Web Analytics Made Easy - Statcounter

مخاطبان اصلی کتاب در هر جامعه‌ای باید مردم آن جامعه باشند. کتاب باید به نیازهای زندگی روزمره مردم جامعه پاسخ بگوید.

ایران آنلاین /گروه اندیشه:

 عباس کاظمی وریچ، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی معتقد است که کتاب‌های جامعه‌شناسی در ایران به دوگونه هستند یا ترجمه‌اند یا تألیفی هستند. در حوزه ترجمه ما مترجم تخصصی جامعه‌شناسی کم داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعدادشان اندک است، اما افراد بسیاری هستند که همه‌چیز ترجمه می‌کنند، برخی‌ها هم هستند که به‌صورت تفننی ترجمه می‌کنند. به‌هرحال اوضاع ترجمه خیلی خوب نیست. اما وضع تألیف بدتر از ترجمه است. ما محقق و افرادی که کتاب‌های اصیل ترجمه یا تألیف کنند نداریم. تألیف در ایران یا حالت گردآوری دارد و کار تحقیقی نیست یا از دل تحقیقاتی درآمده که حرف تازه‌ای هم ندارد. کتاب‌های تألیفی با این حال، تعدادشان اندک است و کمتر جامعه‌شناسی علاقه‌مند به تالیف در حوزه ایران است.

به زعم او، مساله‌مندی موضوع دیگری است، ممکن است که مساله‌شان را یک‌جوری دیگر تعریف کنند. ضعف کتاب‌های جامعه‌شناسی این است که این کتاب‌ها بر اساس داده‌های کافی که از دل جامعه ایران باشد نیستند. گاهی اوقات مساله را تعریف می‌کنیم، اما برای آن مساله شواهد کافی نمی‌آوریم. یعنی پژوهش کافی انجام نمی‌دهیم. بنابراین ممکن است کتاب مساله‌مند باشد، یعنی مساله را تعریف کرده باشد، اما پژوهشگر صرفا داستانی غیرمستند تعریف کرده باشد.

وی در این راستا در کپ و گفتی با ایبنا تاکید می کند که ارتباط بین کتاب‌های علوم اجتماعی یا جامعه‌شناسی با جامعه و مردم بسیار کم است. ما کمتر کتاب‌هایی را می‌نویسیم که مردم یا حتی علاقه‌مندان به علوم اجتماعی آن‌ها را بخوانند. کتاب‌ها بیشتر جنبه آکادمیک دارند و نوشته می‌شوند که چند تا پژوهشگر آن‌ها را بخوانند یا اینکه نوشته می‌شوند که بیشتر به آن‌ها ارجاع داده شوند. این کتاب‌ها نوشته نمی‌شوند که فهم شوند و بر زندگی مردم تأثیر بگذارند. ما در علوم اجتماعی کمتر کتابی مانند کتاب جامعه‌شناسی آنتونی گیدنز داریم که آن را برای مردم عادی نوشته که بر زندگی مردم تأثیر بگذارد.

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۰۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وحید زمان زاده افزود: در صورت خلا مراکز درمانی از نیروهای پرستاری، این مساله لطمه بزرگی بر پیکره سلامت کشور وارد خواهد آورد، مصداق این‌موضوع، افزایش استعفای پرستاران از مراکز درمانی است که به طور مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته است.

بیشتر بخوانید: لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران به کجا رسید؟

وی گفت: امروز ضروت توجه به خواسته های پرستاران، از مرز درخواست های شخصی یا پیگیری های صنفی در سازمان نظام پرستاری و سایر نهادهای پرستاری عبور کرده و در صورت ادامه این شرایط بحرانی، سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

زمان زاده افزود: تنها راه بازگشت و ترغیب پرستاران جهت ماندگاری در مراکز درمانی، فارغ از بوروکراسی های اداری، توجه اورژانسی به مشکلات معیشتی و قانونی پرستاران به صورت ویژه و آن طور که مورد نظر قانون و خود پرستاران در زمینه های مختلف مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، فوق العاده خاص با بالاترین ضریب، تبدیل وضعیت و…، است.

وی خاطر نشان کرد: باید مسئولین در قوای سه گانه برای حفاظت از سلامت و رفاه مردم که بنیادی ترین هدف حاکمیتی است، پرستاری را به صورت اختصاصی در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم تغییر نگرش ها نسبت به مقوله پرستاری و مراقبت، دچار بحران بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد و تاخیر در این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت که مسئولان خدوم در دولت باید جوابگوی آن باشند.

زمان زاده افزود: امیدوارم دلسوزان نظام‌سلامت چشمان خود را شسته و با یک نگاه منطقی تر و معقولانه تر به مساله مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران که از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران می باشد، ورود نمایند زیرا آیندگان اعمال ما را به بهترین شکل، تحلیل خواهند کرد و این آینده خیلی دور نیست.

کد خبر: 1228954 برچسب‌ها پرستار

دیگر خبرها

  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند