Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@02:23:30 GMT

پیامی که جشن اوپک را خراب کرد

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۶۶۳۰۹

پیامی که جشن اوپک را خراب کرد

اقتصاد > انرژی - همشهری آنلاین:
با صعود قیمت نفت به مرز ۷۵ دلار در هر بشکه قرار بود دیدار جده یکی از آرامترین دیدارهای اوپک در سال‌های اخیر باشد.

به گزارش ایسنا، شب قبل از این دیدار وزیران در جده گردهم آمده و با یک رقص شمشیر سنتی همان طور که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در سفر ماه مه به عربستان انجام داده بود، جشن گرفته بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که نمی‌دانستند ترامپ با پیامی درباره افزایش بیش از حد قیمت نفت قرار است جشن پس از دیدارشان را بهم بریزد.

ترامپ در توییتی نوشت: "به نظر می‌رسد اوپک دوباره قیمت‌ها را بالا برده است. با میزان بالایی نفت که وجود دارد از جمله نفتکش‌های بارگیری شده در دریا قیمت نفت به طور مصنوعی بسیار بالا رفته است. این موضوع خوب نیست و قابل قبول نخواهد بود".

کشورهای عضو اوپک سرگرم اجرای توافق کاهش تولید با تولیدکنندگان غیرعضو این گروه مانند روسیه هستند و این توافق کمک کرده اشباع عرضه در بازار کمتر شده و قیمت‌ها به بالاترین رکورد خود از سال ۲۰۱۴ به این طرف صعود کنند.

قیمت نفت بدنبال پیام ترامپ سقوط کرد و تحلیلگران بازار تلاش کردند معنی این پیام برای سیاست‌های آمریکا را تفسیر کنند.

زمانی که شرکت‌کنندگان در نشست جده از پیام ترامپ باخبر شدند، وزیران و نمایندگان سرگرم صرف نهار بودند تا تولد محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک را جشن بگیرند.

بارکیندو زمانی که از مراسم ناهار خارج شد در برابر این پرسش که چه پاسخی به این توییت دارد گفت: ما در اوپک خود را دوستان آمریکا می‌دانیم.

یک منبع آگاه در اوپک به رویترز گفت: نمایندگان از موضع ترامپ گیج شده بودند. قیمت‌های بالاتر نفت به صنعت نفت آمریکا و خود آمریکایی‌ها کمک کرده است. اگر به خاطر پیمان اوپک نبود، صنعت نفت آمریکا دچار فروپاشی می‌شد.

سهیل محمد المزروعی، ‌وزیر انرژی امارات متحده عربی در برابر این پرسش که آیا تصور می‌کند منصفانه بود رییس جمهور آمریکا وارد امور اوپک شود، گفت قیمت‌ها به طور مصنوعی بالا نرفته است. وی به شوخی گفت: از چه موقع مسئله مربوط به انصاف شده است؟

ترامپ تا پیش از این هرگز درباره اوپک توییتی ارسال نکرده بود با این‌همه وی همواره به سازمان‌هایی که قیمت‌ها را کنترل می‌کنند حمله کرده است. آمریکا در مسیر تبدیل به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان قرار دارد اما به دلیل مقررات ضد انحصارطلبی دقیق، هرگز در دیدارهای اوپک شرکت نکرده است.

رویترز هفته گذشته گزارش کرده بود که عربستان از اینکه ببیند نفت به ۸۰ دلار یا حتی ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرده است، خوشنود خواهد شد که نشان می‌دهد ریاض در نشست ژوئن اوپک که برای بازبینی سیاست نفتی برگزار می‌شود، درصدد تغییر توافق کاهش عرضه نخواهد بود.

اوله هانسن از ساکسو بانک به رویترز گفت: صعود نفت به سطح قیمت فعلی به دلیل ریسک خروج ترامپ از برجام است که صادرات نفت ایران را محدود خواهد کرد.

تحلیلگران "راپیدان انرژی" بر این باورند که توییت ترامپ، روسیه و عربستان را به یکدیگر نزدیک خواهد کرد و به تلاش‌های ریاض برای طولانی کردن مدت کاهش عرضه کمک می‌کند.

در همین زمینه: حمایت تولیدکنندگان اوپک از تمدید مدت کاهش تولید نفت اوپک و روسیه به دنبال اتحاد نفتی ۱۰ تا ۲۰ ساله هستند اعلام مخالفت اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی با سیاست‌های ترامپ نشست کمیته نظارتی اوپک به منظور مهار تولید ۳۱ فروردین برگزار می‌شود

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۶۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...

روزنامه تایمز مدعی شد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طرحی مفصل برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین دارد؛ اما قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، یک منبع نزدیک به ترامپ که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه تایمز گفت: (ترامپ) یک طرح دارد، اما نمی‌خواهد درباره آن با شبکه‌های خبری صحبت کند، چون در آن صورت دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند.

به گفته این منبع، ترامپ قصد دارد برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، پایان بخشیدن به جنگ اوکراین را در فهرست وعده‌های اصلی خود قرار دهد.

این گزارش در حالی منتشر شده که ترامپ بار‌ها گفته است در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این جنگ را تمام کند. او همچنین در اواخر ماه میلادی گذشته گفت در صورت پیروزی در انتخابات تنها زمانی حاضر به حمایت از اوکراین خواهد شد که اروپا هم در این حمایت شریک باشد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه نوشت ترامپ قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات حداقل بودجه نظامی لازم برای کشور‌های عضو ناتو را از ۲ درصد به سه درصد افزایش دهد.

منابع نزدیک به ترامپ باور دارند به نظر می‌رسد ترامپ این ایده را در پی گفتگو با «آندژی دودا»، رئیس‌جمهور لهستان پرورده باشد. دودا نیز پیش‌تر خواستار افزایش چشمگیر در بودجه دفاعی ناتو شده بود و انتظار می‌رود در اجلاس آتی سران ناتو آن را مطرح کند.

دیگر خبرها

  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • هامبوگ جشن صعود دشمنش را خراب کرد
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین