Web Analytics Made Easy - Statcounter

بتول رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با برگزاری هفته سلامت اظهار داشت: شعار سازمان جهانی بهداشت در این هفته پوشش همگانی بهداشت و سلامت برای همه و در هر کجا بوده و این بدین معنی است که همه مردم بتوانند بدون مشکلات و تحمل هزینه اضافی به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت جهان را دختران و زنان و مادران بالقوه تشکیل می‌دهند، گفت: سلامت زنان پایه سلامت جوامع بشری بوده و انسان سالم نیز محور اصلی توسعه پایداربه شمار می‌رود.

رئیس گروه فناوری‌های نوین تولید مثل و اهدای جنین با بیان اینکه طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت 200 میلیون زوج نابارور در دنیا وجود دارند، گفت: ناباروری مشکل جدی جهانی به شمار می‌رود و این مساله بار اقتصادی ،روانی واجتماعی برای متولیان حوزه سلامت و بهداشت به همراه دارد. در برخی گزارشها بار این بیماری با بیماریهای مزمن و صعب العلاجی چون بدخیمی ها معادل ارزیابی شده است.

این فلوشیب ناباروری و لاپاراسکوپی ادامه داد:غیر از مسیله شایع بودن ناباروری نکته مهمی که از جنبه آموزش نوجوانان و جوانان و پیشگیری اهمیت دارد این است که نحوه زندگی تغذیه ابتلا به بیماری‌های عفونی دستگاه تناسلی مردان و زنان می‌تواند در بروز ناباروری موثر باشد که با تغییر سبک زندگی و کنترل بیماری قند و چاقی و عدم استعمال دخانیات از بروز ناباروری پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه باروری و فرزند آوری از حقوق اولیه واساسی یک انسان بشمار می‌رود، گفت:از آنجاییکه خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری هزینه‌بر بوده بهمین دلیل گاهی این حق طبیعی از الویت های بهداشتی درمانی که مورد حمایت های مالی سازمان‌های ملی و بین‌المللی قرار بگیرند محسوب نمی شده است؛ البته سازمان بهداشت جهانی در این زمینه استثنا بوده و به  کرات به اهمیت ناباروری  شیوع آن و نقش آن در سلامت عمومی و سلامت جنسی و تولید مثل  در اهداف توسعه هزاره هشتم  پرداخته است.

رئیس گروه فناوری‌های نوین تولید مثل و اهدای جنین عنوان کرد: در ایران در سال‌های اخیردر جهت  اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت گام‌های موثری در زمینه مدیریت درمان ناباروری صورت گرفته و ماموریت اصلی ما در معاونت درمان وزارت بهداشت  افزایش کیفی و کمی خدمات ناباروری همچنین ساماندهی و استانداردسازی خدمات و افزایش دسترسی عادلانه مردم به سرویس‌های خدمات درمان ناباروری بوده است.

 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران از توسعه و تجهیز کیفی و کمی 24 مرکز ناباروری دولتی و دانشگاهی موجود طی سال‌های 95 و 96 خبر داد و اعلام کرد:دستورالعمل اجرایی بسته حمایتی زوجین نابارور و اصلاحیه آن به کلیه مراکز ناباروری ابلاغ شد.

وی بیان داشت: برهمین اساس 85 درصد هزینه درمان سیکل آی وی اف و میکرو و همچنین آی یو آی و انتقال جنین یکبار در سال برای زوجین مشمول شرایط   در مراکز دولتی تحت حمایت وزارت بهداشت قرار گرفت و مراکز خصوصی نیز اگر در این زمینه همکاری کنند 85 درصد تعرفه دولتی را از وزارت بهداشت می‌توانند دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 20 مرکز درمان ناباروری دولتی جدید در شهرهایی همچون زاهدان، یاسوج،  شهر کرد، بیرجند، بجنورد و قم تاسیس شد و جلساتی با مسئولین بیمه توسط وزارت بهداشت صورت گرفت تا داروهای ناباروری نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرند که امیدواریم اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

رئیس گروه فناوری‌های نوین تولید مثل و اهدای جنین درمورد موضوع رحم اجاره‌ای گفت: با توجه به اهمیت موضوع اهداء یکی از مهمترین فعالیت های سال گذشته  دفتر ما تشکیل کمیته‌ اهدای جنین با دخالت ثالث بوده است که این اقدام با شرکت کارشناسان ومتخصصین مراکز مرتبط با موضوع صورت گرفت. البته با توجه به اینکه در حال حاضر تنها قانون اهدای جنین در کشور ما وجود دارد بنابر این آیین نامه مربوط به آن در نشستهای متعدد مورد بازنگری قرار گرفت. البته در حال حاضر قانونی برای اهدای تخمک، اسپرم و رحم اجاره‌ای نداریم.

رشیدی گفت: در وزارت بهداشت تلاش کردیم که این مساله ساماندهی موضوع اهداء با دخالت ثالث که رحم جایگزین هم بخشی از آن است نیز قانونمند شود . از طرفی با توجه به اهمیت موضوع اهداء با دخالت ثالث  در سال گذشته جلسات متعددی با  کار گروه مربوط به کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی برگزار شد. البته باید توجه داشت که این مساله بسیار پیچیده است و همکاری فقها، قضات، کارشناسان علوم مرتبط را می‌طلبد که امیدواریم با همکاری مشترک گروه های صاحب نظر و دلسوز  همه این مسائل ساماندهی و به نتایج مطلوبی برسیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۲۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان اوقاف: فناوری منزلت می‌آورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئيس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از نمایشگاه اینوتکس بازدید کرد.

وی در حاشیه بازدید خود از این نمایشگاه گفت: اصولا علم و دانش در هر کشوری مولفه قدرت آن کشور است و عزت ملی و اقتدارملی را بالا می‌برد همانطور که در گام دوم به آن توصیه شده است.

وی به تاثیر برپایی هر ساله نمایشگاه اینوتکس بر تقویت علمی جوانان و نقش آن در گسترش تولیدات داخلی اشاره داشت و افزود: ما نمونه این توجه بر علم و نوآوری در کشور را در وعده صادق که ترکیب چندعلم و تخصص کشور بود دیدیم و این بر اقتدار کشور ما در جهان افزود.

خاموشی تصریح کرد: فناوری منزلت می‌آورد و موجب عدم ارزبری از کشور و ارزآوری به داخل می‌شود. تکیه کشور نباید بر نفت خام باشد و تولید محصولات توسط پژوهشگران چندین برابر می‌تواند ارزآوری داشته باشد.

وی با اشاره به نمایشگاه امسال و آخرین دستاورد‌های به‌نمایش گذاشته شده گفت: من به پژوهشگران کشورمان تبریک می‌گویم و خوشحالم دانشگاه‌هایمان توانسته‌اند در سطحی گسترده به تولید بپردازند و دولت وظیفه حمایت از آنها را دارد و این مهم به تثبیت اقتدار کشور و فخر ملی ما کمک می‌کند.

وی ادامه داد:  برپایی نمایشگاه اینوتکس به افزایش فخر ملی کمک می‌کند و جایگاه ایران در جهان خیلی بهتر خواهد شد.شرکت‌ها در تمام ملیت‌ها می‌آیند تا در این نمایشگاه غرفه بگیرند و به تبادل دانش بپردازند و صد‌ها جلسه و کنفرانس علمی برپا می‌شود و این به رشد بازار ما کمک می‌کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور چند سال پیش مطرح کرد ما با دیپلماسی دانش‌بنیان بحث می‌کنیم و این بدان معناست که قدرت سیاسی و اقتدار در دانش نوین است و قدرت نمایی ما در عرصه دانش بنیان مسلط‌ترین نوع دیپلماسی است.

وی به نقش پارک فناوری پردیس در این انسجام و وحدت نخبگان و دانش پژوهان اشاره کرد و اظهارداشت: تاریخچه پارک پردیس نشان می‌دهد که این رویداد سال به سال رو به رشد است.

وی در خصوص استفاده این نهاد از فناوری‌های تولید کشور گفت: سازمان اوقاف خودش را موظف می‌کند در مولدسازی‌ها دنبال دانش‌بنیان‌ها برود و ما می‌توانیم در سهام دانش‌بنیان‌ها مشارکت کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت ۱۹ واحد و هسته فناور در حوزه دام و طیور
  • ضرورت جهش نوین نشریات دانشجویی در جهت حل مساله دانشگاه‌ها
  • رئیس سازمان اوقاف: فناوری منزلت می‌آورد
  • تکثیر گاوهای پربازده با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین
  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور
  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور/ از رشد موالید تا چند فرزندی
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • پروژه‌های سلامت محور گیلان در انتظار اعتبار ۱۰۲۵ میلیارد تومانی
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود