Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا : اگر می خواهیم از کالای ایرانی حمایت کنیم و آنرا قابل رقابت در بازار جهانی نمائیم باید قیمت دلار را واقعی کنیم و به ٢١ سال ارزش گذاری گزاف ریال خاتمه دهیم.

تولید کننده ایرانی که ٢١ سال پیش کالایی قابل رقابت با مشابه خارجی تولید می کرده است امروزه بواسطه نرخ تورم متوسط سالانه ٢٠ درصدی در ایران طی این سالها هزینه هایش ٣٨ برابر شده است (کافی است ١/٢ را بتوان ٢٠ برسانید).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با توجه به اینکه قیمت دلار حتی با قیمت بازار سیاه ٥٦٠٠ تومانی امروزی طی ٢١ سال گذشته کمتر از ٧ برابر شده ارزش ارزی و رقابتی محصول تولیدی این تولید کننده تنها ٧ برابر شده و طبیعی است که امکان رقابت وی با محصول مشابه خارجی کلاً از دست رفته است.
سیاست حفظ ارزش پول علیرغم وجود تورم بزرگترین ستمی بوده که طی ٢١ سال گذشته به کالای ایرانی و تولید کننده آن شده است.
از طرف دیگر با همین سیاست بزرگترین بذل و بخشش را به صاحبان سرمایه های راکد که حداکثر هنرشان خواباندن پولشان در بانک بوده کرده ایم و سالانه بطور متوسط به آنها ٢٠ درصد سود داده ایم و پًولشان را طی ٢١ سال گذشته ٣٨ برابر کرده ایم و همزمان تا آنجا که توانسته ایم مانع کاهش ارزش دلاری سودهای بادآورده شان شده ایم.
معلوم نیست این ستم بزرگ به تولید کننده کالای ایرانی و بذل و بخشش به سرمایه داران غیر فعال از کدام عقل اقتصادی ما نشأت گرفته و چرا تا این حد کژ رفته ایم.
اکنون سالهاست کشورهای غربی به چین فشار می آورند تا ارزش پولش را بالا ببرد اما چین زیر بار نمی رود چون نمی خواهد کالای چینی قدرت رقابت خود را از دست بدهد. اما ما با سیاست حفظ ارزش پول علیرغم تورم و نرخ های سود نجومی در کشور با دست خودمان ارزش پولمان را بسیار بالا نگهداشته ایم و قدرت رقابت را از کالای ایرانی گرفته ایم.
اکنون در این سال حمایت از کالای ایرانی زمان آن رسیده که راهمان را عوض کنیم و با واقعی کردن قیمت ارز کالای ایرانی و تولید کننده آنرا حمایت کنیم. در صورتی که قیمت ارز واقعی شود دیگر نیاز به وضع انواع و اقسام محدودیت ها برای واردات نیست و موضوع قاچاق کالا به داخل کشور نیز منتفی و یا بسیار محدود خواهد شد.
فکر نکنیم بالا رفتن قیمت ارز نشانه ضعف دولت است بلکه با توجه به ٢١ سال مقاومت در مقابل کاهش طبیعی ارزش ریال و فشارهای تصاعدی ناشی از آن کاملاً منتظره و غیر قابل اجتناب است. آیا یادمان هست که در دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی قیمت دلار از ١٥٠ تومان به ٨٠٠ تومان رسید و بیش از ٥ برابر شد؟ آیا فاجعه ای رخ داد؟ یا بر عکس پولها به سمت تولید و اشتغال زائی کشیده شد. آقای هاشمی که در آن زمان با تورم و نرخ بهره ٢٠ درصدی مواجه بود خوب می دانست که.کاهش قیمت ریال اجتناب ناپذیر است چرا که نرخ تورم و بهره دلار ٢ درصد بیشتر نیست. طی ٢١ سال گذشته وضع متوسط نرخ های بهره و تورم در ایران و آمریکا تغییری نکرده است اما ما سیاست حفظ ارزش پول را اعمال کرده و مانع کاهش ارزش ریال شده و کالای ایرانی و تولید کننده آنرا به چالش کشیده ایم.
باور کنیم که اقتصادمان برای اینکه در مسیر رشد شگرف قرار گیرد نیازمند این جراحی اساسی است. جراحی ای که بشدت فشارهای تصاعدی بر منابع ارزی ما را کاهش می دهد و مسیر برون رفت ارز را برعکس می کند و رشد وسیع تولید کالای ایرانی و اشتغال زائی را به همراه می آورد.
-----------------------------------------------------------------------
*فعال اقتصادی بخش خصوصی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ارزش دلار ارزش ريال كالاي ايراني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۴۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!

مدیرکل گمرکات استان گلستان با اشاره به صادرات ۴۴ هزار و ۹۱۰ تُن کالا از مبادی گمرکی این استان در فروردین سال جاری گفت: مقصد ۴۸ درصد از کالا‌های صادراتی گلستان کشور ترکمنستان بود.

به گزارش خبرنگار استان‌ها خبرگزاری دانشجو، شهریار شهریاری اظهار کرد: در فروردین ماه امسال حدود ۴۵ هزار تن کالا از گلستان صادر شده که از این میزان، ۲۱ هزار و ۴۴۳ تن کالا به مقصد ترکمنستان ارسال شده است که بیانگر سهم ۴۸درصد از وزن کل کالا‌های صادراتی و سهم ۲۴ درصدی از ارزش کل کالا‌های صادراتی است.


وی گفت: از نظر ارزش صادراتی، بالاترین مقصد صادراتی کالا به کشور قزاقستان تعلق دارد که حدود ۳۰ درصدارزش کالا‌های صادراتی را بخود اختصاص داده است.


وی با بیان ۱۰ قلم کالای اول صادراتی استان در فروردین ماه سال جاری گفت: کریستال یُد در این جدول قرار ندارد و کامپوند پلی اتیلن، پسته فندقی، پلی استایرن، پنیر، تخم مرغ، خوراک آبزیان، سیب درختی، رب گوجه‌فرنگی، لوله‌هاو پروفیل، مفتول آهنی در زمره ۱۰ قلم کالای اول صادراتی استان بوده اند.


وی گفت: ارزش محصولات صادره ۲۷ میلیون و ۳۹۸هزار دلار برآورد می‌شود که از نطر وزنی ۳۶ درصد و از نطر ارزش دلاری ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

شهریاری افزود: در میان کالا‌های صادراتی بیشترین ارزآوری به " کامپوند پلی اتیلن" تعلق دارد که ارزآوری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری را به همراه داشته است.

شهریاری گفت: بر اساس ارزیابی کارشناسان این اداره کل، ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی از گلستان طی فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثابت و حدود ۶ دهم دلار برآورد می‌شود.

گفتنی است، که گمرک اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

دیگر خبرها

  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • ‌مهم‌ترین ‌در تحقق شعارهای سال، توجه به حمایت از تولید ملی است
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است
  • بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق می‌شود
  • کشف انواع کالای قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در زنجان
  • (تصاویر) گران قیمت‌ترین استایل‌های زنان هالیوودی در مراسم‌های فرش قرمز
  • گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات
  • انواع کالای قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در زنجان کشف شد
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!