Web Analytics Made Easy - Statcounter

رد درخواست اعزام نیرو به سوریه از سوی اردن، دیدار ترامپ و ماکرون برای گفتگو درباره برجام، آزادسازی کامل محله «الزین» در جنوب دمشق و خروج بیش از سه هزار تروریست از قلمون شرقی سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به حادثه تیراندازی شب گذشته در نزدیکی کاخ سلطنتی سعودی نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) بامداد یکشنبه به نقل از رئیس پلیس ریاض اعلام کرد که دلیل تیراندازی در نزدیکی قصر پادشاهی نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به آن بوده است.

بر این اساس، سخنگوی پلیس منطقه ریاض گفت نیروهای امنیتی با تیراندازی به سمت این پهپاد کوچک، آن را ازبین بردند و حادثه امنیتی رخ نداده است.

رئیس پلیس ریاض همچنین تاکید کرد که در زمان وقوع تیراندازی، ملک سلمان در قصر پادشاهی نبوده بلکه در مزرعه خود در الدرعیه حضور داشته است.

منابع سعودی اما برای حفظ آبرو بعد از تیراندازی شدید، مدعی شدند روی این پهپاد، یک دوربین جاسوسی نصب بوده است.

این در حالی است که قصر محله الخزامی اصلا متعلق به ملک سلمان نبوده بلکه محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی مالک آن است.

شامگاه شنبه بود که منابع محلی عربستان از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی قصد «الخزامی» در ریاض خبر دادند.

فعالان سعودی در توییتر هم با راه انداختن هشتگ «تیراندازی در محله الخزامی» شهر ریاض فیلم‌هایی از حادثه تیراندازی در نزدیک کاخ ملک سلمان را نیز منتشر کردند.

برخی از مخالفان عربستان سعودی در توئیتر به نقل از منبعی در وزارت کشور عربستان وقوع تیراندازی در کاخ را تأیید کرده و از فرار ملک سلمان، شاه سعودی خبر داده است.

همچنین گزارش‌های تایید نشده‌ای از حمایت نیروهای آمریکایی از شاه عربستان منتشر شد.

رد درخواست اعزام نیرو به سوریه از سوی اردن

اردن در طرح آمریکا برای آموزش نیروهای نظامی عربی به منظور استقرار آنها در سوریه به جای نیروهای آمریکایی مشارکت نخواهد کرد.

به نوشته روزنامه اینترنتی رای الیوم، یک مسئول اردنی آگاه تاکید کرد: اردن نیروهایش را به منظور استقرار آنها در سوریه به جای نیروهای آمریکایی پس از خروج احتمالی ارتش آمریکا از سوریه، در خاک خود آموزش نخواهد داد. وی گفت: راه حل نظامی به تشدید هرج و مرج و پیچیده‌تر شدن بحران سوریه خواهد انجامید.

در همین حال، این مسئول اردنی «وجود هرگونه گفتگو میان اردن و آمریکا درباره سرنوشت پایگاه التنف در مرز با سوریه و عراق را رد کرد؛ زیرا این پایگاه نزدیک اردوگاه «الرکبان» و در مرزهای اردن قرار دارد، جایی که تعدادی از عناصر (وهابی- صهیونیستی) داعش در آن حضور دارند و این موضوع یک تهدید برای امنیت داخلی اردن محسوب می‌شود.

این مسئول اردنی که خواست نامش فاش نشود، افزود: «اردن، همان طور که همواره تاکید می‌کند، از حل و فصل سیاسی بحران سوریه حمایت می‌کند و راه حل نظامی را قبول ندارد و هرگز هیچ کس را بدین منظور آموزش نخواهد داد؛ زیرا این با موضع ثابت این کشور از زمان آغاز بحران سوریه مغایرت دارد.»

وی اظهار داشت: خاک اردن و مرزهای 378 کیلومتری این کشور به هیچ وجه برای استقرار ارتش های عربی و غیر عربی به منظور جایگزین کردن آنها با سربازان آمریکایی در نظر گرفته نخواهد شد.

برخی گزارش‌های آمریکایی از طرح دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای جایگزین کردن نیروهای نظامی عربی به جای نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه خبر دادند.

در این گزارش‌ها آمده است آمریکا از عربستان، امارات و قطر خواسته است، در تامین هزینه‌های میلیارد دلاری و ارسال نیروهای خود به سوریه برای استقرار مجدد آنها در این کشور به ویژه در مناطق شمالی مشارکت کنند. در همین چارچوب، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا همین پیشنهاد را به مسئولان مصری هم داده است.

طرح آمریکا شامل ایجاد یک نیروی عربی برای استقرار در سوریه به جای نیروهای آمریکایی است که احتمال می‌رود ترامپ به زودی آنها را از این کشور خارج کند.

دیدار ترامپ و ماکرون برای گفتگو درباره برجام

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در کاخ سفید درباره توافق هسته ای ایران رایزنی خواهند کرد.

این در شرایطی است که یک مقام ارشد دولت آمریکا روز جمعه گفته است که مذاکرات با کشورهای اروپایی برای برطرف کردن نگرانی های واشنگتن درباره توافق هسته ای ایران هنوز به طور کامل انجام نشده است.

این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت: ترامپ درباره سایر مسائل با ماکرون مذاکره خواهد کرد، از جمله حمله نظامی مشترک به سوریه.

حمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه به خاک سوریه به بهانه حمله شیمیایی ادعا شده در شهر دوما انجام شده و مغایر با قوانین بین المللی بوده است.

لندن، پاریس و برلین در ماه مارس با ارائه پیشنهادی برای اعمال سریع تحریمهای جدید علیه 15 مقام رسمی ، شخصیت نظامی و شرکت های ایرانی موجب خشم سایر شرکای اروپایی خود شده بودند. این در شرایطی است که ترامپ ضرب الاجل 12 ماه می را برای اتحادیه اروپا تعیین کرده است تا برای اصلاح برجام اقدام کند.

ترامپ بارها توافق هسته ای را بدترین توافق حاصل شده از طریق مذاکره ارزیابی کرده و تهدید به خروج از برجام نموده است.

آزادسازی کامل محله «الزین» در جنوب دمشق

ارتش سوریه که از روز پنجشنبه عملیات پاکسازی محلههای جنوبی دمشق را آغاز کرده، همچنان در حال ادامه عملیات خود است.

شبکه المیادین گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن در ادامه پیشروهای خود در جنوب دمشق، امروز شنبه موفق شدند محله «الزین» حدفاصل دو شهرک یلدا و الحجر الاسود را آزاد کنند.

گروه تروریستی تکفیری داعش در ژوئن گذشته با اشغال محله الزین، تعدادی از ساختمان‌های مرتفع این محله را تحت تصرف خودر درآوردند.

نیروهای سوری چندین هفته با عناصر تروریستی مستقر در الزین به شدت درگیر بودند تا اینکه بالاخره امروز موفق شدند کنترل آن را به طور کامل در دست بگیرند.

ارتش سوریه از عصر روز پنجشنبه (30 فروردین) عملیات نظامی خود علیه گروههای تروریستی داعش و جبهه النصره در جنوب دمشق را آغاز کرد.

ارتش سوریه در محله «السلیخه» واقع در منطقه التضامن پیشروی داشته و توانسته است مسجد جامع حضرت «علی» (ع) را آزاد کند.

خروج بیش از سه هزار تروریست از قلمون شرقی سوریه

ارتش سوریه با تروریستهای حاضر در مناطق «قلمون شرقی» به توافق دست یافت.

بر اساس این توافق که صبح دیروز روند اجرایی آن آغاز شد، سه هزار و 200 تروریست و خانواده های آنان از قلمون شرقی خارج شدند.

قرار است این افراد، به جرابلس در ریف شمالی حلب و همچنین استان ادلب در شمال سوریه منتقل شوند.

یک منبع امنیتی سوری به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که هم اکنون این افراد در منطقه «الناصریه» حضور دارند.

شبکه الاخباریه سوریه نیز اعلام کرد که چند اتوبوس امروز از مناطق «الرحیبه، جیرود» و الناصریه در ریف دمشق خارج شده اند.

برخی از منابع خبری تعداد اتوبوسها را 17 عدد اعلام کردند. بر اساس توافق مذکور، قرار است تروریستها سلاحهای سنگین و نیمه سنگین و انبارهای مهمات خود را تحویل نیروهای ارتش دهند.

وبگاه خبری معارض «عنب»، با اشاره به اینکه گروههای تروریستی حاضر در قلمون سلاح سنگین خود را به ارتش سوریه تحویل داده اند، اعلام کرد که قرار است تروریستها به شمال سوریه منتقل شوند.

 

در این تصاور موشکهای گراد، موشک اندازه 107 با بُرد 7-10 کیلومتری و تانکهای «تی-52 و تی-6» دیده میشود.

در قلمون شرقی گروههای تروریستی «جیش تحریر الشام، جیش الإسلام، نیروهای احمد العبدو و جیش أسود الشرقیة» حضور داشتند.

این وبگاه مدعی شد که گروه نخستین که از قلمون شرقی خارج میشوند از جیش تحریر الشام هستند و شمار عناصر این گروه که از این منطقه خارج خواهند شد، دو هزار و 500 نفر است و احتمالا این عناصر ابتدا به شهر الباب و سپس شهر عفرین خواهند رفت که تحت تسلط ترکیه و تروریستهای وابسته به این کشور قرار دارد.

گفته میشود که شماری از تروریستهای حاضر در قلمون شرقی به خانواده های خود فشار می‌آورند که به شمال سوریه منتقل شوند.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۱۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای پدافند هوایی ارتش این کشور ۶ پهپاد اوکراینی را در آسمان استان های ورونژ، ریازان، بلگورود و کورسک رهگیری و منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است که «دیشب تلاش جدید رژیم کی‌یف برای انجام یک حمله تروریستی با استفاده از پهپاد علیه اهدافی در داخل خاک روسیه خنثی شد.»

این بیانیه درباره جزییات این حمله افزود: سامانه‌های پدافند هوایی ۶ فروند پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند؛ سه فروند پهپاد بر فراز قلمرو استان ورونژ، یک فروند بر فراز قلمرو استان ریازان، یک فروند بر فراز قلمرو استان بلگورود و یک فروند پهپاد بر فراز قلمرو کورسک.»

وزارت دفاع روسیه دیروز سه شنبه نیز در بیانیه ای درباره روند ادامه «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین اعلام کرد: یگان غرب نیروهای روسیه مواضع سودمندتری را به دست آوردند به نحوی که ۵ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین دفع شد. دشمن حدود ۹۰ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: یگان شرق روسیه نیروهای اوکراین را در دونتسک هدف قرار دادند، تلفات اوکراین بالغ بر ۱۰۰ پرسنل نظامی بود. نیروهای اوکراین در نبرد با یگان جنوب روسیه حدود ۴۴۰ پرسنل نظامی، ۲ تانک، یک خودروی زرهی و یک هویتزر ام ۱۹۸ را از دست دادند.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: اما از سوی دیگر، یگان مرکز ارتش روسیه مواضع را بهبود بخشید، نیروهای اوکراین در دونتسک را هدف قرار داد و ۹ ضدحمله دفع شد. دشمن در این محور حدود ۱۴۵ نظامی را از دست داد. پدافند هوایی روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی، ۶ موشک اتاکمز آمریکایی و ۲ بمب هدایت شونده هامر ساخت فرانسه را در یک روز سرنگون کرد.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093746

دیگر خبرها

  • ماکرون دوباره از احتمال اعزام نیرو به اوکراین خبر داد!
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • درخواست فدراسیون تیراندازی عراق از ایران
  • ۱۲ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه سرنگون شدند
  • کشته شدن ۲ سرباز رژیم صهیونیستی در حمله خودی
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • ۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند
  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • عملیات ارتش یمن علیه چهار کشتی در دریای سرخ و اقیانوس هند