Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: سازمان‌های مردم نهاد این توان و موقعیت مردمی را دارند تا هم راستا با دولت، جامعه را برای حرکت آگاهانه آماده و فرهنگ پذیری در این خصوص را بالا ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو باتوجه به نقش سمن‌ها در جامعه پذیری و فرهنگ سازی، اولویت حمایت از این رکن مردمی در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفت به گونه‌ای که در سال 95، هفت سمن در سطح استان با 45 عضو فعالیت داشتند و این رقم در سال 96، به 12 سمن و110عضو فعال رسید.
حسینی افزود: امروز حرکت در راستای توسعه گردشگری اجتناب ناپذیر است و حمایت از فعالان این بخش وظیفه سازمان میراث فرهنگی است. سمن‌ها با احصا تکالیف دولتی و یادآوری آن به دستگاه‌ها می‌توانند یاری‌گر مسئولان باشند، چرا که سمن‌ها پتانسیل بالایی در معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری داشته و مردمی‌ترین پایگاه معرفی جاذبه‌ها را دارا هستند.
وی برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های توانمند‌سازی سمن‌ها را یکی دیگر از اعمال سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این حوزه معرفی کرد و گفت: این دوره‌‌ها می‌تواند در ایجاد روحیه وظیفه شناسی و مطالبه‌گری مدنی در بین اعضای سمن‌ها بسیار نویدبخش باشد و فرصت بسیار خوبی برای بالا بردن سطح علمی و تشویق اعضای آنها به مشارکت روز افزون است.
حسینی با اشاره به اینکه افزایش و توجه ویژه به سازمان‌های مردم ‌نهاد در دستور کار سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری است، گفت: سامان‌دهی سمن‌ها در سال های اخیر جدیت بیشتری پیدا کرد و سال گذشته جمعا 5 سمن به تعداد سمن‌های میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه شد.
وی درباره تعداد سمن‌ها، به‌ تفکیک فراگیری و حوزه، گفت: 4سمن مربوط به حوزه گردشگری، 2سمن مربوط به حوزه میراث فرهنگی، 2سمن مربوط به حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری، 4سمن مربوط به سه حوزه و همچنین 8 سمن ترکیبی در حال حاضر در استان مرکزی فعال هستند که هر کدام در حوزه خود تا بحال یاری‌گر اداره‌کل میراث فرهنگی استان بوده و هستند.
حسینی در پایان اظهار داشت: همفکری تشکل‌های مردم نهاد به ما کمک می‌کند که راه حل‌های منطقی‌تر، بهتر و نزدیک‌تر به رأی و نظر مردمی پیدا کنیم و این هم افزایی باعث می‌شود که دغدغه‌های مشترک میان اداره‌کل و سمن‌ها به راه حل‌هایی برای رسیدن به اهداف مهم سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۹۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است

ایسنا/اردبیل مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده و معرفی کننده عظمت و شان جامعه عشایری استان و کشور است.

حسن محمدی ادیب ۷ اردیبهشت در دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان گفت: جشنواره کوچ عشایر که یازدهمین دوره آن برای دومین سال متوالی به صورت بین‌المللی برگزار شد نشان‌دهنده و معرفی کننده عظمت و شان جامعه عشایری استان و کشور است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: علاوه بر عشایر غیور استان اردبیل که به صورت گسترده در این جشنواره حضور دارند، اقوام عشایری استان‌های مختلف کشور و میهمانان خارجی نیز در این جشنواره حاضر هستند و ما با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در سطح استان به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایری این جشنواره را برگزار کردیم.

وی بیان کرد: گردشگری عشایری، صنایع‌دستی این جامعه و حمایت از آن‌ها اولویت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل است که در همین راستا اقدامات متفاوتی انجام داده‌ایم.

محمدی ادیب ادامه داد: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده‌ایم و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم از میراث گران‌بهای عشایر استان پاسداری کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل خاطرنشان کرد: همچنین لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل تحت عنوان «تومان کوینک» و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است