Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست هم‌اندیشی طرح عیدانه کتاب بعد از ظهر امروز یکشنبه دوم اردیبهشت به میزبانی شهر قمصر و با حضور احمد مسجدجامعی، نادر قدیانی، نیکنام حسین‌پور و مدیران شهری کاشان و جمعی از کتابفروشان سراسر کشور برگزار شد.

آیینی، مدیر کتابفروشی مهرگان کردستان در این نشست گفت: بیشتر کتابفروشی‌ها با اصل طرح موافق هستند و بازخورد مثبت گرفته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع همین که کورسوی امیدی از توجه به مسئله فرهمگ دیده می‌شود امیدوارکننده است. البته این طرح‌ها باید به مرور به کمرنگ شدن نمایشگاه‌های استانی و بین‌المللی منجر شود.

این کتابفروش ادامه داد: چنین طرح‌هایی اطلاعات و آمار لازم را درباره چگونگی توزیع و فروش کتاب فراهم می‌کند. مسئله‌ای که در نمایشگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد و همین می‌تواند قدرت برنامه‌ریزی به مدیران فرهنگی بدهد. توجیه نمی‌شوم با وجود چنین طرح‌هایی چرا هنوز به برگزاری نمایشگاه کتاب اصرار داریم.

فریبا جمشیدی از کتابشهر کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه در تمام هفت دوره این طرح‌های حمایتی شرکت کرده‌اند، گفت: طرح عیدانه کتاب کمک می‌کند کتاب به دست کتابخوان برسد و مانع از صرف شدن بن‌کارت‌ها برای کالای غیر از کتاب می‌شود البته به نظر می‌رسد با شیوه فعلی طرح تنها برای کتاب‌های ارزان مفید است و برای خرید یک دوره بیست جلدی به قیمت هفتصد هزار تومان جوابگو نیست.

او اضافه کرد: به نظرم با برپایی فصلی این طرح‌ها مشتری‌های طی سال را از دست می‌دهیم و بهتر است این طرح‌ها سالی دوبار و در زمان کم‌فروش کتابفروشی‌ها مثل مردادماه آن هم نه یک ماهه بلکه بیست روزه برگزار شود. ناشران هم در نمایشگاه شرکت می‌کنند و هم فروش اینترنتی دارند و در این شرایط چه نیازی به کتابفروشی‌ها احساس می‌شود.

مسعود منوچهری از کتابفروشی بچه‌های کتاب شیراز نیز به نحوه بازپرداخت مبالغ اشاره کرد و گفت: بهتر است که همان اول کار اعلام کنند که بازپرداخت‌ها ظرف چهار تا شش ماه آینده پرداخت می‌شود تا کتابفروش تکلیف خودش را بداند.بهتر است اعتبار در نظر گرفته شده نیز برای هر نفر تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش یابد تا کتاب‌های گران‌تر نیز امکان فروش پیدا کنند. در حال حاضر ما مجبوریم یک کتاب چند جلدی بیش از ۱۰۰ هزار تومان را با چند کارت ملی مختلف ثبت کنیم.

سنجری، مدیر افرا کتاب قیطریه نیز گفت: در میان بازه‌های زمانی اجرای طرح، مخاطب احساس خلاء می‌کند و با ریزش مخاطب مواجه هستیم. گاهی مجبور می‌شویم تخفیف خارج از طرح بدهیم.اصولا جنسی که تخفیف می‌خورد از ارزش می‌افتد.

این کتابفروش افزود: پیشنهاد من این است که برای تعدیل قیمت کتاب فکری کنیم. به طور مثال، کاغذ از بعد تجاری خارج شود. مدت زمان بازپرداخت‌ها نیز بسیار طولانی شده است. مشکل اصلی ما نمایشگاه‌هایی هستند که به فروشگاه مبدل شده‌اند. همچنین نیاز داریم تسهیلات ویژه‌ای به ملک‌های تخصصی کتابفروشی تعلق بگیرد.

همچنین مرتضوی از شهر کتاب اصفهان گفت: این طرح ضد توسعه و در تناقض با خودش است. علی‌رغم همه زحمت‌ها نمی‌فهمم چرا باید بگویند فروش‌تان را کنترل کنید و سقف میزان فروش فلان قدر است. اگر هدف ما اضافه شدن کتاب به سبد خانوار است، کنترل فروش را نمی‌فهمم به خصوص آنکه این طرح بر اساس کارت ملی اتفاق می‌افتد.

