Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@08:44:17 GMT

رفتارشناسي اروپا در حفظ برجام- حسن بهشتي پور*

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۶۸۵۷۷

رفتارشناسي اروپا در حفظ برجام- حسن بهشتي پور*

خبرگزاري آريا - دونالد ترامپ، رئيس جمهوري امريکا در شرايطي پايبندي دولتش به اجراي برجام را منوط به اصلاح متن توافق هسته‌اي کرده است که کشورهاي بزرگ اروپايي طرف توافق بخوبي مي‌دانند خواسته رئيس جمهوري امريکا درباره برجام امري نشدني به حساب مي‌آيد.

از آنجايي که اروپا در قبال برجام منافعي را دنبال مي‌کند و در عين حال توافق هسته‌اي را چارچوبي مطمئن براي پيگيري موضوع عدم اشاعه سلاح هسته‌اي مي‌داند، به‌دنبال آن است که با متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام مانع از فروپاشي اين توافق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همکاري اقتصادي تنگاتنگ اروپا با ايران که بعد از برجام رونق گرفت و متعاقب آن حل مسأله هسته‌اي به‌عنوان يکي از مهم‌ترين موضوعاتي که براي اروپا از منظر امنيتي حائز اهميت زيادي بود دو عاملي است که کشورهاي قاره سبز را به طور جدي در صف حاميان اين توافق قرار داده است آنهم در شرايطي که پايبندي ايران به اجراي تعهداتش زير نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به‌عنوان مرجع ناظر برجام بارها مورد تأييد قرار گرفته است.
با وجود اين، انتظار مي‌رود به‌دليل حجم گسترده مبادلات اقتصادي اروپا با امريکا درصورت خروج اين کشور از برجام و اجراي تحريم‌هاي ثانويه، اتحاديه اروپا و ساير کشورهاي طرف ايران، از ادامه همکاري اقتصادي با ايران خودداري کنند. اما ازآنجا که اروپا با امريکا بر سر موضوعات ديگر بين‌المللي از جمله توافقنامه آب و هوايي و اجراي تعرفه‌هاي جديد گمرکي امريکا بر اروپا هم اختلاف نظر دارد، اين بار بر سر برجام و به‌دليل اولويت امنيتي آن براي متقاعد کردن ترامپ براي ماندن در برجام تلاش دوچنداني خواهد کرد زيرا اتحاديه اروپا فقط در تحقق چنين شرايطي است که مي‌تواند منافع بلندمدت خود را درارتباط با امريکا و ايران به‌صورت همزمان حفظ کند.
اين در حالي است که ترامپ براي تحقق بخشيدن به وعده خروج از برجام شروطي را مطرح کرده است که واجد منطق حقوقي و سياسي نيست. او با طرح خواسته‌هايي نظير ايجاد ممنوعيت براي ايران جهت دسترسي به بمب اتم، دائمي کردن محدوديت برنامه‌هاي هسته اي ايران و همچنين ايجاد محدوديت‌هايي پيرامون توان دفاعي و موشکي ايران، عملاً ساير کشورهاي طرف توافق را در موقعيت دشواري قرار داده است يعني خواسته‌هايي را مطرح کرده که دولت قبلي امريکا نتوانست به آنها دست يابد و اينک او مي‌خواهد حداقل با طرح آنها امتيازهاي ديگري را به دست آورد.
در چارچوب چنين خواسته‌هايي است که طرح حل و فصل موضوعات غير هسته‌اي از جمله محدودسازي توان دفاعي و موشکي ايران که از جمله بهانه‌هاي ترامپ براي نقض برجام است در دستور کار کشورهاي اروپايي قرار گرفته است.
در واقع موضوع موشکي ايران ازجمله مهم‌ترين موضوع‌هاي مورد اختلاف بين ايران و اتحاديه اروپا هم است اما پيگيري جدي آن از سوي اروپا و حتي طرح تحريم‌هاي جديد در چنين شرايطي يکي از راه‌هايي است که اروپا براي حفظ برجام در پيش گرفته است. راهي که به نظر مي‌رسد در موقعيت کنوني که اجراي برجام با کارشکني مواجه شده و ايران را نسبت به پايبندي جهان غرب به يک توافق بين‌المللي بدبين کرده است، بي‌ثمر است.
چنانچه اروپا مي‌خواهد ساير مسائل مورد اختلاف با ايران را مورد پيگيري قرار دهد در درجه نخست بايد ترامپ را به‌ماندن در برجام و سپس اجراي کامل همه تعهدات اين کشور ترغيب کند تا ايران از مزاياي آن بخوبي بهره‌مند شود. در چنين فضايي است که مي‌توان به ادامه يافتن گفت‌و‌گوهاي ايران و غرب درباره ساير مسائل هم اميدوار بود اما پيش از آن بايد ديد که اروپا قادر است در گام اول دولتمردان امريکا را به حفظ توافق هسته‌اي راضي کند يا نه.
*کارشناس مسائل بين‌الملل
پژوهشم**1197**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۸۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای بار دیگر از احتمال اعزام نیروهای غربی، به‌ویژه نیروهای فرانسوی به اوکراین سخن گفت و ۲ شرط برای آن تعیین کرد.

یه گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که در اواخر فوریه احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین را مطرح کرده بود، با ذکر ۲ شرط عنوان کرد: در صورتی که مسکو از خطوط مقدم عبور کند و کی‌یف آن را درخواست کند، می‌توانیم این مساله (اعزام نیرو به اوکراین) را مطرح کنیم، اما امروز اینطور نیست.

او یادآور شد که پاریس قبلا پرسنل نظامی را برای «مبارزه با تروریسم» به کشورهای دیگر، به‌ویژه به منطقه ساحل آفریقا فرستاده بود.

به نقل از فرانس ۲۴، ماکرون در مصاحبه با نشریه «اکونومیست» اظهار کرد: رد کردن اعزام نیرو به معنای ناتوانی در آموختن درس‌های ۲ سال گذشته است، در حالی که کشورهای ناتو ابتدا ارسال تانک و هواپیما به اوکراین را رد کرده بودند و سرانجام نظرشان را تغییر دادند.

ماکرون با اشاره به ولادیمیر پوتین گفت: همانطور که گفتم، من هیچ چیز را حذف نمی‌کنم، زیرا ما با کسی روبرو هستیم که هیچ چیز را کنار نمی‌گذارد. من هدف استراتژیک روشن دارم؛ نباید بگذاریم روسیه در اوکراین پیروز شود. اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، دیگر در اروپا امنیت نخواهیم داشت. پس هیچ چیز نباید (از روی میز) حذف شود.

اما این موضع تا رسیدن به اجماع در اروپا فاصله زیادی دارد. پیشتر اکثر کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده به وضوح از اظهارات وی فاصله گرفته بودند. ماکرون در ماه مارس مجددا تأیید کرده بود که عملیات زمینی در اوکراین توسط غربی‌ها شاید در مقطعی ضروری باشد.

رئیس‌جمهور فرانسه می‌افزاید: من متقاعد شده‌ام که اگر اروپایی‌ها یاد بگیرند که توانایی‌های خود را بهتر هماهنگ کنند، اگر به تجهیز خود ادامه دهند، اگر صمیمیت استراتژیک خود را تقویت کنند، به لطف ناتو، ما در برابر روسیه اعتبار بیشتری خواهیم داشت.

وی با اذعان به قدرت سرمایه‌گذاری روسیه، اظهار کرد: ما به وضوح می‌بینیم که روسیه امروز، یکی از نقاط قوت آن، این است که می‌داند چگونه سرمایه‌گذاری زیادی کند و به دلیل اینکه پایگاه خود را سازماندهی کرده، تولید زیادی می‌کند. روسیه قدرت زیادی در دوام دارد که از نظر نظامی غیر قابل تحمل است.

وی در رابطه با اینکه آیا اتحادیه اروپا برای حفاظت از خود کافی نیست، گفت: من یک عمل‌گرا هستم. من عمیقا به اروپا اعتقاد دارم. فکر می‌کنم که اتحادیه اروپا به‌عنوان عنصری از قدرت نظامی تصور نشده است. اروپا باید به جغرافیای خود نگاه کند. در نگاه من اروپا باید منطبق بر زمانه باشد و در شور و شوق‌های گذشته غرق نشود.

ماکرون در رابطه با اینکه اگر چتر هسته‌ای ایالات متحده به طور کامل امن تلقی نشود، آیا فکر می‌کند فرانسه و بریتانیا به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و استراتژیک برای مدیریت تشدید بالقوه نیاز دارند، عنوان کرد: فرانسه همیشه استفاده تاکتیکی از سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده است. دکترین ما آسیب غیر قابل قبول و نه جنگ هسته‌ای محدود است. من نمی‌خواهم در مورد ضمانت آمریکا شک کنم. اما واضح است که این سوالی است که باید از خود بپرسیم. و به همین دلیل است که فکر می‌کنم منافع جمعی ما این است که در منطقی قرار بگیریم که در آن باید تا آنجا که ممکن است تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را محدود کنیم.

رئیس‌جمهور فرانسه در مواجهه با این سوال که این ایده وجود دارد که ایالات متحده در شرایطی عقب‌نشینی کند و این می‌تواند در زمان ترامپ چشمگیر یا در دوران بایدن تدریجی‌تر باشد، گفت: اولا فکر می‌کنم اولویت ایالات متحده آمریکا خودش است و این طبیعی است. ما نباید بحران عمیق داخلی را که جامعه آمریکا تجربه می‌کند، دست‌کم بگیریم. ۱۰ سال بعد، در مواجهه با چالش‌ها، ما اروپایی‌ها باید خودمان را سازماندهی کنیم و باید خودمختارتر باشیم، از جمله در رابطه با آمریکایی‌ها.

امانوئل ماکرون همچنین نسبت به ظهور «ناسیونالیست‌ها» (میهن‌پرستان) و «پوپولیست‌ها» در اروپا هشدار داده و معتقد است: آنها همه «بریگزیت‌کنندگان پنهان» هستند که با یک سخنرانی دروغ، اروپا را به گروگان می‌گیرند. آنها ابتدا ادعا می‌کنند که کشورشان را قوی‌تر می‌کنند. آنها قرار نیست به شما بگویند که می‌خواهند (اروپا) را نابود کنند. اول خواهند گفت فرانسه خارج از اتحادیه اروپا اوضاع خیلی بهتر خواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل