Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به وجود کشاورزی فعال در سیستان و بلوچستان، حضور فعالان صنایع تبدیلی می تواند مشکل بخش اعظمی از بیکاری استان را بردارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون،ارزش افزوده و بهره وری در بخش کشاورزی که تاثیر فراوانی در افزایش صادرات غیرنفتی دارد را باید از مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی امکان پذیر می باشد و وجود این صنایع و مسائل پس از تولید محصولات کشاورزی به عنوان حلقه‌های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می‌کند.
صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، نقش موثری درشکوفایی اقتصاد کشاورزی در هر منطقه داشته و می‌تواند تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌های کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و امنیت غذایی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی استان، جلوگیری از فسادپذیری و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان داشته باشد.
آمارها نشان می دهد که سالانه 10درصد گندم، 5/5درصد برنج، 30درصد تره بار، 25درصد مر کبات و 48درصد سیب زمینی و پیاز تولیدشده در کشور به ضایعات تبدیل می شود، در برابر این آمار، علم کشاورزی می گوید آنچه بعد از تولید محصول مهم است، جلوگیری از ضایع شدن و استفاده بهینه از محصولات برداشت شده، می باشد.
کارشناسان مربوطه نیز در این خصوص اعتقاد دارند که آنچه خلاء بین آمارهای موجود ضایعات این بخش و علم مدرن کشاورزی را پر می کند، اتخاذ روشهای مناسب در زمینه کشت، ساخت انبار و سیلو و از همه مهمتر گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی و به عبارتی بسته بندی محصولات در مبادی تولیدی است.
اینها همه در حالی است که به اعتقاد متولیان این بخش، آنچه امروز از صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور وجود دارد، در عین پاسخگویی به نیاز موجود، به شدت دچار ضعف است و هنو ز سرمایه گذاری کافی و اصولی برای توسعه این صنعت انجام نشده است.
رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان پهناور با داشتن ظرفیت ها و پتاسیل های بسیار بالا در حوزه کشاورزی و زیر بخش های مهم آن و اقلیم بسیار مناسب تولید محصولات زراعی در فصل زمستان، میوه های گرمسیری، سردسیری، محصولات متنوع دامی و شیلات در آبهای ساحلی و فراساحلی و منابع آبی داخل با پرورش ماهیان گرمابی، سردآبی و دیگر زمینه ها می تواند تامین کننده نیاز بازار داخل و صادرات به دیگر کشورها باشد.
رضا نجفی افزود: سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
وی بیان کرد: تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
نجفی ادامه داد: با بیان اینکه طی همکاری مجموعه جهاد کشاورزی در قالب میز تخصصی کشاورزی در زیر بخش ستاد راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان 22 سند تدوین و ارائه شده است، تصریح کرد: این استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد.
وی اضافه کرد: دولت آماده ارائه تسهیلات در بخش صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته در مراسم تکریم و معارفه روسای سابق و جدید سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در با تاکید بر صنایع تبدیلی بخش کشاورزی تصریح کرد: توجه به صنایع تبدیلی، بسته بندی محصولات کشاورزی و صادرات آن به صورت جدی مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم قرار دارد.
محمدعلی جوادی با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ظرفیت های فراوان این استان در بخش های مختلف کشاورزی باید تسهیلات بیشتر به آن اختصاص یابد تا شاهد ارتقای تولید سالانه استان از چهار میلیون تن کنونی باشیم.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان استانی بکر و بی مانند در کشور است به طوری که بیشتر جمعیت آن در روستاها سکونت دارند که از این ظرفیت می توان در زمینه افزایش تولیدات بخش کشاورزی بهره گرفت.
جوادی طرح زنجیره ای کردن موادغذایی از مزرعه تا سفره را مهم برشمرد و افزود: باید در مسیری گام برداریم که کشاورزان از مزرعه تا سرسفره مردم بتوانند با سهیم بودن سود بیشتری را ببرند.
وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان باید با مشارکت تمام شرکت ها و موسسات زیر مجموعه به سمت استفاده کارآمد از ظرفیت های موجود پیش رود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر جهاد کشاورزی بر توسعه صنایع شیلاتی و تبدیلی در سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت های فراوان آن تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت آب در کشور این وزارتخانه شعار و برنامه مصرف آب کمتر و تولید بیشتر را با همکاری سایر نهادها در سرلوحه کار خود قرار داده که اجرای طرح آبیاری نوین از جمله اقدامات موثر در این زمینه است.
 
انتهای پیام/
 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۵۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو

به گزارش «تابناک» به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران که از بزرگترین و مهم ترین رویدادهای تجاری در جهت ارتباط با بازارهای بین المللی در کشور ایران است، صبح امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 با حمایت همراه اول و سخنرانی رییس جمهور کشورمان آغاز به کار کرد.

«ایران اکسپو» با پشتوانه سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و امکان آشنایی، مذاکره و برقراری تعاملات تجاری شرکت ها و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا در آن با بزرگترین برندهای صنعتی ایران در حوزه های مختلف فراهم است.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، در این دوره از برگزاری نمایشگاه IRAN EXPO 2024 بیش از 800 شرکت بزرگ و صنعتی ایرانی به مدت پنج روز محصولات و دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار می دهند.

قرار است این نمایشگاه که با ارائه محصولات و دستاوردهایی در حوزه های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساحتمان و خدمات فنی مهندسی و پتروشیمی برگزار می شود، میزبان بیش از دو هزار بازرگان، سرمایه گذار و تاجر خارجی از ۱۲۰ کشور جهان باشد.

ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 1403 که تا 12 اردیبهشت 1403 دایر است، از ساعت ۹ تا ۱۶ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • قیمت محصولات ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • حضور پررنگ صنایع دستی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد