Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، همزمان با فرا رسیدن اول اردیبهشت‌ماه، سالروز بزرگداشت سعدی، نشست‌های علمی این روز امروز در محل تالار مركز اسناد و كتابخانه ملی استان فارس با حضور اندیشمندان و فرهنگوران سراسر كشور در شیراز برگزار شد.
این نشست در دو بخش برگزار شد كه بخش نخست از ساعت 9 صبح آغاز شد و در ابتدای آن كوروش كمالی سروستانی، مدیر مركز سعدی‌شناسی و دبیر ستاد بزرگداشت یادروز سعدی به سخنرانی درباره «سعدی و اخلاق دوستی» پرداخت و یكی از مسائل اساسی را برای سعدی دوستی برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینكه بسامد این واژه در آثار سعدی بیش از 1070 بار است، گفت: برای شیخ اجل دوستی اهمیت فراوانی دارد كه البته در شكل اندیشه‌اش از دوستی هم نیم‌نگاهی به فلسفه مشاعی ابن سینا و اشراق سهروردی دارد.
كمالی سروستانی، یکی از راهکارهای اساسی همدلی را رشد و عدل دوستی برشمرد كه نگاه کلاسیک سعدی به دوستی نشئت می‌گیرد، گفت:‌ متأسفانه ما از فقدان دوستی رنج می‌بریم و ستیزه‌گر شدیم و درشت سخن می‌گوییم در حالی كه می‌بینیم نگاه سعدی به دوستی است.
جعفر مؤید شیرازی، استاد دانشگاه سخنران دیگر این مراسم بود كه مقاله‌ای با عنوان «از كوچه تا بوستان» را ارائه داد و سپس اصغر دادبه سخنرانی با موضوع «عشق در عالم نبودی گر نبودی روی زیبا» بحثی در رابطه با زیبایی و عشق در نگاه سعدی را انجام داد.
مصطفی ملكیان هم درباره اخلاق سعدی سخن گفت و سپس در میانه نشست اول و دوم برنامه‌هایی نظیر افتتاح موزه فرهنگ فارس، افتتاح نمایشگاه عكس و سند سعدیه، نمایشگاه خوشنویسی «گفته سعدی» توسط انجمن خوشنویسان فارس و كتابخانه اهدایی منصور رستگار فسایی برگزار شد.
بخش دوم این نشست از ساعت 11 با سخنرانی شمس لنگرودی با موضوع «شاعرانگی‌های سعدی» آغاز شد و سپس محمدرضا خالصی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس درباره «تأثیرپذیری سعدی از ابوحیان توحیدی شیرازی» سخن به میان آورد.
بهرام گرامی هم درباره «گل و گیاه در شعر سعدی» سخنرانی كرد و سپس محمد جواد ادبی مقاله‌ای با عنوان «نگاه عرفانی سعدی در تطبیق با اندیشه‌های ابن عربی» را ارائه داد.
آخرین سخنران این نشست نیز عبدالرضا مدرس‌زاده بود كه درباره «سعدی و پیرایش معشوق تركستانی» سخنرانی كرد تا بدین طریق دفتر نشست علمی یادروز سعدی امسال نیز بسته شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۸۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، معاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش از برگزاری رویداد‌های متنوع فرهنگی، علمی وهنری گرامیداشت روز خلیج فارس در کیش خبر داد.

علیرضا فاطمیان پور گفت: همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی با حضور پیروز مجتهد زاده یکی از صاحب نظران بین المللی حوزه خلیج فارس، فردا یکشنبه نهم اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین المللی کیش برگزار می‌شود.

وی افزود: جشن خانوادگی روز ملی خلیج فارس به همراه آیین اختتامیه جشنواره کیش بهشت خانواده ها نیز ساعت ۱۹ دوشنبه دهم اردیبهشت در یکی از کشتی های تفریحی اجرا خواهد شد.

 علیرضا فاطمیان پور افزود: پخش زنده ویژه برنامه تلویزیونی روز ملی خلیج فارس از ساعت ۸ صبح به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه سه سیما و از ساعت ۱۳ تا ۱۳:۴۵ دقیقه از شبکه دو سیما، اجرای رزمایش دریایی از ساعت ۸ صبح و برگزاری اجتماع دانش آموزی به همراه اجرای برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در اسکله تفریحی از برنامه‌های در نظر گرفته شده دوشنبه دهم اردیبهشت است.

پخش نماهنگ اجرای اثر هنری خوشنویسی زیرآب هنرمند کیش حسین ابارشی و رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره تئاتر کافه و ساحل کیش از دیگر برنامه‌های روز ملی خلیج فارس است.

دیگر خبرها

  • لایروبی کانال آب‌های سطحی شهرک سعدی
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • تابستان ۱۴۰۴ حفاری خط ۲ متروی شیراز به اتمام می‌رسد
  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • بیش از ۲۰۰۰ پروژه در شهرداری شیراز فعال است
  • ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس
  • قنادزاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است