Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@21:13:23 GMT

جازموریان 25 درصد ریزگردهای کشور را تولید می کند

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۸۱۶۰۲

جازموریان 25 درصد ریزگردهای کشور را تولید می کند

جزینی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هم اکنون 29 کانون عمده تولید ریزگرد داخلی را شناسایی شده است، افزود: نخستین آسیب محیط زیست پس از خشکسالی، خشک شدن تالاب ها بوده و خشک شدن تالاب جازموریان به عنوان بزرگترین تالاب استان کرمان، موجب بروز ریزگردها شده است.
وی بیان کرد: امروز تالاب جازموریان به طور کامل خشک شده است زیرا حق آبه ها از سدها رها نشده و بارندگی یک سال گذشته استان کرمان دربرخی مناطق در حد صفر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جزینی زاده گفت: برای حفاظت از تالاب ها نیاز به اقداماتی از جمله مدیریت منابع آبی، مدیریت کاشت و برداشت محصولات کشاورزی، با توجه به نیاز کشور و میزان آب مصرفی به طور علمی است که تاکنون در استان کرمان انجام نشده است.
جازموریان که روزگاری یکی از بزرگ ترین تالاب های کشور بود و موجب طراوت هوا و محل امنی برای انواع پرندگان مهاجر در شرق کشور و استان کرمان بود براثر کاهش بارندگی و حق آبه های زیست محیطی، افزایش دمای هوا و برداشت بی رویه از منابع آبی این استان ، اینک به برهوتی بی آب و علف تبدیل شده است.
نخستین تهدید تالاب ها در استان کرمان شاخص تغییر اقلیم و خشکسالی است و این تهدید بسیاری از دستگاه ها از جمله محیط زیست و منابع طبیعی را طی سالیان گذشته به طور متناوب درگیر کرده است.
جازموریان در گذشته ازجمله مناطق بکر طبیعی کشور محسوب می شد و حوضه آبریز جازموریان متشکل از تالاب، باتلاق و مراتع اطراف آن در 2 استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد.
حدود 80 درصد از مساحت این تالاب در جنوب شرقی استان کرمان قرار دارد.
تالاب جازموریان، حوضه ای آبریز و دریاچه ای به همین نام در جنوب شرق ایران است که دشت های حاصلخیز قلعه گنج و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان را شامل می شود.
پوشش گیاهی این منطقه را در اصطلاح محلی جاز می نامند و کثرت آن را موریان می گویند که به همین سبب، این ناحیه به جازموریان معروف شده است.
مردم جنوب کرمان، مدت هاست به تدبیر مسئولان کشور و استان برای احیای تالابی چشم دوخته اند که سال ها زیستگاه پرندگان، منبع تامین علوفه جنوب و شرق کشور و عامل تنظیم اکوسیستم منطقه بود که به دلیل کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی رویه از منابع آبی خشک شده است.
7420 / 5054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 استان سیستان و بلوچستان تالاب جنوب شرقی زیست محیطی سیستان و بلوچستان موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۱۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت نبرد در جبهه اقتصادی کمتر از جنگ نظامی نیست

فرمانده سپاه استان کرمان گفت: اهمیت نبرد در جبهه اقتصادی کمتر از جنگ نظامی با دشمن نیست و تلاش کارگران باعث شده تا دشمن در این جنگ هم موفقیتی نداشته باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، مراسم تجلیل از کارگران نمونه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر صبح امروز با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، مسئولان شهرستانی و کارگران این مجموعه برگزار شد.

سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به‌ویژه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اظهار داشت: کارگران در خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی هستند که این روز را به آنها تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال‌ها شعار سال را با موضوع تولید و اقتصادی انتخاب می‌کنند، بیان کرد: این انتخاب شعار سال نشان از اهمیت پیروزی در جنگ اقتصادی برای کشور دارد.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اینکه امروز جبهه اقتصادی کمتر از جبهه جنگ سخت نظامی با دشمن نیست و از مجاهدت همه تلاشگران این عرصه تشکر می‌کنم، ادامه داد: پیامبر (ص) بر بازوان کارگران بوسه زد تا به ما نشان دهد که باید قدردان زحمات و تلاش کارگران در عرصه کار و تولید باشیم. 

وی با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 14 هزار شهید کارگر در کشور داریم که در عرصه جنگ نظامی هم کمک کردند، گفت: دشمن بیش از چهار دهه در جنگ اقتصادی با ما وارد شده ‌اما ایستادگی و مقاومت مردم و کار و تلاش کارگران باعث شده تا در این جنگ هم موفقیتی نداشته باشد.

سردار نظری با اشاره به اینکه امروز حوزه مقاومت بسیج شهید الله‌دادی کارگران و کارخانجات شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در این منطقه افتتاح شد که می‌تواند اثرگذاری بسیار خوبی برای افزایش تولید و توسعه داشته باشد.

حجت‌الاسلام عباس مسلمی‌زاده امام جمعه سیرجان در این جلسه با تبریک هفته کار و کارگر، اظهار داشت: همه واقف هستید که فرآیند تولید، ستون فقرات کشور است و اگر تولید نباشد کشور از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه طبیعی است که کارگر ستون فقرات تولید است و تلاش کارگر است که به تولید منجر می‌شود، گفت: جامعه کارگری بزرگ‌ترین جامعه و خانواده در دنیا است؛ نگاه به کارگر و نگاه به اصل کار یک نگاه یکسو و یک جانبه نباید باشد.

امام جمعه سیرجان با اشاره به اینکه امروز جامعه ما نیاز به کار و تولید دارد، افزود: انسان از نظر روحی نیز نیاز به کار دارد و فطرت آدمی با کار و تلاش سرشته است؛ بیکاری فسادآور و فسادزا است و ضرورت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای تولید و اشتغال در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • (ویدئو) ساکنان تالاب‌های افسانه‌ای عراق از خشکسالی می‌ترسند
  • بازدید مدیرکل اتباع استانداری کرمان از پاسگاه پنگ
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • (ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • اهمیت نبرد در جبهه اقتصادی کمتر از جنگ نظامی نیست