Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نورگفت:پایگاه جامع الاحادیث نسل جدید جوامع حدیثی متناسب با امکانات و نیاز جامعه امروز است که پنجشنبه( ۶ اردیبهشت)رونمایی می شود.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام محمد حسین بهرامی مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور امروز(۲اردیبهشت) در نشست خبری با خبرنگاران گفت: پایگاه جامع الحادیث در حقیقت مجموع تلاش سه دهه همکاران از سال 68 تاکنون در بخش های پژوهش و فنی است که بهانه شد تا فعالیتهای این مرکز در بخش حدیث در قالب پایگاه جامع ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود:یکی از ویژگی های این مرکز این است که اندوخته منابع و ریز فعالیت های سه دهه برای نخستین بار در قالب پایگاه جامع الحادیث ارائه می گردد همچنین تمام کتابهای حدیثی شیعه اعراب خورده، طی سه دهه توسط متخصصان علوم اسلامی با استفاده از تکنولوژی و متن کاوی اعراب گزاری صحیح شده اند.

 

حجت الاسلام بهرامی ادامه داد: نشانه گذاری، متن کاوی و فهرست نگاری مزیتی است که برای تمام کتابها عنوان شده و در حال حاضر خروجی کار با استفاده از روش متن کاوی روی حجم زیادی از اطلاعات به روش ماشینی انجام شده است.

 

مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور تصریح کرد: از سال 68 تا کنون در قالب دیسک، سی دی، دی وی دی اطلاعات جمع آوری و به روش ماشینی دریافت و محصولات در پایگاه جامع الاحادیث قرار گرفته است .

 

وی اظهار داشت: بیش از 393 هزار و 466حدیث از 199عنوان کتاب حدیث جمع آوری شده و در این پایگاه قرار داده شده است .

 

حجت الاسلام بهرامی تصریح کرد: تفاوت مهم این پایگاه و نرم افزار جامع الاحادیث این است که در پایگاه جامع الاحادیث فهرست استخراج شده از احادیث بوده و در قالب کتاب محور عرضه نشده است .

 

وی خاطر نشان ساخت: یکی دیگر از ویژگی های این پایگاه بحث گروه بندی احادیث است که می توانیم یک لیست غیر تکراری از احادیث را داشته باشیم و با استفاده از روش متن کاوی بسیاری از مشکلات حدیث پژوهشان را رفع کنیم.

 

استخراج اطلاعات سندی  ۱۰۰ هزار حدیث در پایگاه جامع الاحادیث

مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با اشاره به اینکه 230 هزار حدیث غیر تکراری در این پایگاه وجود دارد گفت: این نرم افزار قابلیت مقایسه احادیث با یکدیگر ، امکان مشابه یابی احادیث و ارائه اطلاعات سندی را داراست چنانچه از میان 400 هزار حدیث برای 100 هزار حدیث اطلاعات سندی استخراج شده است .

 

وی ابراز داشت: به اشتراک گذاشتن اطلاعات برخی احادیث برای احادیث دیگر، هم افزایی بین احادیث، ایجاد فیلتر بروی احادیث برای دسترسی اسان، دسته بندی احادیث بر اساس ترجمه، امامان معصوم، شرح، قرن، اندازه حدیث، منبع و .. از دیگر شاخصه ای این پایگاه جامع حدیث می باشد .

 

حجت الاسلام بهرامی با بیان اینکه این پایگاه بر اساس فن آوری نوین طراحی شده و امکان هک وجود ندارد اذعان کرد: دسترسی برای همه محققین آزاد بوده و کاربران می توانند در راستای تولید مطلب، نقد و نظر، شرح و گفتگو ذیل ترجمه و شخصی سازی کتابخانه در پایگاه اشتراک داشته باشند.

 

مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور اظهار داشت: ایجاد این پایگاه پایان راه نیست بلکه آغاز یک راه است و در نظر داریم جستجوی آلاستیک را به زبان عربی و فارسی بومی سازی کرده و ارائه دهیم.

 

وی افزود: یکی دیگر از تفاوتهای اساسی این پایگاه .با دیگر کارهای انجام شده در حوزه حدیث این است که زیر ساخت خیلی از فعالیتها در حدیث است چرا که در طول تاریخ تشیع نگارش حدیث وظیفه شیعه بوده تا متناسب با امکانات و شرایط کتاب جامع حدیثی بنویسد که در عصر امروز بیش از یک وبگاه می باشد .

 

حجت الاسلام بهرامی یادآور شد:پایگاه جامع الاحادیث نسل جدید جوامع حدیثی متناسب با امکانات و نیاز جامعه امروز است که مراسم رونمایی از این پایگاه جامع حدیث پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با سخنرانی حجت الاسلام احمد خاتمی از ساعت 10 تا 12 برگزار می شود.

 

گفتنی است با ایجاد رویکرد جدید و افزودن قابلیت های دیگر به این مجموعه دو معجم موضوعی کتب اربعه و بحار الانوار 2 که 16 سال برای بازیابی الفاظ آن تلاش شده با حضور علما و اندیشمندان همزمان به پایگاه جامع الحادیث اضافه و رونمایی خواهد شد.

 

 

پایان پیام/348

منبع: شبستان

کلیدواژه: سبک زندگی اسلامی سپاه پاسداران دولت حمایت از کالای ایرانی سعدی قرآن کریم اردبیل جشنواره جهانی فیلم فجر حسن روحانی نماز جمعه پایگاه جامع الاحادیث حجت الاسلام بهرامی رونمایی نرم افزار مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۸۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان غربی در مهاباد افتتاح شد

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر فرزین رضازاده رئیس اورژانس آذربایجان غربی ظهر دوشنبه در آئین افتتاح این مرکز افزود: استفاده از دستگاه‌های موتور آمبولانس در کشور و در شهرهای پرترافیک در راستای کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار توسط کارشناسان اورژانس راه اندازی می‌شود.

وی افزود: در تلاشیم با استفاده از موتورلانس ها در شهرستان‌های پرترافیک استان و در ساعات پیک ترافیک، شاخص زمانی رسیدن بر بالین بیمار را کاهش دهیم.

مدیر حوادث دانشگاه ادامه داد: موتورلانس ها در شرایط بدی آب و هوا اعم از باران و برف به دلیل احتمال حادثه برای کارشناسان موتورلانس فعالیت نداشته و در شیفت‌های صبح و عصر فعال هستند.

این پایگاه، اولین پایگاه موتورلانسی در جنوب استان و شهرستان مهاباد و چهارمین پایگاه موتورلانسی فعال در استان آذربایجان غربی است.

پیش از این ۳ پایگاه موتورلانس در ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی فعال شده است.

شهرستان مهاباد با دارا بودن ۱۰ پایگاه اورژانس شامل ۴ پایگاه شهری، ۵ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه موتورلانس بصورت شبانه روزی خدمات اورژانسی را به مددجویان و مصدومین ارائه می‌دهد.

کد خبر 6092159

دیگر خبرها

  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان غربی در مهاباد افتتاح شد
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • افتتاح چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • پراید چپ کرد (+ عکس)
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود