Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگاه‌های ابریشم کشی شهرستان تربت حیدریه در بخش بایگ ظرفیت بالایی برای اشتغال زایی دارند. ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، استان خراسان‌رضوی از دیرباز به‌دلیل جاذبه‌های متعدد گردشگری و همچنین صنایع‌دستی متعدد، شهره خاص و عام بوده و معمولاً زائران و مسافرانی که به این استان سفر می‌کنند، دست خالی باز نمی‌گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر صنایع دستی خاص و ویژه این استان، برخی از شهرستان‌های استان در برخی حوزه‌ها بسیار خبره هستند؛ برای مثال شهرستان تربت حیدریه و به ویژه بخش بایگ این شهرستان دارای کارگاه‌های متعدد ابریشم‌کشی است که نماد و نمونه‌ای از تکیه و تاکید بر صنایع و تولیدات داخلی است و در صورت حمایت بیشتر می‌تواند زمینه اشتغالزایی فراوانی را ایجاد کند.

علی محمدی؛ رئیس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه در این زمینه می‌گوید: بخش بایگ تربت حیدریه و روستای "بسک" این منطقه، مرکز تولید ابریشم‌کشی استان و کشور است.

کاهش تعداد کارگاه‌های ابریشم‌کشی

وی ادامه می‌دهد: بالغ بر 1300 کارگاه در حوزه ابریشم‌کشی فعال بوده‌اند اما اکنون این تعداد، به 400 کارگاه فعال کاهش پیدا کرده و دلیل این کاهش نیز این بوده که عمدتاً حمایتی از اینها صورت نگرفته و از سوی دیگر، کمبود پیله نیز در سال‌های اخیر برای فعالان این عرصه دردسرساز بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه در هر کارگاه ابریشم‌کشی، حداقل 2 نفر اشتغال دارند تصریح کرد: اگر 1300 کارگاه ابریشم‌کشی ما فعال باشد، 2600 نفر مشغول به‌کار می‌شوند. تا قبل از تولید پیله جهاد کشاورزی و صنعت نوغانداری به این حوزه ورود دارند و بعد از تولید پیله، مسئولیت با حوزه صنایع‌دستی است و وظیفه ساماندهی با ماست.

ساماندهی کارگاه‌ها

محمدی بیان کرد: برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشیم، اکنون ابریشم به‌صورت خام تولید و به استان‌های مجاور صادر می‌شود؛ کارگاه‌های تولید ابریشم‌بافی را به هنرمندان منطقه واگذار کرده‌ایم تا از این طریق، زنجیره تولید تا لحظه عرضه در منطقه وجود داشته باشد و در بحث سوغات نیز عایدی مناسبی برای هنرمندان ما رخ دهد و حوله و پارچه بافته شده از این طریق را به مسافران عرضه کنند و سود اصلی نیز در این قضیه است.

کمبود پیله

وی با اشاره به مهمترین مشکلات فعالان عرصه ابریشم‌کشی تصریح کرد: کمبود پیله مهمترین معضل است؛ تولید پیله ضمانت 6 ماهه کارگاه‌های ابریشم بافی را دارد و معتقدیم در این حوزه باید حمایت بیشتری صورت بگیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه برنامه آتی ما بحث ایجاد موزه ابریشم است تاکید کرد: امیدواریم به این بهانه گردشگران را به حضور در منطقه ترغیب بیشتری کنیم و از طریق تورهای گردشگری درآمدزایی کنیم تا این صنعت معرفی و درآمدی برای مردم منطقه داشته باشد.

محمدی عنوان کرد: تاکنون حدود 400 نفر از هنرمندان را بیمه کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم سایر هنرمندان‌مان را نیز بیمه کنیم زیرا جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است. فعالان این عرصه، از نزدیک سحر کار را شروع می‌کنند و تا ظهر فعالیت‌شان ادامه دارد.

وی ادامه داد: باید حمایت مالی و بیمه‌ای از هنرمندان این عرصه صورت بگیرد تا هنرمند بداند آینده‌ای دارد؛ نکته دیگر بحث تامین پیله است که به نظر دولت باید وارد شده و این مهم را تامین کند. در حال حاضر، واسطه‌ها در بازار پیله و ابریشم بسیار زیاد است و باید برای این مهم نیز تمهیدی فراهم شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه خاطرنشان کرد: کار دیگر ما این است که فن پیله‌کشی و ابریشم‌کشی ثبت آثار ملی شود و درصدد هستیم بایگ و روستای "بسک" به عنوان شهر ملی در حوزه ابریشم‌کشی تعریف شود که این خود مقدمه ثبت جهانی این رشته است و سازمان مرکزی پرونده آن را آماده کرده است.

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۷۰۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود۳۵۰ اثر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری درتربت حیدریه

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: از این تعدادتاکنون حدود ۶۲ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

علی محمدی با بیان اینکه بیشترین سرا و کاروانسرای تاریخی استان را در تربت‌حیدریه داریم و از قدیم‌الایام دروازه ورودی به مشهد بوده است، گفت: مجموعه تاریخی و فرهنگی قطب‌الدین حیدر، کاروانسرای طبسی، کاروانسرای لاری، حمام حاجی رئیس، مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی، رباط کامه، رباط کسکک، مزار بوری آباد، مزار شیخ ابوالقاسم گورکانی، چندین آب انبار، سرا، بازار سنتی و بیش از ۴۰ خانه تاریخی در داخل بافت تاریخی شهر  از مهم‌ترین ابنیه‌های تاریخی این منطقه است.

وی افزود:در محدوده شهرستان سه رشته کوه به هم پیوسته که عموماً جهت شرقی غربی دارند به همراه ارتفاعات پراکنده در جنوب و جنوب شرقی عمده ارتفاعات این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: وجود این کوه‌های متعدد که جلگه‌های وسیعی را در برگرفته از عوامل مهم تنوع آب و هوایی در این ناحیه هستند که از مهم‌ترین مناطق می‌توان به آبشار رود معجن، رودخانه حصار، ارتفاعات ملکوه، مناطق ییلاقی صنوبر، بکاول، کامه و سریشا، منطقه شکار ممنوع سریشا، موزه حیات وحش، باغملی و پیشکوه اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه این مناطق قابلیت بازدید برای گردشگران اکوتوریسم، توریسم روستایی و عشایری و گردشگران ورزشی را داردگفت: شهرستان تربت‌حیدریه در خصوص جاذبه‌های کشاورزی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، این شهرستان قطب تولید زعفران و ابریشم کشور و همچنین سایر محصولات کشاورزی از قبیل بادام، چغندرقندو پسته دارای ظرفیت‌های ویژه دیگری است که این ظرفیت‌های باعث جذب گردشگران اگروتوریسم (گردشگران کشاورزی) می‌شود.

محمدی گفت: درشهرستان از قبیل وجود مشاهیر، آداب و رسوم سنتی، موسیقی مقامی، هنر‌های سنتی، غذا‌های محلی و پوشش‌های سنتی در روستاها، بازی‌های بومی و محلی نیز قابلیت جذب انواع گردشگر به‌ویژه توریسم روستایی و تفریحی و پژوهشی را دارد.

وی افزود: وجود جلگه‌های وسیع و کوه‌های پراکنده باعث تنوع آب و هوایی و در نتیجه گوناگونی محصولات کشاورزی در این شهرستان است. مهم‌ترین پوشش گیاهی منطقه می‌توان به کنگر، انواع گون، انواع درمنه، لاله و ریواس و از گیاهان دارویی می‌توان به گل گاوزبان، کلپوره، آویشن، گل ختمی و کما اشاره کرد که این موارد نیز می‌تواند در بسته سوغات شهرستان لحاظ شود.

وی گفت: آبشار رودمعجن، رودخانه حصار و ارتفاعات ملکوه، باغ ملی و پارک کوهستانی پیشکوه از جمله مهم‌ترین تفرجگاه‌ها و مناطق دیدنی شهرستان تربت‌حیدریه هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه افزود: موزه حیات وحش که در فاصله ۷ کیلومتری تا مرکز شهر قرار دارد در آن گیاهان و جانوران بومی منطقه به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • ۵ تن میوه طرح تنظیم بازار در تربت‌حیدریه عرضه می شود
  • آیت الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با بانک ربوی ممکن نیست / پیشنهاد 81 سال پیش فداییان اسلام: بهترین شخص برای وزارت اقتصاد یک بقال با ایمان است
  • بهره برداری از فاز نخست نیروگاه خورشیدی شرکت نفت منطقه تربت حیدریه
  • درآمد کمیته امداد تربت‌حیدریه از صدقات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است
  • فاز اول پروژه ۱۰۰ کیلوواتی نیروگاه خورشیدی منطقه تربت‌حیدریه افتتاح شد
  • بهره برداری ازفاز نخست نیروگاه خورشیدی تاسیسات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت حیدریه
  • وجود۳۵۰ اثر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری درتربت حیدریه
  • اعضای جوان مرگ مغزی از تربت حیدریه به ۳ بیمار اهدا شد
  • تربت حیدریه، دیار سرا و کاروانسرا
  • دستگیری متهمان سرقت قطعات و محتویات داخل خودرو در تربت حیدریه