Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@06:04:45 GMT

چشم انداز توسعه روابط علمی با آلمان

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۷۶۸۹۷

چشم انداز توسعه روابط علمی با آلمان

پروفسور «مولر» در حاشیه مراسم «افتتاح هفته دانشگاه درسدن آلمان در شیراز» گفت: انجام فعالیت های آموزشی از راه دور، روش های تدریس بر پایه کامپیوتر و هوش مصنوعی، جدید ترین حوزه مورد توجه در دانشگاه هاست که باید به فکر توسعه آن بود.
وی ادامه داد: دکتر صفوی استاد دانشگاه شیراز در این حوزه صاحب نظر است و قرار است برای انجام فعالیت های مدیریتی مربوط به آن به دانشگاه درسدن آلمان بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پروفسور مولر یادآور شد: همیشه همکاری با دانشگاه شیراز برای ما مطلوب بوده و پروفسور ملایری از دیگر اساتید دانشگاه شیراز نیز قرار است امسال به مدت 10 ماه در دانشگاه درسدن آلمان حضور داشته باشد که این امر نیز می تواند زمینه انجام پروژه های مشترک را فراهم کند.
رییس دانشگاه درسدن آلمان گفت: دانشگاه ما بزرگ ترین مرکز جامع علمی از نظر تعداد دانشجو در آلمان و جزو دانشگاه های یک درصد برتر دنیا است و آماده توسعه همکاری با دانشگاه شیراز چه در زمینه برگزاری سمینارهای علمی و چه پژوهش های مشترک هستیم.
پروفسور مولر ادامه داد: وقتی وارد فرودگاه شیراز شدم احساس کردم به خانه دوم خود آمده ام و احساس خوبی نسبت به این شهر و از جمله دانشگاه شیراز دارم.
وی انجام مطالعاتی بر روی انرژی های تجدیدپذیر و شیمی پزشکی را نیز جزو فعالیت های قابل انجام مشترک بین این دو دانشگاه دانست و گفت: همکاری دانشگاه شیراز با درسدن آلمان استراتژیک است به طوری که این مرکز جامع علمی رابط دانشگاه درسدن با سایر مراکز علمی ایران می باشد.
شهردار شهر درسدن آلمان نیز طی سخنانی در دانشگاه شیراز یادآور شد: درسدن به عنوان یک شهر دانشگاهی و صنعتی جایگاه خاصی در آلمان و اروپا دارد و ما توانایی انجام فعالیت های اقتصادی را در شیراز داریم و از این موضوع استقبال می کنیم.
«هیلبرت» گفت: در بحث حمل و نقل، پسماند و انرژی های نو، فعالیت های قابل توجهی انجام داده ایم و هدف ما حرکت به سمت شهر هوشمند است و در این زمینه نیز می توانیم با شیراز همکاری کنیم.
رییس دانشگاه شیراز هم عنوان کرد: شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و منابع تاریخی قوی در کنار ویژگی های علمی و فرهنگی از جمله خصوصیات فارس و شیراز می باشد.
دکتر حمید نادگران افزود: دانشگاه شیراز از قدیمی ترین مراکز علمی و جزو 3 دانشگاه جامع کشور است. این مرکز 17 هزار دانشجو در 80 رشته کارشناسی، 183 رشته کارشناسی ارشد و 103 دانشجوی دکتری دارد و 700 عضو هیات علمی فعالیت های آموزشی- تحقیقاتی آن را بر عهده دارند.
وی یادآور شد: آلمان از سابقه طولانی در روابط دو جانبه با ایران و فارس برخوردار بوده که دانشگاه درسدن به عنوان پیشگامان حوزه علمی برای دانشگاه شیراز از اهمیت راهبردی برخوردار است.
دکتر نادگران از همکاری های علمی و فناوری دانشگاه شیراز با دانشگاه درسدن آلمان ابراز خوشحالی کرد و گفت: این تعاملات زمینه تبادل استاد و دانشجو و برگزاری همایش ها و پروژه های مشترک را فراهم می کند و ما از این قبیل ارتباطات بین المللی استقبال می نماییم.
****توسعه تبادلات دانشگاهی در زمینه مدیریت شهری
شهردار شیراز نیز گفت: دستیابی به توسعه پایدار، هدف مطلوب مدیریت شهری است. یکی از مهمترین ابزارهای دستیابی به این هدف، اتخاذ رویکردهای دانش بنیان و علم محور است و مدیران شهری نیز به این موضوع دست یافته اند.
حیدر اسکندرپور ادامه داد: پیوند مدیریت شهری و دانشگاه به لحاظ حصول اطمینان از جهت گیری صحیح نیازمند تقویت و توسعه بیشتر است.
وی گفت: مدیران شهری در سراسر جهان دریافته اند که بنای توسعه پایدار آن گاه دوام می یابد که سه رکن محیط زیست، اقتصاد و اجتماع که به طور سنتی به عنوان ستون های توسعه پایدار از آنها یاد می شود بر شالوده و بستری از فرهنگ استوار باشد.
اسکندرپور افزود: نه تنها توسعه پایدار فرهنگ محور بلکه تبادلات روزمره افراد جامعه نیز زمانی موفق خواهد بود که پرهیز از تعصب، مدارا، پذیرش و احترام به نظرات مخالف و تفکر انتقادی مبنای آن قرار گیرد.
وی گفت: علاوه بر تعمیق ارتباط با جامعه دانشگاهی و استفاده بهینه از پژوهش ها و تولیدات علمی در زمینه مدیریت شهری، خود را متعهد به دنباله روی از مولفه هایی می دانم که از آنها به عنوا روحیه دانشگاهی یاد می کنم.
اسکندرپور افزود: علاوه بر حوزه های علمی، گفت وگوی مسئولان دو شهر درسدن و شیراز نیز آغاز شده و قرار است به تبادلات فرهنگی و گردشگری توجه بیشتری شود. تعاملات دانشگاهی در زمینه مدیریت شهری یکی از دستور کارهای ما است و پیگیری می گردد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس هم گفت: پژوهشگران دانشگاه شیراز و دانشگاه درسدن آلمان می توانند با تبادلات علمی، گامی موثر به سوی توسعه بردارند. ما نیز از این قبیل فعالیت ها حمایت می کنیم.
هادی پژوهش افزود: فارس در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی با وجود خشکسالی ها نقش برجسته ای در کشور دارد. در حوزه نفت، گاز، ذخایر نفتی و گازی نیز جایگاه خاصی دارد و می تواند در آینده نقش قابل توجهی را ایفا کند.
وی یادآور شد: همراهی و همکاری دو دانشگاه می تواند فارغ از حب و بغض های سیاسی، زمینه های روشنی را برای آینده فراهم کند و در این خصوص فارس پذیرای دانشمندان و متفکرین بین المللی در بخش های مختلف است.
گفتنی است، مراسم هفته دانشگاه درسدن آلمان که روز گذشته در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد فردا پایان می یابد.

 

46

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 آلمان خشکسالی علمی و فرهنگی کشاورزی معاون سیاسی امنیتی موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۷۶۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، توافق‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با هدف دستیابی این دانشگاه به مرجعیت علمی و فناورانه، توسعه فناوری و تجاری سازی محصولات فناورانه امضاء شد. 

با رویکرد حمایت از دست یافتن به مرجعیت علمی فناورانه و توسعه اقتصاد دانش بنیان، این توافق نامه با هدف همکاری در پیشبرد برنامه‌های توسعه دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به امضای جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید.

محوری‌ترین موضوع این توافق نامه، حمایت از ایفای نقش مؤثر دانشگاه در دستیابی به مرجعیت علمی، توسعه علم و دستاوردهای علمی فاخر توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان و فناورانه، جذب نخبگان و توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی و پارک علم و فناوری است.

از مهم‌ترین اهداف توافق‌نامه همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌توان به حمایت از تحقق مرجعیت علمی-پژوهشی مسئله محور و تحول آفرین و انتشار دستاوردهای پژوهشی برتر در دانشگاه در سطح بین المللی و توسعه همکاری‌های دانشگاه با بخش‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ با استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری اشاره کرد.

حمایت از توانمندسازی تخصصی و اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه، کمک به بلوغ و توسعه زیرساخت‌های فناوری و آزمایشگاهی در دانشگاه از دیگر محورهای این توافق‌نامه همکاری مشترک است.

حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه

در قالب این توافق‌نامه، حداقل پنج طرح دانشگاهی در قالب طرح‌های تجاری محصولات فناورانه و دانش  و حداقل پنج طرح توسعه فناوری و خدمت بار اول مورد حمایت قرار می‌گیرد. همچنین زمینه برای اشتغال حداقل ۲۵ نفر در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه در شرکت‌های زایشی فراهم خواهد شد.

همچنین از همکاری‌های تحقیق و توسعه و پژوهشی (تا سقف ۷۰ میلیارد ریال)، جذب حدأقل سه عضو هیئت علمی مورد تأیید بنیاد نخبگان و سه محقق پسادکتری مورد تایید بنیاد علم یا بنیاد ملی نخبگان حمایت می‌شود.

معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ضمن حمایت از فعالیت‌ها و برنامه های تحول آفرین در دانشگاه در چهار محور «مرجعیت علمی»، زیست بوم فناوری، زیست‌بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال ‌پذیری دانشجویان حمایت می‌کند.

علاوه بر این، حمایت از پژوهشگران پسادکتری برای انجام پژوهش‌های مسئله محور و تحول آفرین توسط بنیاد ملی علم در قالب برنامه مشترک دانشگاه با بنیاد علم و بنیاد نخبگان تا سقف ۲۰ میلیارد ریال در سال، حمایت از طرح های فناورانه و زیرساخت‌های آزمایشگاهی در دانشگاه در قالب حمایت از پروژه های توسعه فناوری محصول خدمت بار اول هر پروژه تا سقف ۱۰ میلیارد ریال و در مجموع سالانه تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال، انجام خواهد شد.

حمایت از پروژه های پژوهشی دانشگاه با صنایع و شرکت‌های بزرگ از محل اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه این شرکت‌ها موضوع ماده ۱۱ قانون جهش تولید تا سقف ۲۰۰۰ میلیارد ریال، حمایت از راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی تا سقف ۵۰ میلیارد ریال در چارچوب مورد تائید شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و حمایت از تدوین برنامه و پیاده سازی ماده ۵ قانون جهش تولید دانش بنیان و مدیریت مالکیت فکری دارایی های پژوهش و فناوری دانشگاه ذیل این محورها توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام  می‌شود.

همچنین حمایت از پروژه های تجاری سازی محصولات دانش بنیان و فناورانه دانشگاه، هر طرح تا سقف ۲۰۰ میلیارد ریال در مجموع تا سقف دو هزار میلیارد ریال، حمایت از برگزاری بوت کمپ‌های تخصصی و تولید محتوای مرتبط با اشتغال پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه تا سقف ۱۰ میلیارد ریال، تسهیل و حمایت از برخورداری دانشجویان پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی دانشگاه از برنامه های حمایتی بنیاد ملی نخبگان در قالب این توافق‌نامه محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