Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان غربی؛ وظیفه‌ی مهم و اصلی که دانشگاه‌ها هم اکنون بر عهده دارند، تولید علم و دانش است، اما نباید فراموش کرد که دانشگاه‌ها قبل و بعداز انقلاب تاثیر بسزایی در پیروزی انقلاب و سرکوب کردن رژیم شاهنشاهی داشتند به طوری در آن دوران کارکرد سیاسی نیز از مهمترین وظایف دانشگاه‌ها به شمار می‌رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محیط‌های دانشگاهی به دو دلیل همواره، یکی از کانون‌های اصلی تحرکات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌رفته اند. نسل جوان به طور طبیعی دارای ویژگی‌های پویایی، آرمان گرایی و تحرک است. وقتی این ویژگی‌ها در کنار ویژگی‌های محیط علمی و دانشگاهی قرار گیرد، تأثیر و ماندگاری حرکت دانشجویی را دو چندان می‌کند.
ما در کشور خود از همان ابتدای تأسیس دانشگاه، شاهد تحرکات دانشجویی در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی بوده ایم و هستیم. به طوری که حرکت دانشجویی را می‌توان به عنوان یک پدیده نسبتاً مستقل، مورد ارزیابی تاریخی قرار داد.
از آن جا که حاکمیت در کشور ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، یک حاکمیت استبدادی و وابسته به بیگانه بود به طور طبیعی، حرکت دانشجویی در نقطه‌ی مقابل این حاکمیت قرار داشته است؛ این را می‌توان به عنوان مهم‌ترین ویژگی عام حرکت دانشجویی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نام برد. بعداز انقلاب وضعیت سیاسی دانشگاه چگونه بود؟
بعداز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و آزاد شدن زندانیان سیاسی، محیط دانشگاه‌ها به مرکز فعالیت‌های سیاسی و امنیتی تبدیل شد به طوری که در همان اوایل انقلاب تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام رقم خورد.
این امر باعث شد در همان ابتدای انقلاب، انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ دانشگاه‌ها تعطیل شوند.
با باز شدن دانشگاه‌ها در سال ۶۲، جریان اسلامی در آن حاکم شد و جنبش‌های دانشجویی هم در چارچوب انجمن‌های اسلامی دفتر تحکیم وحدت شکل گرفتند؛ در آن زمان جنبش‌های دانشجویی در چارچوب دفتر تحکیم وحدت نوعی جنبش انتقادی نسبت به مدیریت‌های موجود در سطح کشور بود.
در طول تاریخ دانشگاه‌ها همیشه محل تحولات مثبت بودند و این تحولات همیشه از جنبش‌های دانشجویی آغاز می‌شد، ولی متاسفانه در یک دهه اخیر شاهد این بودیم که دانشگاه‌ها محل جولان تفکرات گروه‌ها و احزاب سیاسی بودند وحس مطالبه گری دانشجو از بین رفته و از دانشجو که فردی تاثیر گذار در پیروزی انقلاب و حافظ آن به شمار می‌رفت، ولی از آن به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند، در بعضی از موارد گا‌ها تحولات و جنبش‌های دانشجویی باعث شده ضربه محکمی به اسلام و دستاورد‌های انقلاب زده شود. رهبر معظم انقلاب فرموندند:سمّ مهلک حرکت علمى این است که دانشگاه‌ها تبدیل بشوند به باشگاه‌هاى سیاسى حضرت آیت الله خامنه رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه نیز فرمودند که محیط دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی افراد تبدیل شود.
مقام معظم رهبری با اشاره به فعالیت تشکل‌های دانشجویی فرمودند:تشکل‏هاى دانشجویى براى رسیدن به آرمان‌ها به وجود مى‏ آیند که فراتر از مسأله به قدرت سیاسى رسیدن و حکومت را به دست‏ گرفتن است. هدفهاى اصلى تشکل‏هاى دانشجویى همان چیزهایى است که بر روى طاق بلند جنبش دانشجویى نوشته شده؛ ضدیت با استکبار، کمک به پیشرفت کشور، کمک به اتحاد ملى، کمک به پیشرفت علم، حضور و شرکت در مبارزه و پیکار همگانى ملت ایران براى غالب‏ آمدن بر توطئه‏‌ها و بر دشمنى‏ ها. این‏ها هدف اصلى است، این را باید فراموش نکنند. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:اصل این‏که دانشجو حرفش را روشن و صریح و آشکار بزند و دچار سیاسى‏ کارى نشود، چیز مطلوبى است. بدترین اشکال و اشکالِ وارد بر محیط دانشجویى این است که دانشجو دچار محافظه‏ کارى شود و حرفش را با ملاحظه موقع و مصلحتِ خیالى بیان کند، نه، دانشجو باید حرفش را صریح بزند. البته در کنار این صراحت در بیان، صداقت در نیت هم باید وجود داشته باشد و در کنار او، سرعت در پذیرش خطا؛ اگر ثابت شد که خطا است. فرق شماى جوان و دانشجو و صادق و پاکیزه ‏دل، با یک آدم سیاسى‏کار باید در همین باشد، حرفتان را صریح بزنید، آنچه را که مى‏زنید، از دل بزنید و اگر چنانچه معلوم شد که اشتباه است، سریع پس بگیرید. این، به نظر من یکى از بهترین شاخصه‏ هاى دانشجویى است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند:چیزى که من همیشه در مواجهه با دانشجویان، روى آن تکیه مى‏کنم، «پیداکردن قدرت تحلیل مسایل و جریانهاى مهم کشور» است. سیاست در دانشگاه‌ها – که بنده همیشه روى آن تأکید کرده‏ ام – به این معنا است. ما دو کار سیاسى داریم؛ یکى سیاست‏ زدگى و سیاست‏ بازى است. این را من به هیچ وجه تأیید نمى‏کنم؛ نه در دانشگاه و نه در بیرون دانشگاه، به خصوص در دانشگاه. یکى هم سیاست گرى است، یعنى حقیقتا فهم و قدرت تحلیل سیاسى پیداکردن که یکى از وظایف تشکلهاى دانشجویى این است.

دکتر محمدطیب صحرایی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری در مورد فضایی سیاسی دانشگاه می‌گوید: دوران دانشجویی بخش مهمی از زندگی هر فرد را تشکیل می‌دهد و جدای از زندگی فرد نیست، بلکه یک دوران خاص است که به دلیل همین خاص بودن، مقتضیات خاص خود را دارد. مهم‌ترین ویژگی یک دانشجو، جوانی است که بالتبع، ویژگی‌هایی، چون شادابی، جست‌وجوگری، حقیقت‌طلبی، عدم دلبستگی‌های شدید مادی و… را با خود به همراه دارد و تمام این ویژگی‌ها همراه با دانش است. البته همه‌ی افراد باید دارای فهم و تحلیل سیاسی باشند، اما یک دانشجو به دلیل ویژگی‌هایی که ذکر شد، باید یک تحلیل ویژه علاوه بر تحلیل‌های عادی داشته باشد.

وی در بخشی دیگر این گفت و گو درباره‌ی فرمایش مقام معظم رهبری در مورد «سمّ مهلک حرکت علمى این است که دانشگاه‌ها تبدیل بشوند به باشگاه‌هاى سیاسى»، می‌گوید: معانی متفاوتی از این جمله‌ی رهبر انقلاب می‌توان مستفاد کرد. باشگاه در یک تعریف ابتدایی، مجموعه‌ای اثرگذار در فضای سیاسی است و از کسانی تشکیل می‌شود که مقدماتی را طی کرده‌اند و به هدف مشترکی رسیده‌اند و رقبای مشخصی دارند و از طریق یک هم‌افزایی برای رسیدن به هدف تلاش می‌کنند؛ بنابراین نخستین مبانی تعاریف باشگاه سیاسی در دانشگاه وجود ندارد و تحمیل این تعریف به دانشگاه، مانند تحمیل خواسته‌های مورد انتظار از یک جوان به یک نوجوان است.

وی ادامه می‌دهد:باشگاه سیاسی متشکل از افرادی کارکشته است که درست یا غلط هدف، رقیب و دایره‌ی فعالیت خود را مشخص کرده‌اند، در حالی که دانشجو باید تحلیل و تمرین کند و مهم‌تر از آن، آرمان‌خواه بماند. اگر ما از دانشجو انتظار داشته باشیم مانند یک فرد استخوان‌خردکرده در سیاست عمل کند و قبل از رسیدن به بلوغ تحلیل وارد کار سیاسی شود، در بسیاری از موارد تلفاتی را به دانشگاه تحمیل می‌کنیم؛ بنابراین تبدیل کردن دانشگاه به باشگاه سیاسی بدین معناست که از کسی که دوره‌ی تمرین را می‌گذراند، توقع کار تکاوری داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بیان می‌کند:در نگاهی دیگر، می‌توان منظور از تبدیل شدن دانشگاه به باشگاه سیاسی را خطر تبدیل دانشگاه به‌عنوان محلی برای دعوا‌ها و زدوخورد‌های سیاسی تعبیر کرد. در دوره‌ای از تاریخ این کشور، دانشگاه‌ها تبدیل شده بودند به محلی برای عرض اندام احزاب سیاسی و کشاندن دعوا‌های آن به جمع‌های دانشجویی. همین موضوع موجب بروز جو احساسی و هیجانی سیاسی در دانشگاه‌ها و در نتیجه، در سایه قرار گرفتن وظیفه‌ی اصلی دانشگاه‌ها که همان ارتقای سطح علمی و پژوهشی کشور است شده بود. برای همین هم هست که رهبر انقلاب بین «فهم سیاسی» و فعالیت سیاسی داشتن با تبدیل دانشگاه به جولانگاه سیاسی تفاوت قائل شده‌اند. اولی موجب ارتقای جریان جنبش دانشجویی و به تبع آن، ارتقای سطح سیاسی- فرهنگی دانشگاه‌ها خواهد شد و دومی باعث بروز اختلافات و کشمکش‌های بی‌مورد که پیامدی جز عقب‌افتادگی علمی ندارد خواهد شد.
رحیم عباس زاده مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: دانشگاه بیشتر به عنوان نهاد دارای نظام آموزشی تعریف شده وبا داشتن تشکل‌های دانشجویی نباید به باشگاه سیاسی تبدیل شود.   مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی با اشاره به ویژگی‌های شایسته یک دانشجو ادامه داد:دانشجوی ما باید یک دانشجوی اجتماعی و سیاسی باشد و با مسایل جامعه آشنا باشد. مقام معظم رهبری بار‌ها بر لزوم داشتن روحیه انقلابی تأکید کرده‌اند و گفتند که منظور من از روحیه انقلابی، پرخاشگری و تنها شعار دادن نیست. باید ببینیم جامعه چه نیاز‌هایی دارد و برای رفع این نیاز‌ها تلاش کنیم. ممکن است دانشجوی سیاسی برخلاف دانشجویی که تنها کارش درس خواندن است، برای برخی دردسرساز باشد.
وی ادامه داد: دانشجویان باید در کنار درس و تحصیل باید نسبت به آنچه که در جامعه می‌گذرد واتفاقات سیاسی جامعه حساس باشد، چون این دانشجو‌ها هستند که سکانداران سیاسی آینده کشور هستند و طبیعتا دانشگاه محیطی است برای اینکه دانشجو بتواند مهمترین تجربه‌های سیاسی خود را انجام دهند. عباس زاده گفت:متاسفانه در یک دهه گذشته ملاحظه کردیم بعضی از دانشگاه‌ها مرکز تشنج و فتنه در کشور بودند و بعضی احزاب و گروه‌ها از دانشجویان به عنوان ابزار استفاده می‌کردند که صدمات زیادی برای شخص دانشجو و جامعه وارد کرد. بنابراین نباید دانشگاه‌ها محل جولان احزاب و گروه‌های سیاسی باشد، در کنار ایت دانشجو باید توان تحلیل سیاسی و جسارت حرف زدن را داشته باشد تا در چارچوب عقلانیت و قانون بتواند اظهار نظر کند.اگر دانشگاه محل جولان تفکرات سیاسی گروه ها و احزاب باشد ،قطعا صدماتی را نیز به دنبال خواهد داشت، در نامه اخیر ۳۰۰ فعال دانشجویی به رهبر معظم انقلاب می توان این موضوع را دید.

در چند دهه اخیر ورود جریان ها و تفکرات سیاسی به  دانشگاه ،باعث سیاست زدگی قشر دانشجو شده است ،متاسفانه در نامه فعالین دانشجویی به رهبر انقلاب ، ساختار‌های جمهوری اسلامی و نظام را زیر سوال برده‌ شده که نشاندهنده ی  تفکرات احزاب سیاسی می باشد.افراد وابسته به برخی گروه ها سیاسی  که این نامه را امضا کرده اند اکثرا توسط مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه تکذیب شده اند.

در بین امضاکنندگان و اسامی منتشرشده، هویت‌های مجهول و ناشناخته‌ای که عمدتا در هسته مرکزی جنبش دانشجویی نبوده و نیستند وجود دارد، اما نام و امضای عده‌ای از دانشجویان و حوزویان که مسئولیت‌هایی در دیروز و امروز داشتند را نمی‌توان کتمان کرد. افرادی که چه از طرف جریان انحرافی و حلقه نزدیکان یکی از چهره های سیاسی و چه از طرف رسانه‌های معاند نمایندگان اصلی جریانات دانشجویی معرفی شده‌اند، حال آنکه نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی که در سطح کشور فعالیت می‌کنند و بدنه دانشجویی قابل‌توجهی در دانشگاه‌های سراسر کشور دارند با چنین جریانی خود را همراه نکردند و مواضع اصلی و صحبت‌های آنان هرساله و در دیدار دانشجویان با رهبری در ماه مبارک رمضان به صورت مستقیم بیان می‌شود، دیداری که اتفاقا نارضایتی رسانه‌های معاند را هم به همراه دارد.

      انتهای پیام/ true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۴۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه یو سی ال‌ ای

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون الجزیره، پلیس لس آنجلس شب گذشته به چادر‌های دانشجویان حامی فلسطینیان در غزه در دانشگاه یو سی ال‌ای یورش برد و بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض بازداشت شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ستون‌هایی از نیرو‌های پلیس تا دندان مسلح به سمت محل برگزاری تجمعات دانشجویان حامی غزه رفتند. دانشجویان تلاش کردند تا صفوف تشکیل شده شان را در برابر یورش پلیس حفظ کنند. آنها از صفحات چوبی برای محافظت از چادر‌های اعتراضی شان استفاده کردند. صد‌ها دانشجو ساعت‌ها تلاش کردند اقدامات سرکوب گرایانه نیرو‌های پلیس را به عقب برانند.

بعد از تلاش‌های زیاد، برخی از آنها بدست نیرو‌های پلیس بازداشت شدند و نیرو‌های پلیس با تجهیزات و توان بیشتر به سمت دانشجویان معترض یورش بردند تا آنها را از محوطه دانشگاه خارج کنند. با روشن شدن روز، بسیاری از دانشجویان از محل تجمع عقب نشینی و برخی از آنها پس از آخرین هشدار پلیس، خود را تسلیم کردند.

پلیس لس آنجلس صد نفر از دانشجویان حامی غزه را بازداشت کرد. دانشجویان دانشگاه یو سی ال‌ای UCLA یک هفته است که برای همبستگی و حمایت از فلسطینیان ساکن غزه دست به اعتصاب و تظاهرات زده اند. این تظاهرات پس از آن صورت گرفت که دستکم ۳۰ دانشگاه در سراسر آمریکا اعتراض‌های مشابهی برگزار کردند. دانشجویان خواستار پایان جنگ در غزه و عدم سرمایه گذاری دانشگاه هایشان در طرح‌های اسراییلی هستند. چهارشنبه، نیرو‌های پلیس با یورش به سمت دانشجویان و اساتید تظاهرات کننده، شماری از آنها را بازداشت کردند.

دنیل کار استاد دانشگاه یو سی ال ای گفت: ما تلاش کردیم با هر کدام از مقامات دولتی که می‌توانیم تماس بگیریم و با صبوری صفوفی را در میان دانشجویان حامی غزه تشکیل دادیم. با توجه به حمله مسلحانه نیرو‌های پلیس به سمت دانشجویان معترض به بهانه تامین امنیت دانشجویان، به نظر من این اقدامات شبیه به چیزی که مشاهده می‌کنیم، نیست.

نیرو‌های پلیس با حمله به محل اعتصاب دانشجویان، همه آنهایی را که برای ترک محوطه دانشگاه مقاومت می‌کردند، بازداشت کردند. پس از ۵ ساعت تقابل میان پلیس و دانشجویان معترض، این وضعیتی است که برای تجمع همبستگی با غزه به وجود آمده است.

یک دانشجوی معترض بازداشت شده گفت: این پایان تظاهرات ما نیست. ما خواستار پایان نسل کشی اسراییل و توقف سرمایه گذاری دانشگاه برای این رژیم هستیم. باید نسل کشی در غزه متوقف شود.

حالا دانشجویان معترض در دیگر دانشگاه‌های آمریکا می‌گویند شاید در نوبت برخورد خشونت آمیز پلیس قرار داشته باشند. دانشجویان بازداشت شده حتی در اتوبوس پلیس هم فریاد «آزادی فلسطین» سر می‌دهند. این اتوبوس‌ها برخی از معترضان بازداشت شده در این دانشگاه را از این محوطه به خارج از دانشگاه می‌برند. اما آیا این تظاهرات به پایان رسیده است؟ ممکن است در این دانشگاه جواب بله باشد، اما به طور کلی اصلاً تظاهرات پایان نیافته است. معترضان حامی غزه می‌گویند تا جایی که بتوانند به اعتراض‌های خود علیه رژیم اسرائیل ادامه خواهند داد. برای آنها این تظاهرات یک دوره طولانی‌تر خواهد بود.

 

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه یو سی ال‌ ای
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه را تغییر نمی‌دهد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه تغییر نمی‌دهد
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • ۱۷۰۰ دانشجو در آمریکا بازداشت شدند
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو