Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@10:18:03 GMT

اتريش دروازه ورود غرب به جاده ابريشم نوين

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۸۰۳۸۹

اتريش دروازه ورود غرب به جاده ابريشم نوين

خبرگزاري آريا - وين - ايرنا -اتريش با توجه به موقعيت جغرافيايي و توانمندي هايي که دارد مي تواند نقش مهمي در توسعه جاده ابريشم جديد در مسيرهاي اروپايي و کمک به اتصال بازارهاي دو قاره اروپا و آسيا ايفا کند.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا ، موقعيت راهبردي اتريش در مرکز اروپا در کنار دانش و تجربيات اين کشور در زمينه نوآوري و تجارت مي تواند منجر به فرصت هاي همکاري زيادي با چين از جمله از طريق طرح پيشنهادي `يک جاده ، يک کمربند` اين کشور باشد که از آن به عنوان جاده ابريشم جديد ياد مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين وضعيت در حالي است که اهميت کشورهاي مجارستان و اسلوواکي در مسير جاده ابريشم جديد در حال افزايش است و اتريش به علت موقعيت و مرکزيت جغرافيايي در اروپا مي تواند به چهارراه ارتباطي و دروازه اتصال جاده ابريشم نو با غرب اروپا تبديل شود.
طرح `يک جاده ، يک کمربند` با عنوان ترکيبي از کمربند اقتصادي جاده ابريشم و راه ابريشم دريايي قرن 21 که شي جين پينگ رئيس جمهوري چين سال 2013 آن را مطرح کرد، کشورهايي را در آسيا، اروپا و حتي آفريقا با هدف تقويت و توسعه زيرساخت ها، همکاري هاي مالي و تبادل فرهنگي کنار هم مي آورد.
پس از ارائه ابتکار اوليه اين طرح توسط رييس جمهوري چين، نخستين اجلاس همکاري بين المللي راه ابريشم جديد به ميزباني پکن با حضور سران ، روسا و نمايندگان بيش از 100 کشور و سازمان بين المللي مهم سال گذشته ميلادي برگزار شد و اهداف اين طرح مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
چين براي اين منظور از سال 2013 تاکنون با 50 کشور حوزه راه ابريشم قراردادهاي اقتصادي امضا کرده و نزديک به 56 منطقه اقتصادي و تجاري ايجاد شده است. آکادمي علوم اجتماعي چين هم در تازه ترين گزارش خود آورده است که ميزان سرمايه گذاري کشورهاي مرتبط با اين طرح، به تدريج درحال افزايش است.
** سفر بزرگترين هيات تجاري اتريش به چين
در اين حال، بزرگ ترين هيات سياسي و اقتصادي تاريخ اتريش متشکل از حدود 250 نفر به رياست الکساندر فان در بلن رئيس جمهوري و سباستين کورتس صدراعظم اين کشور دو هفته پيش به چين سفر کرد.
چهار وزير کابينه و حدود 170 نماينده از شرکت هاي تجاري به رياست کريستوف لايتل رئيس اتاق بازرگاني فدرال اتريش در اين سفر با هدف توسعه روابط سياسي و اقتصادي با چين به اين کشور رفتند.
کارين کنايسل وزير امور خارجه، اليزابت کوشتينگر وزير محيط زيست، مارگارت شرامبوک وزير اقتصاد و نوربرت هوفروزير امور زيرساخت ها رئيس جمهوري و صدر اعظم اتريش را در اين سفر همراهي کردند.
هوفر وزير زيرساخت هاي اتريش در اين سفر يادداشت تفاهمي براي همکاري اين کشور در طرح جاده و کمربند چين امضا کرد که به گفته او فرصت هاي کاري زيادي را براي شرکت هاي اتريشي فراهم مي کند.
کورتس صدراعظم اتريش نيز با تاکيد بر حمايت دولت از اين طرح بر ضرورت هماهنگي بيشتر تاکيد کرد.
** تاکيد وين بر استفاده از ظرفيت هاي عظيم همکاري با پکن
کورتس پيش از اين سفر ضمن تاکيد بر اهميت چين به عنوان يک عضو دائم شوراي امنيت در روابط بين المللي و کمک به حل مسائلي مانند تغييرات آب و هوايي با اشاره به رشد اقتصادي 6.5 درصدي تاکيد کرد که اين کشور ظرفيت بالقوه بسيار عظيمي براي کار دارد و هم اکنون حدود 900 شرکت اتريشي در چين کار مي کنند.
صدراعظم اتريش در باره اين سفر و ديدار با مقامات ارشد چيني از جمله رئيس جمهوري اين کشور گفت: چين نه تنها يک ابرقدرت اقتصادي بلکه در مسير تبديل شدن به مهم ترين اقتصاد جهان است و به همين علت به داشتن روابط نزديک با اين کشورعلاقه داريم.
وي تاکيد کرد: ما از طرح يک جاده ، يک کمربند حمايت مي کنيم و درصدد ايجاد همکاري اقتصادي نزديکي با چين در اين ارتباط هستيم. اتريش دانش و مهارت لازم را براي کار در بسياري از زمينه ها دارد.
صدراعظم اتريش در اين سفر با «يي هوئيما» رئيس بانک آي سي بي سي بزرگ ترين بانک جهان نيز ديدار و گفت وگو کرد.
کورتس در باره اين ديدار گفته است که تصميم اين بانک براي انتخاب وين به عنوان محل استقرار شعبه جديد اروپايي براي شرق و مرکز اروپا، راي اعتماد نيرومندي به بخش مالي و بانکي اتريش است. اداره مسئول بازار مالي اتريش و بانک مرکزي اروپا اکنون در حال بررسي اين پيشنهاد هستند.
صدراعظم اتريش در جريان ديدار با مقامات چيني همچنين از تجارت آزاد دفاع و ابراز اميدواري کرد که پکن گام هاي بيشتري براي گشودن بازارهاي چين به روي شرکت هاي خارجي بردارند.
** حرکت اولين قطار باري از چنگدو به مقصد وين
رهبران دو کشور يکشنبه هشتم آوريل (21 فروردين) در زمينه ايجاد مشارکت راهبردي دوستانه بين پکن و وين به توافق رسيدند که انتظار مي رود نقش مهمي در گسترش همکاري ها به ويژه در زمينه مشارکت با چين در طرح جاده ابريشم نوين داشته باشد.
در جريان سفر هيات اتريشي، پنجشنبه 12 آوريل (25 فروردين) يک سرويس جديد قطار باري بين شهر چنگدو در جنوب غربي چين و شهر وين پايتخت اتريش راه اندازي شد.
در مراسمي با حضور رئيس جمهوري، صدراعظم و وزير خارجه اتريش و شماري از مقامات بلندپايه دو کشور، يک قطار باري با 41 کانتينر شامل محموله اي به ارزش 1.5ميليون دلار صفحات نمايش `ال اي دي` و ساير اجناس از شهر چنگدو مرکز استان سيچوان چين حرکت کرد که قرار است پس از گذر از قزاقستان، روسيه، اوکراين و اسلواکي پس از 13 روز و پيمودن 9 هزار و 800 کيلومتر وارد شهر وين شود.
فان در بلن رئيس جمهوري اتريش گفت اين قطار که از حمل و نقل دريايي سريع تر و با محيط زيست هم سازگارتر است، نقش مهمي در تجارت دو جانبه خواهد داشت. کورتس نيز در اين مراسم همکاري هاي نيرومند اقتصادي دو کشور را مورد تاکيد قرار داد و گفت: با راه افتادن اين قطار باري، روابط نزديک بين چين و اتريش نيز روي ريل قرار مي گيرد.
بر اساس يادداشت تفاهمي که بين شرکت راه آهن OBB اتريش و شرکت توسعه و سرمايه گذاري راه آهن چين امضا شد ، اتريش سال 2020 يک ايستگاه جديد به عنوان پايانه اي براي طرح جاده و کمربند چين در مرکز اروپا احداث خواهد کرد.
اين اولين سرويس راه آهن است که اتريش را مستقيم به جاده ابريشم جديد متصل مي کند. سرويس هاي بيشتري روي خط چنگدو - وين نيز در حال طراحي و برنامه ريزي است.
بنا بر اطلاعات شرکت راه آهن چين، قطارهاي باري بين اين کشور و اروپا در سه ماه اول سال جاري ميلادي يک هزار سفر انجام داده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد افزايش داشته است.
اين شبکه راه آهن فرامرزي 43 شهر چين را به 41 شهر اروپايي در 13 کشور متصل مي کند و چنگدو 16 مسير به شهرهايي شامل نورنبرگ ، ميلان و پراگ دارد.
در جريان سفر هيات اتريش به چنگدو، يک کنسولگري جديد به عنوان چهارمين نمايندگي ديپلماتيک اتريش در چين پس از پکن، شانگهاي و هنگ کنگ افتتاح شد و کنايسل بر اهميت کار آن براي فعاليت شرکت هاي اتريشي در چين تاکيد کرد.
** تاکيد مقام اتريشي بر تسريع در اجراي پروژه جاده ابريشم جديد
در حالي که اجراي طرح جاده ابريشم با تاخيرهايي نيز روبرو شده است، هارالد ماهرر وزير سابق اقتصاد و از مقامات ارشد اتاق بازرگاني اتريش بر اجرايي شدن سريع تر اين طرح تاکيد کرده است.
بنا بر جديدترين اطلاعات، ساخت يک خط آهن 6 ميليارد دلاري در اندونزي از برنامه اعلام شده عقب مانده و مشکلات مشابهي نيز در قزاقستان و بنگلادش ايجاد شده است.
ماهرر در اين زمينه به خبرگزاري شينهوا گفت: اتريش مي خواهد حجم مبادلات تجاري با چين را از حدود 10 ميليارد يورو کنوني تا سال 2020 دو برابر کند و تاکيد کرد طرح جاده ابريشم جديد بايد زودتر اجرايي شود.
وي تاکيد کرد: اتريش با کشورهاي واقع در مسير جاده ابريشم جديد نزديک اروپا روابط خوبي دارد و از لحاظ جغرافيايي مي تواند نقش `دروازه ورود` به جاده ابريشم از سوي غرب باشد.
ماهرر افزود که اتريش مي تواند دانش و مهارت زيادي در زمينه راهکارهاي زيرساخت هاي هوشمند و فناوري هاي سبز براي کمک به اجراي بهتر اين طرح ارائه کند.
وي خاطرنشان کرد که اتريش و شهر وين پايتخت مي توانند کانون خوبي براي تمرکز فعاليت هاي شرکت هاي چيني در اروپا باشد.
** چالش هاي طرح و زمينه هاي همکاري اتريش و لهستان در شاخه اروپايي کمربند و جاده
اجراي طرح بلندپروازانه چين با چالش هايي نيز رو برو شده از جمله در برخي کشورهاي آسيايي مسير کمربند و جاده نگراني هايي در خصوص بدهي به چين يا حقوق حاکميتي در ارتباط با استفاده از بنادر و راهها مطرح شده است. با اين حال انتظار مي رود در بخش اروپايي طرح، روابط خوب اتريش به عنوان کشوري بي طرف در اروپا با کشورهاي شرق قاره سبز بتواند به پيشبرد بخش اروپايي اين طرح کمک کند و رياست دوره اي وين بر اتحاديه اروپا در نيمه دوم سال جاري ميلادي نيز به اين مساله کمک خواهد کرد.
سرمايه گذاران اروپايي و آسيايي همچنين نظر مساعدي به کشور لهستان در شرق اروپا دارند به ويژه اين کشور بزرگ ترين اقتصاد اين منطقه را دارد، عضو بانک سرمايه گذاري زيرساخت هاي چين است و ظرفيت زيادي براي سرمايه گذاري و توسعه زيرساخت ها در شرق اروپا دارد.
استراتژي لهستان براي `توسعه مسئولانه` زمينه مساعدي براي سرمايه گذاري چين است، اما طبق برنامه اعلام شده در اين کشور براي سرمايه گذاري، پيش بيني شده که نيمي از اعتبارات از طريق اتحاديه اروپا تامين شود، اين در حالي است که به علت خروج انگليس از اتحاديه و مشکلات سياسي بروکسل با ورشو، اعتبارات اروپايي براي لهستان رو به کاهش است که در اين ميان اتريش مي تواند به حل اختلافات و رسيدن به توازني ميان سرمايه گذاري اروپايي و چيني در شرق اروپا کمک کند.
** دورنماي تجارت انگليس و چين از مسير اتريش و شرق اروپا
در حالي که مذاکرات انگليس با اتحاديه اروپا در خصوص نوع روابط تجاري متقابل پس از خروج از اتحاديه در حال انجام است، لندن خواستار گسترش روابط تجاري با نقاط مختلف جهان پس از برگزيت است و در اين ارتباط نيز نقش اتريش به عنوان نقطه اتصال غرب با شرق اروپا و آسيا اهميت مي يابد.
فيليپ هاموند وزير دارايي انگليس گفته که اين کشور يک شريک طبيعي براي طرح جاده ابريشم جديد چين به شمار مي رود و پس از برگزيت خواستار تجارت بيشتر با جهان است. لندن اميدوار به امضاي يک قرارداد تجارت آزاد با پکن پس از خروج از اتحاديه اروپا بوده و تلاش مي کند برگزيت بر روابط با چين تاثيري نداشته باشد.
هاموند چندي پيش نيز در يک کنفرانس مرتبط با طرح يک جاده، يک کمربند چين در شهر پکن حمايت قاطع لندن را از اين طرح اعلام و تاکيد کرد: انگليس در منتهي اليه غربي جاده و کمربند واقع شده و يک شريک طبيعي طرح به شمار مي رود، زيرا براي قرن ها يکي از حاميان اصلي نظام تجاري باز جهاني بوده است.
به اين ترتيب و در بحبوحه تنش هاي تجاري اروپا و چين با آمريکا، بحث ترتيبات تجاري جديد جهاني اهميت و فوريت بيشتري مي يابد و اين مساله در کنار تلاش اروپا براي کاستن از وابستگي امنيتي و دفاعي به واشنگتن مي تواند سر آغاز افق هاي تازه در آرايش هاي جديد بين المللي باشد. از منظر تجاري اگر چين بتواند به تفاهم بيشتري با اتحاديه اروپا در باره تجارت آزاد و رفع موانع رقابتي برسد، طرح جاده و کمربند پکن ظرفيت هاي زيادي براي سرمايه گذاري و توسعه تجارت آسيا و اروپا خواهد داشت و اتريش نيز کنار کشورهاي شرق اروپا از شريکان مهم اين طرح خواهد بود.
شبد**1078**1516*9122
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۰۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

به گزارش "ورزش سه"، بایرن مونیخ در ادامه جستجوهایش برای یافتن مربی جدید به رالف رانگنیک رسیده است. او که با تیم ملی اتریش نمایش‌های خوبی ارائه داده و به یورو ۲۰۲۴ راه یافته اکنون در دوراهی سختی قرار گرفته است.

امروز در خبری جدید اعلام شد که مذاکرات بین بایرن و رالف رانگنیک در حال حاضر در مراحل اولیه است. حقوق برای او مسئله‌ای نیست، بلکه رانگنیک می‌خواهد در مورد پروژه، برنامه‌های بلندمدت، بازیکنان ورودی، خروجی‌ها و نقش او بر تصمیم‌ها بداند.

دقایقی پیش مدیر ورزشی فدراسیون فوتبال اتریش هم پیشنهاد بایرن را تایید و ابراز امیدواری کرد که رانگنیک در تیم ملی بماند. پیتر شوتل گفت:«او در اینجا احساس راحتی می‌کند و از کار در تیم ملی راضی است. چیزهایی که در سال گذشته به آنها دست یافتیم برای ما دستاورد است و به خوبی آنها را کسب کرده‌ایم. وقتی نام باشگاهی مانند بایرن مونیخ به میان می‌آید کار برای ما سخت‌تر می‌شود. من امیدوار هستم که رالف نه‌تنها ما را انتخاب کند، بلکه در چند سال آینده نیز مربی اتریش باقی بماند.»

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد
  • امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند
  • رانگنیک: باید ببینم بایرن را می‌خواهم یا نه!
  • قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور
  • رویداد «هاکامستر» دروازه‌ای برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • «هاکا مستر» دروازه‌ای برای ورود به دنیای خلق ایده در اینوتکس ۲۰۲۴
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه