Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:03:39 GMT

امام زین العابدین(ع)؛ سجاده نشین عالم معرفت و توحید

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۷۰۵۲۹

امام زین العابدین(ع)؛ سجاده نشین عالم معرفت و توحید

تهران- ایرنا- امام سجاد(ع) با بهره گیری از زبان دعا و نیایش به گسترش تعالیم و احکام اسلامی پرداخت. امام همامی که با روشنگری های خویش در قالب جنگ نرم به هدایت مردم همت گماشت و بدین گونه پیام و هدف نهضت امام حسین(ع) را در گستره تاریخ زنده نگاه داشت و با زدودن تاریکی جهالت از جامعه، حقیقت اسلام راستین را در باور اهل یقین نهادینه ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام سجاد(ع) در کوران رویدادهای سیاسی زمان خودش با هدف فراگیرکردن شریعت اسلام در جهت تعالی مسلمانان کوشید و به ترسیم خطوط و چشم اندازهای پیش روی جهان اسلام پرداخت. ایشان در روزهای سختی که حضرت علی(ع) مقام خلافت را برعهده داشتند و در پنجم شعبان 38 هجری در مدینه در منزل امام حسین(ع) دیده به جهان گشود، ایشان که سال ها پیش رسول اکرم(ص) مژده تولد ایشان را داده و در توصیف فضایل این امام همام(ع) فرموده بودند: «خداوند متعال او را سید عابدان و زینت دوستان خدا خوانده است. گویی هم اینک او را می بینم که در روز قیامت در بین صف ها شاد و سربلند و خرامان در رفت و آمد است.»

فصاحت و بلاغت در کلام، تواضع، بردباری، شجاعت، عفو و جوانمردی، تقوا و عبادت از برجسته ترین ویژگی های چهارمین پیشوای شیعیان(ع) است. از لقب های امام(ع) می توان از «زین العابدین، سجاد، سید العابدین، زین الصالحین، وارث علم النبیین، وصی الوصیین، خازن وصایا المرسلین، امام المومنین، منار القانتین، الخاشع، اَلمتهجد، الزاهد، العابد، العدل، البکّاء، ذوالثفنات، امام الامه، الزکی، الامین و السجاد» نام برد و «ابامحمد و ابوالحسن ثانی» از کنیه های ایشان محسوب می شود.

سیدالساجدین(ع) در زمان های مختلف به ترویج معارف اسلامی و مبارزه با توطئه های دشمنان می پرداخت و به این منظور از شیوه های گوناگونی بهره می جست. این امام همام(ع) از مروجان اصلی و احیاگر واقعه عاشورا بود که در کربلا حضور داشت اما به دلیل بیماری، موفق نشد تا در کنار امام حسین(ع) در این قیام شرکت کند و مصلحت الهی بر این قرار گرفت تا ایشان عهده دار امامت و ولایت شود.

افشاگری های امام سجاد(ع) و خطبه های شیوای چهارمین امام شیعیان(ع) علیه خلفای اموی سبب شد تا هشام بن عبدالملک، این امام همام(ع) را در 55 سالگی در مدینه مسموم کند و به شهادت برساند.

حجت الاسلام «عباس رضوانی نسب» معاون آموزشی بنیاد مطهری و نماینده مجمع طلاب حوزه علمیه قم و پژوهشگر امور دینی، امام سجاد(ع) را حیات بخش دوباره شیعیان دانست و گفت: امام سجاد(ع) توانست شیعه را حیاتی دوباره ببخشد و زمینه را برای روشنگری های امامان(ع) پس از خود فراهم کند. در ادامه گفت وگوی پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با این کارشناس دینی را از نظر می گذرانیم.

**گسترش جعل حدیث و روایت های دروغین در دوران امامت امام سجاد(ع)
دوری جستن افراد از آموختن تعالیم اسلامی از مهمترین بحران های دوران امامت امام سجاد(ع) بود که همین امر سبب شد تا در پرتو این جهالت، احکام اسلامی در معرض آسیب های فراوانی قرار بگیرد. در این هنگامه افراد سودجو و دنیاطلب به راحتی به جعل و ساختن روایت های دروغین می پرداختند و با ستایش خلفای بنی امیه در پی مقام و ثروت بودند. فقدان عدالت اجتماعی، قانون گریزی و حاکمیت ظلم و ستم از دیگر مشخصه های ناپسند جامعه آن دوران به شمار می رفت. خلفای بنی امیه نیز از هر ابزاری برای دروغ جلوه دادن واقعه کربلا بهره می بردند و برای توجیه کردن اعمال خلاف شرع و جنایت های خود قضا و قدر الهی را در این امر دخیل می دانستند.

**جنگ نرم؛ شیوه مبارزاتی امام سجاد(ع)
سیدالساجدین(ع) به منظور گسترش تعالیم دینی و نهادینه کردن احکام اسلامی از دعا و نیایش برای هدایت جامعه بحران زده آن روزگار استفاده کرد. ایشان قیام دوباره را جایز ندانست و با این اندیشه که می توان در قالب جنگ نرم به هدایت مردم پرداخت. سوق دادن جامعه به طرف اهداف والای معنوی و سنت پیامبر(ص) از دیگر شیوه های مبارزاتی ایشان به شمار می رفت که در این زمینه امام(ع) با برگزاری جلسه ها و با سخنرانی و خطبه های آتشین خود برای تعالیم دینی تلاش بسیاری کرد و توانست نهضت سالار شهیدان را از هجوم تحریف ها نجات بخشد.

** بازخوانی واقعه عاشورا؛ راهبرد اساسی امام(ع) برای احیای آموزه های دینی
ناراحتی و گریه های طولانی چهارمین پیشوای شیعیان(ع) در اثبات مظلومیت و حقانیت امام حسین(ع) و یارانش به عنوان یکی از راهبردهای اصولی این امام همام(ع) برای زنده نگه داشتن آموزه های دینی و واقعه عاشورا به شمار می رفت تا با پیوند قیام سیدالشهدا(ع) به حوادث کنونی به احیای آن پس از گذشت هزاران سال از آن دوران بپردازد. خواندن دعا در بخش های مختلف برای مبارزه با حاکمان ستمکار زمان از دیگر شاخصه های این امام(ع) بود که امروزه می توان تمامی این دعاها را در قالب «صحیفه سجادیه» مشاهده کرد.

یکی از مضامین مهم سیاسی- دینی صحیفه، طرح مساله امامت است که به عنوان مفهوم شیعی افزون بر داشتن حقیقت برای خلافت و رهبری، جنبه های الهی همچون بهره گیری از علوم انبیاء را نشان می دهد. تقویت جایگاه اهل بیت(ع) به عنوان آموزگاران اصلی بشریت از دیگر مسایلی بود که امام سجاد(ع) بدان توجه و تاکید فراوانی داشت، بنابراین تلاش ایشان برای پیوند مردم با آموزه های وحیانی از راه توجه به اهل بیت(ع) منبع مهمی برای انتقال این معارف به نسل های بعدی تلقی می شود.

** ارتقای بنیه فرهنگی و علمی جامعه
ارتقای بنیه فرهنگی، علمی و معنوی جامعه از دیگر اقدام های امام سجاد(ع) محسوب می شد. چهارمین پیشوای شیعیان(ع) همواره با مصلحت اندیشی سعی بر آن داشت تا مسلمانان را بر پایه منطق هدایت کند و از دست بردن به شمشیر و سرکوب بپرهیزد، زیرا معتقد بود که قیام دوباره سبب می شود تا اسلام به خطر بیفتد و حاکمان جور از این فرصت استفاده کنند.

امام سجاد(ع) در حقیقت زمینه ساز اقدام های فرهنگی در دوران امامت امام محمد باقر(ع) شد و عرصه جدیدی را برای پرورش زمینه های علمی و فرهنگی فراهم آورد. هرآنچه امروزه به عنوان احادیث و روایت های فقهی، کلامی، اعتقادی، اخلاقی و تاریخی باقی مانده محصول تلاش های فرهنگی و علمی امام سجاد(ع) و ائمه(ع) پس از ایشان است.

** درس گرفتن از ابعاد مختلف وجودی امام سجاد(ع) در جامعه امروزی
مسلمانان باید از ابعاد مختلف وجودی این امام همام(ع) درس بگیرند و در زندگی خود آنها را پیاده کنند. عبادت ها و نیایش های خالصانه، توجه به احکام الهی، دست گیری از مستضعفان، به جا سخن گفتن و... ویژگی هایی هستند که می توانند برای افراد در بُعد اجتماعی و فردی درس آموز باشند و به ساختن جامعه ای معنوی و به دور از آسیب های اجتماعی بپردازند. بنابراین در مرحله نخست می بایست که در جهت شناسایی سیره امام سجاد(ع) کوشید و نسبت به آن باور پیدا کرد و در مرحله بعدی باید افراد مجریان این آموزه ها باشند تا آنها را در جامعه نشر و گسترش دهند.

ضروری به نظر می رسد تا برای جلوگیری از رشد برخی از انحطاط های فکری و جریان های منحرف همچون داعش، طالبان و ... در جامعه کنونی با فرهنگ سازی پیرامون سیره اهل بیت(ع) و الگوبرداری از روش این بزرگواران به مبارزه تحریف اندیشه پرداخت و با الگوگیری از آنان فضایل اخلاقی را در جامعه نهادینه کرد.

*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9117**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبتها ميلاد امام سجاد ع چهارمين پيشواي شيعيان جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۷۰۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم که از طرف خانواده شهید مطهری و ستاد سالگرد برگزار شد، اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

حجت الاسلام سید محمدرضا هاشمی تهرانی در این مراسم سخنرانی خود را با موضوع علم و معرفت و جایگاه عالم دینی در جامعه آغاز کرد و گفت: در سیره امام جعفر صادق (ع) جهل و نادانی بزرگترین مرض بود. انسان در حرف ممکن است ادعای دینداری داشته باشد، اما تا مادامی که نسبت به توحید و ولایت جاهل و نادان باشد و نتواند حق را از باطل تشخیص دهد، دینداری اش هم ارزشی نخواهد داشت.

وی با اشاره به روایتی که در زمره روایات دقیق اهل بیت (ع) است اظهار داشت: از پیامبر اکرم (ص) سوال کردند که کدام عمل از همه اعمال پرفضیلت‌تر است. پیامبر در جواب فرمودند: پرفضیلت‌ترین عمل، علم به خداست. سوال کننده متعجب شد و فکر کرد که پیامبر متوجه سوال وی نشده است و دوباره سوال را پرسید. حضرت نگاهی کردند و باز فرمودند همان پاسخ را فرمودند. سوال کننده تعجبش بیشتر است و گفت من از عمل می‌پرسم شما جواب من را چیز دیگری می‌دهید. حضرت فرمود اگر کسی علم به خدا نداشته باشد، معرفت به توحید نداشته باشد، شناخت نداشته باشد کمترین اعمال او مقبول درگاه خداوند است. اما آن کسی که نمی‌داند چه کسی را می‌پرستد و علم به خدا ندارد و حقیقت توحید برای او مجهول است هر چقدر هم عمل کند فایده‌ای ندارد.

هاشمی تهرانی با بیان اینکه علم و معرفت یک حقیقتی است که ائمه اطهار مکرراً شیعیان را به آن‌ها توصیه می‌کردند، تصریح کرد: محب و شیعه بی‌سواد و بی‌معرفت، به درد اهل بیت (ع) نمی‌خورد. معارف غنی اهل بیت (ع) غیر از این چیزهایی است که ما در کتاب‌های خود می‌خوانیم. اهل بیت (ع) در مقام آموزش شیعیان یک راه خاصی را طی کردند. شیعه و محب بی سوادِ جاهل به چه دردی می‌خورد.

این سخنران با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های برجسته و منحصربفرد استاد مطهری این بود که تراز منبر را در عالی‌ترین سطح خود حفظ کرد، ادامه داد: استاد مطهری جایی که منبر می‌رفت وقتی پایین می‌آمد منبر و مطالب او کتاب معرفتی شیعه می‌شد. در زمان خود برخی از این کتب به چاپ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ می‌رسید.

استاد مطهری تراز عالم دینی را حفظ کرد. اینکه ما بنشینیم خواب، خاطره و حکایات شخصی تعریف کنیم به چه دردی می‌خورد. باید از استاد مطهری یاد بگیریم.

حجت الاسلام هاشمی تهرانی گفت: ابان ابن تغلب از بزرگترین اصحاب اهل بیت بوده است. کسی که امام صادق (ع) برای او احترام ویژه‌ای قائل بود. ذهبی یکی از رجالیون قدرتمند اهل تسنن نقل می‌کند که احترام ابان ابن تغلب در مسجد النبی و مدینه بیشتر از امام صادق (ع) بوده است. تمام مسلمانان از جمیع فرق به این شخصیت بزرگ سترگ آن زمان احترام می‌کردند. امام صادق (ع) مکرر می‌فرمود خدا ابان ابن تغلب را رحمت کند، او ۴۰ هزار حدیث از پدرم امام باقر (ع) حفظ کرده بود، مکرر فرمود اگر ابان نبود روایات امام باقر (ع) ضایع شده بود. این‌ها شیعه بودند و در مسیر احیای امر اهل بیت کار می‌کردند.

این سخنران مذهبی اضافه کرد: هیئت گرفتن و نماز جماعت فوق‌العاده خوب است، اما آنچه که یکایک ما موظف هستیم این است که معارف اهل بیت (ع) را ابتدا یاد بگیریم و به نسل بعد خود منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه مساله حجاب یکی از معضلات کف جامعه است که خیلی فراگیر است، ابراز کرد: بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند. اگر معارف دینی در سطوح مختلف ارائه می‌شد و با این جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم. آیت الله مطهری با سعه صدر با تمام مخالفین بحث می‌کرد. مباحثات دقیق، بدون اینکه از کوره در برود. اسلام این را می‌خواهد که انسان آن‌چنان قدرت پیدا کند و معرفت عمیق دینی را آن‌چنان ارائه کند و بگوید هر کسی هر چه شبهه دارد بیاورد. این خصیصه مکتب تشیع و امام صادق (ع) است. علمای ربانی دین ما این چنین بودند.

هاشمی تهرانی گفت: تهران بزرگانی به خود دیده است. مرحوم ابوالحسن رفیعی قزوینی، مرحوم شاه آبادی در تهران منبرهای عمیق معرفتی می‌رفتند که پامنبری‌ها آن‌ها طلاب و دانشجو نبودند، بازاری‌های تهران بودند. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن در چهارراه سیروس برای مردم توحید تبیین می‌کرد.

او با ابراز تأسف از اینکه امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته است، اظهار داشت: علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند. هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد. آقای مداح می‌آید سینه زنی را برگزار می‌کنند و تمام می‌شود.

حجت الاسلام هاشمی تهرانی در پایان گفت: برخی آقایان علم‌شان که بالا می‌رود دیگر ابا دارند که روضه بخوانند اما شأن جلیل القدر مرحوم آقای مطهری این بود که در اوج حکمت و استاد تمامی حوزه و دانشگاه وقتی منبر می‌رفت روضه می‌خواند و در روضه برای سیدالشهدا هق هق می‌کرد که نشان می‌دهد در اوج علم و معرفت هم که باشی تنها راه نجات، راه اختصاصی رحمت واسعه حضرت سیدالشهداء (ع) است.

کد خبر 6095665 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • حیات سراسر معرفت و فرزانگی امام جعفر صادق (ع)
  • شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
  • طوفان الاقصی جوانان غرب را بیدار کرد
  • هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است
  • برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • اصلاحات امام زمانی؛ برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • بزرگداشت معلم تکریم سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است
  • برگزاری همایش اندیشه تمدنی در اندیشه امام علی (ع)