Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-30@19:11:17 GMT

وضعیت آزادی‌های جنسی در ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۹۹۲۴۷

وضعیت آزادی‌های جنسی در ایران و جهان

به گزارش پارس نیوز، 

استاد دانشگاه تهران گفت: آزادی جنسی در غرب راهکار موفقی نبوده که بتوانیم آن را نسخه رهایی از وضع خودمان بدانیم.

مراسم نمایش مستند انقلاب جنسی 2 عصر امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

ابراهیم فیاض استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه متأسفانه در جامعه ما وضعیت جنسی به شدت پیچیده شده است، گفت: متأسفانه کسی هم به فکر این مسائل نیست، جوانان امروز مانند کارگردان این مستند هم که این دغدغه را دارند، به این علت است که هنوز مانند مسئولین محافظه  کار نشده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: فیلمی که پخش شد در کشورهایی نظیر هلند و سوئیس فیلمبرداری شد، کشورهایی که کمتر درگیر مسائل امنیتی یا اقتصادی بوده و یک آرامش جنسی دارند اما باید بدانیم که یک تقسیم‌بندی جنسی در جهان نداریم اینگونه نیست که بگوییم تمام کشورها از مدل واحدی در این زمینه پیروی می‌کنند.

فیاض با بیان اینکه آینده از لحاظ صنعتی در حال گذر از چین به سمت هند است، گفت: هند در سال‌های اخیر بالاترین میزان رشد اقتصادی را داشته و بهشت کارگزاران لقب گرفته است؛ در چنین کشوری ادیانی همچون جانپرستی یا آلت‌پرستی وجود دارد، هند در 10 سال آینده به شدت از لحاظ سرمایه‌گذاری پیشرفت کرده است، حال سوال ما این است که اگر بخواهند این فیلم را در انگلیس یا آلمان بسازند داستان آن بسیار تأسف‌بارتر خواهد بود؛ مسائل جنسی از حوزه‌های فرهنگی است که در هر جامعه‌ای مختصات خود را دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در فرهنگ ایرانی هم به جنبه‌های جنسی توجه شده است، گفت: در کتب اساطیری و اشعار شاعران هم به مسائل جنسی زیاد پرداخته شده است حتی در معرفت‌شناسی، الهه حافظ یک خدای زنانه است، خدایی که غمزه میاید و ناز می‌کند.

از لحاظ تاریخی سابقه خوبی در مسائل جنسی نداریم

وی با بیان اینکه از لحاظ تاریخی هم اصلا سابقه خوبی در زمینه مسائل جنسی نداریم خاطرنشان کرد: در زمان صفویه همجنس‌بازی و تجارت پسر بچه در ایران وجود داشت، در زمان قاجاریه هم متأسفانه سابقه خوبی نداریم و انقلاب مشروطه را باید انقلابی برای ترک آن سوابق سیاه دانست؛ رضاخان هم یک منحرف جنسی بود بیماری سفلیس که امروزه بسیاری از نوادگان رضاخان را مبتلا کرده رضاخان را بسیار آزار می‌داد.

فیاض با در جریان انقلاب اسلامی، شریعتی به عنوان یک متفکر انقلابی مانند دیدگاه مارکسیستی مسائل و جنبه‌های جنسی را بی‌اهمیت می‌دانست و حتی حورالعین را مسخره می‌کرد اظهار کرد: دید مارکسیستی برعکس نگاه لیبرالیستی کاملا ضد مسائل جنسی است و برگرسنگی و فقر توجه دارد، به همین خاطر می‌بینیم که مثلا در شوروی فحشا جرم بود.

وی با بیان اینکه دید مارکسیستی در مورد مسائل جنسی در اوایل انقلاب هم در کشور ما وجود داشت اظهار کرد: کسی که موی ژولیده و نامرتب داشت انقلابی‌تر بود.

فیاض در ادامه با بیان به اینکه آقای هاشمی رفسنجانی توجه ساختاری را از مارکسیست به لیبرالیسم معطوف کرد اظهار کرد: هاشمی هم در مسائل اقتصادی به ارزش و تقاضای لیبرالی پرداخت و هم در مسائل جنسی در آن دوره شاهد گسترش نمادهای جنسی مثل شلوار جین یا دوچرخه سواری بانوان بودیم.

جامعه‌ای امروز پر از خشم و شهوت و خالی از عشق

فیاض جامعه امروز را جامعه‌ای پرخاشگر پر از خشم و شهوت و خالی از عشق دانست که دوگانه غریزه و جامعه به شدت در آن تقویت شده است.

وی با اشاره به فیلم مستند انقلاب جنسی گفت: فیلم مستند انقلاب جنسی هم برای این است که نشان دهد وضعیت غربی که در انتهای این راه است چه وضعیت تأسف‌برانگیزی است، البته به اعتقاد من در بعضی از موارد وضعیت ما بسیار بدتر از جوامع غربی است.

فیاض اظهار داشت: کسی که در برنامه تلویزیونی می‌گوید 18 بار عاشق شده است، باید ببینیم که این 18 بار عشق چگونه است؟، رابطه جنسی بوده یا فقط برای هم دست تکان دادند.

وضعیت مسائل جنسی در کشور همراه با نوعی مازوخیسم است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر نوجوان‌ها وارد مسائل جنسی شوند به شدت ساختار شکنانه و جمعی رفتار می‌کنند، گفت: وضعیت مسائل جنسی در کشور ما همراه با نوعی مازوخیسم است که ما را وارد رفتارهای جمعی خواهد کرد و همراه با وضعی سادیسمی است که موجب می‌شود آمار خشونت و طلاق در کشور بالا رود؛ در این وضعیت اگر نوجوانان هدف قرار گیرند پرخاشگری و افراط‌گری در خانواده‌ها موجب فروپاشی آن‌ها می‌شود؛ اگر خانواده ما دچار فروپاشی شود وضع آینده تمدن ایرانی کاملا نامعلوم خواهد بود.

در مورد عشق نوجوانی کم کار کرده‌ایم

فیاض با بیان اینکه آزادی جنسی در غرب راهکار موفقی نبوده که بتوانیم آن را نسخه رهایی از وضع خودمان بدانیم گفت: ما در مورد عشق نوجوانی کم کار کرده‌ایم، عشق نه به عنوان ازدواج که به عنوان اهمیت دادن به مسائلی است که یک نوجوان به آن علاقه دارد، این مسائل امروز مورد بی‌توجهی قرار گرفته است البته موارد دیگری هم در این زمینه وجود دارد اینکه چرا همه ما در عشق اول ناکام بوده‌ایم؟ چرا نتوانستیم ازدواج را در سنین مناسب و زود انجام دهیم؟ یا چرا نتوانستیم زن و مرد را در جایگاه‌های خودشان مشخص کنیم؟ از سوالات مهم است.

در پایان این برنامه حسین شمقدری کارگردان مستند انقلاب جنسی با بیان اینکه شیوع آزادی جنسی دغدغه همه ماست که امروزه هیچ جامعه‌ای از بروز آن راضی نیست گفت: باید قبول کنیم نسل‌های قبل با بعضی بیماری‌های روانی یا جنسی مواجه بودند و این بیماری‌ها را به ما منتقل کردند اگر امروز ما هم نتوانیم بیماری‌ها و مشکلات خودمان را حل کنیم این موارد به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: انقلاب حقوق جامعه هلند جهان چین رشد اقتصادی انگلیس آلمان تجارت فقر جرم هاشمی رفسنجانی لیبرالیسم مسائل اقتصادی دوچرخه سواری خشم عشق رابطه جنسی استاد دانشگاه خشونت طلاق خانواده تمدن ازدواج زن و مرد مشکلات ایران جهان پارس آزار جنسی پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۹۹۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند کوین اسپیسی در راه پخش در سراسر جهان است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، مستندی درباره کوین اسپیسی که خبر ساخته شدن آن نخستین بار سال قبل و پیش از تبرئه شدن او از چندین جرم جنسی در بریتانیا اعلام شد، اکنون کامل شده است.

این مستند یک مجموعه ۲ قسمتی با عنوان «اسپیسی بدون نقاب» است که به سفارش کانال ۴ در سال ۲۰۲۲ ساخته شد و اکنون قرار است در ۶ و ۷ ماه می در بریتانیا پخش شود. این مستند شامل مصاحبه‌هایی با چندین مرد است که در دادگاه بریتانیا حضور نداشتند و برای اولین بار در مورد آنها صحبت می‌شود.

گفته شده این فیلم نگاهی دقیق به مردی است که زمانی یکی از تحسین‌شده‌ترین و مورد احترام‌ترین بازیگران جهان بود. این سریال با مصاحبه‌ها و فیلم‌های آرشیوی که تا به حال دیده نشده، زندگی اسپیسی را از دوران کودکی تا موفقیت اولیه در برادوی و پس از آن تبدیل شدن وی به یک ستاره را بررسی می‌کند و به سقوط چشمگیر وی در بحبوحه اتهام‌های مربوط به رفتار جنسی نامناسب می‌رسد.

«اسپیسی بدون نقاب» به کارگردانی و تهیه کنندگی کاترین هیوود و تهیه کنندگی اجرایی توسط دوروتی برن و مایک لرنر ساخته شده است.

قرارداد چند منطقه‌ای با برادران وارنر دیسکاوری برای توزیع فیلم بسته شده و در آمریکا در مکس، در لهستان، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، آمریکای لاتین، نیوزیلند، دانمارک، فنلاند، نروژ، سوئد، بلژیک، هلند و استرالیا در شبکه های مختلف در دسترس خواهد بود.

تابستان ۲۰۲۳ در دادگاه سلطنتی ساوت‌وارک لندن، اسپیسی از ۹ مورد اتهام تجاوز جنسی و رفتار ناشایست تبرئه شد. این حکم پس از آن داده شد که اسپیسی در یک دعوی مدنی ۴۰ میلیون دلاری که توسط بازیگر آنتونی رپ علیه وی وارد شده بود نیز برنده شد. رپ اسپیسی را به اتهام جنسی در سال ۱۹۸۶ متهم کرد، اما هیات منصفه نیویورک این ادعا را رد کرد.

در واکنش به خبر مستند «اسپیسی بدون نقاب»، یکی از نمایندگان اسپیسی بیانیه‌ای از سوی این بازیگر برای ورایتی ارسال کرد.

در آن وی گفته است: من مفتخرم که در اولین فیلمم با برادران وارنر پس از چندین سال بازی کردم. امیدوارم آکادمی به برخی از بازیگران عالی کمتر شناخته شده توجه کند.

کد خبر 6089640

دیگر خبرها

  • (عکس) برای اولین بار این جایگاه ورزشگاه آزادی برای پرسپولیس باز شد!
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • مستند کوین اسپیسی در راه پخش در سراسر جهان است
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد