Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ؛ پايگاه اينترنتي شبکه «سي بي اس نيوز» متن کامل مصاحبه محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران با اين شبکه را منتشر کرد.مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:مارگارت برنان از ظريف پرسيد: جناب وزير، اگر دونالد ترامپ ماه بعد از توافق هسته اي خارج شود ايران چه واکنشي نشان خواهد داد؟ظريف در پاسخ گفت: همانطور که شما مي دانيد، طي چهارده پانزده ماه گذشته از زمان روي کار آمدن ترامپ، او در واقع به توافق پايبند نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او و دولتش هر کاري کرده اند تا اطمينان يابند که ايران از مزاياي اقتصادي توافق بهره مند نشود. بنابراين، اگر دونالد ترامپ تصميم بگيرد که به طور رسمي از توافق خارج شود، آنگاه ايران تصميماتي بر اساس برجام و فراتر از برجام اتخاذ خواهد کرد. درست همانطور که آمريکا عادت دارد بگويد همه گزينه ها روي ميز است. 

مارگارت برنان از ظريف پرسيد: بنابراين همه گزينه ها براي ايران نيز روي ميز است. شما گفتيد اگر آمريکا از برجام خارج شود پيامد اين کار «ناخوشايند» خواهد بود. منظور شما چه بود؟ظريف در پاسخ گفت: اول از همه اين کار باعث انزواي آمريکا در جامعه بين المللي خواهد شد. دليل اينکه ترامپ طي 15 ماه گذشته از توافق خارج نشده است - علي رغم اينکه او اين توافق را دوست ندارد - اين است که همه به دولت او توصيه کرده اند که اين يک توافق دوجانبه ميان ايران و آمريکا نيست و جامعه بين المللي خروج از آن را نشانه اي بر غيرقابل اعتماد بودن آمريکا به عنوان يک شريک قلمداد مي کند. بنابراين از منظر حضور آمريکا در جامعه بين المللي، اين کار براي آمريکا خوشايند نيست - واکنش جامعه بين المللي (خوشايند نخواهد بود) و همانطور که گفتم ايران گزينه هاي زيادي دارد و اين گزينه ها خوشايند نيستند.  مارگارت برنان از ظريف پرسيد: خوشايند نيستند اما اگر آمريکا از توافق هسته اي خارج شود، آيا ايران به پايبندي خود به مفاد آن  ادامه خواهد داد؟ زيرا همانطور که شما گفتيد امضاکنندگان ديگري نيز وجود دارند: روسيه، چين و اتحاديه اروپا.ظريف در پاسخ گفت: همانطور که گفتم ايران گزينه هاي زيادي دارد. اما اگر مزاياي توافق براي ايران شروع به کمرنگ شدن بکند آنگاه دليلي وجود ندارد که ايران در توافق باقي بماند. زيرا براي ما داشتن يک توافق يک طرفه قابل قبول نيست.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اگر آمريکا و متحدانش در کنار اين توافق، به توافقي ديگر دست يابند تا با مسائلي که ترامپ نگران آن است مقابله کنند، آيا شما آن را مي پذيريد؟ظريف در پاسخ گفت: خير. زيرا آنچه که مهم است اين است که اروپايي ها آمريکا را به پايبندي وادار کنند، زيرا ايران به توافق پايبند بوده است. اين آمريکاست که به طور خاص به توافق پايبند نبوده است.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: به اين علت که شما فکر مي کنيد تحريم ها هنوز بر ايران تأثير مي گذارند؟ظريف در پاسخ گفت: ترامپ خيلي شفاف گفته است که تلاش دارد شرکاي اقتصادي ما را از معامله با ايران دلسرد کند و اين نقض فاحش توافق است. بنابراين، من فکر مي کنم اگر اعضاي اروپايي توافق هسته اي - گروه «E3» - بخواهند تلاش کنند، بايد توافق را به يک توافق پايدار تبديل کنند و براي اينکه آن را پايدار کنند نبايد به درخواست هاي اضافي آمريکا پاسخ دهند، بلکه آمريکا را وادار به پايبندي به تعهداتش بر اساس توافق هسته اي نمايند.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: ترامپ مي گويد مي خواهد توافق را اصلاح کند. رئيس جمهور فرانسه به آمريکا مي آيد، بلافاصله بعد از او صدراعظم آلمان، تا رئيس جمهور را متقاعد کنند که آنها مي توانند در مورد نگراني هاي او کاري انجام دهند. آنها مي توانند اين مسائل را حل کنند. آيا شما فکر مي کنيد اين توافق بين المللي بختي براي نجات داشته دارد؟ظريف در پاسخ گفت: اما نجات اين توافق بين المللي از طريق پايبندي آمريکا قابل انجام است. در غير اينصورت، آمريکا به جامعه بين المللي نشان مي دهد که نمي توان با اين کشور توافق کرد و نمي توان انتظار داشت آمريکا به توافق پايبند باشد.  
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: همانطور که گفتيد شما بر اين باور هستيد که رئيس جمهور آمريکا غيرقابل پيش بيني و غيرقابل اعتماد است. آيا شما مي گوييد اگر آمريکا اين توافق را لغو کند، هيچ قدرتي، کره شمالي يا هر کشور ديگري، با آمريکا به توافق نمي رسد؟ ظريف در پاسخ گفت: خب، کشورها تصميمات خودشان را مي گيرند. اما آشکار است که اگر آمريکا اين پيام را به جامعه بين المللي ارسال کند که مدت هر توافقي به مدت رياست جمهوري بستگي دارد آنگاه اين يک پيشينه بسيار بد است. اين بدان معناست که افراد قبل از آغاز مذاکره با آمريکا، دست کم، ترديد مي کنند. زيرا مذاکره نوعي بده-بستان است و هيچ کس حاضر نيست چيزي بدهد اگر بداند که چيزي که مي گيرد موقتي است.  مارگارت برنان از ظريف پرسيد: به نظر مي رسد شما مي گوييد اين به اقدام ترامپ در اينباره بستگي دارد. شما منتظر خواهيد شد تا ببينيد که او در روز دوازدهم ماه مه چه کار مي کند، اگر او تحريم ها را به ايران بازگرداند، آنگاه اين شما هستيد که در مورد پيامدهاي آن تصميم مي گيرد، درست است؟ ظريف در پاسخ گفت: خير، ما چند گزينه براي خود در نظر گرفته ايم و اين گزينه ها آماده هستند، از جمله گزينه هايي که شامل از سرگيري سرعت بسيار بيشتر فعاليت هاي هسته اي است. همه اين گزينه ها در توافق وجود دارند. اين گزينه ها آماده اجرا هستند و هر زمان که مناسب ديديم تصميم لازم را اتخاذ مي کنيم.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اگر ترامپ تحريم هاي ايران را بازگرداند آيا شما برنامه هسته اي خود را از سر مي گيريد، حتي اگر ساير کشورهاي دنيا بگويند اين کار را نکنيد؟  ظريف در پاسخ گفت: آشکار است که ساير کشورهاي دنيا نمي توانند از ما بخواهند که به طور يکجانبه و يک طرفه توافقي را اجرا کنيم که قبلاً نقض شده است. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: ترامپ پيشنهاد ملاقات با حسن روحاني، رئيس جمهور شما در سازمان ملل را مطرح کرد ولي ايران گفت نه. نظر شما چيست؟ظريف در پاسخ گفت: او يک سخنراني بسيار منفي و توهين آميز قبل از مجمع عمومي انجام داد و در زماني که سخنراني مي کرد، آمريکايي ها به ما نزديک شدند و ما معتقديم که لازمه هر گونه نشست دوجانبه، احترام متقابل است و اگر رئيس جمهور آماده احترام متقابل نيست، برگزاري نشست به هيچ نتيجه مثبتي ختم نمي شود.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: آيا با ديدار ميان دو رئيس جمهور در حال حاضر موافق هستيد؟ منظور من اين است که آنها بايد اين اختلاف ديدگاه ها در مورد توافق هسته اي را به بحث بگذارند. ظريف در پاسخ گفت: ما در درون توافق هسته اي، گزينه‌هاي احتمالي را براي مقاماتمان داريم که آنها از اين گزينه ها استفاده کنند و آنها اين کار را مي کنند. ما بايد ببينيم که آيا اين گزينه ها به نتيجه مثبت لازم ختم مي شوند يا خير. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: ديدگاه روحاني در مورد ترامپ چيست؟ظريف در پاسخ گفت: شما بايد از خود او بپرسيد.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: آيا به نظر او، مي توان به ترامپ اعتماد کرد؟ ظريف در پاسخ گفت: به نظر من جامعه بين المللي شاهد بوده است که آمريکا - من نمي خواهم اين مسئله را به مسئله اي شخصي تبديل کنم - در دوران اين دولت در وضعيتي نبوده است که به تعهداتش پايبند باشد. بنابراين، اين مسئله آمريکا را به يک کشور بسيار قابل اعتماد تبديل نمي کند.  
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: شما در مورد دولت ترامپ صحبت کرديد. مايک پمپئو رئيس سازمان سيا زماني که در کنگره بود منتقد سرسخت اين توافق بود. او به رئيس جمهور خيلي نزديک است. حال که او نامزد تصدي وزارت امور خارجه آمريکاست، آيا شما نامزدي او را نشانه  اين مي دانيد که کار اين توافق تمام است؟ظريف در پاسخ گفت: هر نشانه اي که آمريکا ارسال مي کند، انتصاب ها و اظهارنظرها همه و همه به ما و جامعه بين المللي نشان مي دهد که آمريکا در مورد تعهدات بين المللي اش جدي نيست. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اگر مايک پمپئو به عنوان وزير خارجه آمريکا تأييد شود، او به ديپلمات ارشد آمريکا تبديل مي شود و همتاي شما خواهد بود. آيا شما قادر هستيد با او کار کنيد؟ظريف در پاسخ گفت: همانطور که گفتم، لازمه هر تعامل بين المللي، احترام متقابل است. ما بايد منتظر بمانيم تا ببينيم چه مي شود.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: شما بايد منتظر بمانيد تا ببينيد چه مي شود. شما قبلاً با مايک پمپئو ملاقات نداشته ايد، داشته ايد؟ظريف در پاسخ گفت: خير نداشته ام.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: آيا فکر مي کنيد او مي تواند ديپلماتي باشد که شما قادر باشيد با او مذاکره کنيد؟ شما با وزير خارجه قبلي آمريکا رابطه داشتيد و توانستيد با او به توافق برسيد. آيا شما چنين چيزي را در مورد دولت ترامپ ممکن مي بينيد؟ظريف در پاسخ گفت: همانطور که گفتم نشانه هايي که ما تا کنون دريافت کرده ايم - خيلي اميدوارکننده نبوده است. ما بايد براي قضاوت درباره وزير خارجه جديد آمريکا منتظر بمانيم.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: پمپئو در گذشته در مورد حمله به ايران صحبت کرده است. جان بولتون، مشاور امنيت ملي جديد ترامپ گفته است هدف تغيير رژيم کشور شماست. آيا شما فکر مي کنيد اين دو به عنوان مشاوران امنيت ملي، مذاکره کنندگان صادقي خواهند بود و در مورد اين گزينه هاي ديپلماتيک با رئيس جمهور صحبت خواهند کرد؟ ظريف در پاسخ گفت: آيا اين يک گزينه ديپلماتيک است؟ 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: البته اين چيزي است که من مي گويم؛ آيا اين انتصاب ها، احتمال رويارويي نظامي را بيشتر مي کنند يا آيا شما هنوز گزينه مذاکره را به عنوان يک احتمال در نظر مي گيريد؟ظريف در پاسخ گفت: من فکر مي کنم آمريکا هرگز ايده تغيير رژيم در ايران را رها نکرده است. حال آنها در گفتن آن صراحت بيشتري به خرج مي دهند. اما نکته اين است که آنها به ديکتاتورها در منطقه ما عادت دارند که به آنها اتکا مي کنند. همانطور که ترامپ گفته است ما (ديکتاتورهاي منطقه) نمي توانيم دو هفته بدون حمايت آمريکا دوام بياوريم. آنها به اين نوع رژيم ها عادت دارند و به همين دليل است که آنها خيلي راحت در مورد تغيير رژيم حرف مي زنند. آنها نتوانسته اند بر تصميم مردم ايران طي چهل سال گذشته تأثير بگذارند، حتي زماني که انقلاب ايران نوپا بود، منظورم جنگي است که به مدت هشت سال بر ايران تحميل شد. 
مارگارت برنان گفت: جنگ ايران-عراق.ظريف افزود: تمام جامعه بين المللي از صدام حسين حمايت کرد. مردم نبايد تاريخ را فراموش کنند. صدام حسين که به بزرگترين هيولاي دنيا تبديل شد، در نگاه غربي ها به مدت هشت سال و در زماني که از سلاح شيميايي عليه ايران استفاده کرد متحد غرب محسوب مي شد. بنابراين آنها تمام تلاش خود را براي بيرون راندن اين دولت (جمهوري اسلامي) انجام دادند؛ منظور من اين است که آنها همه انواع تحريم ها را عليه ايران به مدت 40 سال وضع کردند. بنابراين، اين يک توهم است. حال باعث تأسف است که کسي در کاخ سفيد اين توهم را يک گزينه احتمالي در نظر بگيرد. من فکر مي کنم اين مسئله براي آمريکا خطرناک، اتلاف وقت و هزينه بر باشد. اما از آنجا که ما به مردم خود متکي هستيم، از آنجا که ايراني ها منبع اصلي ثبات و قدرت ما هستند، ما نبايد در مورد اين مسئله نگران باشيم. همانطور که گفتم، آنها ايران را با متحدان خود اشتباه گرفته اند. هم متحدان سابق غرب در ايران (پهلويها) و همچنين متحدان آنها در منطقه، به گفته ترامپ، دو هفته هم بدون حمايت آمريکا دوام نمي آورند.  
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: آنها مي گويند که به اعتراضاتي مي نگرند که اخيراً به خاطر دشواري هاي اقتصادي و مالي در ايران اتفاق افتاد و شما به آنها اشاره کرديد و مي گويند ايران در جايگاهي نيست که شرط و شروط بگذارد و بايد آنچه را که ما در مورد تعهدات بيشتر تهران براي محدود کردن برنامه هسته اي پس از انقضاي مفاد توافق موجود مي گوييم بپذيرد. چرا موافقت نمي کنيد با...؟(ظريف سوال را قطع مي کند) ظريف در پاسخ گفت: اول از همه، شما هم در آمريکا تظاهرات داريد. بيشتر کشورهاي دموکراتيک، بيشتر کشورهايي که داراي فرايند سياسي هستند تظاهرات هم دارند. هيچ کس اين اعتراضات را پايان دولت نمي داند، مگر آنکه شما بخواهيد برپايه توهمات پيش برويد. بنابراين، ما چيزي را تحميل نمي کنيم. ما فقط به توافقي پايبنديم که قبلاً به دست آمده است. اين آمريکاست که مي خواهد ديکته کند. اگر شما به سابقه آمريکا نگاه کنيد، مي بينيد که تاريخچه روشني در منطقه ما ندارد. بنابراين بهتر است آمريکا نگاهي ديگر به منطقه ما بکند و اشتباهاتي که در گذشته انجام داده است ببيند و سعي کند آنها را تکرار نکند.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: بر اساس توافق موجود، ايران قول داده است که بيش از يک سال از مدت زمان به اصطلاح «فرار هسته اي» دور بماند ... ظريف در پاسخ گفت: اين نتيجه گيري آمريکاست، اين وعده اي نيست که ما داده باشيم زيرا ما هرگز نمي خواهيم بمب بسازيم. حالا آقاي پمپئو آشکارا در جلسه استماع خود در کنگره گفته است که ايران هرگز به دنبال بمب نبوده و نخواهد بود. بنابراين، از نظر ما، فرار هسته اي يک مسئله نيست زيرا ما تصميم به فرار هسته اي نداشتيم، اما اين مبناي محاسبات آمريکا بود و هيچ چيز در توافق وجود ندارد که به ايده فرار هسته اي اعتبار بخشد. مارگارت برنان از ظريف پرسيد: البته مايک پمپئو گفت که ايران با شتاب به سمت ساخت بمب پيش نمي رفت، اما ...ظريف در پاسخ گفت: بنابراين، آنها در آن زمان ايران را تحريم کردند چون ما به دنبال بمب نبوديم و اکنون آنها مي خواهند تحريم ها را بازگردانند زيرا ما به دنبال بمب نيستيم و اين خيلي جالب است!
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اما اگر اين مسئله حل شده است چرا يک قول ديگر نمي دهيد و نمي گوييد که ...ظريف در پاسخ گفت: چرا ما بايد اين کار را بکنيم؟
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: چرا نمي گوييد که پس از پايان اين توافق، ما باز هم نمي خواهيم که يک بمب ساخته شود.ظريف در پاسخ گفت: چرا ما بايد اين کار را بکنيم؟ ما مذاکره کرديم. در واقع، ما 12 سال مذاکره کرديم. مارگارت برنان گفت: بله به خاطر مي آورم.ظريف در ادامه گفت: پس از ساعت ها مذاکره ما به توافق رسيديم. اين توافق براي آمريکا «بده-بستان» داشت. آشکار است که آمريکا، همانطور که اوباما گفت، نمي خواست برنامه هسته اي ايران دست نخورده باقي بماند، او گفت اگر مي توانستم اجازه نمي دادم برنامه هسته اي ايران ادامه پيدا کند. آمريکا مجبور شد در مذاکرات شرايط خاصي را بپذيرد. ما هم مجبور شديم محدوديت هاي خاصي را بپذيريم. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اما شما نمي گوييد که در آينده قصد ساخت بمب را نداريد؟ظريف در پاسخ گفت: اين آشکار است. در توافق هسته اي آمده است. 
مارگارت برنان گفت: هنوز اين مسئله براي ترامپ مشخص نشده است. اين يکي از چيزهايي است که او خيلي در مورد آن نگران است - منظور مفاد مربوط به انقضاي توافق است.ظريف در پاسخ گفت: در سه خط اول مقدمه توافق هسته اي آمده است که ايران خود را متعهد مي کند که هيچگاه بمب هسته اي نسازد. منظور من اين است که لازم نيست شما هر 150 صفحه توافق را مطالعه کنيد، فقط سه خط اول را بخوانيد و در آنجا هيچ انقضايي براي اين وجود ندارد که ايران هرگز به دنبال سلاح هسته اي نخواهد بود. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: بنابراين، من مي خواهم از شما در مورد برخي از زندانيان داخل کشور سوال کنم. پنج آمريکايي در تهران زنداني هستند، از جمله باقر نمازي، مرد سالخورده 81 ساله و از دانشمندان دانشگاه پرينستون که شرايط جسماني خوبي ندارد. شرايط اين زنداني ها اکنون چگونه است؟ظريف در پاسخ گفت: خب همانطور که شما خاطرنشان کرديد زندانيان ايراني زيادي هم در آمريکا حضور دارند به علاوه افرادي، از جمله خانمي که مجبور شد در يک زندان استراليايي وضع حمل کند زيرا آمريکا درخواست استرداد او را مطرح کرده بود. دستگاه قضايي ما يک نهاد مستقل است. درست مانند آنچه شما در مورد دادگاه هاي خود مي گوييد و ما نمي توانيم تأثيري بر تصميمات دستگاه قضايي شما بگذاريم. اما ما تلاش کرده ايم از نفوذ خود از منظر بشردوستانه استفاده کنيم. اول از همه به منظور اطمينان از شرايط سلامت آنها (بايد بگويم که) الزامات سلامتي آنها در نظر گرفته مي شود و مي خواهيم ببينيم که مي شود به توافقي بشردوستانه برسيم. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اما آيا شما موافق هستيد که با دولت ترامپ بنشينيد و در مورد  اين زندانيان صحبت کنيد؟ظريف در پاسخ گفت: همانطور که گفتم مهم است که دولت ترامپ بايد نشان دهد که مي تواند وارد گفتماني محترمانه شود.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: آنها گفته اند که اين پيشنهاد را به ايران داده اند. ما مي خواهيم بنشينيم و با شما در مورد بازديدهاي کنسولي و اين زندانيان گفتگو کنيم.ظريف در پاسخ گفت: اين يک پيشنهاد نيست بلکه يک درخواست است. اما قبل از آنکه شما درخواست خود را مطرح کنيد، آمريکا بايد ياد بگيرد که چگونه با کشورها مستقل ديگر برخورد کند، بويژه کشورهاي مستقلي که به آمريکا براي بقاي خود وابسته نيستند و مي توانند بدون حمايت آمريکا، نه تنها به مدت دو هفته، بلکه به مدت چهل سال دوام بياورند.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: بنابراين شما نمي خواهيد بنشينيد و در مورد اين مذاکره کنيد، درست است؟ظريف در پاسخ گفت: خير من اين را نگفتم. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اما آيا چيزي وجود دارد که شما مي خواهيد بگوييد؟ظريف در پاسخ گفت: من گفتم که آمريکا بايد به اين موضوع از موضع گفتگو با يک کشور مستقل ديگر نزديک شود. اگر اين نزديکي منجر به تغيير شد آنگاه آمريکا شاهد تفاوت خواهد بود.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اين به چه معناست؟ شما مي خواهيد چه چيزي ببينيد؟ ظريف در پاسخ گفت: احترام.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: چگونه؟ ظريف در پاسخ گفت: (حذف) بي احترامي. شما با بي احترامي و ادعاي آشکار در مورد توهم تغيير رژيم وارد مذاکره با يک کشور نمي شويد، به خاطر مردمش. در اين صورت شما فضاي زيادي براي يک گفتگوي صادقانه باقي نمي گذاريد.  مارگارت برنان از ظريف پرسيد: بنابراين، تبادل زندانيان، مانند تبادلي که با دولت اوباما داشتيد، در آينده اتفاق نمي افتد؟ظريف در پاسخ گفت: اين کار از منظر انساني همچنان يک گزينه است، اما اين کار مستلزم تغيير نگرش است.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: و تغيير ادبيات از سوي رئيس جمهور؟ظريف در پاسخ گفت: و تغيير ادبيات. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: آيا اين چيزي است که شما به دنبال آن هستيد؟ رئيس جمهور در سخنراني خود قبل از حمله به سوريه، گفت: «من از ايران و روسيه سؤال مي کنم چه کشوري مي خواهد شريک کشتار جمعي مردان، زنان و کودکان بيگناه باشد؟» آيا ايران از بشار اسد خواسته است که دست از استفاده از سلاح هاي شيميايي در سوريه بردارد؟ظريف در پاسخ گفت: اجازه دهيد ابتدا من از رئيس جمهور بپرسم چه کشوري مي خواهد هواپيماهايي (به سعودي ها) بدهد که کودکان يمني، شهرهاي کوچک و بزرگ يمني را با بمباران ويران کند؟ آمريکا تنها کشوري نيست که اين هواپيماها را تأمين مي کند و به گفته وزير دفاع آمريکا در جنگي مشارکت فعالانه دارد که مي توان گفت جنايات جنگي در آن اتفاق مي افتد. در خصوص سلاح هاي شيميايي، ايران خود قرباني اين نوع سلاح ها بوده است. ديگران در مورد خطوط قرمز صحبت مي کنند، اما ما مي دانيم که آنها خط قرمزي ندارند. اين ها همه سياسي کاري است. ما قرباني سلاح شيميايي بوده ايم. در طول جنگ ايران-عراق.    مارگارت برنان گفت: ايران از اين مسئله رنج برد.ظريف در پاسخ گفت: حال مشخص شده است که آمريکا نه تنها ساکت ماند بلکه حمايت هم کرد. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اما ايران هم در مورد سوريه ساکت ماند، نماند؟ظريف در پاسخ گفت: نه ما ساکت نمانديم.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: در مورد استفاده از سلاح هاي شيميايي؟ظريف در پاسخ گفت: ما ساکت نمانديم. اجازه دهيد. ما ساکت نمي مانيم، اما آمريکا نمي تواند بگويد که آنها داراي خط قرمز هستند. ما صرف نظر از اينکه قربانيان يا مقصران چه کساني هستند، استفاده از سلاح هاي شيمايي را رد مي کنيم. اما ما گفته ايم که بايد تحقيقات بين المللي در محل انجام شود. چه کسي از سلاح هاي شيميايي استفاده کرد؟ چگونه استفاده کرد؟ آيا استفاده شد؟ سپس بايد واکنش بين المللي وجود داشته باشد. ما مجموعه اي از اسناد داريم که قوانين بين المللي خوانده مي شوند. ما داراي شوراي امنيت (سازمان ملل) هستيم. زماني که شوراي امنيت به خاطر يک وتو نمي تواند کاري انجام دهد ما ابزارهاي ديگري داريم و مي توانيم به مجمع عمومي سازمان ملل متوسل شويم. بنابراين گزينه هايي وجود دارد. کشورها نبايد قوانين را سليقه اي اجرا کنند، بويژه زماني که در راستاي منافع سياسي خودشان است. جالب است آمريکا گاهي ادعا مي کند از قوانين بين المللي در برابر استفاده از سلاح هاي شيميايي دفاع مي کند و گاهي هم از نقض اصول قوانين بشردوستانه حمايت مي کند. آنچه که مهم است اين است که بايد يک استاندارد وجود داشته باشد، يک استاندارد واحد و اين چيزي است که ما مي گوييم. ما استفاده از سلاح هاي شيميايي را محکوم مي کنيم. ما خواستار تحقيقات بين المللي در اين زمينه هستيم و بر اساس نتايج اين تحقيقات خواستار واکنش بين المللي هستيم - نه اقدام يکجانبه از سوي کشورايي که قوانين را سليقه اي اجرا مي کنند.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: بازرسان تسليحاتي نمي توانند در حال حاضر به محل حادثه بروند. آيا ايران که در سوريه حضور نظامي دارد به بازرسان اجازه بازديد از محل حادثه مي دهد؟ آيا شما به تسهيل آنچه که مي گوييد کمک مي کنيد؟ظريف در پاسخ گفت: من نمي دانم منظورتان از حضور نظامي چيست. ما مشاوراني در سوريه داريم.
مارگارت برنان گفت: منظور جنگجويان و مشاوران ايراني هست.ظريف در پاسخ گفت: ما مطابق گذشته سوريه را تشويق مي کنيم تا با تحقيقات بي طرفانه در محل حادثه همکاري کند. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: آيا ايران با بشار اسد در مورد استفاده از سلاح هاي شيميايي صحبت کرده و به او گفته که اين کار را نکند؟ظريف در پاسخ گفت: مخالفت (ما) با استفاده از سلاح هاي شيميايي براي همه کاملاً شفاف است.  
 مارگارت برنان از ظريف پرسيد: در مورد اسد هم صادق است؟ ظريف در پاسخ گفت:  براي همه. ما هيچ شرطي براي مخالفت خود با استفاده از سلاح هاي شيميايي نگذاشته ايم.
 مارگارت برنان از ظريف پرسيد: مشاهده استفاده از بمب هاي بشکه اي و سلاح هاي شيميايي در سوريه توسط رژيم(اسد)، براي شما بايد سخت باشد. اين طور نيست؟  ظريف در پاسخ گفت: براي ما سخت است که شاهد ادامه خونريزي در منطقه خود باشيم، زيرا رهبران جوان و جاه‌طلبي در منطقه وجود دارند که معتقدند مي توانند در يمن پيروزي نظامي به دست آورند. آنها بر اين باورند که مي توانند ظرف دو هفته در يمن به پيروزي نظامي برسند. آنها معتقدند مي توانند بشار اسد را پايين بکشند.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: شما در مورد عربستان سعودي صحبت مي کنيد، درست است؟ظريف در پاسخ گفت: همچنين در مورد طرفي صحبت مي کنم که باور مي کرد مي تواند بشار اسد را ظرف سه هفته پايين بکشد و حالا ما به نزديکي پايان هفت سال مناقشه در سوريه نزديک شده ايم، و اکنون وارد سال چهارم جنگ يمن مي شويم. من معتقدم اين توهمات بايد کنار گذاشته شود. هيچ راه حل نظامي براي بحران هاي منطقه ما وجود ندارد. آنها بايد بپذيرند که مردم کشور سوريه و يمن لازم است گرد هم آيند و به يک راه حل سياسي برسند. ايران خواستار چنين راه حلي است. ما در فرايند آستانه، در فرايند سوچي از اين رويکرد حمايت کرده ايم و به حمايت خود ادامه مي دهيم. ديگران هم تلاش دارند مانع تراشي کنند و جلوي اين فرايند را بگيرند. من معتقدم وقت آن رسيده است که آنها به خود آيند و يک نتيجه سياسي را بپذيرند. آنها بايد اين مسئله را رها کنند که مي توانند از آمريکا براي تغيير واقعيت هاي سياسي استفاده کنند. 
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: ترامپ مي گويد مي خواهد نيروهاي آمريکايي مستقر در سوريه را به کشور بازگرداند و تعداد آنها را کاهش دهد. نظر شما در مورد اين تصميم چيست؟ ظريف در پاسخ گفت: من فکر مي کنم حضور نيروهاي آمريکايي در سوريه از همان ابتدا غيرقانوني بوده است. اين مسئله برخلاف همه اصول قوانين بين المللي است و هيچ دليلي براي آن وجود ندارد. اين نيروها بي ثبات کننده بوده اند. سياست آمريکا در سوريه، بويژه طي چند ماه گذشته، کوته بينانه بوده است و به تنش هاي قومي در سوريه دامن مي زند؛ اين سياست واکنش هاي منطقه اي را به دنبال داشته که اين مسئله اي خطرناک است. من معتقدم که هرچه سريعتر بايد اين کار انجام شود، زيرا هم براي منطقه و هم براي آمريکا بهتر خواهد بود.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اين نگراني وجود دارد که اگر آمريکا خارج شود، ايران مشاوران و جنگجويان بيشتري به سوريه اعزام مي کند. نظر شما چيست؟ظريف در پاسخ گفت: ايران به منظور مبارزه با افراط گرايي و تروريسم مشاوراني به سوريه اعزام کرده است. ما اين کار را در سوريه و عراق انجام داديم. ما اين کار را در کردستان عراق انجام داديم. اين يک سياست ثابت است که ايران آن را در منطقه دنبال کرده است. سياست ما کاملاً ثابت بوده است. من فکر مي کنم آمريکا فقط تلاش مي کند بهانه اي براي پايان ندادن به اين کابوس پيدا کند.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: اسرائيل در مورد حضور ايران در سوريه بسيار نگران است و يک پايگاه ايراني را در اين کشور بمباران کرد. آنها وعده داده اند که در برابر حضور ايران در نزديکي مرزهايشان مي ايستند. آيا آنچه را که توصيف مي کنيد، نوعي پيش رفتن ما به سمت يک جنگ منطقه اي نيست؟ظريف در پاسخ گفت: من فکر نمي کنم که ما به سمت يک جنگ منطقه اي در حرکت هستيم، اما معتقدم که متأسفانه اسرائيل به نقض قوانين بين المللي ادامه مي دهد و اميدوار است که اين کار را با مصونيت انجام دهد زيرا از حمايت آمريکا برخوردار است و سعي مي کند سرپوشي براي اين اقدامات خود پيدا کند. من فکر نمي کنم ديگر سرپوش ها جواب دهند.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد:  فکر نمي کنيد که اين باعث افزايش تنش ها شود؟ظريف در پاسخ گفت: اينها در واقع باعث افزايش تنش ها شده اند، اسرائيل حريم هوايي و زميني سوريه را نقض کرده است.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: روسيه نتوانست هواپيماهاي اسرائيلي را سرنگون کند، روس ها حتي براي اين کار تلاش هم نکردند. اين طور نيست؟ظريف در پاسخ گفت: در واقع، سوري ها توانستند يکي از هواپيماهاي آنها را سرنگون کنند.
 مارگارت برنان از ظريف پرسيد: هواپيماي بدون سرنشين را؟ظريف در پاسخ گفت: خير - نمي دانم آيا جنگنده اف-16 بود يا يک جت جنگي ديگر. آنها به افسانه شکست ناپذيري (اسرائيل) در منطقه ما پايان دادند. بنابراين آنها بايد انتظار داشته باشند اگر به نقض تماميت ارضي ساير کشورها ادامه دهند، پيامدهايي گريبانگيرشان خواهد شد. ساده ترين پاسخ اين است که به اين اقدامات تهاجمي پايان دهند.
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: ماه آينده چندين «نقطه انفجار» وجود دارد. آيا شما راهي براي کاهش تنش ميان ايران و آمريکا مي بينيد؟ ظريف در پاسخ گفت: از جمله يکي از اين موارد انفجار، باز کردن سفارت آمريکا در قدس اشغالي است که بي حرمتي به تمام دنياي اسلام و بي حرمتي به قوانين بين المللي است. من معتقدم آمريکا اگر يک سياست عاقلانه تر و مدبرانه تر را در پيش بگيرد برايش بسيار بهتر خواهد بود.    
مارگارت برنان از ظريف پرسيد: متشکرم آقاي ظريف.ظريف در پاسخ گفت: خوشحالم که با شما بودم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۴۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم

به گزارش قدس آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد