به امام جمعه و مسئول دفتر ایشان اظهار کرد: حس وحدت، وفاق و همدلی باعث می‌شود، ما در مأموریت‌های محوله موفق‌تر عمل کنیم.

کد خبر 6092505

دیگر خبرها

  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • ببینید| نه قوه قضاییه لایحه عفاف و حجاب را گردن می گیرد نه دولت رئیسی!
  • ببینید | نماینده اصولگرای مجلس تقصیر هک شدن سامانه مجلس را گردن عضو شورای شهر انداخت!
  • شوراها رکن مردم سالاری و از برکات نظام اسلامی هستند
  • ولایت‌محوری گام نهادن در مسیر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است
  • عکس‌| ماجرای گردن‌بند خاص شمسایی در جام ملت‌ها
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند