Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-01@02:01:49 GMT

فریاد سینمای ایران بر بلندای دیوار چین

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۰۴۲۵۵

فریاد سینمای ایران بر بلندای دیوار چین

به گزارش جهان نيوز، در بخش رقابتی هشتمین جشنواره بین المللی فیلم پکن دو فیلم از ایران در کنار 15 فیلم دیگر از سراسر جهان برای دریافت جوایز تیان‌تان شرکت داشتند که از میان 659 شرکت کننده از 71 کشور انتخاب شدند.

هشتمین جشنواره بین المللی فیلم پکن از 15 آوریل (26 فروردین) آغاز شد و مراسم اختتامیه آن شامگاه 22 آوریل ( 2 اردیبهشت) در شهر پکن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دو فیلم ایرانی «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایرج زاد و «ملی و راه های نرفته اش» به کارگردانی تهمینه میلانی نامزد جایزه «تیان تان» بهترین فیلم جشنواره بین المللی پکن بودند.

به عقیده کارشناسان برگزاری جشنواره هایی مثل جشنواره فیلم پکن می تواند زمینه ساز فصل جدیدی از روابط میان دو کشور ایران و چین و در تکمیل کننده روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور باشد.

چین در چند سال گذشته در کنار رشد اقتصادی نگاهی هم به حوزه های فرهنگی از جمله فیلم و سینما دارد و در حال حاضر سالانه در این کشور دو جشنواره معتبر و بزرگ شانگهای و پکن در حال برگزاری است.

** سینمای ایران و چین ریشه مشترکی دارند
ونگ شیو روزنامه نگار و منتقد سینما در مورد سینمای ایران معتقد است «میان سینما ایران و چین با توجه به اینکه هر دو ریشه شرقی دارند» اشتراکات فرهنگی زیادی وجود دارد.

او در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد فیلم‎های ایرانی همیشه با شیوه‎ای ساده و استفاده از صحنه‎های زندگی روزمره، تماشاگران را متاثر و توجه آنان را به خود جلب می‎کنند.

این منتقد سینما اظهار امیدواری کرد فیلم‎های ایرانی در این جشنواره نتایج خوبی به دست آورند.

** امکان ساخت فیلم در چین
ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان فیلم تابستان داغ نیز با اشاره به اینکه این سفر نخستین سفر وی به چین است اظهار کرد شاید فیلم بعدی خود را در کشوری مثل چین بسازد.

وی تاکید کرد به قصه‌های سنتی چین علاقه مند است و در چند روز گذشته، بسیار دوست داشته جاهایی که مردم عادی زندگی می‎کنند را ببیند.

او گفت: می ‎خواهد از نزدیک با زندگی واقعی مردم چین آشنا شود زیرا مردم دو کشور در زمینه های فرهنگی و اجتماعی تشابهات زیاد دارند.

این فیلمساز ایرانی افزود: فکر می کنم یکی از دلایل استقبال مردم چین از سینما ایران همین اشتراکات فرهنگی است.

** تاکید بر گسترش همکاری های سینمایی میان دو کشور
تهمینه میلانی کارگردان «مَلی و راه‎های نرفته‎اش» نیز از گسترش همکاری میان سینمای ایران و چین استقبال کرد.

او گفت: چین با توجه به جمعیت زیادی که دارد یکی از کشورهایی است که کارهای فرهنگی و هنری می تواند جوابگو باشد به همین دلیل «چین بازار مناسبی برای فعالیت های فرهنگی است».

وی اظهار کرد دو کشور «اشتراکات فرهنگی» زیادی دارند و راه ابریشم از گذشته تا اکنون «پیوند دهنده دو کشور» بوده است.

** تاکید بر همکاری دو کشور در زمینه ساخت فیلم و انیمیشن
دونگ دیانگ یی دبیر هنری جشنوره بین المللی فیلم پکن نیز به ایرنا گفت: ایران و چین می توانند در زمینه های مختلف سینمایی از جمله ساخت فیلم و همچنین ساخت انیمیشن با یکدیگر همکاری کنند.

او اظهار کرد خوشبختانه ایران و چین دارای تکنولوژی و استعدادهای فوق العاده‌ای برای تولید فیلم و انیمیشن هستند و می توانند در این زمینه همکاری کنند.

این مقام جشنواره فیلم پکن افزود: با توجه به فرهنگ غنی دو کشور، جهان دوست دارد از طریق سینما این فرهنگ را درک کند و جشنواره فیلم پکن نیز بهترین فرصت برای معرفی فیلم های ایرانی است.

** معرفی دو فیم ایرانی
«تابستان داغ» که برمبنای فیلمنامه پیام کرمی ساخته شده و جواد نوروزبیگی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته، محصول سال 1395 است.

این فیلم با بازی «علی مصفا» و «پری‌ناز ایزدیار» درباره زنی است که هنگام طلاق نمی‌تواند دختر 6 ساله‌اش را از شوهرش بگیرد و زندگی‌اش را جمع می‌کند و بی‌اطلاع شوهر به گوشه‌ای از شهر پناه می‌برد.

«ملی و راه های نرفته اش» که توسط محمد نیک بین ساخته شده است محصول سال 1395 است.

داستان فیلم با بازی «میلاد کی‌مرام»، «ماهور الوند» و «جمشید هاشم پور» به این صورت است که ملیحه، دختر جوان و کم‌تجربه عاشق جوانی به نام سیامک می‌شود و بر خلاف میل خانواده، با او ازدواج می‌کند و به زودی تفاوت دیدگاه و اختلاف فرهنگی بین این دو آشکار می‌شود.

این نخستین بار نیست که فیلم های ایرانی در جشنواره فیلم بین المللی پکن نظر تماشاگران را به خود جلب می کنند در جشنوارۀ سال گذشته نیز فیلم ایرانی «آبجی» جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم پکن در سال‌های اخیر نه تنها در رده برترین جشنواره‌های فیلم آسیا قرار گرفته بلکه جزء سه جشنواره مهم بین‌المللی فیلم دنیا نیز به حساب می‌آید.

جشنواره بین‌المللی فیلم پکن از سال 2011 کار خود را آغاز کرده و با حمایت دولت چین برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۴۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان

سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه در سال ۱۴۰۳ تا ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این نهاد سقف حمایت‌های خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد.

انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفه‌ای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران می‌داند، از طریق پیچینگ به بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های کوتاه سینمایی می‌پردازد و بنابر سطح فیلم‌ساز و فیلم‌نامه، در سه قالب «فیلم اولی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت می‌کند.

طبق مصوبه هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامه‌ها در فرآیند پیچینگ در سال 1403، فیلم‌اولی‌ها تا سقف اعتبار 25 میلیون تومان، فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای تا سقف 125 میلیون و فیلم‌های حرفه‌ای می‌توانند تا سقف 250 میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.

پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولی‌ها تا سقف 15 میلیون تومان، فیلم‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف 75 میلیون تومان و فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف 150 میلیون تومان حمایت می‌کرد.

همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالا بودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلم‌اولی‌ها تا سقف 50 میلیون تومان، برای نیمه‌حرفه‌ای‌ها تا سقف 250 میلیون تومان و برای حرفه‌ای‌ها تا سقف 300 میلیون تومان خواهد بود.

فیلم‌سازان جوان ایران از سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به نشانی http://production.iycs.ir/ اقدام به ثبت طرح‌ها و فیلمنامه‌های خود کنند.

در آئین نامه جدید تولید، اولویت‌های مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهم‌ترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.

از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتما پیش از اقدام به ارائه درخواست، آیین نامه تولید 1403 انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خلیج‌فارس؛ نامی به بلندای تاریخ و شکوه ایران است
  • رضا شیخی درگذشت
  • فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما