Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حقوقی رییس جمهور در واکنش به فیلم منتشر شده درخصوص ضرب و شتم دختر جوان توسط نیروی گشت ارشاد: ماموران گشت ارشاد مجاز نیستند نقش قاضی را ایفا کنند/ هیچ شخص خصوصی یا دولت، حق تعرض به زندگی، کرامت، شرافت و حقوق شخص دیگر ندارد (اصل 20 و 22 قانون اساسی)

ایران آنلاین / معاون حقوقی رییس جمهور گفت:ماموران نیروی انتطامی مامور اجرای قانونند و نباید مبادرت به نقض قوانین و در راًس آن نقض اصول قانون اساسی از جمله اصول 22 و 36 کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی در ارتباط با فیلم برخورد مامور گشت ارشاد با یک دختر جوان اظهار کرد: فیلمی در روز پنجشنبه 30 فروردین 1397 در شبکه های اجتماعی پخش شد که مربوط به برخورد تند ماموران گشت ارشاد با یک دختر جوان در یکی از پارکهای تهران بود. رفتار ماموران با توهین و برخورد فیزیکی همراه بود. پخش این فیلم موجب بروز واکنش های فراوانی از سوی مردم و مسئولان و نیز جریحه دار شدن احساسات عمومی شد. بررسی اصول قانون اساسی نشان می دهد که  اقدام ماموران یادشده با اصول مختلف این  قانون از جمله بند 14 اصل 3، اصل های 8، 20، 32، 37، 39 ، بند 4 اصل 156 و به ویژه نصوص اصول 22 و 36 مغایرت آشکار دارد.


وی ادامه داد: بی تردید همه شهروندان باید از امنیت حقوقی و حق زندگی توام با رعایت حق کرامت، حیثیت و احترام برخوردار باشند و هیچ شخص خصوصی یا دولت، حق تعرض به زندگی، کرامت، شرافت و حقوق شخص دیگر ندارد (اصل 20 و 22 قانون اساسی).  دولت و دستگاه های اجرایی و انتظامی زیر نظر آن با توجه به قوانین  مختلف و به منظور حفظ نظم عمومی شامل امنیت عمومی، آسایش عمومی، بهداشت عمومی و حفظ اخلاق حسنه حق دارند بر فعالیت های اشخاص نظارت کنند و در صورت وقوع نقض قوانین و تخلف ، مشروط به  وجود دلیل و مستند بر این امر، می توانند موضوع را در مرجع صالح مطرح کنند ولی خود حق برخورد فیزیکی ندارند.

جنیدی سپس گفت: در ویدیو منتشره ماموران گشت ارشاد اقدام به اهانت و خشونت فیزیکی نمودند و نسبت به شخصیت و حیثیت فرد در یک مکان عمومی بی حرمتی  کردند در حالی که به موجب اصول مختلف قانون اساسی، حیثیت، جان و حقوق اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز می کند. اصل بربرائت است و هیچ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگر این که جرم او در دادگا صالح ثابت گردد (اصول 37 و 22).

وی افزود: کشف جرم، تعقیب، مجازات و تعزیر مجرمین از جمله وظایف قوه قضاییه است (بند 4 اصل 156) و حکم به مجازات و اجرای آن نیز باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد (اصل 36).  در این واقعه، اصول یادشده قانون اساسی رعایت نشده و ماموران نیروی انتظامی بدون مجوز قانونی و با خروج از حیطه اختیارات خود مرتکب اعمال مجرمانه ای از قبیل تعرض به حیثیت، توهین و ضرب و شتم شدند.

جنیدی در پایان گفت: ماموران گشت ارشاد مجاز نیستند که به طور همزمان هم نقش ضابط انتظامی و هم نقش قاضی را ایفا کنند و در همه حال باید اصل حاکمیت قانون، حق امنیت حقوقی شهروندان اعم از زن و مرد (بند 14 اصل 3 واصل 20 قانون اساسی)، و در نتیجه، شان و منزلت فرد رعایت  گردد./ 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۷۱۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت عامل اغفال دختر دانشجو در غرب تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار علی ولیپور گودرزی گفت: اواخر امسال، زن جوانی به اداره چهارم پلیس آگاهی مراجعه کرد و به کارآگاهان گفت، دخترم ۳ ماه قبل از شهرستان برای درس خواندن به تهران آمد؛ ولی دختر جوانم برای رفتن به دانشگاه از خوابگاه دانشجویی بیرون رفته اما دیگر بازنگشته و تلفن همراهش خاموش است؛ لطفاً کمک کنید.

وی افزود: پس از تشکیل پرونده در دایره چهارم پلیس آگاهی (ویژه فقدان) تیمی زبده از کارآگاهان راهی محل مورد نظر شدند و با بهره‌گیری از شیوه‌های کشف نوین جرم پی بردند، دختر جوان به دانشگاه مراجعه نکرده است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ عنوان کرد: کارآگاهان در نخستین گام با اقدامات اطلاعاتی و بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف خانه فقدانی متوجه شدند، دختر گمشده توسط یک مرد میانسال با موهای بور با شگرد ازدواج اغفال شده و از خوابگاه فرار کرده است که همین سرنخ کافی بود تا کارآگاهان با روش‌های علمی مقصد فرار آنها را در غرب تهران شناسایی کنند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: کارآگاهان در گام بعدی با هماهنگی‌های لازم با مرجع قضائی طی یک عملیات منسجم موفق به دستگیری متهم شدند که در ادامه نیز دختر جوان پیدا شد.

وی افزود: متهم پس از انتقال به اداره چهارم پلیس آگاهی در جریان تحقیقات ابتدایی ضمن ابراز ندامت و پشیمانی به جرم خود مبنی بر اغفال دختر جوان مبنی بر فرار از خانه به قصد ازدواج اعتراف کرد.

سردار گودرزی گفت: با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضائی، دختر گمشده به آغوش گرم خانواده خود بازگردانده شد و متهم کشف جرایم احتمالی در اختیار کارآگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی قرار گرفت.

کد خبر 6057458

دیگر خبرها

  • کشف ۲۸ تن سنگ سیلیس قاچاق در ملایر
  • واکنش شادمهر به افشاگری دوست دختر سابقش
  • دختر جوان به دست برادر ۱۷ ساله خود به قتل رسید
  • مرد میانسال به دلیل اغفال دختر دانشجو بازداشت شد
  • بازداشت مرد میانسال به دلیل اغفال دختر دانشجو
  • بازداشت عامل اغفال دختر دانشجو در غرب تهران
  • بیانیه کمیته ویژه منتخب رئیس‌جمهور برای بررسی ناآرامی‌های سال 1401: علی‌رغم معدود تخلفات صورت‌گرفته توسط برخی نیروهای مجری قانون، تخلفات به هیچ وجه رویه رفتاری حاکمیت نبوده و ناشی از رفتار فردی بوده که برخورد قانونی با آن صورت گرفته است
  • مجروح شدن مادر و دختر در درگیری مسلحانه
  • مادر و دختر لامردی در درگیری مسلحانه در فارس مجروح شدند
  • مادر و دختر در درگیری مسلحانه مجروح شدند