Web Analytics Made Easy - Statcounter

نام یک محصول در حوزه فناوری نانو در کتابچه «فهرست بها»، به عنوان مرجع مهم خدمات و مواد مورد استفاده توسط پیمانکاران عمرانی کشور، افزوده شد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فهرست بها، کتابچه‌ای حاوی لیست قیمت مواد و مصالح یا خدماتی است که پیمانکاران عمرانی از آن‌ها برای پروژه‌های داخل کشور استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر ساله سازمان مدیریت و برنامه فهرستی از بهای رشته‌های مختلف پروژه‌های عمرانی را منتشر می‌کند.

یکی از بخش‌های این فهرست به موضوع مصالح و خدمات ساختمانی اختصاص داده شده که سرامیک و کاشی‌ها از جمله زیرشاخه‌های آن محسوب می‌شوند. در لیست جدیدی که سازمان مدیریت و برنامه برای سال ۹۷ منتشر کرده، نام یک محصول در حوزه‌ فناوری نانو نیز درج شده‌است: کاشی‌های آنتی‌باکتریال

در حال حاضر شرکت‌های نانوپیشتاز پارس و مهندسی آرمان مواد صبا از جمله تولیدکنندگان کاشی‌های آنتی‌باکتریال هستند که برای نانومحصولات خود گواهینامه نانومقیاس نیز دریافت کرده‌اند. حجم فروش کاشی‌های آنتی‌باکتریال حاوی نانومواد در کشور در سال ۹۵ قریب به ۱۷ میلیارد ریال بوده‌است. امین جمشیدی، رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت مهندسی آرمان مواد صبا، درباره‌ی بازار این کاشی‌های می‌گوید: «این فناوری در صنعت ساختمان در داخل کشور بسیار نوپا بوده و بسیاری از فعالان این صنعت هنوز با این محصول آشنا نیستند؛ بنابراین نیاز به ترویج و بازارسازی این محصول به شدت احساس می‌شود. درج این محصول در لیست فهرست بها می‌تواند گامی به سوی توسعه این محصول در صنعت ساختمان باشد.»

مهران سیدمعصومی، مدیرعامل شرکت نانوپیشتاز پارس در مورد دامنه کاربرد این کاشی‌های می‌گوید: «کاشی‌های آنتی‌باکتریال در بسیاری از صنایع قابل استفاده هستند. در حال حاضر بیمارستان‌ها هزینه زیادی برای ضدعفونی‌کردن بخش‌ها مختلف پرداخت می‌کنند و با این حال امکان کنترل دقیق پاکیزگی در اتاق عمل یا قسمت‌های حیاتی بیمارستان وجود ندارد. استفاده از این کاشی‌ها می‌تواند موجب کاهش هزینه و افزایش ضریب اطمینان پاکیزگی محیط‌های بیمارستانی شود. این موضوع درباره رستوران‌ها نیز صادق است.»

با توجه به قانون برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی کشور، هر ساله فهرست‌های بهای پایه‌ی تمامی رشته‌های عمرانی به‌وسیله‌ی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین و به مهندسان مشاور و پیمانکاران ابلاغ می‌گردد. این فهرست مبنای انتخاب مواد و تجهیزات مورد نیاز در پروژه‌های عمرانی کشور است؛ بنابراین درج نام این نانومحصول فرصت‌هایی برای توسعه بازار را برای شرکت‌های فعال در این حوزه باز و امکان استفاده از این نانومحصولات را در پروژه‌های عمرانی کشور فراهم می‌کند. از آنجایی که استفاده از کاشی‌های آنتی‌باکتریال در بیمارستان‌ها، هتل‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی، استخر‌ها و مجموعه‌های ورزشی و همچنین اماکنی نظیر خانه سالمندان می‌تواند مزیت‌های بهداشتی قابل توجهی ایجاد کند، افزایش نفوذ این نانومحصولات امکان ارتقای کیفی پروژه‌های عمرانی کشور را فراهم خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع، عنوان چهارمین تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان را یدک می‌کشد. در سال ۱۳۹۵ ایران ۱۲۴ میلیون مترمربع کاشی به خارج از کشور صادر کرده‌است. ایجاد خواص آنتی‌باکتریال می‌تواند ارزش افزوده‌ی این محصولات را بهبود داده و شرایط بهتری برای فروش در داخل کشور و صادرات فراهم کند.

در کاشی‌های آنتی‌باکتریال از نانوموادی نظیر اکسید روی (ZnO) استفاده شده که قابلیت میکروب‌کشی دارند. خواص آنتی‌باکتریال این کاشی‌ها نشأت گرفته از سطح ویژه‌ی افزایش یافته به دلیل کاهش ابعاد ذرات و در نتیجه واکنش‌پذیری آن‌هاست. همچنین خواص فتوکاتالیستی و فتواکسیداسیون نانوذرات به‌کار رفته در این کاشی‌ها موجب می‌شود تا در تماس با آلودگی، آن‌ها را تجزیه کنند.   این در حالی است که معمولاً باکتری‌ها و ترکیبات آلاینده در سطح کاشی‌های رایج تجمع یافته و در صورتی که به صورت مستمر تمیز نشوند، موجب بروز بیماری می‌شوند. براساس گواهینامه‌ای که یکی از شرکت‌های تولیدکننده این کاشی‌ها از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرده، کاشی‌های آنتی‌باکتریال تا ۹/۹۹ % از باکتری‌ها را نابود می‌کنند و از این جهت می‌توانند با نصب در بخش بیمارستانی باعث کاهش عفونت‌های بیمارستانی، با نصب در خط‌تولید تولید مواد غذائی استفاده از ضد عفونی کننده‌های خطرناک را محدود و با استفاده در استخر‌ها مصرف کلر و دیگر ضد عفونی کننده‌ها را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۱۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار وح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی دو عنصر علم و فناوری و روحیه معنوی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پیروزی وعده صادق و توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های اصیل امام راحل است، مطرح کرد: در طول این مسیر نقش حوزه علمی و دانشی بسیار مهم بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد، عنوان کرد: برای تحقق این هدف نیازمند پیگیری و مطالبه‌گری هستیم.

وی اضافه کرد: با یک فکر و بررسی اساسی باید به یک برنامه دقیق برسیم که چگونه می‌توان روح تمدنی انقلاب اسلامی را در مباحث علمی مختلف جاری کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اگرچه این یک موضوع پیچیده است، ولی باید گام به گام به سمت آن برویم، خاطرنشان کرد: با این منطق باید در عرصه بین المللی کردن دانشگاه‌های کشور نیز اقداماتی انجام می‌شد.

نقش مهم علم و فناوری در معادلات امروز دنیا

در ابتدای این دیدار، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی داشت. یکی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده فناوری.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و افزود: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت. بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود. غرب از این محصول علم برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد، اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

دهقان با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی اظهار کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

کد خبر 6093154

دیگر خبرها

  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • ورود صنایع بزرگ به حوزه استارت‌آپی کشور در استیج اینوتکس بررسی می شود
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور