Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-23@08:10:24 GMT

از «کلاه پهلوی» تا «کیف انگلیسی»

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۰۲۷۹۶

رویداد۲۴-بسیاری این سؤال را از من می‌پرسند که وقتی می‌خواهم بخشی از یک اتفاق تاریخی را به‌سریالی که روایتی دراماتیک دارد تبدیل کنم، چگونه فاصله این تاریخ و سینما را پر می‌کنم؟ واقعیت این است که همیشه این فاصله وجود داشته و دارد. به قول مرحوم علی حاتمی که گفته بود نمی‌شود همیشه واقعیت‌های تاریخی را به آن شکل که رخ داده است نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلاً آقای ورزی در سریال «معمای شاه» تلاش کرد که به روایت تاریخی وفادار بماند و درعمل هم دیدیم که کارش موفق نشد. البته نه اینکه کار او موفق نباشد، بلکه در حیطه موفقیت در ارائه تمام آن مستنداتی که مدنظر است موفق نبود. مستند تاریخ را اگر بخواهند تبدیل به فیلم کنند باید بگویند که این اثر، یک مستند تاریخی است و ما سعی کردیم آن را با هنرپیشه اجرا کنیم. بعد شما متوجه می‌شوید که اگر بخواهید این کار را در یک دوره زمانی یک ساله انجام بدهید که مستند تاریخی باشد حداقل از دل همان سال برای خودش 50 قسمت سریال درمی‌آید.

البته با وجود این نمی‌توان باز هم اطمینان داشت که چنین اثری برای مخاطب تلویزیونی جذاب از آب دربیاید. مگر اینکه کسی بیاید و یک فراز مهم تاریخی مثل کودتای سال 32 را به تصویر بکشد. ضمن اینکه آن شخص باید مطالعات بسیار عمیق تاریخی داشته و به جریان‌های آن سال‌ها به‌صورت کامل آشنا باشد تا بتواند یک اثر فاخر خلق کند. درغیر این صورت شدنی و جذاب نیست. بررسی تاریخ برای روایت در قالب یک اثر سینمایی یا تلویزیونی برای من از جهات مختلفی آغاز می‌شود. در وهله اول مثلاً اگر وقایع تاریخی سال 32 در داستان روایت می‌شود باید بروم و آثار آن دوره را بخوبی مطالعه کنم و به مستندات باقیمانده آن زمان هم توجه داشته باشم. مثلاً اگر داستان من در تیرماه روایت می‌شود باید بدانم که شرایط آن دوره با شرایط واقعی همخوان باشد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۲۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این نشست تخصصی که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، گفت: کشف رود، رودخانه‌ای تاریخی، اساطیری و باستان‌شناسی است که نویافته‌های عصر «پلئیستوسن» در امتداد این رودخانه کشف رود بخشی از تاریخ این سرزمین کهن را نمایان می‌کند.

احسان زهره‌وندی افزود: هم‌چنین با رونمایی از نخستین دست‌افزار‌های سنگی آشولی در شمال شرف فلات ایران دستاوردی مهم از تاریخ این استان و ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی با اشاره به چالش‌های زیست محیطی پیرامون کشف رود گفت: با رونمایی از مطالعات باستان‌شناسی و نویافته‌های محدوده کشف رود اهمیت این رودخانه دوچندان شده و وظیفه همه دستگاه‌هایی اجرایی است که این میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی را حفظ کنند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: ارائه دستاورد‌های پژوهشی جدید محوطه قادرآباد توس نیز اهمیت منطقه تاریخی توس در کنار کشف رود را نشان می‌دهد و امیدواریم با روشن شدن بخشی از تاریخی کهن این سرزمین توجه مسئولان و مردم به این منطقه تاریخی جلب شود.

دیگر خبرها

  • کینه صهیونیستی به روایت مصری
  • حشاشین؛ کینه صهیونیستی به روایت مصری
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود
  • رکوردی تاریخی از امیررضا رفیعی در لیگ برتر
  • نگاهی بر سیر تاریخی شغل و زنان در جامعه
  • روایت تسنیم از آنچه در نوای هزار‌ دف ‌پالنگان گذشت + فیلم
  • روایت فانتزی از جنایات استعمار
  • جای خالی فیلم‌سازان ایرانی در جنگ روایت‌ها
  • جزئیاتی عجیب درباره سریال پربیننده حشاشیش، روایت ناشیانه تاریخ
  • روایت ناشیانه تاریخ؛ جزئیاتی عجیب درباره سریال پربیننده حشاشین