مرتضوی متذکر شد: خیلی از فروشگاه‌های فعال از جمله ما با مشکل اتمام شارژ مواجه می‌شوند و مدام باید در این دلهره باشند که آیا شارژ مجدد برای‌شان انجام می‌شود یا خیر. اساسا به نظر می‌رسد این طرح با این میزان اعتبار پاسخگوی فروشگاه‌های کوچک است. خود ما سه روز آخر شارژ نداشتیم و از خودمان تخفیف می‌دادیم تا پاسخگو باشیم. از سوی دیگر تعداد کتاب‌های فروخته شده برخی کتابفروشی‌ها نیز جای سؤال دارد که آیا این‌ها اعتباری بیش از سایرین داشته‌اند که بیشتر فروخته‌اند؟

سعیدی از شهر کتاب همدان اما گفت: مردم منتظر این تخفیف‌ها هستند و اتفاقا زمان بیشتری هم می‌خواهند. ما هم مشکل شارژ داشتیم و دو روز آخر را خودمان تخفیف دادیم.

در ادامه بیدل از خانه کتاب کرمانشاه خبر از تعطیلی دو کتابفروشی در شهرشان داد و بیان کرد: کتابفروشی‌های ما باید به روژ شوند و از همه مهم‌تر مسئله قیمت کتاب است. دلار در این ۴۰ سال ۶۵۰ برابر شده ولی کتاب ۴ تومانی امروز به ۱۵ هزار تومان رسیده است یعنی شش هزار برابر. باید قیمت کتاب تعدیل شود. من هم اینجا از نشر قطره تشکر می‌کنم که برای حمایت از کتابفروشی‌ها ذر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت نمی‌کند.

کشاورز از شهر کتاب یاسوج نیز گفت: کتاب هنوز هم جای جدی در سبد کالای ایرانی ندارد. یارانه‌ای که در طرح عیدانه کتاب تخصیص داده می‌شود، می‌تواند به یارانه ماهانه اضافه شود و تمهیدی اندیشیده شود که اگر در آن ماه این مبلغ صرف خرید کتاب نشد به ماه آتی انتقال پیدا نکند. با این شیوه می‌توان امیدوار بود که خانواده ایرانی ماهانه کتاب خریداری کند.

یراقچی رئیس کارگروه کتابفروشان اتحادیه با انتقاد از بازارهای موازی فروش کتاب گفت: این روزها شاهد بازارهای موازی فروش کتاب هستیم که یا با حمایت دولت برپا می‌شوند یا با بی‌توجهی دولت ادامه پیدا می‌کند. تخفیف کتاب باعث خفیف شدن کتاب می‌شود. اگر به فکر کتابخوانی هستیم راهش توسعه کتابخانه‌ها است.

سیادتی از کتابفروشی خیام اردبیل تاکید کرد: برخی از پخشی‌ها از ناشران تازه‌کار کتاب قبول نمی‌کنند و این ناشران مجبورند برای ادامه حیات در نمایشگاه‌های کتاب شرکت کنند. با این شیوه ناشر حتی وقتی حرفه‌ای شد به این سیستم فروشگاهی نمایشگاه عادت کرده و نمی‌تواند از آن جدا شود.

حسینی از کتابفروشی سی‌تک عسلویه بیان کرد: عسلویه واقعا نیاز به کتابفروشی داشت و من به همین قصد هزینه کردم، هر چند که آورده‌ای ندارم. باید کمک کنیم در شهرهایی که حتی نمایشگاه کتاب هم در آن برگزار نمی‌شود، کتابفروشی پا بگیرد. مشتری بیشتر یعنی فروش بیشتر و فروش بیشتر یعنی کتابفروشی بیشتر.

نیکنام حسین‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در این نشست پس از شنیدن سخنان کتابفروشان گفت: در حال بازبینی طرح حمایت‌های فصلی هستیم و هر زمان ببینیم این طرح‌ها جوابگو نیست تصمیم جدیدی می‌گیریم. طرح‌های مذکور بعد از شدت گرفتن تعطیلی کتابفروشی‌ها پایه‌گذاری شد تا کمکی به آنها باشد. البته در کنار آن طرح‌هایی مثل ارائه تسهیلات به کتابفروشی‌ها را نیز داریم و پرداخت ۴۰ وام نیز در جریان است.

حسین‌پور ادامه داد: ما تنها به ناشر یا مؤلف یا کتابفروشی نمی‌پردازیم بلکه آنها را در قالب یک چرخه و در کنار همدیگر نگاه می‌کنیم. فرانسه ۲۰ هزار کتابفروشی دارد که ۱۲ هزارتای آن فعال هستند اما ما با وجود تعداد بالای ناشر و عناوین تولید کتاب تنها ۱۰۰۰ کتابفروشی داریم. این مسئله باید حل شود.

او تاکید کرد: پرداخت طرح پاییزه کتاب به صورت کامل انجام شده است. پرداخت این طرح‌ها معمولا چندین ماه طول می‌کشد و درست مثل خریذ کتاب توسط هیأت خرید کتاب زمان می‌برد. چرا که نیازمند تخصیص بودجه و اعتبارات است. از این به بعد میزان سهم هر کتابفروشی از این یارانه اعلام می‌شود و کتابفروشی‌ها هم باید در قبال آن احساس مسئولیت کنند. البته باید معیارهای این سهم‌بندی را نیز مشخص کنیم. خانه کتاب رقیب بخش خصوصی نیست بلکه رفیق او است.

نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی در پایان این مراسم تاکید کرد: کتابفروشی سنتی ۱۲ متری دیگر جواب نمی‌دهد و نیازمند به‌روز شدن در این حوزه هستیم. خانه کتاب می‌تواند با ارائه یک سیستم یکپارچه از تمامی کتاب‌ها این مشکل را حل کند و امکانی فراهم شود که حتی یک مغازه کوچک نیز بتواند با دستیابی به سامانه، کتاب مورد نظرش را سفارش داده و تهیه کند. سال گذشته ۷ هزار متر مربع به کتابفروشی‌های کشور افزوده شد. باسد واقعیت‌ها را ببینیم. البته نیاز است شرایط تأسیس کتابفروشی‌ها تسهیل شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: طرح عیدانه کتاب نیکنام حسین پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۹۷۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن با نرخ‌های نجومی

درحالی خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن غیرقانونی است که در شهرهای پردیس و پرند این کار با قیمت‌های نسبتا بالا در حال انجام است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  ناترازی شدید تولید و عرضه مسکن طی سال‌های گذشته باعث شده تا روند افزایش قیمت مسکن به واسطه تقاضای بالا همچنان ادامه داشته باشد. بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق 22 گانه تهران به 81 میلیون و 440 هزار تومان افزایش یافته است.

روند صعودی قیمت مسکن باعث شده تا تقاضا برای مسکن به سمت شهرهای اطراف تهران به ویژه دو شهر جدید پرند و پردیس هدایت شود. در این شهرها واحدهای مسکن مهر (حدود 200 هزار واحد) ساخته و بخش اعظم آن به مالکان تحویل شده است. واحدهای مسکن مهر بسته به متراژ آنها در این دو شهر بین 1.3 میلیارد تا حدود 3 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.

در رابطه با واحدهای نهضت ملی مسکن 2043 واحد در شهر پردیس و حدود 33500 واحد در شهر جدید پرند با پیشرفت متوسط 25 درصدی در حال ساخت است. در این شرایط و با توجه به آنچه در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن در این شهرها توسط برخی بنگاه‌های املاک در حال انجام است.

معامله امتیاز این واحدها در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان وزارت راه و شهرسازی همواره بر غیرقانونی بودن این کار تاکید کرده و هشدارهایی در  این رابطه داده‌اند.

خرید و فروش امتیاز واحدها ممنوع است

در زمان حاضر امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن شهر پرند با قیمت‌های 300 تا 500 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. واحدهای که بخشی از‌ آنها به اصطلاح هنوز روی خاک است.

در شهر جدید پردیس به دلیل پیشرفت بالای 50 درصد قیمت‌ها به‌شکل معناداری بیشتر از واحدهای شهر پرند است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد خرید و فروش غیرقانونی نهضت ملی مسکن پردیس با قیمت حدود 2 میلیارد تومانی انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، معاملات غیرقانونی امتیاز و واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای اطراف تهران در حالی است که اخیرا مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داده است.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی با یادآوری این‌که حدود 12 هزار میلیارد تومان برای اجرا طرح‌های مسکن اعم از نهضت ملی مسکن، تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر و تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی هزینه شد، اظهار کرد: امسال در تلاشیم با جلب مشارکت مردمی از طریق جذب منابع خرد، پروژه‌های نهضت ملی مسکن را پیش ببریم.

وی بیان کرد: طی ماه‌های آینده سامانه تامین منابع مالی نهضت ملی مسکن با مشارکت مردم راه‌اندازی و رونمایی خواهد شد. در این سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن برای جذب منابع عمومی مردم انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، با توجه به اظهارات مدیرعامل صندوق ملی مسکن قانونی شدن خرید و فروش واحدهای نهضت ملی مسکن در آینده‌ای نزدیک محتمل است که در این صورت می‌توان پیش‌بینی کرد نرخ‌های اشاره شده با افزایش مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خرید نهال گردو با تخفیف ۸۰ درصدی و قیمت ۴۰ هزار تومان
  • توضیح ۶ دلیل برای خرید شیرآلات KWC
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۶ تهران +جدول
  • نیما در کتابفروشی‌های پاکستان
  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن با نرخ‌های نجومی
  • پیندو فروش بهترین‌های موبایل و تبلت با امنیت بالا
  • خرید نهال گردو ژنوتیپ با تخفیف ویژه و مشاوره پس از فروش
  • تصمیم یک ناشر برای فروش قسطی آثارش
  • چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
  • خاموشی یک کتابفروشی دیگر/ شهر کتاب بهشتی تعطیل شد