Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@16:00:20 GMT

واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست‌بوم پلتفرم

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۶۵۸۷۴

واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست‌بوم پلتفرم

تهران- ایرنا- محقق واحد علوم و تحقیقات در قالب پژوهشی به واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست‌بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرم‌افزار پرداخت.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، مریم یارمحمدی با بیان اینکه نوآوری مبتنی بر پلتفرم فناورانه طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از سازمان‌ها را به خود جلب کرده است، گفت: در صنعت نرم‌افزار، اپل با پلتفرم iOS و گوگل با پلتفرم اندروید به خوبی از مزایای رویکرد پلتفرمی بهره‌مند شده و سهم بالایی را در اقتصادهای جهانی به خود اختصاص داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بر اساس این رویکرد، هسته اصلی و مشترک مجموعه‌ای از محصولات یا خدمات توسعه داده می‌شود و امکان ارائه مجموعه گسترده‌ای از محصولات و خدمات برای نوآوران خارج از سازمان یا شرکت‌های مکمل فراهم می‌آید. به این ترتیب، بر خلاف رویکرد سنتی و یکطرفه، سازمان بر محدودیت‌های فنی و دانشی خود غلبه کرده و زیست‌بومی را شکل می‌دهد که در آن به عنوان مالک پلتفرم می‌تواند از فرصت پراکندگی دانش میان نوآوران و شرکت‌های مختلف بهره‌مند شود.
به گفته یارمحمدی، در ایران نیز اخیرا به ویژه در صنعت بانکداری برای افزایش سرعت پاسخگویی به نیازهای در حال رشد مشتریان و کاهش اختلاف سطح نیازمندی‌های مشتری و خدمات بانکی، استفاده از رویکرد پلتفرمی چشم‌گیر بوده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس تاکنون بیش از 20 شرکت در زیست بوم نوآوری بانک‌های مختلف مشارکت داشته‌اند و برنامه‌های مکمل متنوعی را در حوزه پولی و مالی ارائه کرده‌اند.
این محقق افزود: مشارکت نوآوران مکمل در زیست بوم پلتفرم ارزشی دوسویه هم برای آن‌ها و هم برای مالک پلتفرم دارد. افزایش فروش و عرضه اولیه عمومی از جمله پیامدهای مثبت این مشارکت برای نوآوران مکمل است. همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های ثابت، کاهش سرمایه‌گذاری در محصولات یا خدمات متنوع، افزایش پتانسیل بازار و افزایش پنج برابری تولید در میزان توسعه محصولات یا خدمات جدید، برخی از مزایای مشارکت نوآوران مکمل برای مالک پلتفرم به شمار می‌روند.
یارمحمدی تاکید کرد: به رغم نقش برجسته نوآوران مکمل در تحقق تفکر پلتفرمی و بقای زیست بوم پلتفرم، تمرکز تحقیقات کنونی اغلب بر دیدگاه طرف تقاضا یا مالک پلتفرم برای کاوش راهبردهای مختلف آن‌ها برای بازکردن پلتفرم و حاکمیت آن است.
وی تصریح کرد: در این بین دیدگاه توسعه‌دهندگان طرف عرضه نسبت به مشارکت در زیست بوم پلتفرم و توانمندسازهای آن به ندرت بررسی شده است.
یارمحمدی با بیان اینکه پژوهش حاضر به دنبال واکاوی اهداف و توانمندسازهای نوآوری شرکت‌های مکمل کوچک مبتنی بر پلتفرم‌های اندروید و iOS در صنعت نرم‌افزار کشور است، افزود: با بررسی دیدگاه نوآوران طرف عرضه در ایران چرایی مشارکت نوآوران مکمل در زیست بوم نوآوری مبتنی بر پلتفرم را یافته و توانمندسازهایی را بررسی کردیم که در دستیابی به اهداف از نوآوران مکمل پشتیبانی می کنند.
یارمحمدی با اشاره به اینکه در این پژوهش با رویکردی کیفی به بررسی داده‌های حاصل از مصاحبه‌ نیمه ساختار یافته، منابع ثانویه منتشرشده در وب‌سایت‌ها و دیدگاه 26 شرکت کوچک پرداخته شده است، افزود: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد شرکت های مکمل در ایران از مشارکت در نوآوری مبتنی بر پلتفرم، علاوه بر دسترسی به مشتریان و پاسخگویی به تقاضای آنها، به دنبال افزایش اعتبار، توسعه گستره کسب‌وکار، تمرکز بر نوآوری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در ارائه محصولات مکمل هستند.
«در این بین، مهمترین توانمندسازهای نوآوری این شرکت‌ها در مقوله‌های رهبری پلتفرم، اشتراک‌گذاری منابع، بلوغ شرکای تجاری و سرمایه‌گذاران و شایستگی قوانین و مقررات جای می‌گیرند».
وی با بیان اینکه هر یک از مقوله‌های ارائه شده نمایانگر مفاهیمی جزئی‌تر هستند، علاقه‌مندان را به مطالعه جزئیات بیشتر یافته‌ها در متن مقاله دعوت کرد.
این پژوهش در قالب مقاله با عنوان واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرم افزار: شرکت‌های کوچک مستقر در تهران ارائه شده که بخشی از رساله دکتری مریم یارمحمدی به راهنمایی دکتر مهران رضوی استاد دانشگاه تهران و مشاوره دکتر محمود البرزی عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات بوده است.
علمی**9157*2017
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي علم و فناوري ايران فناوري ارتباطات واحد علوم تحقيقات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۵۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحصیل در خارج، خدمت به داخل | حمایت از نخبگان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور

به گزارش همشهری آنلاین: اگرچه ایجاد بسته‌های مشوق برای بازگشت نخبگان مهاجر توانسته است تا حدودی کارگر باشد، اما ایجاد کانال‌هایی برای همکاری با نخبگان خارج از کشور هم مدتی است در دستور کار قرار گرفته است؛ برای این منظور، سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، پلتفرمی را با نام «کانکت پلاس» (Connect Plus) طراحی کرده است تا از ایده‌های فناورانه متخصصان ایرانی با تجربه فعالیت در خارج از کشور، با ثبت‌نام در این پلتفرم حمایت ‌شود.

مدل حمایتی جدید

پروژه و پلتفرم «کانکت پلاس» در حقیقت سامانه‌ای برای همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور است. براساس این پروژه، نخبگان و فارغ‌التحصیلانی که پیش از این در خارج از کشور شرکت تأسیس یا محصولی تولید کرده‌اند و می‌خواهند مشابه آن را در ایران تولید یا شرکت دانش‌بنیان در ایران تأسیس کنند، در این سامانه حمایت می‌شوند.

تسهیلات بلاعوض

سیدعلی حسینی، معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی درباره جزئیات این پلتفرم می‌گوید: «با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، یک گرنت(کمک‌هزینه) ۵۰۰میلیون تا یک‌میلیارد تومانی بلاعوض و همچنین جذب سرمایه از صندوق‌ها و وی‌سی‌های همکار «کانکت» به افرادی که به‌دنبال تأسیس شرکت دانش‌بنیان هستند، اعطا می‌شود. همچنین یک‌سری امکانات زیرساختی و فضاهای مازاد در پارک‌های فناوری پردیس، دانشگاه صنعتی‌شریف، تهران، اصفهان، شیراز و … در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.»


اقبال مهاجران به فعالیت داخلی

استقبال از این پروژه از سوی نخبگان امیدبخش است. دریافت ۳۸۰پروپوزال، فقط در بازه زمانی ۲‌ماه و نیم، نشانه تمایل زیاد افراد فعال در خارج از کشور برای همکاری با داخل است. به‌گفته حسینی از بین این ۳۸۰پروپوزال ۱۰۰مورد به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شد و باقی طرح‌ها درحال داوری و ارزیابی است.

از طرفی این پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود؛ چراکه بعضا برخی از طرح‌ها به حمایت بالای چند میلیارد تومانی نیاز دارند و ریسک سرمایه‌گذاری‌شان کمتر است. البته حمایت‌های سازمان توسعه همکاری‌ها فقط به اینجا ختم نمی‌شود؛ پشتیبانی از محققان پسادکتری نیز برنامه حمایتی دیگری از سوی این سازمان و معاونت علمی است که به‌گفته حسینی در همین راستا از ۱۷۰۰محقق پسادکتری در سال۱۴۰۲ حمایت شده است.

برای استفاده از این حمایت، فرد متقاضی ابتدا باید پروپوزال خود را در پلتفرم «کانکت پلاس» بارگزاری کند و سازمان همکاری‌ها قبل از اپلای کردن، او را به دانشگاه یا پژوهشگاه معرفی می‌کند. پس از تأیید، فرد در دانشگاه جذب و علاوه بر اعطای حقوق استادیار پایه و یک گرنت حدود ۳۰۰میلیون تومانی، به‌مدت یک سال بیمه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

خرید از فاصله ۵سانتی‌متری تجربه شیرین

مسعود شریفی یکی از هزاران نخبه ایرانی است که مدرک دکتری‌ خود را در رشته مکانیک در کانادا گرفته و پروژه‌اش روی یک موضوع بیومکانیکی بود. او به همشهری گفت: «زمانی که قصد داشتم به ایران بازگردم با جست‌وجو در اینترنت متوجه سامانه‌ای در این خصوص شدم.

سپس شرکت‌هایی که درخواست‌ جذب نیرو داده بودند را بررسی کردم و درخواست دادم.» شریفی اکنون معاون فنی، مهندسی شرکت نوآوران روباتیک و پزشکی سیناست؛ همان شرکتی که روبات جراح سینا را ساخته است.

کد خبر 846151 برچسب‌ها بنیاد ملی نخبگان نخبگان مهاجرت دانش بنیان

دیگر خبرها

  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • رونمایی از کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت
  • آغاز گرامیداشت هفته زمین پاک
  • رسالت دانشجویان در راستای اجرای اهداف برنامه‌های زمین پاک
  • وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • تحصیل در خارج، خدمت به داخل | حمایت از نخبگان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور
  • برنامه‌های هفته «زمین پاک» در کرمانشاه اعلام شد
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران در پیشبرد اهداف جهانی مربوط به زمین پاک تلاش جدی دارد
  • ایران تلاش‌های جدّی در پیشبرد اهداف جهانی مربوط به زمین پاک را در دست اقدام دارد
  • پلتفرم جامع خدمات به‌زودی راه‌اندازی می‌شود!