Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-24@08:56:31 GMT

◄ 95 درصد از مردم جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۹۲۳۸۰

◄ 95 درصد از مردم جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند

تین‌نیوز | 

زندگی شهرنشینی با آلودگی‌های شیمیایی حاصل از فعالیت‌های صنعتی و زندگی روستانشینی با آلودگی‌های حاصل از سوخت‌های فسیلی که به منظور گرمایش و پخت غذا بکار می‌رود، همراه است و ۹۵ درصد از مردم جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز، موسسه غیرانتفاعی «عوامل موثر بر سلامت (Health Effects Institute)» با بررسی اطلاعات ارائه شده از طریق فن‌آوری‌های جدید مانند داده‌های ماهواره‌ای اعلام کرده است که میزان آلودگی‌های محیطی و تعداد افرادی که در معرض آنها هستند بسیار بالاتر از سطوح محاسبه شده توسط سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل متحد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از سوخت‌های فسیلی جامد مانند زغال سنگ برای آشپزی و گرمایش، حدود ۲.۶ میلیارد نفر از۷.۶ میلیارد ساکنان زمین را در خطر انواع آلودگی‌ها قرار می‌دهد.

گرچه قرار گرفتن در برابر سوخت‌های فسیلی جامد از ۳.۶ میلیارد نفر در جهان در سال ۱۹۹۰ به حدود ۲.۶ میلیارد نفر در سال گذشته میلادی کاهش یافته، اما آلودگی ناشی از سوخت‌های مرتبط با مسائل حمل‌ونقل در حال افزایش است.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: آلودگی هوا سوخت فسیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۹۲۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال

آفتاب‌‌نیوز :

فرخ‌لقا امینی با اعلام این خبر عنوان کرد: تعداد روزهای پاک شهر مشهد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ، ۱۰ روز کمتر بوده است.

وی در رابطه با آمار مربوط به کیفیت هوای شهر مشهد در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ شهر مشهد ۲۶ روز هوای پاک داشت، همچنین هوای شهر مشهد در سال گذشته ۲۳۶ روز قابل قبول، ۹۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۹ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها و ۳ روز بسیار ناسالم بوده است.

امینی با بیان اینکه تعداد روزهای هوای پاک شهر مشهد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۰ روز کمتر بوده است، گفت: در سال ۱۴۰۱، تعداد روزهای هوای پاک شهر مشهد ۳۶ روز گزارش شده است، کیفیت هوای سایر روزهای سال نیز، ۲۳۳ روز هوای قابل قبول، ۹۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها بوده است.

 کارشناس مسئول کاهش آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بروز پدیده گرد و غبار را یکی از مهمترین دلایل افزایش آلودگی هوا در سال گذشته ذکر کرد و گفت: مشهد در سال گذشته به دلیل بروز پدیده گردوغبار یکی از کلانشهرهای آلوده کشور بود و کارگروه‌های مختلفی در این زمینه برگزار شد.

 وی ادامه داد: به طور کلی در فصل سرد سال انتظار پدیده آلودگی بیشتر است، اما در سال ۱۴۰۲ به دلیل خشکسالی‌های متوالی که اثرات آن را در مشهد دیدیم، شهر مشهد بسیار بیشتر از قبل تحت تاثیر پدیده گرد و غبار بود و علاوه بر آلودگی هوا در فصل سرد سال، بیشتر با پدیده گرد وغبار در فصل گرم سال، مواجه بودیم.

امینی افزود: در سال ۱۴۰۲ روزهای بسیار ناسالم در ماه‌های تیر، مرداد و دی بود و کیفیت هوا در این روزها با شاخص بیشتر از ۲۰۰ گزارش شده بود، همچنین، در سال ۱۴۰۱، ۶ روز هوای ناسالم داشتیم، اما در سال ۱۴۰۲ شهر مشهد ۹ روز درگیر هوای ناسالم بود.

وی با بیان اینکه شهر مشهد چه از کانون‌های داخلی و چه خارجی تحت تاثیر پدیده گرد و غبار است و نتیجه و تاثیر آن در کیفیت هوا را در سال گذشته شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: مبارزه با عوامل آلودگی طبیعی هوا از جمله گرد و غبار زمانبر است و لازم است که پیگیری‌ها و اقدامات مستمری انجام شود که در حال انجام است و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های متولی کیفیت هوای بهتری برای شهر مشهد در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم.

کارشناس مسئول کاهش آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در رابطه با تعداد ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهر مشهد گفت: در حال حاضر در مشهد ۲۳ ایستگاه سنجش کیفیت هوای داریم که ۱۲ ایستگاه متعلق به محیط زیست و ۱۱ ایستگاه مربوط به شهرداری مشهد است.

امینی در پاسخ به این سوال که هوای کدام منطقه از شهر آلودگی بیشتری دارد، توضیح داد: به طور کلی و در مجموع، عموماً مناطق شرقی و مرکزی مشهد نسبت به مناطق غربی کیفیت هوای نامناسب‌تری دارد و این الگویی است که در سال‌های قبل نیز وجود داشته است.

وی در رابطه با آمار مربوط به کیفیت هوای شهر مشهد از ابتدای سال جاری تاکنون نیز گفت: بنا بر گزارش مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهر مشهد، در سال جاری نیز از ابتدای سال تاکنون کیفیت هوای شهر مشهد، ۷ روز هوای پاک، ۲۰ روز قابل قبول، و ۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • تنفس هوای مطلوب در تهران بارانی
  • چرا اورانیوم ۶۰ درصد غنی می کنیم؟ | پاسخ رییس سازمان انرژی اتمی+ فیلم
  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است
  • تهرانی‌ها همچنان هوای مطلوب تنفس می‌کنند
  • اصفهانی‌ها چند روز از فروردین ۱۴۰۳ را هوای پاک تنفس کردند؟
  • جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان
  • تنفس هوای مطلوب در تهران طی امروز