Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@01:47:55 GMT

مردم در حمایت از کالاهای داخلی نقش محوری دارند

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۸۴۶۷۱

مردم در حمایت از کالاهای داخلی نقش محوری دارند

فرماندارمهاباد گفت:اگر کالای ساخت داخل کیفیت لازم را داشته باشد قطعامردم هم به آن سطح از آگاهی رسیده اند که کالای داخلی داخلی را مصرف نمایند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایرج شجاعی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به الزامات تحقق شعار سال، اظهار داشت: در سال گذشته دولت با رویکرد اقتصادی مقاومتی تلاش فراوانی نمود تا در راستای نگاه توانمندی‌های داخلی، میزان وابستگی به خارج از کشور را کاهش دهد و یکی از نمودهای مهم این امر کاهش قابل‌توجه وابستگی بودجه به نفت است در این سال میزان وابستگی بودجه به نفت ۴۰ درصد بود است که امر بسیار مبارکی است و در کلیه قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی انتقال تکنولوژی و توسعه صادرات بخش مهمی از قراردادها بوده است

وی، در خصوص انضباط مالی دولت در ثبات و کاهش نرخ تورم گفت: انضباط مالی دولت از دیگر اقدامات مؤثر در ثبات و کاهش نرخ تورم در سال مالی گذشته بوده است فضای تولید به‌ویژه در بخش صنعت و معدن از حالت رکورد خارج شد و میزان تولید خودروهای سواری بیشترین میزان طی چند سال اخیر را به خود اختصاص داده است که این حاکی از رشد زنجیره‌وار صنایع عظیم وابسته اعم از قطعه‌سازی و شرکت‌های زیرمجموعه و بهبود فضا اشتغال بوده با این‌ وجود به نظر می‌رسد هنوز با اشتغال کامل و رفع بیکاری فاصله قابل‌توجهی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار مهاباد، افزود: در سال گذشته تورم سالانه حدود ۲٫۸ درصد نرخ رشد اقتصادی ۹ ماهه با نفت ۴٫۴ و بدون نفت ۷٫۴ درصد بوده و درمجموع به نظر می‌آید در صورت برطرف شدن ریسک‌های سیاسی داخلی و خارجی کشور در مسیر صحیحی قرارگرفته و در سال پیش رونیز شاهد افتتاح چند طرح پتروشیمی و اجرای قراردادهای توسعه خودروسازی، فولادسازی خواهیم بود.

وی، بیان کرد: دولت در سال حمایت از کالاهای ایرانی در همان روزهای آغازین سال ۹۷ و حتی قبل از آن و در قالب اقتصاد مقاومتی با صدور مصوبات هیات وزیران و بخشنامه‌های مربوطه عزم جدی خود را در حمایت از کالاهای ایرانی نشان داده است و دولت می‌بایست زمینه اقتصادی جامعه را به‌گونه‌ای آماده سازد تا تولید کالای داخلی باقیمت پایین‌تر و صدالبته باکیفیت بالاتر امکان‌پذیر گردد.

شجاعی، اظهار داشت: نظارت ویژه‌ بر اجرای صحیح استانداردها، فرهنگ‌سازی صنعتی، پاسخگو کردن تولیدکنندگان در قبال محصولات تولیدی بی‌کیفیت عقد قرارداد با پیمانکاران توانمند داخلی، فرهنگ‌سازی مصرف کالاهای ایرانی، ارائه سوبسید خرید یل تسهیلات ویژه کالای ایرانی به مصرف‌کنندگان است.

وی، افزود: مردم در حمایت از کالای داخل نقش و جایگاه محوری دارند باید توجه داشت که عموم جامعه ایرانی درآمد خود را به‌آسانی به دست نمی‌آورند بر این اساس هم انتظار دارند درازای پرداخت دسترنج خود کالایی که به دست می آورند دارای حداقل کیفیتی باشد که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت جوابگوی نیازهای آن‌ها باشد و اگر کالای ساخت داخل کیفیت لازم را داشته باشد به طور قطع مردم هم به آن سطح آگاهی رسیده‌اند که کالای داخلی را مصرف نمایند و با خرید کالای ایرانی ظرفیت تولید داخل را افزایش و به‌تبع آن سبب اشتغال‌زایی و پویاتر شدن اقتصاد برای فرزندانشان شوند.

بخش صنعت مهاباد به‌واسطه برخورداری از زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای و ریلی به‌عنوان کریدور اتصال چند استان است

شجاعی، اذعان داشت: بخش صنعت با توجه به گستره و تنوع فعالیت می‌تواند ابزار مناسبی در جهت توسعه متعادل اقتصادی و به‌تبع آن توسعه سایر ابعاد سیاسی، فرهنگی باشد بخش صنعت و تولید با توجه به ارتباط خود با سایر بخش‌ها هم ازنظر خرید نهادهای واسطه دیگر بخش‌ها و هم به لحاظ فروش محصول تولیدی به آن‌ها و به عبارتی برآورده کردن تقاضای واسطه‌ی تحریک بیشتری را در مقایسه با میانگین سایر بخش‌ها در کل سیستم اقتصادی شهر ایجاد می‌نمایدو بخش صنعت در شهرستان مهاباد به‌واسطه برخورداری از زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای و ریلی به‌عنوان کری دور اتصال چند استان و برخورداری از مواد معدنی غنی، محصولات کشاورزی محصولات پلی‌اتیلن پتروشیمی به‌عنوان اساس توسعه و ایجاد صنایع جنبی و وابسته که منجر به تحرک سایر بخش‌ها گردد می‌تواند نقش مهمی را ایفا کنند.

وی، در خصوص اقدامات و وظایف هرکدام از ارگان‌های گفت: وظیفه دولت ذر خصوص شعار سال حمایت‌های لازم ازجمله اصلاح قوانین دست و پاگیر و تسهیل در فضای کسب‌وکار تهیه بانک اطلاعاتی از تمامی تولیدات داخلی و جلوگیری از تولیدات غیرمجاز و زیرزمینی ارائه مسوق های صادراتی، مالی، مبارزه جدی با قاچاق، بازار سازی بین‌المللی برای محصولات مازاد تولیدی، معافیت‌های مالیاتی برای محصولات رقابت‌پذیر است.

فرماندار مهاباد، ادامه داد: تولیدکنندگان باید کالاهای باکیفیت باقیمت مناسب از طریق استفاده از تکنولوژی و نیروی متخصص و پایین آوردن هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری فعال‌سازی واحدهای تحقیق و توسعه ارتباط با دانشگاه، استفاده از محصولات میانی و تولید داخل کشور ارائه گارانتی واقعی محصولات تولیدی، افزایش مسئولیت‌پذیری در قبال محصول تولیدی است.

وی، بیان کرد: بازاریان با عدم عرضه کالای خارجی به‌ویژه کالای قاچاق خودداری از گران‌فروشی و عدم افزایش بی‌رویه قیمت محصولات داخلی به بهانه‌های مختلف است و مردم نیز وظیفه‌دارند از خرید کالاهای قاچاق و نهادینه نمودن فرهنگ و عرق خرید کالای ایرانی در بین افراد خانواده است.

شجاعی، در پایان خاطرنشان کرد: مصوبات مجلس شالوده توسعه کشور است دولت یک دستگاه اجرایی است که با اجرای مصوبات مجلس و برنامه‌های اجرایی خود سعی در توسعه کشور دارد و بر این اساس هم مجلس در رأس امور است نمایندگان مجلس می‌توانند از طریق دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باکار کارشناسی مشکلات بخش صنعت و تولید را بهتر شناسایی نمود و با اصلاح قوانین ناکارآمد رفع مشکلات قانونی و مقررات تجاری به بخش خصوصی کمک شایانی کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۴۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران

مدیرکل شیلات مازندران گفت: با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری و افزایش ۴۵ هزار تن تولید اولیه محصولات شیلاتی در مازندران یک‌هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، قاسم کریم‌زاده، امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت و پتانسیل‌های شیلاتی این استان اظهار کرد: در این نمایشگاه پنج محور پتانسیل شیلاتی مازندران بررسی و در نمایشگاه عرضه شده است.

وی با بیان اینکه صادرات و توسعه بازار آبزیان از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه صادراتی است، افزود: شیلات مازندران دارای سه هزار و ۹۰۰ واحد آبزی‌پروری و ۱۱۴ تشکل صیادی است که سالانه ۱۳ هزار نفر در پروتئین جامعه تلاش می‌کنند.

مدیرکل شیلات مازندران میزان تولید این استان را در بخش شیلاتی سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن عنوان و مطرح کرد: از این میزان تولید سالانه شش تا ۱۲ تن محصول صادر می‌شود.

کریم‌زاده با اعلام اینکه سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار از محل صادرات شیلاتی مازندران حاصل می‌شود که سال گذشته رقم صادرات این استان ۸۰۳ میلیون دلار بود، گفت: ماهیان خاویاری محصول اصلی و ارزآور حوزه شیلاتی کشور و این استان است که سالانه دو هزار و ۶۰۰ تن ماهی خاویاری در مازندران تولید می‌شود؛ از این میزان با استحصال ۹۰۳ تن خاویار به ارزش اقتصادی یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی میزان صادرات ماهیان خاویاری را با میزان تولیدات خاویار ۱۱۰ تن انواع گوشت خاویاری به کشورهای مختلف با ارزش اقتصادی آن ۷۳۰ هزار دلار بیان کرد و گفت: مازندران ۵۲ درصد استحصال ماهیان خاویاری کل کشور و ۴۷ درصد استحصال خاویار را در اختیار دارد.

این مسئول با اشاره به توسعه زنجیره ارزش محصولات شیلاتی این استان یادآور شد: سه موضع توسعه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی با نگاه اقتصاد دریا محور با مشارکت مردم، توسعه پرورش ماهیان خاویاری با اراضی ساحلی و تولید ماهیان کیلکا با اقتصاد دریامحور در این اداره‌کل مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه در این اداره کل، ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: با به انجام رسیدن این فرصت‌ها، ۴۵ هزار تن تولید اولیه محصولات شیلاتی استان افزایش پیدا می‌کند، همچنین یک‌هزار شغل جدید در این مسیر ایجاد می‌شود.

کد خبر 748902

دیگر خبرها

  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • استقبال وزیر تانزانیایی از انتقال دانش فنی ساخت لوازم خانگی ایرانی
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • تولید کیت‌های استخراج DNA با یک‌بیستم قیمت نمونه اروپایی
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • تلاشگران ذوب آهن اصفهان مغز متفکر برای جهش تولید هستند
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!